GPS week roll-over

High met Henk

Special Member

Aldus onze leverancier was radar ook een probleem.

Zou kunnen dat dat te maken heeft met het gmdss systeem

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Op 23 april 2019 18:25:58 schreef bprosman:
[...]
Zat je niet op een te oude versie Navcore ? Die 9.5 versie (die toch al een paar jaartjes oud is) heeft nergens last van.

Dit is de rollover gepatchte versie http://download.tomtom.com/sweet/navcore/9.541.2-2042-CAB-navcore-LE.c…
Het zou leuk zijn om te kijken wat daar anders aan is. Ik kan helaas de code niet reverse engineeren.

mel

Golden Member

Op 25 april 2019 12:31:00 schreef High met Henk:
Aldus onze leverancier was radar ook een probleem.

Zou kunnen dat dat te maken heeft met het gmdss systeem

Denk het niet.
Als het systeem enige vorm van data gebruikt, is het NMEA. En dat is altijd en overal een standaard.
Ik heb in het verleden genoeg van die dingen gerepareerd..Simrad, Furuno, Decca,zelfs het IBS (integrated Bridge System ) van Sperry.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 25 april 2019 14:06:01 schreef mel:...is het NMEA. En dat is altijd en overal een standaard...

blijven dromen :-)

bprosman

Golden Member

Het voordeel van standaarden is dat er zo lekker veel zijn om uit te kiezen :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Het zou leuk zijn om te kijken wat daar anders aan is. Ik kan helaas de code niet reverse engineeren.

Kan in ieder geval eens naar de datestamps van de bestanden kijken .

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
High met Henk

Special Member

De radar zelf had geen last van een rollover, maar kon wel last hebben van een foutieve datum.

Gmdss omvat vhf, epirb, sart, radar, inmarsat en navtex iig. Ik meen ook ais.

Radar (en ais) ontvangen alleen de distress signalen. Ik weet niet of dat ook werkt met een foutieve datum...

Edit voor Henk H: idd inmarsat-c. Verplicht voor zeegaand spul

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 25 april 2019 16:00:43 (11%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Henk H.

Golden Member

Met Inmarsat bedoel je denk ik de sat-C transceivers voor tekstberichten via de C-band?

EricP

mét CE

De radar zelf had geen last van een rollover, maar kon wel last hebben van een foutieve datum.

Daar kan ik met met GPS koppeling en AIS overlay wel wat bij voorstellen. Alhoewel niet noodzakelijk voor het functioneren, wordt er bij best veel van dat soort firmware een bovenmatige waarde aan data (als meervoud van datum) gehecht.

Radar (en ais) ontvangen alleen de distress signalen. Ik weet niet of dat ook werkt met een foutieve datum...

Radar op zich doet niks met distress. Of het zou een SART moeten zijn (maar dat is vrij basic wat pulsen terug sturen als het ding wordt aangestraald, zit geen tijd of positie ofzo in). Het zou prima kunnen dat de radar een AIS overlay doet. Die kan wel wat PLBs of AIS-sart dingetjes doen. Verder zou het ook nog kunnen dat er iets met DSC aan hangt wat op de radar met AIS overlay targets die een distress uitzenden een kleurtje geeft ofzo. Ook hier: die datum is nergens voor nodig, maar het zou zomaar kunnen dat iets er om een reden waarde aan hecht...

High met Henk

Special Member

Ik heb het even opgezocht. En idd radar zat er niet bij..

Certain IMO mandated equipment are crucially reliant on having
the correct date transmitted by the connected GPS:
• ECDIS relies on the date for critical IMO approved weekly
chart updates; an incorrect date may invalidate all licensed
ENC Charts.
• GMDSS systems need the correct date in the event of
needing to transmit a distress message.
• The VDR requires the correct date; an incorrect date will
impact the reliability and authenticity of incident recordings
by authorities.
• ODME equipment on Tankers rely on the GPS for correct date
information in order to keep appropriate and accurate
discharge logs.
• Other varieties of ships equipment are dependent on the
time and date typically derived from the GPS.

Credits naar Mackay marine..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

[[ off topic ]]

Of verwacht bfm ook dat we GPS, RADAR, AIS, ecdis (en eh... bfm) allemaal voluit gaan schrijven?

Het domein hier is electronica. GPS en RADAR zijn algemene begrippen, waaraan eenieder wel invulling kan geven. AIS en ecdis zijn niet electronica-gebonden, in de strikte zin, en horen hier dus niet. Ofschoon men zou kunnen argumenteren dat dit ene draadje over gps gaat, en dat ze dus binnen dit draadje wel kunnen; daarmee kan ik nog wel leven. Enne, bfm mag dan raadselachtig zijn maar @bfm zou in dit domein ttz op dit forum toch wel duidelijk mogen zijn, jawel.

Om terug te komen op die SA: in het domein van de electronica zie ik daarvan geen specifieke betekenis, en dat deed me toch wel steigeren, ja. Vooral ook omdat er buiten de electronica HEEL veel betekenissen aan zijn - kijk maar eens op http://https://en.wikipedia.org/wiki/SA... Toegegeven: Selective Availability staat er wel ergens tussen. En om terug [[on-topic]] te komen: SA is dus intussen afgeschaft, al wel enkele jaartjes?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
EricP

mét CE

Het domein hier is electronica. GPS en RADAR zijn algemene begrippen, waaraan eenieder wel invulling kan geven. AIS en ecdis zijn niet electronica-gebonden, in de strikte zin, en horen hier dus niet.

Het domein is in dit topic electronische navigatie - GPS. AIS en ECDIS zijn net zo "gemeen goed" als RADAR en GPS.

Wat het verschil is tussen bfm en @bfm... In beide gevallen snap ik het wel hoor. Die @ is waarschijnlijk alleen verhelderend voor veesboek of kwetter fanaten - ven beiden nooit enig nut gezien.

Helaas, er zijn ook nog wat mensen die bij 'de GPS' (alleen) aan de stomstom voor in de auto denken. Hun gebrek, niet het mijne.

Om terug te komen op die SA: in het domein van de electronica zie ik daarvan geen specifieke betekenis, en dat deed me toch wel steigeren, ja. Vooral ook omdat er buiten de electronica HEEL veel betekenissen aan zijn - kijk maar eens op http://https://en.wikipedia.org/wiki/SA... Toegegeven: Selective Availability staat er wel ergens tussen. En om terug [[on-topic]] te komen: SA is dus intussen afgeschaft, al wel enkele jaartjes?

Je zit dus in het verkeerde domein in de context van dit topic. :+

SA is niet afgeschaft. Het is uit gezet. Het gevolg is een onterecht blind vertrouwen in nauwkeurigheid van GPS posities: er is niemand die de USA tegen houdt om het over een uur weer aan te zetten...
OK, het zal niet heel lang duren voordat de rest van de wereld dat ook weet natuurlijk...
En in de context van de stom-stom: die kan in de stad dan gewoon uit: een nauwkeurigheid van een paar honderd meter laat je zomaar in een parallelstraat rijden zonder dat je het door hebt...

joopv

Golden Member

SA is definitief uitgezet. De blok-III satellieten waarvan er nu 1 gelanceerd is hebben niet eens meer de mogelijkheid voor SA.

Dat is althans het officiële standpunt van de US overheid. Wie weet wat er echt mogelijk is. Maar dat geldt voor de andere systemen ook.

Als GPS op dit moment helemaal uitgezet zou worden zou een fiks deel van de gebruikers het volgens mij niet eens merken. Vrijwel alle chipsets die de laatste 5 jaar gemaakt zijn ontvangen ook GLONASS.

https://www.broadcom.com/products/wireless/gnss-gps-socs/bcm47755

Features
The BCM47755 can simultaneously receive the following signals:

GPS L1 C/A
GLONASS L1
BeiDou (BDS) B1
QZSS L1
Galileo (GAL) E1
GPS L5
Galileo E5a
QZSS L5

EricP

mét CE

In theorie heb je volkomen gelijk, Joop. Wetje leggen dat als de US of A er vanmiddag belang bij heeft de theorie ongeveer net zoveel waard is als een 'certificaat'?

Die 5 jaar is leuk, maar... In de scheepvaart is 10 tot 20 jaar voor een 'refit' een heel normaal interval. 10 jaar geleden had je niet zoveel aan Glonass. Komt nog bij dat veel apparatuur daar (in de scheepvaart) erg eh... conservatief is opgebouwd zeg maar.
Dat zal wel deels aan de fabrikanten liggen, en deels aan het hele gedoe met 'certificering'.

RAAF12

Golden Member

@joopv
Een telefoon, de Oneplus6 in mijn geval heeft ook vaak assisted GPS er daarmee heb ik een fix binnen de 2 seconden.
Sats:
GPS
GLONASS
BeiDou
Galileo
31 sats in view en 18 in use outdoor
27 sats in view en 16 in use indoor

ook vandaag een probleem ontdekt ivm de gps rollover.
ik gebruik strava op een huawei en de laatste tijd zie ik mijn activiteiten niet meer.

de gps volgt me goed, alles registreerd fijn in strava, ik kan het traject zien. ik doe een sync naar de servers van strava, alles blijkt te werken.
maar als ik dan op de pc inlog, zie ik mijn laatste activiteiten niet.

na lang zoeken wat er fout loopt in de sync, vond ik vandaag het probleem...
bij een export van de activiteit naar GPX data, zag ik het volgende:

code:



<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="yes"?>
<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="details.xsl"?>
<gpx
 version="1.1"
 creator="Strava Android Application"
 xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"
 xmlns="http://www.topografix.com/GPX/1/1"
 xmlns:topografix="http://www.topografix.com/GPX/Private/TopoGrafix/0/1" xsi:schemaLocation="http://www.topografix.com/GPX/1/1 http://www.topografix.com/GPX/1/1/gpx.xsd http://www.topografix.com/GPX/Private/TopoGrafix/0/1 http://www.topografix.com/GPX/Private/TopoGrafix/0/1/topografix.xsd">
<trk>
<name><![CDATA[Morning Run]]></name>
<number>3994bd83-3c34-45dd-9e34-61d0d9427bb4</number>
<trkpt lat="50.94011" lon="3.66959">
<ele>102.9</ele>
<time>1999-10-22T07:07:43.742Z</time>
</trkpt>
<trkpt lat="50.94001" lon="3.6696">
<ele>86.9</ele>
<time>1999-10-22T07:07:45.000Z</time>
</trkpt>
<trkpt lat="50.93996" lon="3.66958">
<ele>84.1</ele>

alles staat op 22 oktober 1999. als ik dan naar activiteiten in strava zoek op 1999 vind ik al mijn laatste runs.
alles werkt nogthans goed, maar mijn 3jaar oude huawei logged alles naar 1999. en er zijn blijkbaar geen updates voor mijn toestel, einde verhaal dus om met huawei te gaan lopen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

In 1999 had je het 'probleem' dat je een stukkie rennen of fietsen ergens op het net moest dumpen ook niet :) (dus dat je het nu niet terug kunt vinden, is tijd-correct :+ ).
Wel jammer van deze Chinees. GPS module gekocht. Daar is vast geen update voor. Als de fabrikant nog bestaat...

contact gehad met huawei. ze geven GEEN update meer voor een 3jaar oude telefoon.
3jaar geleden was er wel al geweten dat er zo een rollover ging aankomen.

je kan het toestel dus gewoon weggooien. op internet stond al

De problemen zullen er enkel zijn voor oudere gps'en. De nieuwere modellen - zeker die van de afgelopen vijf jaar - hebben er geen last van. Ook applicaties als Google Maps en Waze zullen geen hinder ondervinden. Wie een oudere gps heeft, kan het best even gaan kijken op de website van de fabrikant. Het probleem is makkelijk te omzeilen door een update."

dus ik ging er vanuit dat mijn 3jaar oude telefoon wel in orde zou zijn. helaas niet. ik stuur dit stukje dan ook door naar de huawei medewerker en zeg hem dat het niet normaal is. slechts 3jaar oud en de bug zit er nog altijd in terwijl ze weten dat de rollover eraan kwam.
zegt die doodleuk:

Jeffrey Gezegd:
Staat dit op de officiële website van Huawei?

en

Jeffrey Gezegd:
Ja ik kan begrijpen dat dit lastig is maar Huawei heeft hier niets mee te maken

Jeffrey Gezegd:
U kunt proberen om de telefoon terug te zetten naar de fabrieksinstellingen

Huawei heeft er niks mee te maken, durft die dan nog te zeggen. maar eens een klachtenformulier gaan invullen. de volgende telefoon zal alvast geen huawei meer zijn nu

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

1 van mijn bootjes stuurde me deze mail door: (alleen stukje header hier)

Sent: 04 June 2019 10:52 AM
Subject: URGENT *** TRACKER
Importance: High

In de mail stond urgent check status and please reboot.

Ik zat in de buurt (klaipeda - litouwen, maar even op ander bootje)

Dus ik even afzender gebeld en gevraagd wat er loos was en hoe lang het al plat lag:
“ vanaf 5 mei meneer“ wtf?? Ligt al maand plat en nu ineens urgent en kapitein in paniek..

In de middag eens gaan kijken. Systeem gaf status ok aan. Toch reboot gedaan en na 5 min was alles weer ok...

Terug gebeld met deze mededeling..

"ehh ja, we zijn erachter dat onze hardware getroffen wordt door de rollover na een reboot na deze datum (black out gebeurt weleens op bootjes) we moeten fysiek updaten aan boord“

Eerst paniek zaaien en dan erachter komen dat je eigen zooi niet op orde is, sinds de rollover 2 maanden terug |:(

gelukkig was ik al bezig met een ander systeem, zodat we dit niet meer nodig hebben

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
joopv

Golden Member

Op 8 april 2019 12:00:57 schreef 6502:
[...]Die zijn leuk als je de weg al weet en geen opstoppingen, files of ander ongemak op je route tegenkomt. Een moderne GPS loodst je er keurig omheen en levert je voor de deur af. Ken je dat gepruts met zo'n stratenboek nog? Blij dat we daar vanaf zijn!

Sorry dat ik dit nog even oprakel.

https://www.vox.com/science-and-health/2019/7/24/20697829/gps-nuerosci…

High met Henk

Special Member

Grapig dat hij nu weer opgerakeld wordt: zit op dit moment op de boot uit mijn vorige post en vorige week is nieuwe systeem geinstalleerd.
(BTW boot ligt nog in zelfde haven, dus is wel toevallig voor mij, ben hier nu 3e keer)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

Op 27 juli 2019 11:01:52 schreef joopv:
[...]

Sorry dat ik dit nog even oprakel.

https://www.vox.com/science-and-health/2019/7/24/20697829/gps-nuerosci…

Lijkt me logisch. Wat je niet traint degenereert. Zelf al ondervonden :-(
Maar stellen dat de mens een geadvanceerde navigatie ingebouwd heeft is onzin. Moest dat zo zijn, zouden kompassen, navigatie op de zon, en de sterren nooit uitgedokterd zijn. Bij trekdieren is dit in meer of mindere mate wél het geval. Al zal net als bij de mens een groot deel berusten op zintuigelijke waarneming van de omgeving.

Het klopt natuurlijk wel een beetje. Doordat je teveel op de gps vertrouwt ben je minder allert om herkenningspunten op je route te memoriseren. Zonder dat hulpmiddel vind je dan natuurlijk een stuk moeilijker je weg.
Wat die intuitie betreft: In 75 reed ik 's nachts eens op de motor door Normandie. Ik raakte verdwaald in de bossen en in het pikdonker kon ik me totaal niet oriënteren. de weinige wegwijzers die ik tegenkwam wezen naar kleine plaatsjes die niet eens op mijn kaart stonden. En er was geen kat op straat. Je kan natuurlijk om 1u 's nachts niet bij iemand aanbellen. Uren heb ik rondgereden. En als je weet dat de benzinetank van een motor erg beperkt is....
Dus mijn hippocampus was voor GPS ook al niet ontwikkeld.

pa3gws

Golden Member

Je kan je tegenwoordig in deze regio vrij goed zien welke richting je uit moet.
Want door de vele schotel antennes kan je goed zien waar het zuiden ongeveer is. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
EricP

mét CE

Is dat nou weer niet gewoon zintuigelijke waarnemen?
Idem in een bos: de kant van de bomen met het meeste mos is in deze omgeving doorgaans het noorden.

Voor wat blind vertrouwen op dat kassie: ik heb ooit een PSC-meneer aan boord gehad. Voer een stukje mee. Die vond het toch maar heel raar dat GPS niet aan stond (accuset gewisseld en ding botweg nog niet aan gezet). Waarop ik hem vraag waar ik dat ding dan voor nodig heb met wat verhalen in de haven. Nou ja, om te weten waar je bent. Waarop ik de beste man vertel dat het 'reality screen' wel aan staat en dat dat meer dan voldoende informatie verschaft. Daar moest hij een tijdje over nadenken. En uiteindelijk overwon hij zijn schroom en vroeg wat een 'reality screen' is. Een RAAM beste man, een RAAM.

Nee... RAAM is géén afkorting. :-)

Vervangen DOOR.