433MHz perikelen

Kan die auto dan niet gewoon met de sleutel open? :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 14 april 2019 11:36:06 schreef mel:

Ja maar dat is de dag van vandaag ouderwets en te vermoeiend ;)

...om nog niet te spreken over wat de geburen gaan vertellen als je de sleutel moet gebruiken :):)

@Lambiek hieronder, bij ons startte die wel.

en om nog eens terug te komen op het antwoord van Sparky.., nee ik had het niet onmiddellijk door (wordt al wat ouder), het heeft een dag geduurd, de vrouw dacht dat de batterij bijna plat (na 5j) was en de schouwverlichting wordt niet elke dag gebruikt.
Ik had het maar door toen de schouwverlichting wel werkte op +-30cm.
Dat een auto zo gevoelig is wist ik ook niet.
De volgende keer ga ik setjes kopen op een andere frequentie.

[Bericht gewijzigd door MGP op 14 april 2019 12:40:20 (43%)]

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 14 april 2019 11:36:06 schreef mel:

Ja hij kan met de sleutel open, maar hij start ook niet. Maar je zit dan wel in de auto, dat dan weer wel. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 14 april 2019 12:17:12 schreef MGP:
...De volgende keer ga ik setjes kopen op een andere frequentie.

Dat vindt ik een heel foute "oplossing". De echte oplossing is om niet zo'n kneiter van een designfout te maken, of op z'n minst oplossen als je de bug vindt.
Op de ISM banden mag je nooit een draaggolf continue uitzenden. Stel je voor dat iedereen dat doet... Je moet er dus voor zorgen dat je alleen pulsen uitzendt als je iets te verzenden hebt. Daarbuiten moet je geen RF uitzenden. Normaal gesproken codeer je je data ook nog, dus niet rechtstreeks je UART signaal op de zender, maar iets van een EHM... codering waarmee je evenveel 1-en als 0-en uitzendt.
Dus, terug naar de tekentafel :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Sine

Moderator

Ik had ook zoiets, alleen was dat wat simpeler.

Ik had iets bovenop een afstandsbediening gegooid zodat die continu stond te knetteren.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Iedere seconde uitzenden is ook al niet erg netjes, beter alles in 1 burst 1x per minuut overzenden.
Dan is de kans dat een ander (of jij zelf) er last van heeft een stuk kleiner...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Het ligt nog op de tekentafel, de ontvanger dan. :p

De snelheid van zenden heeft ook daarmee te maken, ik wil dat de signalen zo vlug mogelijk binnenkomen om niet telkens een paar minuten te moeten wachten op nieuwe inkomende data bij het testen.

Dat ik er niet gedacht had dat een UART in rust hoog is is wel een fout, dat wordt wel asap aangepast.

Het is ook geen project waar ik gans de dag mee bezig ben vandaar dat het soms uit mijn gedachten gaat.

En het komt allemaal wel goed en de topictitel gaat ook over 'perikelen' en niet over problemen.

LDmicro user.

Perikelen.
50m achter mijn huis ligt een ondergrondse parkeergarage. Ik heb een DVB-T antenne aan die zijde staan, waardoor ik het signaal van de afstandbediening in de auto's goed ontvang.
Ik maakte daarom een schakeling die het signaal via een schmith-trigger schoon TLL maakte en registreerde het met mijn laptop. Vervolgens zond ik heb terug uit en inderdaad: de poort ging open.
Lastig met zo'n klojo in de buurt. :-)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 14 april 2019 12:17:12 schreef MGP:
[...]

...om nog niet te spreken over wat de geburen gaan vertellen als je de sleutel moet gebruiken :):)

Dat is nog niks vergeleken met wat de buren zouden zeggen als ze er achter kwamen dat ze niet in de garage konden of hun auto open kregen omdat jij zit te experimenteren. :-)
Ik huur een garage voor mijn motor in een nabijgelegen appartementsgebouw. De poort kan ik enkel openen met het door de huisbaas geleverde zendertje. Omdat ik geen bewoner ben, kan ik dus niet langs binnen met een sleutel in de garage.

Overigens ben je altijd in fout. Het is namelijk verboden om zelfbouwzendertjes te maken op die frequenties. Juist voor die reden natuurlijk.

de topictitel gaat ook over 'perikelen' en niet over problemen.

Perikelen is problemen... ;)
Gelukkig houden de meesten (zoals weerstations) zich netjes aan het maar 1x per minuut (of meerdere minuten) zenden.
Is goed te zien met een SDR stick...

Je kunt natuurlijk ook alleen versturen als de waardes meer als een x aantal procent afwijken van de vorige.
(het heeft geen nut om iedere seconde dezelfde waarde te versturen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Op 14 april 2019 14:06:58 schreef grotedikken:

Overigens ben je altijd in fout. Het is namelijk verboden om zelfbouwzendertjes te maken op die frequenties. Juist voor die reden natuurlijk.

Velleman verkoopt nochtans AB kastjes in kit. Maar buiten die ene keer heb ik nooit het vermogen van die dingen vergroot.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Overigens ben je altijd in fout.

Ik schaam mij dood ;)

Maar ik zal er in ieder geval rekening mee houden om zo weinig mogelijk data te verzenden, had er eerlijk gezegd geen idee van hoe gevoelig mijn omgeving was voor die dingen.
Vooral die auto ligt op mijn maag, ben daar wel ontgoocheld over.

LDmicro user.
pa3gws

Golden Member

[...]

@TS is zendamateur en dan mag hij dat wel.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 14 april 2019 14:06:58 schreef grotedikken: Overigens ben je altijd in fout. Het is namelijk verboden om zelfbouwzendertjes te maken op die frequenties. Juist voor die reden natuurlijk.

Waar staat dat? Volgens mij is het hele idee van de ISM banden juist dat je daar WEL zonder vergunning gebruik van mag maken, met een beperkt vermogen. Of je de zender (afstandsbediening) hebt gekocht of zelf gebouwd maakt volgens mij wettelijk niets uit.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hallo,

Ze zouden die MGP moeten uitpeilen, die stoorpiraat HAHAHAaaa LOL! ;)

Maar toch wel slim om het hier neer te schrijven,
Want er word wel geschreven PHUuu dat had je toch kunnen weten…maar…nee!
Dat/dit zou ik ook niet verwacht hebben wees nou eerlijk.

Ik weet niet of ik dit mag doen/vragen ook hier?
Maar is dit ook mogelijk met van die andere modules?
Ik heb dan zo’n HC-06 maar je heb er nog meer soorten en smaken.

VrGr Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Op de ISM banden mag je nooit een draaggolf continue uitzenden.

Dat is dus helemaal niet waar. De ISM banden zijn juist bedacht voor (industriele) toepassingen die communicatie toepassingen onmogelijk maken.

Je moet dan denken aan bijvoorbeeld:

Het verlijmen van houtverbindingen, Het sealen van kunstof, Het maken van bloedzakken, Blisterverpakkingen, Medische behandelingen bij de fysiotherapeut. Je magnetron oven thuis.

Dat wordt gedaan met enorme zendvermogens die lange tijd non stop aanstaan. De zendvermogens waar je over praat variëren van 60 watt tot wat ik heb meegemaakt 60 kilowatt aan toe. En juist die 60 kilowatt staat gewoon hele werkdagen non stop aan. Bij je thuis staat de magnetron toch ook niet maar een paar microseconden aan. De afscherming van je magnetron is onvoldoende om op korte afstand niet een gevoelige ontvanger dicht te gooien.

Die 60 watt apparatuur werd gebruikt om de tuitjes op een transfusie zak te sealen. 300 watt apparatuur wordt door de fysio gebuikt. 10 kW wordt gebruikt om bijvoorbeeld wat grotere blisterverpakkingen dicht te sealen of de kunstof kaft van 23 rings multoband. 25 kilowatt heb ik wel eens zien gebruiken om poedervormige producten die direct uit een chemische reactor komen te drogen.
Een prcocess dat ook uren duren kan.

Heel veel toepassingen draaien dan overigens op 13 MHz en 27Mhz. Ook dat zijn officiele ISM banden ooit speciaal voor dit soort toepassingen ingesteld. Op de hogere ISM banden zie je meer magnetron en radar achtige toepassingen.

Dat iedereen maar loopt te knoeien met communicatie apparatuur op het 70cm ism bandje is oneigenlijk gebruik van dat bandje. Als de communicatie dan ook niet lukt heb je gewoon pech. De reden dat iedereen dat maar doet is omdat voor de ism banden ook geen machtigingen vereist zijn. Dat is dus ook de reden dat je op die frequentie van die leuke portofoontjes kunt kopen waarvan gezegd wordt dat ze machtigingsvrij zijn.

Het is natuurlijk een beetje de omgekeerde wereld als die communicatie gebruikers vervolgens tegen een fysiotherapeut gaan lopen zeuren dat hij zijn werk niet meer mag doen omdat de buurman zijn auto niet meer open kan maken.

joopv

Special Member

Op 14 april 2019 15:33:50 schreef SparkyGSX:
[...]
Waar staat dat? Volgens mij is het hele idee van de ISM banden juist dat je daar WEL zonder vergunning gebruik van mag maken, met een beperkt vermogen. Of je de zender (afstandsbediening) hebt gekocht of zelf gebouwd maakt volgens mij wettelijk niets uit.

Alleen gelicenseerde zendamateur mogen zenders zelf bouwen. Dat geldt ook voor de ISM / LPD banden. Iedereen mag zenders gebruiken in de ISM banden die hier ook verkocht mogen worden.

Toepassingen die continu zenden op de 434MHz ISM band mogen al heel lang NIET verkocht worden. En met een hele goede reden, zie deze topicstart. Er zijn specs waarin dingen staan zoals toegestane dutycycles en frekwenties.

Ik (met amateurlicentie) heb eens bij wijze van test een signaal op 433.920 MHz gezet, in een rondstraler op het dak van de flat waar ik toen woonde. Tot meer dan 1km afstand werkte mijn radiografische autosleutel niet meer. Toen maar weer snel uitgezet. Groot winkelcentrum op korte afstand... :)

Continu zendende toepassingen op 434MHz zoals bepaalde types draadloze hoofdtelefoons mogen daarom al heel lang niet meer verkocht worden. Als je er een hebt van voor die tijd mag je 'm nog wel gebruiken, maar dat verkoop verbod is er al zo lang dat er dat niet veel meer zullen zijn.

Frederick E. Terman

Golden Member

Groot- of continuvermogen ISM-toepassingen zijn niet vergunningsloos.
Vergunningsloze toepassingen zijn niet continu en niet groot vermogen.

Een amateurradio-registratie is 'behoudens rechten van derden'. Dus al heb je nog honderd keer een papiertje, dat wil niet zeggen dat je zomaar altijd andere gebruikers mag gaan storen.

'Perikelen'= gevaren (niet: problemen)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 14 april 2019 19:57:35 schreef Frederick E. Terman:
'Perikelen'= gevaren (niet: problemen)

Ik hou het op moeilijke toestanden ;)

Over wetten spreek ik mij niet uit, dat is mijn ding niet en ga mij ook niet mengen in de discussie hierover.

Wat die vergunning betreft, ik heb ze al 47j en nog nooit problemen veroorzaakt, wel al veel problemen opgelost.. bij anderen en zal ze nooit gebruiken als argument voor iets.

Ik startte dit topic om te wijzen dat die zendertjes meer storingen en ongemakken kunnen veroorzaken dan je op het eerste zicht zou aannemen.
Ik was er zelf verbaasd over en heb ook wat bijgeleerd (over auto's dan :) )

LDmicro user.

@FET: het hangt van de status af..
Als je primaire gebruiker ben, mogen secundaire gebruikers je niet storen.Andersom mag wel..
Hangt van de band af.
80 meter is is ook geen exclusieve band..
En op 70 heeft de amateurdienst dacht ik een primaire status..

Ik zal het AT boekje weer eens op gaan zoeken..

Frederick E. Terman

Golden Member

Primaire en secundaire gebruikers zijn geen 'derden'. Derden zijn andere personen die helemaal geen inbreng hebben, maar wel gehinderd kunnen worden. Die derden hebben ook rechten, dat zijn de 'rechten van derden'.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Rd12tf

Golden Member

Misschien heb je als primaire gebruiker juist wat meer verantwoording naar de secundaire gebruikers toe!
Dat je primaire gebruiker bent, betekent niet dat je de overige gebruikers maar moet "pletten", alleen omdat het kan ...

Natuurlijk niet.. Maar als een gebruiker van een of ander ding , zonder het te weten , word gehinderd door een zendamateur, worden ze boos..
Andersom mag dan weer niet..
Ik rust mn kaas... :P

Rd12tf

Golden Member

Je zegt het al ... Zonder het te Weten!
Iemand koopt een 'design'weerstation voor 300 euro en hij doet het niet door verstoringen, dan word je boos ja ... :-)

Op 14 april 2019 15:33:50 schreef SparkyGSX:
[...]

Waar dat staat? In de radiowet natuurlijk.
Het is niet omdat je SRD apparaatjes zonder vergunning moogt gebruiken dat je ze ook zelf moogt bouwen. Mer zenders is het net zo.
Je mag ook met een auto in het verkeer maar je mag hem zelf niet bouwen, tenzij je hem laat homologeren.
Zendamateurs mogen dat wel, maar enkel in het kader van hun vergunning. SRD afstandsbediening valt daar niet onder.