PC monitor via HDMI aansluiting.

Graag wou ik mijn iets oudere PC: (AMD Athlon 7750 Dual core) met video kaart ( ik denk Ati Radion HD4350) aansluiten aan een MEDION monitor LE32E; allebei voorzien met een HDMI poort.
De monitor was vroeger aangesloten via de VGA poorten, hetgeen werkte met een volledig beeldscherm met mindere kwaliteit.
Met deze HDMI aansluiting, merk ik een duidelijk betere kwaliteit op, MAAR Mijn beeldscherm is niet meer volledig gevuld.
Ik zag op Google dat het probleem gekend is en heb verschillende voorgestelde oplossingen geprobeerd, echter zonder oplossing.
Ideeën, hints?????

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Ik kan niets vinden onder LE32E en vermoed dat het merk of het typenummer dan ook niet klopt.

HDMI is een sterk dichtgetimmerd protocol, waarbij (vaak) diverse zaken als beeld-afmeting vastliggen. Eenmaal aangesloten op een scherm dat (bijvoorbeeld) 16:10 is, zal een 16:9 beeld-uitsturing wat zwarte balken opleveren, vaak zonder dat je dit kunt verhelpen door het scherm iets 'uit te rekken' in het menu van de monitor.

Ik vrees echter een slotje voor dit topic ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Dat slotje* zal er inderdaad wel komen, meer een topic voor tweakers.net.
*edit: oh, hij kan ook naar de koffiecorner, want daar mag alles en Opabob is donateur.

Maar zo lang hij nog open is:
Zoek eens op wat de native resolutie van die monitor is. Is dat ook de resolutie die je hebt ingesteld op de PC? Het kan zijn dat de monitor bij VGA bijvoorbeeld zelf wat ging stretchen, en dat hij dat bij HDMI niet doet.

[Bericht gewijzigd door Jochem op zaterdag 6 april 2019 15:49:07 (13%)

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Ik verwacht inderdaad dat je een andere resolutie moet instellen. De native resolutie van het paneel is een goed begin, anders de native resolutie van de scaler (heet anders, maar komt er wel op neer bij sommige goedkope chipsets). Probeer bijvoorbeeld 1366x720 in plaats van 1366x768, of andersom.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 6 april 2019 15:49:07 (39%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ben volledig akkoord met jullie, Ik weet met vroegere problemen dat sommige zaken, eerder bij jullie opgelost geraken, tegenover tweakers.net. Ja, jullie populariteit. Voor de rest, zie mijn handtekening.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Je kan kijken of er iets van over/underscan mogelijk is,
maar dat had ik eigenlijk alleen bij tvs nodig.

edit, dit stel je dan in op de PC.

OpaBob,

aan welke zijden heb je geen beeld links/rechts of rondom?

[Bericht gewijzigd door Progger op zaterdag 6 april 2019 22:45:00 (35%)

GMT+1

Ik ben een dergelijke instelling nog nooit tegenkomen op een consumentenmonitor, waar ik Medion toch wel onder reken.

M'n AG Neovo R-21 kan het wel, maar dat is dan ook geen consumentenmonitor.

Als het al kan zal het softwarematig, vanaf de uitsturende bron, opgelost moeten worden.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op het scherm zitten een paar knoppen. Daarmee kan je hem afstellen zoals schermvullend maken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 april 2019 17:24:51 schreef rew:
Op het scherm zitten een paar knoppen. Daarmee kan je hem afstellen zoals schermvullend maken.

Inderdaa, kan ik via de toetsen onderaan het scherm in het OSD menu geraken. Daarin vind ik op een bepaalde plaats wel regelingen voor horizontal/vertical size en horizontal position MAAR, spijtig genoeg kan ik deze opties niet kiezen.
Ik pruts softwarematig nog wat verder en laat nog iets weten.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
apkay

Golden Member

nee er moet iets in het register aangepast worden,
ik heb dat een paar keer moeten doen,na windows update.
kan zogauw ff niet achterhalen wat ook al weer.

ha gevonden.
( https://www.infopackets.com/news/9652/how-fix-windows-10-black-border-… )

[Bericht gewijzigd door apkay op maandag 8 april 2019 14:37:13 (26%)

groeten van apkay.