3,3 ampere stroom op aarde

Er is sprake van een Fluke. Ik vind het niet zo spannend bij deze stroomwaarde of het apparaat gecalibreerd is, het komt niet op een ampere meer of minder aan.

Wat de werkelijke waarde van die stromen is ook helemaal niet interessant. Wat wel interessant is dat er op een juiste manier wordt gemeten met een goed apparaat door iemand die ook weet hoe je dit soort dingen meet en weet hoe het meetapparaat werkt. Aan metingen gedaan door ene meneer Mieremet met een ook nog eens een defect apparaat heb je niets.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je zou je nog kunnen afvragen of de stroomvoerende buizen in het aardmagnetisch veld kunnen gaan trillen.

Stel dat er een stuk buis over 10 meter los hangt, dat er 10 A door loopt, dat het magnetisch B-veld van de aarde 50 µT bedraagt en dat de buis toevallig zó loopt dat het veld er precies loodrecht op staat, zodat de kracht op zijn grootst is.
Die kracht is dan 50×10−6 × 10 × 10 = 5×10−3 N = 5 mN.

Dat is ongeveer evenveel als het gewicht van een halve gram - één tiende stukje van een blad A4-printerpapier. Dat lijkt weinig om zo'n buis te doen bewegen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Wat is trouwens de reden dat men er uberhaupt stroom gaat meten?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dank voor alle reacties! Fijn dat jullie meedenken. De meterstanden zijn stabiel, dus geen extra energieverbruik. De stroomwaarden over de aarde fluctueren nu tussen 0,4 en 2,1 ampère. We gaan morgen de nutsbedrijven bellen en zullen jullie informeren over afloop.

maartenbakker

Golden Member

Op 14 april 2019 11:27:40 schreef mel:
Wat is trouwens de reden dat men er uberhaupt stroom gaat meten?

Ik begrijp uit de openingspost dat er geluidsoverlast is en ook een magnetisch veld gemeten is. Ik ben geen expert maar als ik op de ordegrootte afga die anderen aangeven is het veld te zwak om dingen serieus in trilling te brengen, maar die stroom moet er sowieso niet lopen en aan de hand van een beschrijving en/of experimenten is er misschien ook wat over het geluid te zeggen. Magneetveld mag je denk ik vergeten, sowieso op het moment dat er geen aardstroom meer loopt na reparatie of isolatie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 14 april 2019 12:01:40 schreef maartenbakker:
[...]Ik begrijp uit de openingspost dat er geluidsoverlast..

Er is geluidsoverlast. De rest is voodoo-onzin. @Hunnebedbouwer zal wel het dichtst bij de waarheid zitten.

Op 14 april 2019 12:01:15 schreef Ruud18:
Dank voor alle reacties!...informeren over afloop.

Da's een tamelijk beknopt antwoord op alle suggesties en vragen die je veroorzaakt hebt. Wat wil je eigenlijk horen van "ons"?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

als de stadsverwarming parallel langs HV lijnen loopt kun je dit ook krijgen. een magnetisch veld in huis denk ik niet, maar zoem geluiden via metalen delen door stromen die er lopen via je aarding zou wel kunnen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Evarist

Golden Member

Op 14 april 2019 13:06:24 schreef flipflop:
[...]
Da's een tamelijk beknopt antwoord op alle suggesties en vragen die je veroorzaakt hebt. Wat wil je eigenlijk horen van "ons"?

Inderdaad, nu weten we nog steeds niet hoe TS de stroom gemeten heeft.
" Er loopt 9A door de stadsverwarming". Hoe heb je dat gemeten? Je hebt de leiding doorgezaagd en zo de stroom erdoor gemeten?

Offtopic// In België bestaat geen stadsverwarming. Is dat restwarmte van bedrijven?//

Nihil est verum, quod non probatur primo.
mvdk

Golden Member

Op 14 april 2019 13:31:01 schreef Evarist:
[...] Hoe heb je dat gemeten?

Die vraag heeft ts al een keer beantwoord.
https://www.google.nl/search?q=lem+flexible+current+probe&source=l…

Genoeg aanbod zou ik denken. Die passen om zo'n buis. Ze zijn er nog wijder.

Edit: Er horen gewoon geen stromen door die buizen te lopen. Daar hoort bij de aanleg rekening mee te worden gehouden.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 14 april 2019 13:36:36 (13%)

Er is geluidsoverlast. De rest is voodoo-onzin.

Dit is gewoon een heel moeilijk verhaal. Het kan een klep zijn inderdaad. Maar een bewijs is er gewoon (nog) niet. Er kunnen zoveel onbekende factoren meespelen in dit soort gevallen.

Het sick buiding syndrome is een fenomeen dat veel oorzaken kan hebben.

Ooit is er in de US een toen modern kantoorgebouw neergezet met de bedoeling een aangename werkomgeving voor de werknemers te creëren. De eerste jaren ging dat goed maar na een aantal jaar toen het nieuwe er af was werd iedereen die in dat gebouw werkte ziek. Mensen gingen ontslag nemen en nieuwe mensen wilden daar niet komen werken.

Er werd zeer veel gedaan om de oorzaak van deze problemen te vinden. De mensen met klachten konden ook niet goed aangeven waar ze nu last hadden. Eerst werden de klachten als psychisch of als aanstelleritis afgedaan. Toen het serieus werd ging men echte onderzoeken doen. Onderzoeken naar de luchtkwaliteit werden er gedaan. Airco systemen werden vervangen enzo. Ook allerlei andere metingen werden er gedaan. Helaas kwam nergens uit wat het probleem nu eigenlijk was. Volgens alle metingen was er niets loos. Alleen werden de mensen wel ziek. Er was dus wel iets.

Uiteindelijk kwam een liftmonteur ik meen zelfs tijdens de sloop van dit gebouw er achter wat de oorzaak was. Ergens in 1 van de liftschachten zat een ventilator met een defect lager. Het krakende geluid uit dat lager bracht de hele liftschacht in trilling. De liftschacht stond non-stop als een enorme orgelpijp met een frequentie van ongeveer 7 Hz te galmen.
Voor mensen is dit onhoorbaar maar blijkbaar niet onwaarneembaar.

Dit is een oud verhaal waar ze door diverse serieuze onderzoeken geprobeerd hebben de oorzaak te vinden. Alleen hebben ze niet naar de juiste mogelijke problemen gezocht en dus ook niets gevonden. Als je het gaat zoeken in de luchtkwaliteit terwijl je eigenlijk moet gaan zoeken naar een trillingsprobleem kun je heel lang blijven zoeken zonder iets te vinden.

Er is een hele grote kans dat dit bij de TS ook speelt. Je kunt wel elektrische- en magneet-velden gaan meten. Die heb je overal en altijd wel. Maar dat hoeft het probleem dus helemaal niet te zijn. Uit wat de TS verteld en de waarden die de TS geeft maak ik ook op dat zowel de TS als degene die gemeten heeft de metingen niet juist kunnen interpreteren. De gemeten waarden zijn dus blijkbaar minder als het aardmagnetisch veld. Dat vind ik op zijn zachtst gezegd wel vreemd. Dan is volgende vraag dus hoe en waarmee is er gemeten? En zijn er dan niet ook dezelfde soort fouten gemaakt met de andere metingen?

Waarom zou je een stroom gaan meten in die buizen. Wat heeft een stroom van een kleine 10 ampère door die buis nu voor effect op een zeg 5 meter afstand slapend persoon? Door het netwerk van elektrische leidingen in je huis lopen waarschijnlijk grotere stromen. Daar heb je toch ook geen last van? Ook vind ik een stroom van 10 ampère die schijnbaar uit het niets komt erg groot. Ik wilde dat ik dat had dan zou ik een secundaire wikkeling aan die pijp maken en daar mijn meterkast mee voeden. Dan heb ik lekker goedkoop stroom uit het niets.

Als een in de buurt staande grote trafo of elektromotor al een stroompje kan induceren in zo'n buis die dan dus ook nog eens in een gesloten lus om de trafo of motor moet liggen verwacht ik niet dat het meer zal zijn als een paar mA ofzo.

Ik verwacht dus dat dit geen oorzaak van de slaapproblemen zal zijn. Ik denk dat je de problelemen in het geheel niet in electrische of magnetische oorzaken moet gaan zoeken.

Geluiden en mechanische trillingen kunnen over grote afstanden door buizen getransporteerd worden op voor mensen onhoorbare frequenties. Een klep kan iets dergelijks doen. Net zoals de ventilator in de liftschacht. Het verplaatsen van vloeistoffen en gassen geeft ook geluiden. Draai je de waterkraan heel hard dicht dan geeft dat een dreun in het leidingwerk. Die dreun kan zo heftig zijn dat de leiding(verbindingen) kapot kunnen springen. Om dit probleem te tackelen bestaan er zelfs dempers voor.

Hopelijk vind de TS samen met die nutsbedrijven een oplossing waarbij ik de meeste kans geef aan een trillingsprobleem.

maartenbakker

Golden Member

Op 14 april 2019 12:13:21 schreef ohm pi:
[...]Er is geluidsoverlast. De rest is voodoo-onzin. @Hunnebedbouwer zal wel het dichtst bij de waarheid zitten.

Mechanisch geluid zou opzich heel goed kunnen, maar aangezien we op een electronicaforum zitten is het verhelpen van (wervel?)stromen door buizen en aarde ook best belangrijk, zelfs al is er een aardige kans dat die het geluid niet veroorzaken. Omdat iemand over een magneetveld begint dat waarschijnlijk niet relevant is, hoeven we daar niet gelijk met gestrekt been in te gaan. Hij heeft het nou eenmaal gemeten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Ongetwijfeld heeft de TS ergens last van.

Maar ik denk dat ie bij het magnetisch veld toch op een verkeerd spoor zit.
In elk geval kan hij zeker de zaken niet realistisch inschatten als hij spreekt over een enorm sterk veld van 3-6µT.Die waarde is peanuts.

Je bevind je in een vergelijkbaar veld als je achter een PC zit.
Ik heb het ooit nog gemeten in verband met vermeende gezondheidsklachten bij beeldschermwerkers, en gemiddeld was dat op de plaats van de persoon 6A/m, zijnde omgerekend 7.2µT.

Het enige wat hij zo bekomt is dat hij zichzelf ziek maakt door zich zaken in te gaan beelden.

Ik denk dat de energiemaatschappijen de waanbeelden van een "zilverpapieren hoedje" snel moe zullen raken.

Op 14 april 2019 13:54:24 schreef grotedikken:
Ik denk dat de energiemaatschappijen de waanbeelden van een "zilverpapieren hoedje" snel moe zullen raken.

Volgens mij gaat het daar niet om, in dit geval. De energiemaatschappij moet zich wel zorgen maken over een stroom van enkele ampères in de aardleiding. Als alles correct werkt hoort dat niet.

Anoniem

Ik vind het maar raar date en bewoner de energiemaatschappij erop zou moeten wijzen dat er stromen door hun buizen lopen.
Maar hoe komt een bewoner erbij om aan zo iets te gaan denken?
Er lopen onder mijn stoep ook heel wat nutsvoorzieningen, maar ik heb er nog nooit aangedacht om eens te gaan meten of daar geen stroom doorloopt. Ik kan er ook niet bij.

Een veld van die sterkte kun je niet zintuiglijk waarnemen en ook niet met huistuin en keukenmiddelen. Hoe komt de TS dan daarbij?
En wat moet je denken van een stroom in de aardleiding dat is ook weer zoiets bizar. Als je in huis een lek hebt vloeit er een stroom naar de aarde toe omdat in de wijkkabine het sterpunt geaard is.
Maar een stroom in de aardgeleider? Waar zou die naartoe moeten?
Hoe zou een bewoner bij de ingegraven buizen van de stadsverwarming moeten komen om die stroom te meten?

Volgens mij is dit een gewoon een trolletje dat uit verveling wat losse eindjes gooit. Tis tijd dat het weer school is.

stromen in de voeding kunnen weleens gaan zoemen op de 50Hz, maar dat is het dan ook wel. tenzij het pomphuisje verderop FO's op die stadsverwarming heeft zitten welke het gejank door laten komen onder de vloer bij ts.

onlangs enige dagen bezig geweest in een kruipruimte pal langs een ruimte met meerdere hydrofoorpompen, maar dat gejank door de FO's was ik echt heel snel zat daar, zeker icm 27 graden en een Rh van 95%

stadverwarming heeft vaak niet genoeg warmte meer op het einde, en dan zet men er een huisje bij waar wat CV ketels hangen om er wat graden bij te stoken, en pompen om de druk wat op te krikken. is dat huisje en de buizen onder de grond al oud, zaten er toen nog ster driehoek sturingen op de motoren, maar nu wrs FO's, die miss wel een probleem veroorzaken.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 14 april 2019 14:31:21 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Op 14 april 2019 12:01:15 schreef Ruud18:
Dank voor alle reacties! Fijn dat jullie meedenken. We gaan morgen de nutsbedrijven bellen en zullen jullie informeren over afloop.

Op 14 april 2019 13:06:24 schreef flipflop:
[...]
Da's een tamelijk beknopt antwoord op alle suggesties en vragen die je veroorzaakt hebt. Wat wil je eigenlijk horen van "ons"?

En dat is een goeie van flipflop: het is leuk en aardig dat ts nog meeleest, en nog antwoord geeft. Alleen: niet op de vragen die hier in overvloed gesteld zijn.

Wat die aardstromen betreft: die komen niet uit de huisinstallatie.
Dit gaat waarschijnlijk om nieuwbouw, er zijn nog niet veel projecten waar bestaande ("oud")bouw op stadsverwarming is aangesloten. Zeer waarschijnlijk gaat het om een e-installatie met aardlekschakelaars.
Als je je een beetje inleest in stadsverwarming problematiek, komt er een beeld naar boven drijven dat het een aflopende zaak is. Veels te duur. Die leidingnetten gaan ze niet vervangen als de tijd daar is, dat worden wp klantjes.

stadsverwarming alleen bij nieuwe huizen? hier in de stad was er een extra reden dat de oude philips energiecentrale niet wegging, er draaien nogal wat gebouwen hun CV op de restwarmte van die centrale, oa strijp s en de ggz aan de boschdijk.

dat die leidingen na een 40+ gewoon worden afgezaagd en onder de stoep geveegd snap ik wel, aanleggen is duur, en je kunt meteen veel gaan vervangen want de oude delen lopen het grootste deel van het trace nog.

als het nieuwbouw betreft, trek de WTW unit eens eruit, die dingen kunnen nogal eens rare bijgeluiden geven in schachten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 april 2019 17:05:15 schreef Ruud18:
Wij hebben al bijna 7 maanden een extreem groot magnetisch veld in ons huis. (3000-6000 nanotesla)

Ik heb het opgezocht, maar 3-6 µT verdomd weinig. Het aardmagnetisch veld is in Nederland ongeveer 50µT, dus pak-em-beet 10x meer. Wil je daaraan ontkomen, dan moet je naar mars verhuizen of zoiets.

ALS Ruud18 inderdaad 3-6µT gemeten heeft, zit daar kennelijk een meetfout in.

Daarnaast zegt Ruud18 dat ie 6 µT veel vind, hetgeen niet klopt want 50µT is hartstikke normaal.

Ook de rest van de metingen baren mij daarom zorgen. Veilig een stroom van ettelijke amperes door een aardleiding meten is niet triviaal. In het land der blinden is eenoog koning. Die meet-experts die met die metinge geholpen hebben zouden wel eens een eenoog geweest kunnen zijn.

Andere hints dat de metingen niet vertrouwd dienen te worden is dat deze gedaan zijn met "flexibele lussen".

Dat brengt ons op het punt: Ruud18 denkt iets gemeten te hebben waar ie zich zorgen over maakt. Vraag 1: Wat is er gemeten en hoe? vraag 2: Als er <iets> gemeten is, is dat dan een probleem?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Op 14 april 2019 17:15:42 schreef rew:
Andere hints dat de metingen niet vertrouwd dienen te worden is dat deze gedaan zijn met "flexibele lussen".

Ik heb nou al twee keer een linkje naar een googel search gegeven.
Dat soort meetapparatuur bestaat, een meetlus die om een buis, of een heel dikke kabel gelegd kan worden. Als je die meetlus om een stroomvoerende kabel legt waar ook een amperetang omheen past, wijzen beide instrumenten nagenoeg hetzelfde aan. Dat is het probleem niet.
Ik weet ook niet wat deze mensen bezielt om met elektrische meetapparatuur aan stadsverwarmingsbuizen te gaan meten. Als je op de naam van die mevrouw uit dat youtube filmpje gaat zoeken, kom je bij sites terecht over elektrosmog enzo verder.

die meters bestaan zeker, op t werk zijn er 2 van. die lussen heb je nodig als je wilt meten in 1000A kasten waar je om rails heen moet om te meten. de lus kan gewoon open, net als een amperetang dat kan..

echter zijn die lussen doorgaans voor hoge stromen gemaakt, en niet bijster nauwkeurig op maar enkele amperés in een 400A bereik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

en niet bijster nauwkeurig

Weet ik. Je moet vooral opletten dat er geen rommel tussen je "slotje" komt. Als je em gebruikt om een vrijgegraven ondergrondse kabel te selecteren is dat ook een aandachtspuntje.
In dit geval gaat 't niet om een nauwkeurige meting, ik bedoel, er hoeft niet op te worden afgerekend. 8)7

benleentje

Golden Member

en niet bijster nauwkeurig op maar enkele amperés in een 400A bereik..

Dat is een feit maar dan nog als de meting 50% zou afwijken zou het nog steeds stromen die er niet horen te zijn.

Daarnaast zegt Ruud18 dat ie 6 µT veel vind, hetgeen niet klopt want 50µT is hartstikke normaal.

En als het nu eens om 6mT gaat en dat Ruud18 micro en milli door elkaar gehaalt heeft.

Die kracht is dan 50×10−6 × 10 × 10 = 5×10−3 N = 5 mN.

Dat heb je dan 5N of 0,5kG ook dat lijk me geen kracht was stalen buizen hevig doet trillen maar het zou net genoeg kunnen zijn.

De liftschacht stond non-stop als een enorme orgelpijp met een frequentie van ongeveer 7 Hz te galmen.
Voor mensen is dit onhoorbaar maar blijkbaar niet onwaarneembaar.

Het oor is niet het enige orgaan wat geluid waarneemt. De lage frequenties worden vooral opgemerkt door het lichaam en het zenuwstelsel zelf. Vandaar ook dat die lage frequenties zo schadelijk kunnen zijn want het systeem raakt erdoor ontregeld. Een 2de nadeel van lage frequenties is de grote afstand die kunnen overbruggen dat kan soms enkele kilometers zijn mits de bron daar genoeg energie voor heeft.

In Vlaardingen is een Vracht ferry dienst waarbij enkel de aanhanger van grote vrachtwagen naar Engeland gaan. In het begin bleven de diesel motoren van de scheven gewoon draaien om zo genoeg energie te hebben voor de verlichting aanboort. Ze netje grote geluidswallen geplaatst echter hielpen die niet tegen de lage grondtoon die de dieselmotoren genereren. Het gekke was dat mensen relatief dichtbij er geen last van hadden en wat verder weg weer wel. Na veel heen en weer gepraat en ook vanwege de stand overlast moeten de schepen nu de motoren uitzetten en gaan ze over op walstroom.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 14 april 2019 18:58:39 schreef benleentje:
[...]Dat heb je dan 5N of 0,5kG. [...]

Nee, dat klopt niet. Mijn berekening gebruikt de stroom, de lengte en het aardmagnetisch veld.
Als je op dezelfde 10 meter uit mijn voorbeeld een kracht van 5 N wilt maken ipv. 5 mN, moet er dus geen 10 maar 10 000 ampère doorheen lopen.
Dat zou je ook op andere manieren merken. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Het oor is niet het enige orgaan wat geluid waarneemt.

Dat heb ik ook helemaal niet gezegd. Ik heb gezegd dat mensen sommige dingen op een andere manier waarnemen dan met het oor. En dat laagfrequente geluiden ver kunnen dragen is ook al lang bekent.

Olifanten en walvissen schijnen ook op deze manier over zeer grote afstanden te kunnen communiceren. Ze kunnen ook behoorlijk in de war raken door andere vaak door mensen voortgebrachte stoorgeluiden zoals de al genoemde scheepsdieselmotoren. Het soms stranden van walvissen kan er iets mee te maken hebben. Voordat de mens kwam met alle herrie in kabaal werden dergelijke stoorgeluiden waarschijnlijk alleen maar gemaakt door grond en aardverschuivingen, stormen e.d.. De mens verstoort zonder dat hij het weet omdat hij het zelf niet horen kan waarschijnlijk erg veel.