GPS week roll-over


Op 22 april 2019 15:08:55 schreef Frederick E. Terman:
[...]Klopt niet.
Als de gps de almanak niet heeft, gaat hij de almanak ontvangen. Dat kan soms 20 minuten duren, maar het lukt altijd. De gps ontvangt de satellieten immers altijd als ze in het zicht zijn. En het maakt niet uit welke hij ontvangt, omdat iedere satelliet de gegevens van alle satellieten uitzendt.

Ik wil je best geloven, maar leg dan eens uit waarom mijn tomtom die altijd correct werkt, op 7/4 plots aangaf te wachten op een bruikbaar sattelietsignaal, na ongeveer een half uur er door kwam maar helemaal de mist inging qua positie.
Na de update werkt hij weer als tevoren.
Gezien de meeste GPS gebruikers (in aantal) toch autonavigatortjes zijn, en die weeknummering op zich niet boeit voor die toepassing, waarom sturen de fabrikanten dan al hun klanten een mail daarover?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik die mail niet had gelezen omdat ik dacht dat het weer een push was om een nieuwe kaart aan te kopen.
Frederick E. Terman

Golden Member

Ik denk dat Tomtom een niet-geoorloofd loopje heeft genomen met de specificaties.
Laten we wel zijn: het feit dat de meeste, of zelfs maar: sommige, gps-toestellen het gewoon bleven doen, bewijst dat er met het gps-signaal niets mis was.

De zaak doet enigszins denken aan die bepaalde (scheeps-)videoplotter die het niet meer deed als je een navigatietoestel aansloot dat niet twee, maar drie of zelfs vier cijfers achter de komma uitstuurde.
Als de bewuste plotsoftware netjes de NMEA-specs had aangehouden, zou dit geen enkel probleem geweest zijn: de diverse velden worden gescheiden door komma's.
Maar de software ging ervan uit dat de geografische lengte altijd begon op het zoveelste teken in de string - wat voorheen wel zo was, maar nu niet meer.

Op dezelfde manier denk ik dat Tomtom iets 'hard coded' had wat niet hard coded had mogen zijn, en daardoor dus in de war raakte toen de situatie veranderde, hoewel dat gewoon binnen de gepubliceerde specs was.
Andere merken namen die sluiproute niet maar volgenden het protocol, en raakten dus met de navigatie niet in de war, ook al kenden ze de juiste datum niet meer.
Nog andere telden de week eenvoudig door en hadden de rollover(s) gevlagd in hun NVRAM; of gebruikten een nieuw ingevoerde datum. Dat is natuurlijk ook prima.
Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
bprosman

Golden Member

Ik wil je best geloven, maar leg dan eens uit waarom mijn tomtom die altijd correct werkt, op 7/4 plots aangaf te wachten op een bruikbaar sattelietsignaal, na ongeveer een half uur er door kwam maar helemaal de mist inging qua positie.

Zat je niet op een te oude versie Navcore ? Die 9.5 versie (die toch al een paar jaartjes oud is) heeft nergens last van.
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Op 23 april 2019 17:29:32 schreef grotedikken:
[...]
Ik wil je best geloven, maar leg dan eens uit waarom mijn tomtom die altijd correct werkt, op 7/4 plots aangaf te wachten op een bruikbaar sattelietsignaal, na ongeveer een half uur er door kwam maar helemaal de mist inging qua positie.
Dat heb ik je daarboven toch al uitgelegd? Zeker ook niet gelezen omdat het niet in je straatje past...

Best kans dat die update niks anders doet dan een cold boot van de GPS forceren. Punt.
Toverstaf

Special Member

Heb mijn Renault met TomTom navigatie ge-update.

Na de rollover was het systeem onbruikbaar. Ondanks een goede gps fix stuurde hij mij weilanden in en was de weg helemaal kwijt.

Na de update werkt het systeem weer als van ouds.
Op onze breedte was de 'storing' wat later
Hensz

Golden Member

Op 23 april 2019 15:07:51 schreef big_fat_mama: Waarvoor staat nu om de !@#$%^&* die SA weer?

Op 23 april 2019 15:14:12 schreef RAAF12: 1 seconde zoeken? https://www.gps.gov/systems/gps/modernization/sa/

Eens met BFM. Opzoeken is afschuiven. Verklaar je afkorting zélf, dan hoeft het ook maar één keer i.p.v. iedereen het voor zichzelf moet gaan opzoeken. :-7
Don't Panic!
Na 2 jaar heb ik mijn Garmin Nuvi maar eens aangezet, n.a.v. dit topic.
Hij deed het meteen, en goede tijd, en plaats...
u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

Op 24 april 2019 12:09:38 schreef Toverstaf:
Heb mijn Renault met TomTom navigatie ge-update.

Na de rollover was het systeem onbruikbaar. Ondanks een goede gps fix stuurde hij mij weilanden in en was de weg helemaal kwijt.

Na de update werkt het systeem weer als van ouds.


Wij gebruiken de gps en ais niet direct voor navigatie. Dat doet de ecdis...

Het verhaal hier is dat de positie niet zou kloppen. Dat is dus wederom ontkracht.

Door de foutieve datum gaat wel de ais tranmissie, radar en mogelijk ecdis de mist in, maar hangt puur af van hoe die hun datum krijgen...
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
EricP

mét CE

Eens met BFM. Opzoeken is afschuiven. Verklaar je afkorting zélf, dan hoeft het ook maar één keer i.p.v. iedereen het voor zichzelf moet gaan opzoeken. :-7
Absoluut niet mee eens. Het behoort gewoon bij je domein kennis. Of verwacht bfm ook dat we GPS, RADAR, AIS, ecdis (en eh... bfm) allemaal voluit gaan schrijven?
Door de foutieve datum gaat wel de ais tranmissie, radar en mogelijk ecdis de mist in, maar hangt puur af van hoe die hun datum krijgen...
Zelfs dat valt erg mee. Het hangt er vooral vanaf of die datum en tijd gebruiken. Die AIS transmissie kan op zich prima werken. Ook op de verkeerde datum. Ook daar blijft positie (COG, SOG etc.) gewoon correct. Wat wellicht een punt is, is dat de firmware de weg kwijt raakt omdat er in timestamps opeens 'oude' data voorkomen. Radar... die weet doorgaans niet zoveel van tijd en leeft 'in het nu'. ECDIS kan wel eens de mist in gaan door licentie gedoe. En voyage planning zou natuurlijk wel eens hopeloos de mist in kunnen gaan...
High met Henk

Special Member

Aldus onze leverancier was radar ook een probleem.

Zou kunnen dat dat te maken heeft met het gmdss systeem
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Op 23 april 2019 18:25:58 schreef bprosman:
[...]
Zat je niet op een te oude versie Navcore ? Die 9.5 versie (die toch al een paar jaartjes oud is) heeft nergens last van.


Dit is de rollover gepatchte versie http://download.tomtom.com/sweet/navcore/9.541.2-2042-CAB-na...ore-LE.cab
Het zou leuk zijn om te kijken wat daar anders aan is. Ik kan helaas de code niet reverse engineeren.
Op 25 april 2019 12:31:00 schreef High met Henk:
Aldus onze leverancier was radar ook een probleem.

Zou kunnen dat dat te maken heeft met het gmdss systeem

Denk het niet.
Als het systeem enige vorm van data gebruikt, is het NMEA. En dat is altijd en overal een standaard.
Ik heb in het verleden genoeg van die dingen gerepareerd..Simrad, Furuno, Decca,zelfs het IBS (integrated Bridge System ) van Sperry.
u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 25 april 2019 14:06:01 schreef mel:...is het NMEA. En dat is altijd en overal een standaard...
blijven dromen :-)
bprosman

Golden Member

Het voordeel van standaarden is dat er zo lekker veel zijn om uit te kiezen :+
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Het zou leuk zijn om te kijken wat daar anders aan is. Ik kan helaas de code niet reverse engineeren.

Kan in ieder geval eens naar de datestamps van de bestanden kijken .
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
High met Henk

Special Member

De radar zelf had geen last van een rollover, maar kon wel last hebben van een foutieve datum.

Gmdss omvat vhf, epirb, sart, radar, inmarsat en navtex iig. Ik meen ook ais.

Radar (en ais) ontvangen alleen de distress signalen. Ik weet niet of dat ook werkt met een foutieve datum...

Edit voor Henk H: idd inmarsat-c. Verplicht voor zeegaand spul

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 25 april 2019 16:00:43 (11%)]

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Henk H.

Golden Member

Met Inmarsat bedoel je denk ik de sat-C transceivers voor tekstberichten via de C-band?
EricP

mét CE

De radar zelf had geen last van een rollover, maar kon wel last hebben van een foutieve datum.
Daar kan ik met met GPS koppeling en AIS overlay wel wat bij voorstellen. Alhoewel niet noodzakelijk voor het functioneren, wordt er bij best veel van dat soort firmware een bovenmatige waarde aan data (als meervoud van datum) gehecht.
Radar (en ais) ontvangen alleen de distress signalen. Ik weet niet of dat ook werkt met een foutieve datum...
Radar op zich doet niks met distress. Of het zou een SART moeten zijn (maar dat is vrij basic wat pulsen terug sturen als het ding wordt aangestraald, zit geen tijd of positie ofzo in). Het zou prima kunnen dat de radar een AIS overlay doet. Die kan wel wat PLBs of AIS-sart dingetjes doen. Verder zou het ook nog kunnen dat er iets met DSC aan hangt wat op de radar met AIS overlay targets die een distress uitzenden een kleurtje geeft ofzo. Ook hier: die datum is nergens voor nodig, maar het zou zomaar kunnen dat iets er om een reden waarde aan hecht...
High met Henk

Special Member

Ik heb het even opgezocht. En idd radar zat er niet bij..


Certain IMO mandated equipment are crucially reliant on having
the correct date transmitted by the connected GPS:
• ECDIS relies on the date for critical IMO approved weekly
chart updates; an incorrect date may invalidate all licensed
ENC Charts.
• GMDSS systems need the correct date in the event of
needing to transmit a distress message.
• The VDR requires the correct date; an incorrect date will
impact the reliability and authenticity of incident recordings
by authorities.
• ODME equipment on Tankers rely on the GPS for correct date
information in order to keep appropriate and accurate
discharge logs.
• Other varieties of ships equipment are dependent on the
time and date typically derived from the GPS.


Credits naar Mackay marine..
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
[[ off topic ]]

Of verwacht bfm ook dat we GPS, RADAR, AIS, ecdis (en eh... bfm) allemaal voluit gaan schrijven?


Het domein hier is electronica. GPS en RADAR zijn algemene begrippen, waaraan eenieder wel invulling kan geven. AIS en ecdis zijn niet electronica-gebonden, in de strikte zin, en horen hier dus niet. Ofschoon men zou kunnen argumenteren dat dit ene draadje over gps gaat, en dat ze dus binnen dit draadje wel kunnen; daarmee kan ik nog wel leven. Enne, bfm mag dan raadselachtig zijn maar @bfm zou in dit domein ttz op dit forum toch wel duidelijk mogen zijn, jawel.

Om terug te komen op die SA: in het domein van de electronica zie ik daarvan geen specifieke betekenis, en dat deed me toch wel steigeren, ja. Vooral ook omdat er buiten de electronica HEEL veel betekenissen aan zijn - kijk maar eens op http://https://en.wikipedia.org/wiki/SA... Toegegeven: Selective Availability staat er wel ergens tussen. En om terug [[on-topic]] te komen: SA is dus intussen afgeschaft, al wel enkele jaartjes?
hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
EricP

mét CE

Het domein hier is electronica. GPS en RADAR zijn algemene begrippen, waaraan eenieder wel invulling kan geven. AIS en ecdis zijn niet electronica-gebonden, in de strikte zin, en horen hier dus niet.
Het domein is in dit topic electronische navigatie - GPS. AIS en ECDIS zijn net zo "gemeen goed" als RADAR en GPS.

Wat het verschil is tussen bfm en @bfm... In beide gevallen snap ik het wel hoor. Die @ is waarschijnlijk alleen verhelderend voor veesboek of kwetter fanaten - ven beiden nooit enig nut gezien.

Helaas, er zijn ook nog wat mensen die bij 'de GPS' (alleen) aan de stomstom voor in de auto denken. Hun gebrek, niet het mijne.
Om terug te komen op die SA: in het domein van de electronica zie ik daarvan geen specifieke betekenis, en dat deed me toch wel steigeren, ja. Vooral ook omdat er buiten de electronica HEEL veel betekenissen aan zijn - kijk maar eens op http://https://en.wikipedia.org/wiki/SA... Toegegeven: Selective Availability staat er wel ergens tussen. En om terug [[on-topic]] te komen: SA is dus intussen afgeschaft, al wel enkele jaartjes?
Je zit dus in het verkeerde domein in de context van dit topic. :+

SA is niet afgeschaft. Het is uit gezet. Het gevolg is een onterecht blind vertrouwen in nauwkeurigheid van GPS posities: er is niemand die de USA tegen houdt om het over een uur weer aan te zetten...
OK, het zal niet heel lang duren voordat de rest van de wereld dat ook weet natuurlijk...
En in de context van de stom-stom: die kan in de stad dan gewoon uit: een nauwkeurigheid van een paar honderd meter laat je zomaar in een parallelstraat rijden zonder dat je het door hebt...
joopv

Special Member

SA is definitief uitgezet. De blok-III satellieten waarvan er nu 1 gelanceerd is hebben niet eens meer de mogelijkheid voor SA.

Dat is althans het officiële standpunt van de US overheid. Wie weet wat er echt mogelijk is. Maar dat geldt voor de andere systemen ook.

Als GPS op dit moment helemaal uitgezet zou worden zou een fiks deel van de gebruikers het volgens mij niet eens merken. Vrijwel alle chipsets die de laatste 5 jaar gemaakt zijn ontvangen ook GLONASS.

https://www.broadcom.com/products/wireless/gnss-gps-socs/bcm47755

Features
The BCM47755 can simultaneously receive the following signals:

GPS L1 C/A
GLONASS L1
BeiDou (BDS) B1
QZSS L1
Galileo (GAL) E1
GPS L5
Galileo E5a
QZSS L5
EricP

mét CE

In theorie heb je volkomen gelijk, Joop. Wetje leggen dat als de US of A er vanmiddag belang bij heeft de theorie ongeveer net zoveel waard is als een 'certificaat'?

Die 5 jaar is leuk, maar... In de scheepvaart is 10 tot 20 jaar voor een 'refit' een heel normaal interval. 10 jaar geleden had je niet zoveel aan Glonass. Komt nog bij dat veel apparatuur daar (in de scheepvaart) erg eh... conservatief is opgebouwd zeg maar.
Dat zal wel deels aan de fabrikanten liggen, en deels aan het hele gedoe met 'certificering'.
@joopv
Een telefoon, de Oneplus6 in mijn geval heeft ook vaak assisted GPS er daarmee heb ik een fix binnen de 2 seconden.
Sats:
GPS
GLONASS
BeiDou
Galileo
31 sats in view en 18 in use outdoor
27 sats in view en 16 in use indoor