Welke Frequentieregelaar

GJ_

Moderator

Op 13 april 2019 15:36:13 schreef Tidak Ada:
Hij kan dus beiden:

TS was eerder op zoek naar een FO met één fase uit. Deze zijn drie fasen.

Op 13 april 2019 14:26:10 schreef Heursqem:
wat stel jij voor GJ_?

Nou, ik niks, maar de leverancier van die pomp zal toch wel een kogelklep hebben van de juiste maat?

Tidak Ada

Golden Member

Die uit de link kan wel 1p uit! (sorry, ik had per ongeluk 2p geschreven. Nu gecorrigeerd).
Ik kan allen uit de advertentie niet opmaken of je dat moet bestellen of dat je het kan instellen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
Tidak Ada

Golden Member

Die uit de link kan wel 1p uit! (sorry, ik had per ongeluk 2p geschreven. Nu gecorrigeerd).
Je kunt kiezen voor 220V 1,5kW en voor 220V 2kW zowel als voor 380V 1,5kW en 380V 2kW !

Technische parameters:

1) Ingangsspanning: 220V (+/- 15%) / 380V (+/- 15%).
2) Uitgangsspanning: 220VAC of 380VAC
3) Ingangsfrequentie: 48 - 63 Hz
4) Uitgangsfrequentie: 0 - 500Hz
5) Ingangsfase: 1 fase of 3 fase (220V is 1 fase, 380V is 3 fase)
6) Uitgangsfase: 1 of 3 fasen (220V voor 1 of 3 fasen, 380V voor 3 fasen)

Maar als TS kiest voor een smoorklep.....

Aan hem de keuze.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com

ok en als ik mijn pomp ruil voor een 3 fase versie heb ik ineens keuze te over voor een frequentie-regelaar, 1 fase in en 3 fase out, 1,5KW?

GJ_

Moderator

Dan heb je keuze genoeg ja. Wel even opletten dat je dan een 230/400V pomp nodig hebt omdat er uit zo'n FO 3x230V komt ipv 3x400V.

Kijk eens op deze site: http://www.pentairpooleurope.com/content/345

Je kunt de whisperflo ook kopen met ingebouwde VSD

Ik heb hier nog twee intelliflow pompen staan die weg mogen. Dat is het grotere broertje met ingebouwde regelaar. Mocht TS interesse hebben dan staat mijn mail in mijn profiel.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Die EEN fase inductie motoren zijn simpelweg niet geschikt om met een frequentie regelaar aan te sturen, daarvoor moet je een 3-faze motor hebben. Met een een fase motor kom je in de knoop met de hulpwikkeling en condensator, die voor een vaste spanning en frequentie zijn berekend.

20 jaar geleden stond er een schakeling in de Elektuur om (kleine?) inductie motoren in stappen te kunnen regelen, dit werdt gedaan door b.v. de motor een 1/2 sinus "aan" te sturen, en dan een hele sinus "uit", en dan weer 1/2 sinus "aan". Dit lijkt me niet zo geschikt voor een stevige motor.

Ik heb slechte verhalen gehoord van Banggood. Als je een klacht hebt proberen ze je eerst af te leiden met kadootjes, maar als je eerlijk wilt zijn en een negatief review wilt plaatsen omdat sommige producten domweg slecht zijn, dan je review door Banggood simpelweg verweiderd of niet geplaats.

Ik heb zelf 2 frequentie regelaars voor 1.5kW motoren gekocht bij Aliexpress. Een daarvan ligt al jaren in de kast (voor een project dat niet af is) de andere is met een paar relais aangesloten op een metaal draaibank en een metaal freesmachine. Omdat ik zelf toch maar met 1 machine tegelijk bezig kan zijn is dit geen probleem.
Het was en beetje een gok toen, maar zo'n frequentieregelaar van EUR100 doet het gewoon.

nog een laatste vraag, want ik ben nu niet geheel zeker meer van mijn zaak

een pomp als bijvoorbeeld : https://www.irritech.nl/pentair-whisperflo-wfl-203-440v-zwem...dpomp.html

Dit is een 3-fase motor, echter de handleiding zegt : single-speed
Kun je deze dan toch regelen met een frequentieregelaar?

Los hiervan, na alle adviezen op dit forum denk ik toch beter een pomp te kopen met varaiable speed met ingebouwde regelaar. Gewoon stekker erin en klaar is kees

GJ_

Moderator

Op 15 april 2019 10:19:25 schreef Heursqem:
Dit is een 3-fase motor, echter de handleiding zegt : single-speed
Kun je deze dan toch regelen met een frequentieregelaar?

Ik zou niet weten waarom die motor niet regelbaar zou zijn, maar goed.

Een pomp met ingebouwde regelaar is wel handig, ben je in één keer van alles af. Diode heeft er een aangeboden twee posts terug.

Op 14 april 2019 16:15:13 schreef Kortsluiting_Online:
Die EEN fase inductie motoren zijn simpelweg niet geschikt om met een frequentie regelaar aan te sturen, daarvoor moet je een 3-faze motor hebben. Met een een fase motor kom je in de knoop met de hulpwikkeling en condensator, die voor een vaste spanning en frequentie zijn berekend.

Die zwembadmensen doen dat kennelijk toch wel met die motoren. Ik vind het persoonlijk om heel veel redenen drie keer niks, en ik weet van één CO'er die er ook slechte ervaringen mee heeft.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 15 april 2019 10:52:22 (13%)]

Dank GJ_

Ik heb Diode reeds een mailtje gestuurd