Rubber achtige substantie om kabel te isoleren (HULP Gevraagd)

Beste forumleden,

Mijn naam is Jaap en ik heb een account aangemaakt omdat ik graag uw hulp nodig heb.
Ik heb een stekker dit is een 12 volt 4 weg gtx 12 xlr stekker.
Aan de achterzijde zit een soort rubberachtige substantie om de connecties waterdicht te houden.
Nu heb ik dit verwijderd en de kabel in gekort.
Alles opnieuw gesoldeerd alleen nu wil ik hetzelfde rubberachtige spul aanschaffen om de kabel te isloleren en waterbestendig te maken.
Het lijkt op een soort van siliconen kit , het is glimmend en voelt rubberachtig aan.
Ik probeer krimpkousen te mijden en zou graag hetzelfde spul willen aanschaffen maar ik heb geen idee hoe dit heet en of er eventueel winkels zijn die dit verkopen en zo niet dan is een webshop ook voldoende.
Ik zelf woon in de buurt van alkmaar wellicht kunt u mij advies geven!

Graag hoor van u.

https://www.mupload.nl/img/so5didzla3euv.jpg

Gewoon siliconenkit gerbuiken in dezelde kleur. Pas wel op dat je het niet aan je vingers krijgt.

*hier heb ik geen app voor nodig
Arco

Special Member

Het origineel zal wel een soort flexibele potting compound zijn, maar dat gaat meestal per emmer of zo (dus niet erg interessant voor 1 connector... ;) )
Dus een tubetje siliconenkit lijkt me ook het makkelijkst. (is er ook in zwart)

https://5.imimg.com/data5/CN/YO/MY-2554693/potting-compound-500x500.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Siliconenkit is idd de makkelijkste optie. Als het niet warm wordt kun je misschien ook smeltlijm gebruiken (zo'n lijmpistool)

Afhankelijk van de ruimte misschien ook nog vulkaniserende tape

Welke siliconen kit zou je me aanraden ? Evt type en merk ?

En als ik dit doe is er kans op kort sluiting ? Of geleid dat spul niet ? Want die kabels zijn nu gescheiden van elkaar aan de achterzijde.

Sorry dat ik zoveel vragen stel ik ben een leek op dit gebied en probeer mijn kennis te vergroten.

Hugo Welther

Moderator

Krimpkous met lijm.
Is dat niet te verkrijgen dan gewone krimpkous en een schijfje smeltlijm (lijmpistool) er in doen voordat je het warm maakt.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 8 april 2019 14:34:50 schreef Hugo Welther:
Krimpkous met lijm.
Is dat niet te verkrijgen dan gewone krimpkous en een schijfje smeltlijm (lijmpistool) er in doen voordat je het warm maakt.

Ik zou graag geen krimpkous willen gebruiken.

Arco

Special Member

Vulcaniserend rubbertape kan. Maar helemaal dicht krijg je dat niet.
Niet dat me dat een probleem lijkt, want de connector zelf (contacten) zijn ook totaal niet waterdicht zo te zien...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 8 april 2019 14:33:18 schreef DJSmiley:
Siliconenkit is idd de makkelijkste optie. Als het niet warm wordt kun je misschien ook smeltlijm gebruiken (zo'n lijmpistool)

Afhankelijk van de ruimte misschien ook nog vulkaniserende tape

Smeltlijm alleen zou ik niet doen, dat wordt hard en als het dan beweegt kan het (deels) loslaten en water doorlaten. silicone is wat flexibeler en laat minder los. Maar wat Hugo voorstelt met krimpkous en smeltlijm is ook prima, dan houd de lijm het waterdicht en de krimpkous houd de lijm bij elkaar. Als je het echt vast wilt hebben kan je ook epoxy of polyurethaan gebruiken.

Arco

Special Member

Ik lees dat de steker alweer aangemonteerd is, en dan lijkt krimpkous me erg lastig... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
TinusTech

Golden Member

Er is siliconenkit waarmee een aquarium waterdicht wordt gemaakt. Dat is heel goed weerbestendig. Heeft mijn antenne 20 jaar voor inwateren behoed. Ook in kleine hoeveelheden te koop. Ruikt een beetje naar azijn...

mel

Golden Member

De gangbare naam is Wymaplast.Dit hebben veel elektroinstallateurs.
Soort "elektro"stofverf, om iets af te dichten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Mijn voorkeur gaat uit naar een zuurvrije siliconen kit:
https://witway.nl/epdm-lijmkit/

Op 8 april 2019 15:28:18 schreef mel:
De gangbare naam is Wymaplast.Dit hebben veel elektroinstallateurs.
Soort "elektro"stofverf, om iets af te dichten.

Dat is zwart en dof van kleur alsmede kauwgom-achtig wat niet hard wordt.
Overigens ook mijn eerste gedachte maar ik denk in dit geval eerder een gegoten compound of kit. Maar goed, volgens Arco is de connector al weer gesloten dus kan dit topic er achteraan. ;-)

Je zou ook eens naar Sugru kunnen kijken. Dat laat zich als klei verwerken en na uitharding wordt het rubber.

A little knowledge is a dangerous thing.

je hebt ook tixopat kit voor daken, zwarte kit. dat is goed spul, maar t geeft nog lang af, zorg dus dat je resten aan de buitenkant wegveegt.

siliconenkit werkt ook, ruim in de kap doen en dan in elkaar steken, zo duw je alle kit overal tussen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik herhaal Arco nog maar even, anders mis je het misschien: zelfvulcaniserende tape.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 8 april 2019 14:33:18 schreef DJSmiley:
Siliconenkit is idd de makkelijkste optie. Als het niet warm wordt kun je misschien ook smeltlijm gebruiken (zo'n lijmpistool)

Afhankelijk van de ruimte misschien ook nog vulkaniserende tape

Er bestaat ook afdektape https://www.keller.nl/bevestigingsmaterialen/tapes/griffon-afdichttape…

Arco

Special Member

Als ik die plug zo zie is die sowieso niet waterdicht (contacten) dus ik vraag me af of afdichten in de plug zelf wel nut heeft...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wij hadden bij VDL kit op een rol, goed te kneden, aardig waterdicht, blijft elastisch.

Dat kump er noe van....
Sine

Moderator

Die Chinese connectors zijn alles behalve waterdicht.

Maar het zal dit spul zijn :
https://www.plastidip.eu/electronica/liquid-electrical-tape/

Als het keihard mag worden gebruik ik tweecomponenten epoxi kitten.
Zoiets als dit:

https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/28754.jpg

Er bestaan verschillende soorten die in sterkte en hardheid variëren. De transparante araldite heeft een hoge isolatie waarde en kan ook goed met hoogfrequent gebruikt worden.

Voor rubberachtige kitten gebruik ik vaak een carrosseriekit. Vroeger van Simson (yep van de bandenplak maar dat merk is er niet meer (is overgenomen)) Ik gebruikte Simson omdat dat toch beter werkte dan bijvoorbeeld van pattex. Omdat Simson er niet meer is haal ik tegenwoordig bij de gamo kit van het merk Tip. En dat werkt ook goed. Ik weet alleen niet wat de isolatiewaarden van die carrosseriekitten zijn. Wel dat ze waanzinnig vast zitten.

Ik weet iemand die zijn banden in de velgen had vast gelijmd. Die heeft toen de banden op waren de velgen met banden weg kunnen gooien. De banden kwamen niet meer van de velgen los zonder een laagje aluminium mee te nemen.

Ik gebruik eigenlijk geen siliconenkitten meer. Ik heb toch een paar keer gemerkt dat sommige van die silicones oplossen naar een soort stroperige en kleverige substantie. Ik heb toen alles er weer uit kunnen peuteren en vervangen door een echte carrosserie kit. Die carroseriekitten zijn ook UV en schimmelbestendig enzo.

Arco

Special Member

Siliconenkit geeft meestal alleen problemen als je het te lang bewaart. (shelf-life van siliconenkit is vrij kort, ik dacht max. 1 jaar...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Op 8 april 2019 15:38:43 schreef Rd12tf:
Mijn voorkeur gaat uit naar een zuurvrije siliconen kit:
https://witway.nl/epdm-lijmkit/

Inderdaad ZUURVRIJ, want siliconenkit produceert azijnzuur (pH=3) en is zo corrosief als de pest!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
buckfast_beekeeper

Golden Member

Als je siliconen gebruikt die geschikt is voor gebruik op acrylaat is er geen probleem. De oude types met azijnzuur zijn dat wel.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.