Leerzame projecten

Ik heb het boek elektronica voor dummies uit gelezen, dus nu weet ik alle theorie van de meeste componenten wel. Nu is mijn vraag wat zijn leuke en vooral leerzame projecten waar ik wat meer ervaring kan opdoen in de praktijk. Alvast bedank voor de ideeën.

Dat hangt natuurlijk helemaal af van wat je leuk vindt. De een houdt van audio, ander van lichteffecten, meetapparatuur, microcontrollers, hoog-frequent, ... Geen ideeen overgehouden aan het boek? Iets waarbij het begon te tintelen? :-)

Je zou om te beginnen eens een NE555 kunnen pakken en daar een knipperled mee maken. Je kunt dan wat experimenteren met waardes van R's en C's om te zien wat ze doen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Als ik eerlijk ben lijkt het me allemaal wel eens leuk om mee te knutselen dus het mag van alles zijn. Waar ik me nu wel wat minder mee bezig hou is microcontrollers.

Als je het allemaal wel leuk vindt dan is het makkelijk. Dan begin je gewoon met iets. Dan is alles goed. Kijk anders eens bij Velleman, daar hebben ze kitjes voor vanalles. Heb je gelijk een printje en zo (maar dat hoeft absoluut niet natuurlijk).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Lambiek

Special Member

Op 7 april 2019 12:21:50 schreef Elektronica_Fanaat:
Ik heb het boek elektronica voor dummies uit gelezen, dus nu weet ik alle theorie van de meeste componenten wel.

Ik denk het niet, nu begint het pas. :)

Nu is mijn vraag wat zijn leuke en vooral leerzame projecten waar ik wat meer ervaring kan opdoen in de praktijk.

Ik zou een bread board kopen met wat componenten om mee te gaan experimenteren, gewoon doen wat jij leuk en interessant vindt.

Die microcontrollers komen van zelf wel als je wat ervaring hebt opgedaan met experimenteren, tenminste als je dat leuk vindt. Sommigen vinden die dingen maar niets.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Kruimel

Golden Member

Ik zou zeggen: schaf een breadbordje aan en ga aan de slag met het experimenteren met transistortjes, weerstandjes en condensatortjes. Eerste schakeling moet natuurlijk altijd de flip-flop zijn. Daar kan je kitjes voor krijgen uit China voor niks: eBay link. Daarna moet je kijken wat je interessant vindt: een ingewikkelder kit of zelf gaan ontwerpen.

Op 7 april 2019 13:29:02 schreef markce:
Heb je al een meetapparaat?

Op dit moment heb ik een soldeer apparaat, multimeter, breadboard en componenten en dat was het wel een beetje. Het lijkt me trouwens wel eens leuk om zelf een labvoeding te maken.

Da's een handig én leuk project om mee te beginnen. Een voeding kun je net zo simpel of ingewikkeld maken als je wilt. En om eerlijk te zijn: een beginnende elektronica hobbyist kan een heel eind komen met bijv. een LM317 gebaseerd bakje.

Naast soldeerbout en multimeter is dat mi. wel zo'n beetje de 'heilige drie-eenheid' waar een elektronicus mee begint. Componenten verschillen nu eenmaal per project, bouwmethoden kun je ontzettend creatief mee zijn, en serieuze meetapparatuur zal je meestal pas aanschaffen als je een goed idee hebt wat (jij) er mee kan.

Ok, multimeter is Ok om mee te beginnen. Je komt met experimenteren een heel eind met een 9V batterij.

Ik zou beginnen met wat simpele schakelingen met zichtbaar/hoorbaar resultaat. Een knipperlamp/LED met een NE555 IC is een leuke om wat mee te experimenteren.
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/13/lichteffecten/ne-555-kn…

of deze:
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/12/lichteffecten/knipperli…

Kruimel

Golden Member

Op 7 april 2019 13:54:59 schreef RetroTechie:
Da's een handig én leuk project om mee te beginnen. Een voeding kun je net zo simpel of ingewikkeld maken als je wilt. En om eerlijk te zijn: een beginnende elektronica hobbyist kan een heel eind komen met bijv. een LM317 gebaseerd bakje.

Naast soldeerbout en multimeter is dat mi. wel zo'n beetje de 'heilige drie-eenheid' waar een elektronicus mee begint. Componenten verschillen nu eenmaal per project, bouwmethoden kun je ontzettend creatief mee zijn, en serieuze meetapparatuur zal je meestal pas aanschaffen als je een goed idee hebt wat (jij) er mee kan.

Dit had ik niet beter kunnen zeggen. Wellicht is het interessant om de bijgewerkte LM317 labvoeding te bouwen. De componenten zijn niet heel duur, dus een foutje is niet dramatisch, en eenmaal gereed is het een heel handig ding.

Op 7 april 2019 13:20:46 schreef Kruimel:
...Eerste schakeling moet natuurlijk altijd de flip-flop zijn. Daar kan je kitjes voor krijgen uit China voor niks:

Bedankt voor de knipoog :-) maar ehm, je linkt vervolgens naar een knipperschakeling. Die snap ik niet, da's toch geen flip-flop!
Als je wilt knipperen begin dan met een 555.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Thevel

Golden Member

Als je iets met een NE555 wil doen, Hier staat uitleg en heel veel schakelingen.

Kruimel

Golden Member

Haha, geen probleem. ;) Ik leerde dat die schakeling ook een flipflop heette, geen idee of dat ook daadwerkelijk zo is eigenlijk. Het boek waar ik het uit leerde was tamelijk waardeloos, maar dat leerde ik pas achteraf... :D Ik vind een 555 eigenlijk niet een heel fijne chip om mee te beginnen omdat hij heel effectief is in knipperen, maar geen onmiddelijk inzicht verschaft in de werking. Die laatste schakeling die markce voorstelt vind ik daarin sterker:

Op 7 april 2019 13:55:12 schreef markce:
of deze:
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/12/lichteffecten/knipperli…

edit: Maar met die site van Thevel kan het natuurlijk alsnog zeer interessant zijn met 555'jes te spelen! Om de prijs hoef je het niet te laten.

Goede suggesties hierboven, maar ik zou het nog wat eenvoudiger starten.

Een voeding heb je sowieso nodig, begin eens met deze eenvoudige stabiele voeding. Als die werkt, en je wilt meer, dan deze regelbare voeding. Daar kun je jaren mee vooruit.

Elektronica is erg leuk als hobby maar mijn tip is om vooral simpel te beginnen en langzaam op te bouwen. Er is niets zo vervelend als een grote schakeling in elkaar gezet hebben en er achter te komen dat het niet werkt. Dat is niet erg als je wat meer ervaring hebt en wat meer meetapparatuur, maar als beginner is het echt frustrerend. Kortom, stap-voor-stap.

Lambiek

Special Member

Op 8 april 2019 11:56:17 schreef 6502:
...., stap-voor-stap.

Precies, eerst kruipen en dan lopen. :)

En hier tussen de schakelingen staan genoeg leuke schakelingen om mee te beginnen. En met de link van Thevel kun je ook lekker experimenteren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.