ster driehoek schakeling


Het lijkt erop dat de rode en de grijze draad verwisseld moeten worden, zodat rood tegenover rood komt te zitten en grijs tegenover grijs.
De zwarte draden zitten goed.

U - rood
V - zwart
W - grijs
X - grijs
Y - rood
Z - zwart

Van uitgaande dat er geen wisseling van draden aan de schakelaarzijde heeft plaatsgevonden.

De motor is wel 127/230V ?

Op 6 april 2019 19:20:25 schreef Edwass:
Van uitgaande dat er geen wisseling van draden aan de schakelaarzijde heeft plaatsgevonden.

Daarom heb ik een paar posts terug gevraagd om een plaatje hoe het aangesloten zit.
Ik denk dat dat ding allang goed werkt.
Kabelschaamte.

Edwass,
Op een 3x230Vac net zou een 127/230 Vac motor in ster moeten staan.
Dan kan een ster driehoek schakeling niet eens.
Motor moet dus een 230/400 Vac type zijn.
Laagste spanning geeft de spoelspanning aan.

Op 6 april 2019 19:29:34 schreef mvdk:
[...]
Daarom heb ik een paar posts terug gevraagd om een plaatje hoe het aangesloten zit.
Ik denk dat dat ding allang goed werkt.
Kabelschaamte.

Als topicstarter kan je hier een vraag stellen. Wanneer/of je een antwoord krijgt is maar de vraag.
Je geeft antwoord maar het is net al GJ_ al aangaf. Niet iedereen zit continue op CO

High met Henk

Special Member

@TS..

Laat je niet afscrikken. Iedereen hier maakt domme fouten. Slechts weinigen komen ervoor uit..

Wees niet 1 van hem. Het zou je iig van mij credits opleveren als je meldt of je het opgelost hebt en wellicht meer als je zegt wat het was..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 6 april 2019 21:21:18 schreef HD13:
Edwass,
Op een 3x230Vac net zou een 127/230 Vac motor in ster moeten staan.
Dan kan een ster driehoek schakeling niet eens.
Motor moet dus een 230/400 Vac type zijn.
Laagste spanning geeft de spoelspanning aan.

Je hebt gelijk. Echter de vraag aan de TS wat er op het type plaatje van de motor staat. De draden van de motor zijn immers los geweest? Motor gereviseerd of vervangen?

Shiptronic

Golden Member

1 spoel in tegenfase staan in driehoek? Temperatuur loop dan meestal ook wel op :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De draadkleur volgorde kijken we vreemd tegen aan omdat de klem codering anders is als we meestal zien bij de wat oudere motoren.
Bovendien zal op de nieuwe schakelaar de nieuwere codering staan.
We weten niet wat het beroep is TS. maar menigeen zal hier de fout in gaan.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Op 7 april 2019 00:20:11 schreef Hunebedbouwer:
De draadkleur volgorde kijken we vreemd tegen aan omdat de klem codering anders is als we meestal zien bij de wat oudere motoren.
Bovendien zal op de nieuwe schakelaar de nieuwere codering staan.
We weten niet wat het beroep is TS. maar menigeen zal hier de fout in gaan.

Over welke oude/nieuwe codering heb je het?

Oud R--S--T U--V--W X--Y--Z .
Nieuw -L1-L2-L3 U1-V1-W1 U2-V2-W2.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Ah, dat is inderdaad ouder en nieuwer natuurlijk. Die worden al erg lang beiden gebruikt.

juiste volgorde bij ster-driehoek:
U-V-W / Z-X-Y
U1-V1-W1 / V2-W2-U2

Bij een tweetoerenmotor:
U1-V1-W1
tweede toerental:
U2-V2-W2

Wat ingewikkeld allemaal. De post van mel was voor mij het begrijpelijkst, kort en bondig:

Op 5 april 2019 15:05:57 schreef mel:
De boven elkaar liggende klemmen moeten op dezelfde fase staan, via de schakelaar.

Die machine staat misschien niet bij ts thuis, hopelijk gaan we vandaag horen hoe het afgelopen is...

Sorry voor het late antwoord maar ik ben even ziek geweest.
Zo is de handmatige sterdriehoek schakelaar aangesloten zoals op de foto.
De draden aan de motor (foto vorige posts) waren zo aangesloten en daar heb ik niets verandert.
Mss is er hier iemand die kan zeggen wat er juist mis is.
Dank bij voorbaat!

dit waren de foto's van aansluitdoos aan motor en van de beschermkap ster driehoek schakelaar met aan de binnenzijde het schema.
mvg

U maakt mooie , scherpe, duidelijke foto's. Alvast dank daarvoor.

Zouden we óók nog een foto van de onderkant van de schakelaar kunnen krijgen, (want daar komen de fasedraden met doorverbindingen aan), dan moet het mogelijk zijn om de aansluiting geheel in beeld te krijgen.

Enne, alle spanningen zijn aanwezig op de fasedraden, dus tussen de L1-L2, L2-L3, L3-L1?
Word wel eens vergeten om lijnspanningen te meten...

[Bericht gewijzigd door mvdk op 8 april 2019 10:53:22 (21%)]

Ik heb 230V tussen L1L2L3.
foto van de schakelaar volgt

Nou zit ik een beetje te wachten op iemand die bekend is met dit type schakelaar. Die oneven contacten, daar moet toch ook iets aan zitten, aan voor of achterkant. Er moeten ergens doorverbinders zitten.

Edit: die doorverbinders zitten op de wals zelf, dombo. (aan mijzelf)

[Bericht gewijzigd door mvdk op 8 april 2019 11:25:46 (15%)]

mel

Golden Member

Haal X,Y,Z. los bij de motor.
Laat deze draden vrijhangen.
Zet de schakelaar in driehoek.
Meet de spanning tussen een klem en de losse draden.
De draad waarbij je geen spanning meet, is dezelfde fase als de klem waarop je meet.
Deze zitten boven elkaar.
Doe dit ook vervolgens op de tweede klem.
Sluit ze dan aan, (eerst de spanning erafhalen...)
Als het goed is, moet het dan werken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@mel: dankie, mij lukt 't niet om 't op deze manier uit te leggen..
Ik maak dingen altijd moeilijker dan 't is.

mel

Golden Member

Geen dank. Als de TS het nu ook maar snapt ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@mel: alvast bedankt.
Ik probeer het morgen

ik ben geen fan van het gebrek aan aarding van deze machine..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Daarom ook een 7 aderige kabel.. :P Aarde is schakeltechnisch minder interessant.Ik ga er uit gewoonte vanuit dat die dingen gewoon standaard geaard worden..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Bedankt voor de vele reacties.
De lintzaag werkt!

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..