Welk weerstand is dit??

Ik heb voorheen hier besteld maar was dus aan het zoeken naar die ic viper 12a

Staat ie hier tussen of verkopen zij m niet

http://www.elektronica-componenten.nl/epages/61422969.mobile/nl_NL/?Vi…

Daar zie ik hem niet tussen nee

Ik ga terugkomen op mijn eerdere uitspraak:

Op 15 april 2019 19:13:30 schreef Jochem:
[...]Met die aanbeveling voor de 47Ω weerstand ben ik het niet eens; die link lijdt naar een normale draadgewonden weerstand.
Het is belangrijk dat het juiste type (te weten, een fusible) wordt genomen!

Ik vind het nog steeds belangrijk dat er een fusible wordt gekozen. Maar als ik het typenummer bekijk bij Okaphone, dan blijkt dat deze van Multicomp (Farnell) en die blijkt (hoewel Okaphone dat niet specifiek vermeldt) weldegelijk flame-resistant te zijn.
Aangezien Okaphone ook de Viper12A voor je heeft, kun je daar in één keer alles bestellen.

Dus deze weerstand en de Viper12A.

Voor de volledigheid zou je Okaphone een mailtje kunnen sturen of ze inderdaad dat specifieke type versturen, de Multicomp MCKNP03SJ0470A19, vanwege zijn fusible/niet vlammende eigenschappen.

[Bericht gewijzigd door Jochem op dinsdag 16 april 2019 15:23:17 (18%)

If you want to succeed, double your failure rate.
Shiptronic

Overleden

flame-resistant is niet hetzelfde als fusible

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Fusible resistors are resistors that are designed to open without flames when overloaded. Sometimes also called flameproof resistors.

A fuse resistor is an ordinary resistor (or a special fusible resistor, as Mike mentioned above) that is used as a fuse when its electrical characteristics are violated, resulting to its destruction --thus breaking the circuit.

Bron: Mikeselectricstuff EEVBLOG

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 16 april 2019 16:19:38 (41%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik betwijfel ook of het hetzelfde is.

Uit de datasheet van een fusible, flameproof weerstand van Vishay:

• Fusible - circuit protection in case of other
component failure
• Flameproof - meets EIA RS-325, will not flame
when overloaded

https://www.vishay.com/docs/31031/cmffuse.pdf

Op 16 april 2019 16:09:56 schreef Shiptronic:
flame-resistant is niet hetzelfde als fusible

Klopt.

In de praktijk zijn (dit soort) flame-resistant weerstanden fusible in de zin dat ze open falen. Je kunt het namelijk niet volhouden om bij een overload-situatie niet de gaan vlammen, arcen, enz. als je geen "open" failure mode hebt.

Dat gezegd hebbende zal een echte fusible beter gespecificeerde fuse-tijden hebben. Maar aangezien die Viper ondanks de fusible weerstand in z'n pad kennelijk toch er uitvlamt kapot gaat, doet dat er niet heel veel meer toe imo.

edit:
Neem de ROX-serie van TE, waar nergens "fusible" wordt genoemd, maar wel letterlijk wordt gezegd "They are recommended for use in applications such as line protection etc...".

[Bericht gewijzigd door Jochem op dinsdag 16 april 2019 16:41:40 (18%)

If you want to succeed, double your failure rate.
RAAF12

Golden Member

Op 13 april 2019 15:54:33 schreef Nashh:
De mijne is dus de verbrande en je ziet de kleuren niet goed vandaar

Die is inderdaad heet geweest om vervolgens oneindig te meten. Als de buitenkant gaat branden zie je dat weer terug op de print. De R heeft keurig zijn werk gedaan. Geen vuurverschijnselen!

maartenbakker

Golden Member

Bij Philips / BC / Vishay heetten en heten die dingen ook altijd NFR, van non-flammable resistor.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb ze besteld en nu even wachten tot ik ze binnen heb. Alleen kan die x2 .56k niet vinden kan ik ipv die de x2 680nf 275v gebruiken.

Thevel

Golden Member

Waarom wil je die X2 condensatoren vervangen?

Dat zeiden ze hier op de forum meteen de x2 vervangen dan sluiten we dat ook uit

Thevel

Golden Member

Die X2 condensatoren hebben niets met de verbrande weerstand te maken.
Wel loopt de capaciteit van een X2 nog wel eens terug waardoor er allerlei problemen kunnen ontstaan.
Heb je een multimeter met capaciteit meting of een losse capaciteitsmeter?

[Bericht gewijzigd door Thevel op dinsdag 16 april 2019 22:19:16 (56%)

Shiptronic

Overleden

Ach om de prijs en het werk hoef je het niet te laten, just to be sure ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Thevel

Golden Member

De TS geeft aan dat zijn leverancier geen 0,56µF heeft, oa Conrad heeft hem wel maar al moet je deze apart bestellen dan ben je wel duur uit ivm de verzendkosten.

Gewoon de Viper en de weerstand vervangen en kijken of de blender weer werkt, als het apparaat weer werkt kun je als je een capaciteitsmeter hebt de X2 condensatoren opmeten, anders zo laten.

Een mogelijke toepassing van die condensator hier is om de spanning te droppen. In 99% van de gevallen is bij een condensator "meer is beter". Maar hier niet. Hier wordt een condensator uitgerekend en heb je precies de waarde nodig die uit de berekening komt. Natuurlijk zit er wat marge op, maar zomaar meer er inzetten kan niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Beste forumleden, na lang weggeweest te zijn heb ik de onderdelen eindelijk thuis ontvangen. Ik heb geprobeerd om de viper12a te solderen. Helaas is dit mij niet gelukt. Ik ben daardoor wel een beetje teleurgesteld geraakt helaas die dingen gebeuren en ik dacht eigenlijk wel dat ik dat ook zelf kon. Blijkbaar niet.

Een vraag; wie zou mij hiermee kunnen helpen? Je mag me pm of mailen. We komen wel uit..

Hoop gauw op een reactie.

Mvg

pa3gws

Golden Member

Vul in je profiel je woonplaats in wie weet is er iemand bij je in de buurt die je kan helpen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik wil gerust even dat ding er voor je in solderen, maar dan moet je zelf richting Arnhem komen.

Op 7 mei 2019 12:08:26 schreef Nashh:
Je mag me pm of mailen.

Een PM mogelijkheid is er niet op dit forum, en je hebt in je profiel het emailadres niet openbaar staan.

If you want to succeed, double your failure rate.

Vervelend. Ik ga m openbaar zetten. Wist ik helaas niet.

Ik zet m nu goed..

Thevel

Golden Member

Ik woon 10-15km bij je vandaan.
Stuur me maar een mail.

Das misschien nog handiger..

If you want to succeed, double your failure rate.

Beste forumleden, allen bedankt voor alle hulp en info. Heb nu zelf ook een hoop geleerd. De blender doet weer correct. Gelukkig kon Thevel de viper12a voor me solderen. Was wat mis mee en denk dat het toch door mij klunzige solderen is gekomen.

Maar goed top bedankt Thevel.

Thevel

Golden Member

De TS had gepoogd het nieuwe IC te solderen maar dat was hem niet gelukt, er zaten dikke klodders tin op de print.
Gelukkig had hij er geen spanning op gezet.
Ik heb de overbodige tin verwijderd en alles netje gesoldeerd maar helaas bleef het apparaat zo dood als een pier.. :(

Ik vond hier de bovenstaande schakeling hetgeen sterkt lijkt op de schakeling op de print.
Er kwam keurig 325V DC op de ingang maar de uitgang bleef dood....
Alle diodes en condensators gecontroleerd, niets te vinden en de uitgang bleef maar 0,0V.
Gelukkig had de TS twee Vipers's besteld dus het 2e exemplaar erin gezet en het apparaat werkt weer!!
Mogelijk heeft de TS het IC dood gesoldeerd...