Omnik VAC Failure PV installatie

Blue Sky

Cableguy

Ik heb sinds kort een vreemd probleem met mijn PV installatie, Omnik 4K met daaraan 3500 Wp. Als de zon volop schijnt valt hij soms 3 of 4 keer per dag uit met bovengenoemd probleem wat betekent dat de netspanning te hoog zou zijn. Nu moeten alle omvormers uitschakelen bij 10 % overschrijding van de nominale netspanning wat zou betekenen dat hij bij 253 V uitschakelt. Als ik de spanning meet met een multimeter zit die inderdaad soms dicht bij de 250 V maar er niet overheen. Nu kunnen er spanningspieken zijn maar ik heb dit nog niet eerder meegemaakt.

De installatie werkt vanaf mei 2013 en heeft nog nooit problemen gegeven. Hij schakelt meestal binnen een minuut of 2 wel weer in maar ik heb liever dat hij continu door draait natuurlijk.

Nu kan ik via de portaal zien dat bij mij op de buurt nog 2 pv installaties van Omnik zijn en die vallen zo te zien niet uit, de curve blijft bij een zonnige dag mooi parabolisch.

Kan het een storing van de omvormer zelf zijn? dus dat die grens van 253 volt verlopen is of dat hij te veel netspanning meet ten opzichte van de werkelijke spanning?

Waar rook is, is stroom

In de omnik portal wordt de netspanning ook gelogd, ik weet niet of de uitschakel actie gelogd wordt maar dat kun je ook zien.

Steeds meer mensen hebben last van te hoog gridvoltage op zomerse dagen en iedereen op pal zuid zit.

Als de kabel van de omvormer lang is en 2,5mm2 kun je nog een paar volt winnen door de kabel dikker te nemen bv 4 of 6 mm2 gaan nog net in de stekker van de Omnik.
Je kunt ook op een zomerse dag testen door zelf veel te gaan gebruiken,vaatwaser, wasmachine, elektrische boiler.

Blijft je netspanning hoog bij de verdeelinrichting in je huis dan kun je eens een belletje naar de Netbeheerder doen.

Wil je max rendement straks na einde salderen maak dan een oost-westopstelling.

Mijn Omnik 4.0 zit rond 13:00 uur rond de 242 Volt.

Blue Sky

Cableguy

Wat ik vreemd vind is dat hij vac failure aangeeft en als je dan vervolgens op de melding klikt krijg je deze te zien:
https://www.uploadarchief.net/files/download/dcvoltage.jpg

Dat is de spanning die de panelen leveren in string 1. String 2 ziet er exact hetzelfde uit. Die pieken zijn wel vreemd, de zon heeft vandaag continu geschenen, dus geen wolken.

Dit is de netspanning:
https://www.uploadarchief.net/files/download/acvoltage.jpg

Volgens de foutmelding is het code 17, vac failure wat dus te hoge netspanning is. Maar in de grafiek geeft hij gelijkspanning aan met pieken tot 250 V. De maximale DC spanning voor deze omvormer is 590 volt dus ruim binnen de marge.

Waar rook is, is stroom

meten met een tru rms meter, en vergeet geen rotte contacten mee te nemen, stekkers, schakelaars, aardlek, enz. netspanning is toch echt aan de hoge kant, dus ik denk dat je daar wel moet zoeken.. dunne kabels nekken je ook, meet eens op de hoofdkast en op de PV omvormer, wat is het spanningsverschil? elke volt is er 1 teveel hier..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die pieken in je dc zijn het gevog van het afschakelen van de vermogens levering naar ac zijde. De string tracker op de dc gaat ergens zitten.

Overigens is 250 V dc spanning aan de lage kant, stoppen ze niet te vroeg. Ik zelf zit rond de 420-430V dc, indien de levering ac stopt gaat de dc naar 450-460V.

Ik weet niet wat je in huis hebt voor apparatuur maar sommige vinden 250V niet echt fijn.

Het kan natuurlijk zijn dat die anderen op een andere fase zitten.
Soms is het mogelijk om in de MK de spanning op de andere fasen te meten. En sommige mensen zien een mogelijkheid om over te gaan op een andere fase, vaak is die al voor bedraad in de MK.
Een iets dikkere AC kabel is ook een mogelijkheid.

zit sinds 2009 in de PV.
mvdk

Golden Member

Ik ben eigenlijk nieuwsgierig hoeveel de netspanning in de meterkast bij onbelaste en niet aangesloten PV installatie is.
Dit is weer zo'n onvolledig verhaal.
Probeer die gegevens te bekomen op een moment dat er weinig zon is, wel graag overdag. zodat de anderen, met hún paneeltjes de spanning niet opstuwen.
Het kan makkelijk zo zijn dat er ergens iets niet goed zit, een regeltrafo die vaststaat bijvoorbeeld. De andere kant op, te lage spanning, heb ik wel eens meegemaakt in mijn tijd als klachtenmonteur.

Edit: haakjes in tekst weggehaald.

juist meten op de hoofdkast met volle zon, en ook vlak erna op je inverter. dan loopt er vermogen, en kun je dus spanningsval over een slechte verbinding eruit meten. je kunt tussen fase en aarde meten, dan weet je wat de spanningsval is over een geleider zonder last erop, weet je ook het spanningsverschil met vollast.

heb je dat gemeten, PV groep uit en zien wat de spanning op de hoofdkast doet zonder terugleveren.

als je al 245V in de meterkast binnenkrijgt, heb je niet veel nodig om te veel spanning op je inverter te krijgen.

staar niet blind op dat buren geen problemen hebben, dat kan nogal wat redenen hebben. andere trafo, andere fase, dikkere voeding, amper spanningsval over zekeringen en automaten enz.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Blue Sky

Cableguy

Bedankt voor de antwoorden. Nog even wat metingen: gisteren om 23.00 mat ik rond de 230 V dus dat is normaal. Zondag haalde ik de netspanning van de PV installatie (toen vol in bedrijf) en daalde de spanning met 1 V.

De omvormer gaat aan bij ongeveer 110 V DC en slaat af bij 590 V en schommelt tijdens bedrijf tussen 200 en 250 V. Misschien aan de lage kant maar hij draait zo al bijna 6 jaar en heeft inmiddels ruim 17.000 kWh opgeleverd. De set heeft 2 stringen van 7 panelen van elk 250 Wp.

Waar rook is, is stroom

Woon je toevallig op het einde van een lange straat?

Dit is een probleem dat vaker voorkomt.

Blue Sky

Cableguy

Ik zit in het midden van de straat. Vandaag viel hij 11 keer uit.

Nog voor de duidelijkheid: er zit 6 meter kabel van 2,5 kwadraat tussen de groep en de omvormer, dat mag volgens mij geen probleem zijn.

Waar rook is, is stroom
mvdk

Golden Member

Maar wat is dan op het moment van uitval, liefst een keertje midden op de dag, de onbelaste netspanning? Dat blijft voor mij nog steeds duister. :?

KGE

Golden Member

Volgens mij wordt het zolangzamerhand tijd dat de algehele netspanning weer verlaagd wordt tot 220 Volt, wij tillen het dan wel weer op naar 230 met onze zonnepanelen....

mvdk

Golden Member

Hoezo? Als de netspanning gewoon ergens rond de 230 zit, kunnen er best wat PV installaties bij. TS zegt zelf dat de spanning maar 1V inzakt. Dan zouden er dus 20 installaties op diezelfde fase moeten zitten om de spanning op 250 te krijgen. Wat is de onbelaste netspanning? En dan ook nog verschillende tijden van het jaar. Als in de winter bijvoorbeeld de netspanning altijd zo rond de 240V zit, is deze gewoon structureel te hoog. Dan zit er ergens iets verkeerd. Daar heb je geen dure schrijvende meter voor nodig, dat kun je gewoon vaststellen met een 10euro ddm.
Bij mij komt er 231.6 uit 't stopcontact, en dat vind ik mooi. Als ik continu 245V op m'n installatie zou hebben, dan zou ik gaan klagen.
(Niet helemaal eerlijk, ik weet wie ik daarvoor moet hebben.)

hier in huis staat nu 239,5V op de wcd's. onlangs was ik bezig bij een bedrijf waar 245V op de wcd's stond, die spanning heb ik ook niet omlaag zien gaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dit soort geintjes zijn voor mij (mede) 1 van de redenen dat, als ik ooit aan de PV ga, liever voor een oost/west opstelling zou gaan.

- Je kan je vermogen beter kwijt, en als de hele buurt op zuid piekt is jouw rendement net wat lager, dus netto verlies je minder. Op de momenten dat jouw installatie piekt zit zuid lager, dus minder last van uitval door teveel spanning
- Je kan met een goedkopere omvormer (minder vermogen) uit, omdat je opbrengst wat constander is.

Denk dat de voordelen (ruim) opwegen tegen het iets lagere rendement tov volledig zuid.

Maar goed, dan moet je wel die keus hebben. Een schuin dak draaien is lastiger te realiseren dan een oost/west op een plat dak :)

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op dinsdag 9 april 2019 22:50:57 (19%)

hmm, je hebt ook nog de truc met trafo en de secundaire antiparallel, zodat je er een 15V af kunt halen als t nodig is :P beter wat verlies als een omvormer die steeds uitvalt..

toen op t werk nog PV werd aangelegd, kwam het vaker voor dat een kabel bij een klant toch verzwaard moest worden, die wilde dat oorspronkelijk vaak niet ivm extra kosten, maar vanwege te veel spanningsval moest dat dan toch. ook niet gek met vaak 50+ meters ymvk en 3500W aan PV op die groep.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 april 2019 07:28:51 schreef Blue Sky:
Bedankt voor de antwoorden. Nog even wat metingen: gisteren om 23.00 mat ik rond de 230 V dus dat is normaal. Zondag haalde ik de netspanning van de PV installatie (toen vol in bedrijf) en daalde de spanning met 1 V.

De omvormer gaat aan bij ongeveer 110 V DC en slaat af bij 590 V en schommelt tijdens bedrijf tussen 200 en 250 V. Misschien aan de lage kant maar hij draait zo al bijna 6 jaar en heeft inmiddels ruim 17.000 kWh opgeleverd. De set heeft 2 stringen van 7 panelen van elk 250 Wp.

Ja het probleem zit niet bij jou, maar aan de kant van het net.

Ik zou hier je laagspanningsnetbeheerder over contacteren (bv. infrax in belgie).
Misschien kunnen zij er wel iets aan doen (bv. door de transfo anders in te stellen).
Baat het niet dan schaad het niet.

Blue Sky

Cableguy

Op 9 april 2019 22:56:35 schreef testman:
hmm, je hebt ook nog de truc met trafo en de secundaire antiparallel, zodat je er een 15V af kunt halen als t nodig is :P beter wat verlies als een omvormer die steeds uitvalt..

Daar had ik op tweakers ook wat over gelezen maar daar staan onduidelijke tekeningen. Kun jij uitleggen hoe dat werkt?

Op 9 april 2019 21:21:33 schreef mvdk:
Maar wat is dan op het moment van uitval, liefst een keertje midden op de dag, de onbelaste netspanning? Dat blijft voor mij nog steeds duister. :?

Midden op de dag als de opbrengst het hoogst is. Hij begint nu om 11.00 uur uit te vallen en gaat vanaf half 3 weer normaal werken. Dat zal, hoe verder we het jaar ingaan langer worden.

[Bericht gewijzigd door Blue Sky op woensdag 10 april 2019 14:27:03 (35%)

Waar rook is, is stroom
mvdk

Golden Member

Een trafo ertussen zetten is asociaal. Je pompt dan 260 tot 270 volt het net in.
Je hebt over je eigen spullen dan wel beheer, daar kan je de stekker van uittrekken. Maar ondertussen gaan bij de buren spulletjes die niet tegen zo'n hoge spanning kunnen kapot.

Op 9 april 2019 21:21:33 schreef mvdk:
Maar wat is dan op het moment van uitval, liefst een keertje midden op de dag, de onbelaste netspanning?

Midden op de dag als de opbrengst het hoogst is. Hij begint nu om 11.00 uur uit te vallen en gaat vanaf half 3 weer normaal werken. Dat zal, hoe verder we het jaar ingaan langer worden.

Dank voor antwoord, maar wat is dan de spanning?

Op 10 april 2019 08:42:13 schreef willem van belgie:
(...) Ja het probleem zit niet bij jou, maar aan de kant van het net.
(...) Misschien kunnen zij er wel iets aan doen (bv. door de transfo anders in te stellen).
(...)

Nou, er kan nog een heel regiment andere oorzaken zijn. Bijvoorbeeld een regeltrafo die de 10 of 13kV in de wijken levert. Die kan vastgelopen zijn. Dat behoort gesignaleerd te worden.

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 10 april 2019 14:44:57 (25%)

Op 9 april 2019 22:56:35 schreef testman:
hmm, je hebt ook nog de truc met trafo en de secundaire antiparallel, zodat je er een 15V af kunt halen als t nodig is :P beter wat verlies als een omvormer die steeds uitvalt..

toen op t werk nog PV werd aangelegd, kwam het vaker voor dat een kabel bij een klant toch verzwaard moest worden, die wilde dat oorspronkelijk vaak niet ivm extra kosten, maar vanwege te veel spanningsval moest dat dan toch. ook niet gek met vaak 50+ meters ymvk en 3500W aan PV op die groep.

Omnik omvormers hebben geen trafo

ik monitor via omnik portal en BeeClear tegelijk

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Nou, er kan nog een heel regiment andere oorzaken zijn. Bijvoorbeeld een regeltrafo die de 10 of 13kV in de wijken levert. Die kan vastgelopen zijn. Dat behoort gesignaleerd te worden.

Wat is dat zo'n regeltrafo? Moet ik dan denken aan een grote variac?

Blue Sky

Cableguy

Update: ik heb de storingsdienst van Liander gebeld en die hebben de fasen gemeten. Ik zat op L2 en die had op dat moment een spanning van 241 V, met mijn PV uitgeschakeld. Bovendien fluctueerde de spanning ook. L1 en L3 waren respectievelijk 231 en 232 V zonder pieken. De monteur heeft hem nu op L1 gezet en Liander gaat de spanning monitoren. Als dat spanningsverschil blijft gaan ze aanpassingen maken in de trafo. Nu afwachten.

Waar rook is, is stroom
mvdk

Golden Member

Een variac. Ja. Er zit een stappenschakelaar in zo'n trafo. Moet ie een stapje omhoog of omlaag, dan word er een veer opgewonden, en in een deel van een seconde loopt zo'n contactvinger langs meerdere aftakkingen van de trafowikkelingen tussen de twee standen waar hij schakelt. Een variac, en ook een modeltreintrafo, heeft een sleper die altijd minstens twee wikkelingen kortsluit. Bij dat soort trafo's is zo'n kortsluitstroom maar klein, bij zo'n hoogspanningtrafo kan je niet hebben dat de spanning onderbroken word, maar ook een kortstondige sluiting tussen de twee aftakkingen kan vuurwerk geven.
Maar het ligt eraan wat voor middenspanningnet er ligt. De wijk Ypenburg bij Den Haag heeft bijvoorbeeld voor het Haagse deel 23kV, het Nootdorpse deel is 10kV. Bij die laatste zijn de stapjes 150 -> 25 -> 10. Bij het Haagse deel ga je van 150 direct naar 23kV. Die 23kV trafo's leveren direct laagspanning, daar zit alleen, net als bij de 10kV trafo's een tapswitch in. Die kan je alleen maar verstellen in spanningsloze toestand.

Aan Blue Sky: goed dat er wat gedaan word. Wel raar dat verschil in de fasenspanningen.

zo zou je dat aan moeten sluiten, beste zo min mogelijk spanningsval maken met de trafo. als je 20V eraf haalt, stijgt je netspanning aan de ingaande kant immers ook weer.

dergelijke verschillen in spanning tussen de fasen kom ik bij aansluitingen op de wijkkabel vaker tegen, bedrijven die een eigen veld of trafo hebben, hebben daar veel minder last van. tijdje terug had ik 228V tov 236V op L1 vs L3..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 10 april 2019 17:36:08 (38%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer