Op 27 juli 2019 11:01:52 schreef joopv:
[...]
Sorry dat ik dit nog even oprakel.
https://www.vox.com/science-and-health/2019/7/24/20697829/gps-nuerosci…
Lijkt me logisch. Wat je niet traint degenereert. Zelf al ondervonden 
Maar stellen dat de mens een geadvanceerde navigatie ingebouwd heeft is onzin. Moest dat zo zijn, zouden kompassen, navigatie op de zon, en de sterren nooit uitgedokterd zijn. Bij trekdieren is dit in meer of mindere mate wél het geval. Al zal net als bij de mens een groot deel berusten op zintuigelijke waarneming van de omgeving.
Het klopt natuurlijk wel een beetje. Doordat je teveel op de gps vertrouwt ben je minder allert om herkenningspunten op je route te memoriseren. Zonder dat hulpmiddel vind je dan natuurlijk een stuk moeilijker je weg.
Wat die intuitie betreft: In 75 reed ik 's nachts eens op de motor door Normandie. Ik raakte verdwaald in de bossen en in het pikdonker kon ik me totaal niet oriënteren. de weinige wegwijzers die ik tegenkwam wezen naar kleine plaatsjes die niet eens op mijn kaart stonden. En er was geen kat op straat. Je kan natuurlijk om 1u 's nachts niet bij iemand aanbellen. Uren heb ik rondgereden. En als je weet dat de benzinetank van een motor erg beperkt is....
Dus mijn hippocampus was voor GPS ook al niet ontwikkeld.