MG modulatortje Misschien leuk/interessant/te gebruiken?

Hallo allemaal,

MG modulatortje Misschien leuk voor mensen die het geluid van…. Laten we zeggen MP3 spelertje naar buis ontvangertje willen zetten.

En voor duidelijk, het schema is natuurlijk niet van mij! De bron:
http://www.sm7ucz.se/AM_Transmitter/AM_transmitter.htm

Ik heb voor de lol even het oscillatortje en buffer met modulatie gemaakt:
http://www.sm7ucz.se/AM_Transmitter/AM_stn.jpg
gewoon voor de lol en vond het schema er ZO leuk uit zien….
(en oké omdat ik gek ben?) gek op zendertjes! ;-)
Jammer genoeg het gedeelte met de 2N3866 lukte me niet goed voor elkaar te krijgen!
Ik heb voor T1 toen maar even een ringkerntje gezet en tussen spoel en C een condensatortje gezet van 47nF. En 2K2 van B naar plus.
(de ring was een ring kern uit PC zal voor waarde nog even kijken!) schrijf ik later hier: . . . . neer.
Toen sloeg de 2N3866 wel aan ( wat het ik fout gedaan? ) is die 2200p wel goed daar?
Maar nog even terug de modulatie met die TL431 was best goed om aan te horen!
Je kunt hem goed zien opmoduleren op metertje van de Kenwood-R1000 en veldsterkte metertje.
Was ijgenlijk gewoon voor de fun maar zat te denken even IRF er bij te zetten??? Weet het nog niet!
Twas ook maar voor de lol ik was eigenlijk ook benieuwd hoe en of dat oscilatortje zou werken,
En ook dat viel me reuze mee! Heb dacht 0,3mm gewikkeld om T50-2.
Met 6 onderdeeltjes en het werkt C1 is bij mij 82pF met trimmertje 6/60pF (achter af beter 4/40pF)

VrGr Rob.
http://homepage.eircom.net/~ei9gq/amp1.GIF

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Dat buizendingetje zal wel werken. Bij dat half geleiderding vind ik dat eindtrapje niets. De gatecapaciteit van zo'n fet is zo hoog dat hij maar langzaam opengaat met als gevolg dat de fet erg warm wordt en niet erg efficiënt meer is. In plaats van die IRF lijkt mij een gewone bipolaire tor handiger. Wordt ook lekker warm maar stuurt een stuk makkelijker aan.

mel

Golden Member

Doen die andere projecten van jou het nu eigenlijk al?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

HAHAaa ja hoor Mel, ik zal eens verantwoording afleggen:

die TDA modulator die heb ik weer uit elkaar gehaald!
Als versterker werkt die uitstekend, maar als modulator is het geen succes.
Ik ga dat gewoon nog een keer proberen met een TDA2050
(ik wist het niet meer maar had ik nog liggen)

Het omruilen LF351 voor een 741 heb ik uit eindelijk niet gedaan omdat dat afgeraden werd.
Maar dat werkt e voor de rest wel.

Het Linear van mijn Neef daar word aan gewerkt hij heeft spulletjes besteld om en een Dummy load te maken 800Watt (zijn nu binnen) en er zijn nieuwe transistors onderweg.

Voor een vriend had ik gevraagd die had storing op zijn Kiwi ontvanger van een afzuigventilator die is daar ook nog mee bezig en zou terugkoppelen hier op C.O.

En het artikel wat ik vond over zelf afstemC maken dat was voor de lezers bedoelt,
Dat bouw ik zelf niet!

MAAR je hebt wel gelijk hoor Mel!
Ik heb de laatste tijd TE veel vrije tijd, de reden laten we zeggen privé!(word je niet vrolijk van!)
Ik kan daar voor de rest hier even niet veel over zeggen.(zal inderdaad wel een beetje minder posten)

VrGr Rob.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ja ja Mel maar jou schrijven van hier voor kwam wat anders over, het geeft niet!
En eerlijk, ik heb HEEL veel half afgebouwde projectjes dat is ook wel waar hoor.
(nogmaals dus je hebt WEL gelijk!) ;-)

Hoo en even voor Ex-fietser,
Ik kon het niet laten dus heb rommelig wel es waar de IRF er ook maar even achter gezet!
Dit schema stond voor 2.5Watt het geeft bij mij zonder echt moeite gedaan te hebben 3Watt –
Ik kan de IRF510 gewoon aanraken blijft koud en werkt eigenlijk als een speer!
Je moet niet vragen hoe het er uit ziet maar het werkt wel,
Ik durf niet mijn hand in het vuur te steken voor de kwaliteit van het signaal maar….
Ik heb alleen nog niet getest nu hoe het geluid klinkt (zal ik nog even doen!)

VrGr Rob.

Frederick E. Terman

Honourable Member

De gatecapaciteit van zo'n fet is zo hoog dat hij maar langzaam opengaat met als gevolg dat de fet erg warm wordt en niet erg efficiënt meer is.

Toevallig hadden we het daar vorige week nog over. De eerdere, kleinere FETs hebben niet zo'n grote gate-capaciteit als de latere grotere.
De IRF510 staat voor 180 pF in de boeken. Dat is op 1,5 MHz niet veel, vooral niet vergeleken met die 2200 pF die ook al aan de gate hangt.
De IRF zal het hier daarom best doen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hallo allemaal,

Ik ben nog even bezig geweest met dat zendertje, leuk om te doen.
Ik heb nu zelfs 5Watt voorbij zien komen maar als je het voor de modulatie doet moet je jezelf inhouden!
(via buffer moduleren is niet mijn ding!)
Wat dat betreft is het erg belangrijk hoe je het allemaal opbouwt,
Modulatie op de eindtrap blijft nummer 1 naar mijn mening.
Modulatie via een transformatortje lijkt mij ook steeds het beste en series is niet slecht maar sneller problemen zo ondervind ik dat! (HF inslag)
Voor als er iemand is die dit zendertje als MP3 modulator zou willen gebruiken zou ik nooit geen IRF maar eerder een BD of misschien 2N3866/2N3553 gebruiken.
De buffer 2N2219 of zo, proberen het tam te houden zeg maar.
Die oscillator……ik weet het niet! geef mij dan die van dit zendertje maar:
https://drive.google.com/file/d/12Yjb3Vw2Dr0Qa4AUOGLJELPkQlfi7KyV/view
maar ook hier vond ik achter af dat ze de modulatie verknalde!

Tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob.