Tesla Aarding

Lambiek

Special Member

Op 17 april 2019 19:00:10 schreef avdl:
Al moet ik zeggen dat ik het nog nooit geprobeerd heb:-)

Zou ik maar niet doen ook als ik jou was bij 25kV. :)
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Bedankt voor al die theorien,
Als ik het goed begrijp kan ik het beste gewoon een stuk ijzer de grond in slaan +/- 1 meter of meer. Een netfilter er tussen.
En dan wachten tot de buurt voetbal gaat kijken. Als ik dan gevloek hoor of ze staan met knuppels aan mijn deur dan werkt hij goed :)

Ik zal eens wat fotos hieronder zetten.
Ledlover

Golden Member

Op 18 april 2019 14:14:28 schreef Robbe de Smet:
Off top:

Heb toch ook al verschillende optaters gehad met mijn werkschoenen (dikke rubber zolen) aan waarbij ik mij telkens de vraag stel hoe het in godsnaam mogelijk is dat daar bij wijze van spreken elektronen door stromen. Natuurlijk stelt de vraag hem ook of je gelijktijdig de muur of grond niet raakt met een lichaamsdeel, het gaat allemaal zo vlug.

Grtn

Robbe

Veel (maar niet alle) werkschoenen zijn bewust geleidend tegen ESD. Geen idee hoe geleidend ze zijn, maar geleiden kunnen ze dus. Daarnaast zijn er veel werkschoenen met stalen plaat tegen indringing van spijkers.

Als de weerstand voet-aarde via schoen natuurlijk richting de mega-ohms gaat zoals je vaak ziet bij ESD-maatregelen, dan zou je alsnog niets moeten voelen...

[Bericht gewijzigd door Ledlover op 1 mei 2019 14:02:28 (10%)]

Binnenkort hebben we een dorpsfeest, en elke bewoner kan wat laten zien van zijn hobby. Nu zit ik toch te denken om die tesla in een
kooi van faraday te zetten.

Ik was van plan om een tent neer te zetten van 4 bij 6 meter, en 4 bij 4 meter waar de tesla komt te staan doe ik rondom kippengaas die ik aan aarde hang(gekoppeld aan de pen van de tesla). Denken jullie dat dit een betere en veiliger opstelling is? ook zet ik er een netfilter tussen.