Samsung ps64d8000fsxxn mainbord defect

Goedemorgen

Even een snelle vraag,
Heb een Samsung plasma scherm staan maar die start niet op. Het relais tikt tv komt op en gaat dan weer uit. Dit blijft zich herhalen, beeld zie je ook snel flitsen. Haal ik de kabel tussen voeding en mainbord (BN94-05193J) los, en verbind de ps-on met de aarde gaat de voeding aan en alle spanningen komen op. Deze kloppen ook met wat er op de print staat afgedrukt en op de sticker van VS en VA. De spanningen blijven ook aanwezig en vallen niet weg.
Ik mag er dan vanuit gaan dat het mainbord defect is? Klopt dit

Hoeft niet perse, want kan ook een slechte 5V of soms 3,3V wezen vanaf voeding.

Ik kan via ebay wel een mainboard kopen maar dit is een BN94-05193G en er zit in mijn toestel een BN94-05193J kan iemand zeggen of dit gaat werken,of wat er niet werkt. Heeft het misschien te maken met ci+.

@smd heb alle spanningen nagemeten op het mainboard,en die waren goed. Maar hij weigert om netjes op te starten.
Volgens de oude eigenaar(net even gesproken) van de tv was de oorzaak de mediabox xl die na onweer het had begeven? Hij wist het zelf ook niet helemaal,hij was die dag niet thuis, maar tv en mediabox deden het niet meer na thuiskomst. Schijnbaar via de hdmi heeft de mediabox xl de tv heeft gesloopt( geen idee of dit kan)
Nou is op het mainboard niks te zien qua schade, geen ontplofte onderdelen of in die trend. Maar een niet opstartend mainbordje
Koppel ik hem los en verbind ik de ps-on met de gnd werkt wel alles. Dus mijn gedachte was mainboard defect.

maartenbakker

Golden Member

Gezien de historie denk ik inderdaad ook aan een mainboard. Een grote en relatief moderne plasma is dat nog wel waard.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zat net het andere topic(Probleem LG 42LM660 Led knippert) te lezen maar die horizonbox of mediabox xl kan dus via hdmi je mainboard slopen.

Nou alleen nog de vraag maakt het typenummer BN94-05193J(zit in de tv) of BN94-05193G(ebay) nog iets uit?

Kan wel, maar ik vermoed dat bord uit Brexit UK komt?? Kan wezen dat enkele functies niet werken OA CI+ bijvoorbeeld.

maartenbakker

Golden Member

G is inderdaad voor Brexittistan zo te zien, net als F. Dat kan problemen geven met analoge ontvangst (niet meer van toepassing) maar mogelijk ook met DVB-C en DVB-T. Externe bronnen of DVB-S indien van toepassing, werken denk ik altijd.

De H-versie is voor Duitsland en verwijst bij Aswo naar de F-versie, dus misschien valt het mee.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 13 april 2019 19:24:44 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb het mainboard besteld via ebay, we zullen zien of het gaat werken. Ik laat het weten als het bordje erin zit.
Bedankt alvast voor alle hulp

Effe een update,

Ander mainbord erin en de plasma werkt weer. Toch raar dat een mediabox xl het moederbord op kan blazen via de hdmi aansluiting

Tof toch weer een van de sloop gered