GPS week roll-over

Shiptronic

Golden Member

Op 17 april 2019 22:50:43 schreef Tidak Ada:
Gebruik naast mijn VDO Dayton Co-Pilot op m'n iPhone.
Werkt prima en is na een keer € 35 betalen voor altijd up-to-date.
Wereldwijde kaarten en behoeft geen mobiel netwerk als je de kaart hebt gedownload, maar mijn grote VDO scherm blijft favoriet ;)

Zelfde als Here we go (oude Nokia kaarten app) , maar dan gratis.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 17 april 2019 23:04:59 schreef High met Henk:
Ik ben er op mijn werk grof mee bezig geweest, moet 5 ais apparaten laten updaten en 2 vervangen
Ook nog 2 gps apparaten

Was behoorlijke operatie stiekem nog...

Ah, de geldloze weg bewandeld :-)

Op 18 april 2019 14:43:06 schreef buckfast_beekeeper: Die gebruikte de ingebouwde GPS nooit omdat die hem buiten de centra hield waar hij wel zijn passagiers aan het hotel moest afzetten.

Misschien het adres van het hotel ingeven, dan moet zo'n navigatiesysteem toch wel!?
óf is het zo slim dat het gedeeltes van steden vermijdt waar je als touringcar niet mag komen?

Don't Panic!

Op 8 april 2019 12:28:57 schreef joopv:
...

Ik ben helaas niet gezegend met richtingsgevoel, en als field engineer was dat wel een kruis in de pre-tomtom tijd. Mijn dashboardkastje lag stampvol met stadsplattegronden en het bord langs de weg als je een plaats in rijdt gebruikte ik regelmatig.
...

Herkenbaar! En in onbekende dorpjes dan onthouden : "Derde links, water over, rechts" en dan toch weer bij het andere informatiebord uitkomen en daar maar weer kijken. Al was dat altijd beter dan het eerste informatiebord weer op te moeten zoeken.

Huiswerk en borden klinkt allemaal leuk, maar pas had ik nog een half uur vertraging op de route die ik al 2000 keer reed omdat mijn autonavi slechts TMC doet en ik eigenlijk 5 minuten eerder de tip had moeten krijgen de omweg te nemen. Ik ga dus toch weer meer op Waze of Google kijken voordat ik vertrek.

Frederick E. Terman

Golden Member

Op 18 april 2019 08:27:40 schreef rew:
[...]Of dat ze correct hadden nagedacht: Er gaat niet zo veel mis als dat ding overloopt. Als iedere ontvanger minstens 1x per 512 weken aangezet wordt kan je ergens in flash opslaan: "het is nu 1990 geweest", "het is nu 1998 geweest", "het moet nu 2006 zijn", "het moet nu 2012 zijn", en als ie dan NU aangezet wordt, dan weet je dat het 2019 moet zijn en niet weer 1999.

Precies. De ontwerpers valt op dit stuk weinig te verwijten.
Laten we ook niet vergeten dat het hele roll over-'probleem' de vorige keer, twintig jaar geleden, ook geen probleem wás. Voor de navigatie maakt de datum niet uit; de datum en tijd waren voor de gebruiker gewoon een extraatje. Daarbij: wie is er nu zo stom dat hij niet weet in wélk 20-jaar interval hij leeft?

De meeste systemen telden trouwens, ook in 1999, de week gewoon correct door en gaven geen '1980' te zien. En voor die enkele gps-jes die klakkeloos het weeknummer optelden bij hard-coded 1980 was de instructie gewoon dat je even opnieuw de datum moest invoeren. Of niet. Het maakte voor de navigatie immers niet uit.

Wat is er dan nu anders? Wel, eigenlijk is dit een voorbeeld van een systeem buiten de specificaties gebruiken. Heel veel diensten maken nu gebruik van gps-tijd; vaak zelfs zonder de positie nodig te hebben: de gps hoeft dan alléén maar datum en tijd te leveren. Maar dat was nooit het primaire doel van de gps-dienst.
Ik zie een parallel met de 50 Hz van het lichtnet: oorspronkelijk niet bedoeld voor tijdmeting, maar daarvoor later toch belangrijk geworden, zodat er een extra eis ontstond.

--
Waar je eigenlijk nooit iemand over hoort, is dat GPS-tijd geen schrikkelseconden hanteert. Sinds de invoering van GPS is die daardoor steeds verder gaan afwijken van UTC, tot 18 seconden nu.
Op het display van gewone gps-en wordt die tijd trouwens al lang wél bijgewerkt met die opgespaarde seconden, zodat je wel normale UTC of zonetijd afleest. Maar intern wijkt GPS-tijd dus af.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

Op 18 april 2019 14:49:22 schreef RAAF12:
[...]

Ah, de geldloze weg bewandeld :-)

???
Ik weet niet wat jij geldloos kost, maar als je het van ca 20 vaartuigen op afstand uit moet zoeken

. 1 wat ze aan boord hebben en hiervoor gevoelig is
. 2 dat controleren
. 3 uitzoeken of dat last heeft van de rollover
. 4 updates regelen of nieuwe apparatuur

Ik heb geen idee wat jij geldloos noemt. Ca 2k per apparaat

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Operatie stiekem wat jij noemde, daarbij vermoedde ik dat de updates uit gratiz crackware bestond.. Maar daar zat ik helemaal naast. Wat was er stiekem aan?

High met Henk

Special Member

Ik bedoel met stiekem een hele operatie.

Had een middagje werk verwacht.

Ben er met tussenpozen bijna 2 weken mee bezig geweest!

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Op 18 april 2019 11:37:13 schreef FastFolkert:
Daarom gebruik ik bij mijn 2 Garmin Nuvi's ( met micro-SD sleuf!) gratis routable OSM kaarten.

Ok, da's een tip. Geen idee of dat met de mijne ook kan. Zal eens zoeken. Update je dan met MapSource of zo, of rechtstreeks op de SD copieren?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 18 april 2019 16:53:36 schreef High met Henk:
[...]
???
Ik weet niet wat jij geldloos kost, maar als je het van ca 20 vaartuigen op afstand uit moet zoeken

. 1 wat ze aan boord hebben en hiervoor gevoelig is
. 2 dat controleren
. 3 uitzoeken of dat last heeft van de rollover
. 4 updates regelen of nieuwe apparatuur

Ik heb geen idee wat jij geldloos noemt. Ca 2k per apparaat

Dus jij vraagt 2000Eu per apparaat om telefonisch advies te geven of een softwareupgrade te doen die op zich meestal gratis is?

Je lijkt me een dure vogel.
Je hebt zeker enkel miljardairsjachten onder je klanten?

Ben ik blij dat ik mijn tomtom even zelf aan de PC gehangen heb. ;-)
Voor die prijs kon ik 10 nieuwe kopen.

maartenbakker

Golden Member

Jij hebt duidelijk nooit in systeembeheer en techsupport gewerkt....

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

@grotedikken:

Als u geen idee hebt waar het over gaat houd dan uwe mond toe.

Ik werk in de scheepvaart en ben elektrisch betrokken/verantwoordelijk voor ca 23 vaartuigen. Ik moest van allemaal uitzoeken wat last kan hebben van deze rollover. Dat kunnen per schip 3 apparaten zijn.

Of ze upgradebaar zijn had ik al uitgezocht..

Ik moet dus een apparaat kopen en laten installeren.
Krijg die 2k dus niet. Moet ze betalen. En vaak zijn ze duurder. Allemaal moet het maritiem gekeurd zijn is nautische apparatuur voor navigatie.

Dus nogmaals.. Houd uw mond toe. Ik praat niet over een TomTom o.i.d.

Even een indicatie. Zoek op wat een JRC JHS-183 ais kost. Bijna 3 K als je alles erbij nodig hebt. Daar komt de installatie en bij pech met locatie en geen lokale installateur het invliegen ook nog bij...

Btw de jhs-182 is upgradebaar. De jhs-180 is echter gewoon vervangen. Moet ik allemaal uitzoeken en regelen dat het gebeurt

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Oei, een stuk uit mijnen neus. :-)
Vanwaar deze overdreven reactie?

Als jij het volgende post:

Ik weet niet wat jij geldloos kost, maar als je het van ca 20 vaartuigen op afstand uit moet zoeken

. 1 wat ze aan boord hebben en hiervoor gevoelig is
. 2 dat controleren
. 3 uitzoeken of dat last heeft van de rollover
. 4 updates regelen of nieuwe apparatuur

Ik heb geen idee wat jij geldloos noemt. Ca 2k per apparaat

Versta ik daaronder dat jij 20 vaartuigen beheert en daarvan moet nazien of ze de roll over doorstaan hebben of moeten geupgrade worden en dat je daarvoor 2000Eu /apparaat rekent.

En dat dan zelf nog operatie stiekem noemt.

Mag ik dat duur vinden ,ja?

En nu tap je opeens uit een ander vaatje en zou die 2k nodig zijn om een apparaat aan te kopen?? Ik dacht dat de roll over een software issue was.

En waarom zou ik mn mond moeten houden?
Ik heb ongeveer 15 jaar als radio/radarspecialist in de maritieme branche gewerkt, dus heel wat langer dan jij. Want jij hebt al vanalles gedaan .

Ik weet dus maar al te goed dat er een aantal freelance eenmansbedrijfjes zijn die exorbitante bedragen vragen voor hun diensten.
Ik had het natuurlijk niet over jou, maar je bitse reactie doet me toch twijfelen.

Henk H.

Golden Member

High met Henk schreef dat die apparaten voor profesioneel maritiem gebruik dat kosten als je moet aanschaffen bij de distributeur van dat spul (ergens anders zijn ze niet te krijgen). Wij hebben ook een paar moeten vervangen en dit zijn gangbare prijzen.

De oudere kunnen niet bijgewerkt worden, of het is de overweging om ze preventief te vervangen en geen moeite te steken in het updaten van een oud apparaat dan anders binnenkort vervangen wordt.

Maar dan hebben we het over wat anders dan een TomTom voor particulier gebruik op de weg.

[Bericht gewijzigd door Henk H. op 19 april 2019 20:17:52 (22%)]

High met Henk

Special Member

als je nota bene het werk gedaan hebt, dan weet je toch als geen ander de prijzen van die nautische spullen!!

En jij werkte zeker gratis?? Iemand die dat werk doet kost ca 1000€ per dag. En dan praat ik radio holland of Alphatron prijzen. Geen rare kleine zzp'er.

En nogmaals. Met stiekem bedoelde ik dat het me veel meer tijd kostte dan ik begroot had, omdat het archief van de bootjes niet klopte en niet overal duidelijk was wat wel en niet upgradebaar was of goed was.

Maar dat had ik al uitgelegd.

Op 18 april 2019 18:43:50 schreef High met Henk:
Ik bedoel met stiekem een hele operatie.

Had een middagje werk verwacht.

Ben er met tussenpozen bijna 2 weken mee bezig geweest!

En vind je het gek dat ik op mijn achterste benen sta als ik wordt afgeschilderd als charlatan die TomTom upgrade voor 2k

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 19 april 2019 20:43:58 (16%)]

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

ook een 'koerswijziging' gedaan dan HmH, gezien je voorgaande jobs.
vanaf volgend jaar deze tijd ga ik ook het maritieme op, maar dan de simulator onderhouden waar het volk opgeleid wordt.
een kleine stap van luchtvaart naar marine

[Bericht gewijzigd door fcapri op 19 april 2019 21:14:08 (11%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 19 april 2019 20:16:12 schreef High met Henk:
als je nota bene het werk gedaan hebt, dan weet je toch als geen ander de prijzen van die nautische spullen!!

En jij werkte zeker gratis?? Iemand die dat werk doet kost ca 1000€ per dag. En dan praat ik radio holland of Alphatron prijzen. Geen rare kleine zzp'er.

En nogmaals. Met stiekem bedoelde ik dat het me veel meer tijd kostte dan ik begroot had, omdat het archief van de bootjes niet klopte en niet overal duidelijk was wat wel en niet upgradebaar was of goed was.

Maar dat had ik al uitgelegd.
[...]

En vind je het gek dat ik op mijn achterste benen sta als ik wordt afgeschilderd als charlatan die TomTom upgrade voor 2k

Dat heb ik nooit beweerd.

Maar een onderhoudstechnicus radioapparatuur wordt geacht zijn job te kennen. En over de nodige support te kunnen beschikken.
Een amateur die naderhand nog alles moet uitvlooien is géén onderhoudsman.

Hoeveel soorten apparaten op een yacht of anders schip zouden gebruik maken van het GPS systeem dat je een inventaris nodig hebt?

een navigatieontvanger, vroeger exclusief voor scheepsvaart maar tegenwoordig idd een veredelde tomtom.
En een plottersysteem dat daaraan hangt voor visser en baggerschepen.

De motor, het roer, de radio, de tv, de radar, kompas,koffiezet, hebben daar allemaal niks mee van doen.

Ik kan me niet voorstellen dat er apparaten zijn die niet kunnen bijgewerkt worden om een weekteller te herstarten.
Gezien GPS gestart is in 1980 zullen alle systemen jonger tot veel recenter zijn.

Ik zou de upgrade die ik als erkende technicus natuurlijk voorzien heb, en al gedownload, meenemen en invoeren.

Een uurtje werk + verplaatsingskosten.

Dus vind ik 2000Eu goed doorgerekend.

Ik heb nergens gezegd dat je een charlatan bent die een tomtom upgrade voor 2000Eu. Niemand zou zo gek zijn natuurlijk.

Maar als je een Navstar navigator een upgrade geeft is dat in wezen precies hetzelfde. Hij gaat niet beter of slechter lopen en hoeft niet gekalibreerd of gecertifieerd worden omdat de weekteller herstart is.
Al je natuurlijk door gebrek aan ervaring een ganse dag moet uitvlooien hoe het moet, moet je dat eigenlijk niet doorrekenen aan de klant.

En onder stiekem verstaat men meestal wel iets anders dan meer tijd nodig dan gedacht.

High met Henk

Special Member

Ik doe dus ook niet alleen radar en nautische apparatuur.
Alles wat elektrisch is, is mijn verantwoording.

Van JRC en Furuno krijg je gewoon lijsten wat upgradebaar is en wat niet meer supported is. Maar ik heb ook andere merken, dus dan moet je gaan zoeken.

Waar naar gekeken moet worden:
AIS
Gps ontvanger
Satelliet compass

Overigens praat dat allemaal met elkaar, samen met evt Gyro (dan heb je geen satelliet compass), Ecdis systemen, ren Radar, via nmea

Die gyro, ecdis en radar heeft geen gps, dus hoef ik niet te updaten.

Terug naar het probleem. De bootjes liggen overal ter wereld, dus even erheen is geen optie. Dan ga je in de archieven kijken en die bleken niet bijgewerkt. Dus moest ik alle bootjes mailen en vragen wat ze aan boord hadden. Duurt even voor je van iedereen antwoord hebt.

Dan blijkt het ook nog op serienummers te hangen, dus moet je weer gaan mailen.

Dan krijg je nog onbekende apparatuur, waarvan je op moet zoeken of het last heeft van de rollover en moet ik dus voor upgrades ov vervanging gaan zorgen. Aangezien er vrijwel niets in nederland ligt, moet ik op merrdere plekken voor meerdere bootjes een service plannen voor upgrade of vervanging.

En ze verplastsen ook nog.

Geen sinecure dus. Als het archief op orde was, was ik minder tijd kwijt geweest...

Overigens interpreteer ik dit toch echt anders:

Op 19 april 2019 13:32:38 schreef grotedikken:
[...]

Dus jij vraagt 2000Eu per apparaat om telefonisch advies te geven of een softwareupgrade te doen die op zich meestal gratis is?

Je lijkt me een dure vogel.
Je hebt zeker enkel miljardairsjachten onder je klanten?

Ben ik blij dat ik mijn tomtom even zelf aan de PC gehangen heb. ;-)
Voor die prijs kon ik 10 nieuwe kopen.

Hier lees ik toch echt dat verwijt..

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Als we nou gewoon eens concluderen dat jullie elkaar weer verkeerd begrepen hebben, zijn we dan klaar?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Dat klopt, we kunnen niet blijven emmeren. Ik vond HMH gewoon duur, en dat was het.
Het verhaal wordt overigens steeds vreemder. Nu blijken de bootjes onbereikbaar te zijn.
Stel dat ik met mijn jacht in Barbados lig, dan is het zeker nuttig dat mijn onderhoudstechnicus mij van een mogelijk probleem op de hoogte stelt via mail. Maar Ik denk dat onder navigatiespecialisten dat fenomeen al ruime tijd geleden onder de aandacht werd gebracht .
Correct onderhouden apparatuur heeft natuurlijk al de nodige updates
en zou geen hinder mogen ondervinden. De gebruiker op het moment zelf
gaan informeren is ruim laat.

Maar wat is het probleem eigenlijk?
Net zoals ik nu een beetje verrast was door dat zeldzame fenomeen zou dat op mijn yacht net hetzelfde geweest zijn.

Als de weeknummering niet klopt, gaat de werking van het navigatiesysteem volledig de mist in en zou ik dat direct gemerkt hebben bij het eerstvolgende gebruik net zoals bij mijn tomtom.
Omdat ik natuurlijk gene beroep kan doen op mijn gebruikelijke technieker in Nederland, zou ik een plaatselijke maritieme shop bezocht hebben. In de buurt van havens zijn er altijd.
De technieker zou uiteraard direct weten wat er schort en een update doen. Klaar.

bprosman

Golden Member

En dat dan zelf nog operatie stiekem noemt.

Voor de Zuiderburen onder ons (@GD) die in taalspelletjes meestal toch wel aardig punten halen. En wat betreft "Verkeerd begrijpen"

"Stiekem" in het Nederlands heeft meerdere betekenissen, de meest bekende is "Heimelijk iets doen, zonder dat anderen het weten".
In deze context is "stiekem veel werk" een aanduiding van "meer werk dan verwacht" en heeft niets met heimelijk te maken.

Tot zover Nederlands voor Zuiderburen. Les 1.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
pa3gws

Golden Member

We hebben het hier niet over een jacht of de tobbe van @Jinny. ;-)
Maar naar mijn idee iets groters.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Lambiek

Special Member

Op 20 april 2019 07:28:26 schreef High met Henk:
Hier lees ik toch echt dat verwijt..

Gooi hem overboord HmH :)

En inderdaad zijn de schepen ietsje groter dan een jacht, is eigenlijk niet eens met elkaar te vergelijken. Er zit ietsje meer techniek in zo'n ding, ietsje maar hoor.

En ik weet ook een beetje hoe het bij die baggerboeren te werk gaat, heb er ook mee te maken gehad. Onderhoud hebben ze nog nooit van gehoord, tot dat het stuk is. En als er altijd iemand gelopen heeft die het allemaal wel goed vond qua papieren en documentatie, dan geef ik het je te doen om het allemaal uit te zoeken op afstand.

En je wilt niet weten wat voor papierwerk er tegenwoordig bij komt kijken, het moet overal aan voldoen, lloyd, Bureau Veritas, enz.

Dus bij deze alle lof voor HmH.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

@pa3gws: die je daar hebt is de artemis of athena, die doet mijn collega.

Ik heb andere kleinere bootjes (ook echt klein spul van 40 ft, zoek eens op Borr of Odin dredger). Tussen de 3 en 6 man op wacht.. Welke nautische man moet dit bewaken?? En die hebben het echt te druk om aan een rollover te denken.

En nogmaals ik ben niet alleen verantwoordelijk voor het nautische spul, maar voor alles, dus ook de rest van de installatie waar draadjes aan zitten. Zelfs de nen 3140 van de gereedschappen, maar ook een stuk besturing van de voortstuwing enzo.

Ik heb altijd >100 issues open staan, omdat zaken pas bij een dokking kunnen of iig niet kunnen als de boten aan het werk zijn. Ook zijn sommige dingen niet urgent. Daar viel de rollover ook onder..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 20 april 2019 10:22:31 (10%)]

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).