Gebruik geschakelde voeding.

Hallo.
Bij mijn vrijwilligerswerk krijg ik de vraag of je bij het gebruik van een tablet, laptop of smartphone met een ext voeding eerst de 230V en daarna het apparaat moet aansluiten?
Hoe is die volgorde dan bij het uitschakelen?
Uit ervaring weet ik dat sommige voedingen vonken trekken bij het insteken in de 230V, maar of dat hiermee iets te maken heeft kan ik niet verklaren.
Verder wordt beweerd dat bij een verkeerde volgorde er een "overspanning" op het apparaat kan ontstaan, of dat de accu in het apparaat de ext.voeding kan beschadigen.
Graag jullie mening

Lucky Luke

Golden Member

Kun je je voorstellen hoeveel defecten en garantieclaims het zou opleveren als het daadwerkelijk uitmaakte?

Dat zou gewoon slecht ontwerp zijn. Sterker nog, ik denk dat het moeite kost het expres zo te maken dat het stuk gaat als je in de verkeerde volgorde stekkert...

Maargoed. Als je een richtlijn wilt: netstekker als laatste insteken en als eerste uittrekken is een handige gewoonte als je aan dingen sleutelt of meet, dus dat doe ik daarbuiten soms ook.

Maar het maakt dus niks uit.

Alleen acculaders staat vaak een volgorde op. Maar dan zijn het loodaccu's die waterstofgas maken en wil je geen vonken (van aansluiten, of eigenlijk loshalen na het laden en gas maken) vlak bij de accu.

bij de lader van mijn camera-accu staat ook in de handleiding eerst de accu te plaatsen en dan de stekker. Of andersom, dat heb ik niet onthouden >:) maar het staat er echt in. Het gaat niet fout om het verkeerd om te doen iig. Het is ook geen natte loodaccu.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ha Ronny-B,

Dat is een goede vraag voor wat ik er van weet mag je er van uitgaan dat de moderne lader/voeding begrensd is voor wat de uitgangsspanning betreft.
Ook de stroom welke beschikbaar is wordt begrensd dus dat is geen probleem.
Een ander aspect is de veiligheid nu zijn zowel spanning als stroom redelijk veilig maar losse stekers waar spanning opstaat dat wil je liever niet.
Het kan zomaar gebeuren dat je steker valt op iets van metaal en sluiting maakt.
Dus uit voorzichtigheid eerst alle losse kabels aansluiten en pas dan spanning inschakelen.
Bij het afschakelen van de adapter is de volgorde andersom eerst de spanning er af uitgang kan door de belasting 0V worden.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rbeckers

Overleden

Dat behoort in de handleiding te staan.
Maar bij inschakelen eerst het apparaat aan de externe voeding en dan de externe voeding aan de 230V. Bij uitschakelen eerst de 230V verbreken.

Op 2 april 2019 14:24:10 schreef rbeckers:
Dat behoort in de handleiding te staan.
Maar bij inschakelen eerst het apparaat aan de externe voeding en dan de externe voeding aan de 230V. Bij uitschakelen eerst de 230V verbreken.

Volgorde van aanzetten/insteken mag bij een goede geschakelde voeding niet uitmaken. Wat men al schreef; dan zouden er al tal van klachten zijn geweest.

De blauwe vonken zijn met geschakelde voedingen normaal en metname zichtbaar bij wandcontactdozen zonder randaarde omdat daar de 230V contacten direct achter het afdekplaatje zitten. Bij geaarde wandcontactdozen liggen de 230V contacten dieper waardoor je minder of geen vonken ziet.

Een vaker gestelde vraag door verontruste gebruikers, wat ook voorkomt bij strijkijzers die men uit de wandcontactdoos trekt als deze net aan het bijwarmen is op 2000W.

Hallo Forum.
Hartelijk dank voor jullie reactie en informatie.
Vaak doen helpdesk mee aan dergelijke verhalen en dan kunnen technisch onderbouwde tegenargumenten helpen.
Zo ook voor het resetten van de modem/router.
De stekker moet uit het stopcontact of er nu een schakelaar aan dat apparaat zit of niet. Ik help gratis ouderen, vaak slecht ter been en dan is alleen de schakelaar bedienen wel zo makkelijk, toch moet en zal die stekker eruit moeten en die zit ergens in een wirwar van kabels achter een kast!
Ook hier graag jullie reactie, zodat ik misschien daarmee kan overtuigen.

Anoniem

Ronny, wat je laatste opmerking betreft, sommige apparaten worden niet compleet uitgeschakeld als je de schakelaar afzet maar een hulpvoeding houdt bepaalde onderdelen onder spanning. Als in de handleiding staat dat voor een complete reset de stekker uit het stopcontact moet, kun je dat maar beter doen. Ware het voldoende enkel de schakelaar uit te zetten zou dat ook zo aanbevolen worden.

Er zijn bij sommige modems en settopboxen vier toestanden:
In werking, stand-by , uit en spanningsloos.

rbeckers

Overleden

@T-sec

Bij een Fujitsu Esprimo PC staat in de handleiding dat als eerste de DC kant, de DC plug in de PC, moet worden aangesloten en als laatste de netstekker in de 230V. (blz. 9 Esprimo Q900)

Wat mij betreft is de richtlijn: zo minmogelijk kabels in- en uit-steken terwijl er spanning op staat. Doe je eerst de adapter in de stroom en danpas het apparaat aan de adapter heb je twee handelingen met "stroom er op". Doe je het andersom, dan maar 1. Dus wat mij betreft doe ik het liever andersom.

Dan is er ook nog een tweede item: Een moderne voeding heeft vaak een "softstart": Er wordt gecontroleerd de spanning opgebouwd van 0V naar de normale bedrijfsspanning.

Dat betekent dat als je "opstart" terwijl de laptop aangesloten is, de condensatoren in de laptop "rustig" opgeladen worden. Sluit je hem aan als de voeding al opgestart is, dan worden de condensatoren in de voeding en de laptop "ineens" kortgesloten en gaat er even een heel forse stroom lopen.

Dus: Zoals Lucky Luke zegt: Het moet heel blijven op wat voor manier je het ook doet. Maar om de boel langer heel te houden is als laatste de 230V aansluiten waarschijnlijk iets beter.

Op 3 april 2019 09:30:01 schreef Ronny-B:
dan is alleen de schakelaar bedienen wel zo makkelijk, toch moet en zal die stekker eruit moeten en die zit ergens in een wirwar van kabels achter een kast!

Zo'n schakelaar is vaak gewoon hetzelfde als stekker-uit-de-stroom.

In de loop van de afgelopen eeuw zijn langzamerhand "best practices" en "normen" gevormd om goed en veilig met elektriciteit om te gaan. Dit betekent dat de kans op "bliksem" in de netleidingen sterk is afgenomen. En ook de eisen voor de isolatie van zo'n netschakelaar is sterk verscherpt.

En dat bliksem in het net is waar je tegen probeert te beschermen met de stekker uit het stopcontact. Vroeger sloeg de boel vaker in en vroeger waren schakelaars dan niet bestand tegen de overspanningspiek. Tegenwoordig met CE keuringen moeten apparaten zelfs als ze aanstaan tegen enorme spanningspieken kunnen zonder kapot te gaan.

Dat met "stekker uit het stopcontact" is dus "aangeleerd gedrag" wat vroeger wel enigszins nodig was.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 3 april 2019 13:26:02 (36%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hartelijk dank voor jullie reactie
Groet Ronny-B

Op 3 april 2019 13:16:12 schreef rew:
Tegenwoordig met CE keuringen.....

Het is hier al vaker gezegd, CE is geen keuring. Het is een verklaring van de fabrikant dat zijn apparaat aan de Europese eisen voldoet.

Wat het vonken van de netstekker betreft, dit wordt veroorzaakt door aarzelend insteken. Aan de ingang van zo'n adapter zit vaak een buffercondensator die plotseling wordt opgeladen en dat veroorzaakt een korte stroomstoot. Het vonken aan de stekker kun je voorkomen door de stekker in één keer door te duwen.

Soms is de volgorde wel belangrijk. Ik heb een laptop waarbij ik eerst de netstekker van de adapter moet insteken en pas daarna de connector aan de laptop. Dat is niet vanwege mogelijke schade, maar omdat hij bij een andere volgorde weigert te laden.

Anoniem

Van veel zaken is de volgorde van aansluiten belangrijk.
om een id lezer te gebruiken moet je die eerst inpluggen en pas daarna je browser opstarten. Andersom lukt niet.

En nogmaals, de netschakelaar afzetten is niet altijd hetzelfde als volledig spanningsloos.
Als je bijvoorbeeld een senseo uitschakelt lijkt hij volledig uit, maar gezien de schakelaar een drukknopje is en geen wip of tuimelschakelaar, betekent dit dat een deel van de elektronica constant onder spanning staat.
En dat is ook zo voor sommige modems, tv's , PC's en noem maar op. Het is meer regel dan uitzondering.
Mijn laptop kun je zelfs helemaal niet compleet uitzetten.
Er zit geen harde schakelaar in, en zelfs als je de stekker uittrekt, houdt de batterij sommige circuits onder spanning.

Sorry, ik blijf het zeggen: Het is geen geschakelde maar een schakelende voeding. Het schakelen doet hij namelijk zelf....

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.