pocket fm radio

het is weer tijd geleden. maar ik wil toch weer proberen om een fm radio te maken om mee te nemen.

zou dit schema het doen....

weet ik niet staat niet bij de beschrijving op de website waar ik dit heb gevonden.

http://circuit-zone.com/?cat=fm_radio_receivers

hier heb ik het gevonden. maar ik kan het nergens vinden welke ic het is.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 8 april 2019 20:08:11 (44%)

In t schema staat een LM386.

Het schema zal vast werken, maar de vraag is of het echt nut heeft. Om je elektronica ervaring wat op te doen kun je denk ik beter dingen als een simpele flipflop gaan bouwen, daarna bv iets met een 555

maartenbakker

Golden Member

Dit lijkt me een prima simpele schakeling om ervaring op te doen. Let wel op dat alles links van C2 erg nauw luistert. Een draadje te lang of iets verbuigen en je hebt kans dat hij het niet doet. Ook kan hij storing geven op radio's in de omgeving.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ok

ik ben van plan om dit op een koperen plaat te maken met eilandjes.
alles zo dicht mogelijk op erlkaar te zetten

die 4t is dat 4 wikkelingen maar hoeveel diameter moet dat spoel hebben?

[Bericht gewijzigd door diode-anode op maandag 8 april 2019 16:28:09 (24%)

Maarten, is dit niet een gewone niet-regeneratieve audion, in plaats van de (storende) superregeneratieve?

Dit soort radio's zijn eigenlijk AM-ontvangers. Door de ontvanger naast de zender te zetten krijg je flankdetectie, en een verstaanbare, maar ietwat ruiserige en soms vervormde FM ontvangst.

Superregeneratieve ontvangers zijn erg gevoelig en verrassend makkelijk 'een beetje' werkend te krijgen.

Superregeneratieve ontvangers produceren een brede ruisband doordat ze zelf in bursts oscilleren. Bij getransistoriseerde superregs valt de storing vaak wel mee, zolang je de tor zachtjes instelt. Vergelijk het maar met de LO van een superheterodyne. Voldoet niet aan de normen natuurlijk.

Superregs hebben tegenwoordig veel last van bijgeluiden door de 19 en 38khz signalen die in 'conflict' komen met de quenchfrequentie die vaak in dat bereik zit

De eerder genoemde TDA7000 is wél een echte FM ontvanger en presteert vele malen beter dan de simpele schakelingen met een handvol transistoren. De TDA7000 begint lastiger te krijgen te worden, maar je moet er nog wel eentje kunnen opscharrelen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 8 april 2019 16:34:16 (12%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ha diode-anode,

Weer een super(regeneratief) ontwerp gevonden :D wat wil je er mee gaan doen ?
Het is best wel leuk om een FM of luchtvaart ontvanger te bouwen maar dan wel een die ook werkt of kan werken ;)
Een kant en klaar ic is een oplossing (TDA7000) die is dan wel weer erg oud maar er zijn opvolgers.
Nog beter is het een echte te ontwerpen misschien met wat hulp maar dan heb je ook wat daar kan aliexpress niet tegenop ;) maar goed een en ander is afhankelijk wat heb je er voor over?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
bprosman

Golden Member

Nog voor het "Walkman tijdperk" heb ik op de middelbare school een TDA7000 dingetje in elkaar gesoldeerd. Werkte prima, later nog de "Pseudo stereo" uitbreiding er bij gemaakt. Had overal prima ontvangst met een mini antenne, het geheel zat in een sigarettendoosje.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Het nadeel van de TDA7000-schakeling is dat hij net wat ingewikkelder en groter is, maar aan de andere kant luistert het minder nauw qua opbouw.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Dat ic is alleen geschikt voor FM modulatie.
Voor de luchtvaart is het dus minder makkelijk..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

het is weer tijd geleden. maar ik wil toch weer proberen om een fm radio te maken om mee te nemen.

zou dit schema het doen....

Dit is een leuk schema'tje om te oefenen maar echt lekker naar een station luisteren zal je nog tegenvallen. Ook om dit schema de naam fm-radio te geven vind ik nogal optimistisch. Eigenlijk is het een soort van veredelde kristalontvanger die met flankdetectie fm probeert te detecteren.

Als je dit bouwt kun je er heus wel plezier aan hebben hoor. Je hebt het zelf gemaakt en kunt er lekker mee rommelen om het beter te krijgen. Wil je echter een beetje kwaliteit dan zul toch naar een iets ingewikkeldere schakeling moeten uitkijken. Dit soort schakelingen zijn echter niet zo makkelijk te realiseren. Dat is de reden dat ze kant en klaar in een doosje gestopt zijn. De TDA 7000 was er een van, net als de tba120 en ik meen de so42 enzo. Deze ic's werken gewoon erg goed en zijn vrij makkelijk.

Ik begrijp wel dat je geen ic gebruiken wil. Het helemaal zelf doen is natuurlijk veel leuker en leerzamer. maar dan moet je ook die 386 weglaten en gewoon een versterkertje maken met een paar torretjes.

Het jammere is dat op het internet dit soort van schakelingen helemaal de hemel ingeprezen wordt als zijnde de perfecte ontvanger waarmee je lekker naar een station kunt luisteren. Praktisch werkt het wel maar is de ontvangst eigenlijk gewoon waardeloos. Zenders verlopen continu en je hoort stations door elkaar heen. Maar als leer projectje zijn het wel leuke dingen. Je moet er alleen niet teveel van verwachten.

Als je toch zoiets wil maken is dit schema misschien iets. Uit eigen ervaring weet ik dat dit ontwerp echt heel erg leuk werkte. Ik heb hier tenminste met veel plezier naar geluisterd. Ook de technische beschrijving is erg erg leerzaam en interessant.

Uiteraard is dit natuurlijk ook super ouderwets enzo. Ook hier is de kwaliteit niet geweldig maar hier wordt wel verteld wat het ding doet en bij mij werkte het naar huidige maatstaven waarschijnlijk redelijk. Destijds vond ik het supergoed (Ik was 14 jaar ofzo en had alleen een heel klein am ontvangertje). De maatstaven van kwaliteit lagen toen iets anders.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Diode-anode als je toch iets met radio zou willen doen lijkt dit nog niet eens zo slecht!
MAAR verwacht geen wonderen!!!
En een TDA7000 is weer een ander schema:
https://www.google.com/search?q=TDA7000&tbm=isch&source=univ&a…
heb ook nog ff gekeken op ebay daar staan ook wel wat kitjes maar dan komen ze ook met SMD en dat is weer moeilijk.
Heb je trouwens geen breadboard? Daar kun je dan bijvoorbeeld eerst het versterkertje op maken.
OF wat ook kan op ebay heb je goedkope versterker kitjes zelfs ook met LM386 voor onder de 2€
Dan hoef je alleen nog het ontvangertje te maken, sterker nog dit is een FM ontvangertje –
Maak je er een AM ontvangertje er bij.
Je kunt veel kanten op!
MAAR LET OP!!!
Ontvangertjes zijn soms moeilijk te maken, of het resultaat kan soms flink tegen vallen!
MAAR volgens mij weet je dit zo langzamerhand wel:
https://www.circuitsonline.net/forum/user/61815
knutselen blijft leuk, dus altijd blijven doen!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

Een HF schakeling op breadboard? dat is net zoiets als vloeken in de kerk..
Gewoon de hooiberg methode.
Dat is dus SWHH(solderen waar het hangt ) :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob007

Yarr, Matey!

Hoo Hoowwwwww MEL!!! ;-) Nee nee ik bedoelde alleen het versterkertje!
Het versterkertje op breadboard en als mogelijk het ontvangertje zwevend op printplaat of zo….
Misschien nog een Klijn voorversterkertje daarbij BC109 met 100K,4K7, 1uF, 4,7uF, 100nF
dan kan je toch aardig exprimenteren toch?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

Tuurlijk, van experimenteren word je alleen maar wijzer.
Ik sta er ook helemaal achter. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Wasluis1971

Golden Member

(..) Eigenlijk is het een soort van veredelde kristalontvanger die met flankdetectie fm probeert te detecteren.

In mijn jonge jeugd was ik helemaal verslingerd aan deze schakeling. Ik heb 'm tientallen keren nagebouwd en hij werkte vrijwel altijd.
Enkele jaren geleden heb ik de schakeling nagebouwd op gaatjesprint:

https://www.youtube.com/watch?v=VAu9lOwHJVk

Er staan nog enkele bouwtips in de beschrijving die bij bovenstaand filmpje hoort.

LET OP: Deze schakeling "quencht" behoorlijk, de ontvangst van FM-zenders door radio's in de nabije omgeving kan hier nadelig door worden beïnvloed. Probeer het oscilleren dus zo veel mogelijk te vermijden.

Leve het transistortijdperk!
rob007

Yarr, Matey!

Toen ik hem met mijn Philips EE2003 maakte kreeg ik hem niet lekker op gang!(is goed gokemen!)
MAAR, ik heb er wel veel van geleerd, ook heeft het er voor gezorgd dat ik mij af ging vragen hoe nu in vredesnaam kwam dat ik Veronica kon horen?
Wat voor ding moest je hebben om op de radio te komen???
Ik heb toen ook met die Philips dozen mijn eerste magneet zender gebouwd!
En toen ontdekte Rob de wereld van de zendertjes! MJAMMMMmmmmmmm ;-)

Voor als diodeanode nog eens voorbij komt om te kijken een vraagje?
Welke omgeving ongeveer?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Het beste is om een FM-ontvangertje te bouwen met een meesleeposcillator/Kainka: "Eintransistor-UKW-Empfänger", i.p.v. zo'n quench-geval, omdat zo'n quench-geval een slechte geluidskwaliteit heeft en stoort op andere ontvangers.

Voorbeeld van een FM-ontvanger met een meesleposcillator met een goede geluidskwaliteit:

http://circuit-zone.com/?electronic_project=613.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
mel

Golden Member

Een superreg op de kortegolf is wel te doen,ze zijn lekker gevoelig en stemmen leuk af . Dat ze storen, och, er is toch geen hond op de KG die het hoort :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

deze radio doet het opzich wel maar er zit veel ruis op de zender.
nu heb ik bij plus en min een extra 470uf 25v geplaatst dan word het wel beter maar er is wel ruis door de muziek....

krijg hem niet ruis vrij.

wat kan ik nog doen om hem beter te maken

Op 3 augustus 2019 16:33:55 schreef diode-anode:
deze radio doet het opzich wel maar er zit veel ruis op de zender.
nu heb ik bij plus en min een extra 470uf 25v geplaatst dan word het wel beter maar er is wel ruis door de muziek....

krijg hem niet ruis vrij.

wat kan ik nog doen om hem beter te maken

ik heb trouwens een box uit een oude computer gesloopt... en die als luidspreker er op gezet.

heb 3 x aa baterijen van jumbo merk er op gezet in zo'n batterij houder.

mel

Golden Member

Niet veel, dit soort dingen ruisen nou eenmaal..
Misschien kan je een langere antenne proberen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ok zal het proberen....
maar toch leuk dat het project geslaagd is.
nu maar eens een geavanceerdere radio maken....

staan genoeg voorbeelden in dit forum ik ben wel bij dat ik iets bouw en dan doet het het ook nog.

had ik zelf niet verwacht dat er muziek uit zou komen.

Op 9 april 2019 18:35:26 schreef Wasluis1971:
[...]

LET OP: Deze schakeling "quencht" behoorlijk, de ontvangst van FM-zenders door radio's in de nabije omgeving kan hier nadelig door worden beïnvloed. Probeer het oscilleren dus zo veel mogelijk te vermijden.

hoe doe je dat? :-) Het pendelen (of quenchen) maakt net dat deze schakeling zo gevoelig is..