GPS week roll-over

joopv

Golden Member

Op 8 april 2019 12:00:57 schreef 6502:
[...]Die zijn leuk als je de weg al weet en geen opstoppingen, files of ander ongemak op je route tegenkomt. Een moderne GPS loodst je er keurig omheen en levert je voor de deur af. Ken je dat gepruts met zo'n stratenboek nog? Blij dat we daar vanaf zijn!

Sorry dat ik dit nog even oprakel.

https://www.vox.com/science-and-health/2019/7/24/20697829/gp...ippocampus

High met Henk

Special Member

Grapig dat hij nu weer opgerakeld wordt: zit op dit moment op de boot uit mijn vorige post en vorige week is nieuwe systeem geinstalleerd.
(BTW boot ligt nog in zelfde haven, dus is wel toevallig voor mij, ben hier nu 3e keer)

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Op 27 juli 2019 11:01:52 schreef joopv:
[...]

Sorry dat ik dit nog even oprakel.

https://www.vox.com/science-and-health/2019/7/24/20697829/gp...ippocampus

Lijkt me logisch. Wat je niet traint degenereert. Zelf al ondervonden :-(
Maar stellen dat de mens een geadvanceerde navigatie ingebouwd heeft is onzin. Moest dat zo zijn, zouden kompassen, navigatie op de zon, en de sterren nooit uitgedokterd zijn. Bij trekdieren is dit in meer of mindere mate wél het geval. Al zal net als bij de mens een groot deel berusten op zintuigelijke waarneming van de omgeving.

Het klopt natuurlijk wel een beetje. Doordat je teveel op de gps vertrouwt ben je minder allert om herkenningspunten op je route te memoriseren. Zonder dat hulpmiddel vind je dan natuurlijk een stuk moeilijker je weg.
Wat die intuitie betreft: In 75 reed ik 's nachts eens op de motor door Normandie. Ik raakte verdwaald in de bossen en in het pikdonker kon ik me totaal niet oriënteren. de weinige wegwijzers die ik tegenkwam wezen naar kleine plaatsjes die niet eens op mijn kaart stonden. En er was geen kat op straat. Je kan natuurlijk om 1u 's nachts niet bij iemand aanbellen. Uren heb ik rondgereden. En als je weet dat de benzinetank van een motor erg beperkt is....
Dus mijn hippocampus was voor GPS ook al niet ontwikkeld.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.
pa3gws

Golden Member

Je kan je tegenwoordig in deze regio vrij goed zien welke richting je uit moet.
Want door de vele schotel antennes kan je goed zien waar het zuiden ongeveer is. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
EricP

mét CE

Is dat nou weer niet gewoon zintuigelijke waarnemen?
Idem in een bos: de kant van de bomen met het meeste mos is in deze omgeving doorgaans het noorden.

Voor wat blind vertrouwen op dat kassie: ik heb ooit een PSC-meneer aan boord gehad. Voer een stukje mee. Die vond het toch maar heel raar dat GPS niet aan stond (accuset gewisseld en ding botweg nog niet aan gezet). Waarop ik hem vraag waar ik dat ding dan voor nodig heb met wat verhalen in de haven. Nou ja, om te weten waar je bent. Waarop ik de beste man vertel dat het 'reality screen' wel aan staat en dat dat meer dan voldoende informatie verschaft. Daar moest hij een tijdje over nadenken. En uiteindelijk overwon hij zijn schroom en vroeg wat een 'reality screen' is. Een RAAM beste man, een RAAM.

Nee... RAAM is géén afkorting. :-)

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA