Contactpunt in Frankrijk??

Op 3 april 2019 11:20:02 schreef New Beetle:

Die kabel is idd geen 5G.

Hoe kan jij dat zien? Het stopcontact heeft toch 5 pinnen.

Op 3 april 2019 11:43:39 schreef willem van belgie:
[...]

Hoe kan jij dat zien? Het stopcontact heeft toch 5 pinnen.

Die kun je prima aansluiten op 2 draadjes.... 5 pinnen zegt niet dat ze ook aangesloten zitten.
Idem met een Perilex in NL. Dat hoeft geen 3-fase te zijn. Kan ook prima met 4 adertjes gevoed worden (L1/L2/nul) terwijl ie wel 5 pinnen heeft..

De (vermoedelijke) conclusie is dat de kabel die eronder zit geen 5 aderig is. Dat betekend dus
- Er zit al iets aangesloten/doorgelust op dat ding en dat is een afgaande kabel
- Het is de voedende kabel van die doos (bv vanuit de grond) en de doos is, ondanks dat ie 5-aderig is, mischien maar 1-fasig bedraad

Hoe maken jullie die gedachtesprong om ervan uit te gaan die kabel niet gewoon vijfaderig is, en het stopcontact zo is aangesloten?

[Bericht gewijzigd door willem van belgie op woensdag 3 april 2019 11:53:22 (17%)

Op 3 april 2019 11:52:58 schreef willem van belgie:
Hoe maken jullie die gedachtesprong om ervan uit te gaan die kabel niet gewoon vijfaderig is, en het stopcontact zo is aangesloten?

Foto is ook een beetje ongelukkig en onscherp genomen. Van boven. Als je ziet hoe breed de bovenkant van de doos is tov de onderkant vind ik het ook een voorbarige conclusie om te zeggen dat die kabel niet dik genoeg is voor 5 aderig.

Maar ik snap het punt opzich wel. Ik heb voor de zekerheid nog een mail gestuurd naar de locatie of er nog ter plekke iets van duidelijkheid geschept kan worden

Is een typische situatie, die je ook vaak in België ziet. Op de foto kan je zien dat dit een inbouwstopcontact is met daarbovenop nog eens behang op de muur. Dus heel onwaarschijnlijk dat die opbouwkabel de voeding is, zit immers in de muur.

Dan de afmetingen, 10mm voor een 5G? Kan natuurlijk maar erg onwaarschijnlijk. Denk eerder dat ze daar F+N+PE afgenomen hebben om iets anders te voeden, in BE dikwijls een oven. Mag niet, maar ja, op veel plaatsen mag je ook niet sneller als 50.

Op 3 april 2019 11:52:58 schreef willem van belgie:
Hoe maken jullie die gedachtesprong om ervan uit te gaan die kabel niet gewoon vijfaderig is, en het stopcontact zo is aangesloten?

Gewoon ervaring. Als je zo'n situatie al 500 keer gezien hebt is de kans behoorlijk dat het dat ook is. Niet?

Op 3 april 2019 11:59:16 schreef New Beetle:
Is een typische situatie, die je ook vaak in België ziet. Op de foto kan je zien dat dit een inbouwstopcontact is met daarbovenop nog eens behang op de muur. Dus heel onwaarschijnlijk dat die opbouwkabel de voeding is, zit immers in de muur.

Dan de afmetingen, 10mm voor een 5G? Kan natuurlijk maar erg onwaarschijnlijk. Denk eerder dat ze daar F+N+PE afgenomen hebben om iets anders te voeden, in BE dikwijls een oven. Mag niet, maar ja, op veel plaatsen mag je ook niet sneller als 50.

Duidelijk, het is echter wel een feestzaal van 120 vierkante meter. Helemaal aan de andere kant van het kasteel is een professionele keuken met spoelkeuken, 2 x prof oven met 2 x 6 pits kooktoestel een paar koelkasten en een gigantische klimaatcel. Dus ik kan me weinig redenen voorstellen waarom je nog een oven in die feestzaal zou willen hebben als je die gigantische keuken al hebt :D

Uiteraard is dat slechts een beredeneerde inschatting. Laat iig iets horen als je meer weet.

Op 3 april 2019 11:58:41 schreef Wweb1987:
[...]

Maar ik snap het punt opzich wel. Ik heb voor de zekerheid nog een mail gestuurd naar de locatie of er nog ter plekke iets van duidelijkheid geschept kan worden

Aha, je hebt dus nog een contact mogelijkheid. Probeer er dan in elk geval achter te komen of het een 16A of een 32A aansluiting is. Bij 16A kun je volstaan met alleen verdelen. Bij 32A moet je ook gaan afzekeren. Dat maakt het een stuk ingewikkelder en kostbaarder. Dus als je zeker weet dat het een 16A aansluiting is kun je je een boel kosten en moeite besparen.

Meestal staat het er gewoon op. En anders even laten meten wat de inwendige diameter is van de ruimte waar de stekker in gaat.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Zodra ik meer weet geef ik wel even een heads up!

Volgens mij is alles nu wel zo'n beetje gezegd wat er over te melden valt, nogmaals dank allen!

Edit: en fijn dat fora nog bestaand en men hier nog zo actief en betrokken is

[Bericht gewijzigd door Wweb1987 op woensdag 3 april 2019 12:41:15 (21%)

Op 3 april 2019 12:02:36 schreef New Beetle:
[...]Gewoon ervaring. Als je zo'n situatie al 500 keer gezien hebt is de kans behoorlijk dat het dat ook is. Niet?

Ik heb eigenlijk nog nooit zo'n meerfasig stopcontact gezien dat niet meerfasig is aangesloten.
En die foto is niet zo scherp.

Daarom zou ik er niet zo snel van uit gaan dat de situatie abnormaal is.

Anoniem

Op 3 april 2019 09:52:31 schreef New Beetle:
Nee, spanning is onafhankelijk van het feit of het net in driehoek of ster staat. 3x230V netten komen zowel in driehoek als ster voor. Spanning tussen fasen is bepalend, 230 ofwel 400V.

Leg dan maar eens uit hoe je bij een 3f 400V aan 230V komt
als het net in driehoek staat? Je kunt toch enkel230V hebben als er een nulaansluiting is, en die nul heb je enkel bij een net in ster. Of zie ik iets over het hoofd?

Je kunt natuurlijk altijd een virtuele nul creëren, maar dat kan enkel bij een verbruiker die de drie fasen gelijk belast zoals een verwarmingsapparaat.

Op 3 april 2019 13:02:09 schreef grotedikken:
[...]

Leg dan maar eens uit hoe je bij een 3f 400V aan 230V komt
als het net in driehoek staat? Je kunt toch enkel230V hebben als er een nulaansluiting is, en die nul heb je enkel bij een net in ster. Of zie ik iets over het hoofd?

Dat is niet exact wat hij zegt.

Wat hij bedoelt is dat er in België nog netten bestaan waar er tussen de fasen 230V staat. (dus daar wordt nooit ster gebruikt, alleen driehoek).

Maar dat lijkt me hier offtopic, aangezien er aangegeven is (?) dat dat soort netten niet in frankrijk bestaan.

Op 3 april 2019 13:06:35 schreef willem van belgie:
[...]

Dat is niet exact wat hij zegt.

Wat hij bedoelt is dat er in België nog netten bestaan waar er tussen de fasen 230V staat. (dus daar wordt nooit ster gebruikt, alleen driehoek).

Maar dat lijkt me hier offtopic, aangezien er aangegeven is (?) dat dat soort netten niet in frankrijk bestaan.

Het kasteel staat in Frankrijk... Het is dan wel weer van een Belgische eigenaar ;-)

Maar dat zal er verder niet toe doen, hoop ik :-)

Je kan altijd vragen dat hij je een scan van het bordschema en het grondplan doormailt, met wat geluk staat daar de info op die je zoekt.

@GD

Altijd mooie discussies met GD, taalvaardig als geen ander :D. Antwoord Willem volstaat denk ik

@wweb Mijn buikgevoel zegt dat dit kasteel in Noord-Frankrijk ligt?

[Bericht gewijzigd door New Beetle op woensdag 3 april 2019 13:29:04 (26%)

Op 3 april 2019 13:22:49 schreef New Beetle:
@GD

Altijd mooie discussies met GD, taalvaardig als geen ander :D. Antwoord Willem volstaat denk ik

@wweb Mijn buikgevoel zegt dat dit kasteel in Noord-Frankrijk ligt?

Klopt, bekend terrein?

Nee, maar het feit dat daar een Vynckier stopcontact staat deed mij dit vermoeden. Je staat er paf van hoe elektrisch schakelmateriaal de geografische ligging van een gebouw verraadt.

Tidak Ada

Golden Member

Even om te weten: Is dit de Franse (of daarmee te vergelijken) variant van Perilex?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 3 april 2019 14:05:22 (20%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit is de Belgische variant van Perilex.

Dat Vynckier materiaal wordt net als de Nederlandse Perilex voor kooktoestellen gebruikt. Echter: de afgebeelde vijfpolige Vynkier wordt uitsluitend voor een drie fase aansluiting gebruikt. Dus niet zoals in Nederland de Perilex die ook voor een enkelfase 2x16A kookgroep en voor afzuigingen wordt gebruikt.

In België gebruiken ze voor een enkelfase kooktoestel een aansluiting zwaarder dan 16A. En daar hebben ze dan de driepolige 32A Vinckier voor.

Dus om weer on-topic te komen: als je zo'n vijfpolige Vynckier tegenkomt hoef je niet te gaan meten om te weten te komen of het misschien een enkelfase kookgroep is. Het is altijd drie fasen.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

In principe heb je gelijk, echter in het pre-CEE tijdperk stonden die ook in zowat elke werkplaats. Was net bij de Indische carwash en die had er zeker 10. Mijn pa had echter Perilexen, zijn wat handiger, wel wat gevoeliger aan slechte contacten m.i. Hier en daar kom je een verkoolde tegen iets wat je bij die Vynckier dingen niet zo snel ziet. Denk dat dit met de pendiameter te maken heeft. Kon het niet laten om een foto te maken, vanwege die kabeldikte, beroepsmisvorming zeg maar. Allen raden naar de draaddikte nu :D

Tidak Ada

Golden Member

Ter indicatie, wat voor muntjes zijn dat? 2 of 5 Eurocent?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb ook niet bedoeld te beweren dat die Vynckier uitsluitend voor kooktoestellen wordt gebruikt. Perilex werd vroeger in Nederland ook in de industrie gebruikt. Op het Fysisch Lab (nu Buys Ballot) hadden we in de 70er jaren ook Perilex.

Leuk die foto. Er staat duidelijk 32A op. Dus als het goed is is de kabel minimaal 4 kwadraat.

Maar ik heb geen ervaring met op zicht inschatten daarvan.

De muntjes zijn iets minder dan een derde van de binnendiameter van de Vynckier en dat is 60 mm. (Heb de stekker hier). Dus het zijn 2 ct muntjes. Als het tenminste Euro muntjes zijn en geen franken. :)

[Bericht gewijzigd door Roetzen op woensdag 3 april 2019 16:24:01 (21%)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Dat is overduidelijk toch: de dunste 5G6 kabel ooit gemaakt

edit: ik heb een even opgezocht: een XVB 5G6 heeft buitendiameter 14.4mm, dat zou zelfs nog kunnen volgensmij?