Wat is een goede eenvoudige rekenmachine

Hallo,

Omdat ik niet goed weet in welke rubriek deze vraag thuis hoort, heb ik hem onder witgoed geparkeerd.

Toen ik vroeger op de MAVO zat hadden we een rekenmachine van TI, deze werd voorgeschreven, was eenvoudig en goedkoop. Het ding werkte perfect.

Jaren later vanwege de goede herinnering aan de TI rekenmachine een nieuwe TI, t.w. de TI-30Xa, gekocht.

Wat een ramp, of de toetsen een aanslag wel of niet registreren lijkt volledig willekeurig. Het voelt al niet lekker aan (schranken) en het functioneert ook niet. Je kunt er niet mee doorwerken en de uitslag is nog eens volledig onbetrouwbaar omdat je niet weet of er aanslagen gemist zijn of niet (je weet eigenlijk wel dat dat het geval is).

Daarom mijn vraag. Wat is een goede rekenmachine met (ongeveer) dezelfde functionaliteit als deze TI? Ik zoek geen grafisch ding, gewoon een simpele rekenmachine voor thuis waarbij een aanslag op een toets ook betrouwbaar geregistreerd wordt.

Alvast bedankt voor de tips!

back to the drawing breadboard

Een goeden en eenvoudige reken machine koop je voor 3,- bij de action en voor iets meer een goede wat uitgebreidere.

Dus daarom de vraag wat bedoel je precies en wat zoek je.

Elke smartfone heeft een rekenmachine.

LetterHenk

Golden Member

Laatst voor 2,5 eur in de kringloop gekocht. Werkt perfect, mooi helder vfd.
Verder heeft benleentje een punt, wat is nou precies wat je wil? Simpel? Dat lijkt idd voor een habbekrats bij de action te liggen.

Action expresses priorities LH

Wil je optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen, of wil je wiskundige functies?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Casio 82 fx of iets degelijks. Je kunt altijd achteraf kijken of de invoer correct is, oftewel of de gewenste invoer overeenkomt met de werkelijke invoer.
Bij afwijkingen kan je de werkelijke invoer alsnog aanpassen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 14 april 2019 19:44:33 (17%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Franssel

Golden Member

https://www.catawiki.com/catalog/calculators/manufacturers-b...ton-ssr-11 .
gekocht toen ik bij de remington werkte in 1962 .
ziet er nog steeds uit als op foto , batterijdeksel wel met tape vastgezet

[Bericht gewijzigd door Franssel op 14 april 2019 20:00:14 (16%)]

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Ik heb al jaren deze:

https://mulder-thuis.nl/calculators/pictures/toshiba-slc8260.jpg

Ooit voor school aangeschaft in 1980. Sindsdien is er echt maar drie keer een nieuwe batterij ingegaan.

Ik ben nog altijd heel blij met dit machientje. Ik kan er alles op uitrekenen wat ik wil. En het werkt volgens de rekenregels, iets wat ook erg prettig is.

Helaas nu heel erg obsolete voor de TS. Ik denk dat de Ts het beste een goedkoop ding kan halen bij zoiets als de action. Maar wel een wetenschappelijk exemplaar. Die werkt dan waarschijnlijk volgens de rekenregels. Verder voordat je hem koopt even voelen of de knopjes prettig werken denk ik.

Ik ben nooit een fan geweest van TI rekenmachines, behalve de Voyage 200.

Een goedkope rekenmachine? Casio FX-82MS o.a. te koop bij Hema, Blokker, de Albert Heijn supermarkt en online. Die dingen zijn onverwoestbaar en hebben nooit last van slechte toetsen. Prijs ligt rond de 10 euro.

This is the world we know best, the world of madness
Hubie

Special Member

Ai,Blackfin was me net voor.
Ik heb al 30 jaar een rekenmachine van de Hema,is ook onverwoestbaar.Werkt op een zonnecelletje.
De Casio waar Blackfin het over heeft:https://www.hema.nl/vrije-tijd-kantoor/school-kantoor/bureau...erm=151681

En nee,ik heb geen aandelen bij de Hema. ;-)

Op 14 april 2019 19:55:16 schreef Franssel:

jouw remington is duidelijk een casio..

maar 1982 lijkt me een beter jaar. In 1962 zou een rekenmachine met die mogelijkheden nog niet in je woonkamer passen.

Op 14 april 2019 19:02:14 schreef benleentje:
Een goeden en eenvoudige reken machine koop je voor 3,- bij de action en

Hmm, kweenie. Ik heb ooit bij de Action een rekenmachientje gekocht wat bij het schap op 1,99 was geprijsd en bij de kassa nog maar 1,49 bleek te kosten. Dat ding heeft ook last van dubbel aanslaan. Als ik b.v. de 7 één keer indruk verschijnen er twee 7's in de display.
Maar die jij noemt is 2 keer zo duur, dus misschien beter.

Tsja, op je computer zit ook standaard een calculator in Windows, die is gratis!
PS KlaasZ: Iedereen begint wel een beetje te balen van de Aktzioon kwaliteit,zelfs verfkwasten koop ik er niet meer want anders word het wel een harig verfbeurtje! ( En ja, eerst in water gezet en goed uitgeschud)

BVZ

Golden Member

Ik vermoed dat TS expliciet vraagt om een rekenmachine met een betrouwbare toetsaanslag.

Dus 1 die je vrijwel blind kunt gebruiken zonder continue te hoeven controleren of de aangeslagen toets wel op het display verschijnt.

En ja, die zijn er. Maar welke.

[/OP in een notendop]

maartenbakker

Golden Member

Ik denk bij een bedrijfszekere rekenmachine ook altijd aan de Casio FX-82 in vele varianten door de jaren heen. Heb zelf geloof ik een FX-82D en een FX-82LB gehad als ik het uit m'n hoofd zeg. Het enige dat stukgaat zijn de klepjes, maar als je hem niet 10 keer per dag open en dicht doet, zal dat ook wel loslopen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 16 april 2019 19:30:21 (48%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hugo Welther

Moderator

Ik heb een TI-30x en een fx-82ms en ik betrap mij er op dat ik toch altijd de TI pak. Geen probleem met missende toets aanslagen o.i.d.
Van de Casio voelen de toesten rammelend aan en de TI heeft daar geen last van.
Vroeger "in the old-days"een HP-29 en opvolgers gehad. Helaas in de strijd gesneuveld.

Neem het leven niet te serieus - je overleeft het toch niet. Elbert Hubbard (1856-1915)
trix

Golden Member

ik heb ook zo'n casio fx-82, best wel een fijn ding,.......maar, je moet wel recht op het display kijken om hem te kunen af lezen. en dat is best vervelend wanneer je b.v. aan een buro zit. zo'n schuin staand display lijkt mij wel handig.

eigenwijs = ook wijs

Maar die jij noemt is 2 keer zo duur, dus misschien beter.

Ja ik even wat geld over de balk gesmeten, impuls aankoop :).

Ik gebruik hem nog steeds regelmatig op mijn werk, was uiteindelijk toch een goede.

Toch alles hier gelezen te hebben is het ook gewoon een beetje wat je zelf prettig vind en er kan dus blijkbaar altijd wel eens een slechte tussen zitten.

Ik heb deze een paar jaar terug op MP gekocht (nieuwstaat)
Ik wilde er een met VFD en nieuw zie je die niet zoveel meer (meestal LCD)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
Jinny

Golden Member

In de kringloopwinkels kom je voor kwartjeswerk vaak oude Casio's tegen FX82, FX85...
Die dingen zijn onverwoestbaar.
Mijn (only zonnecellen) FX82 heb ik sinds de MTS of zo, begin jaren '80
Bij de kringloop een uit dezelfde jaren afkomstige FX85 (geen zonnecellen maar batterijen) gekocht voor welgeteld 0.25 Euro.

Even zoeken...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
maartenbakker

Golden Member

Hoewel de Casio bombproof is, zette de opmerking over de toetsaanslag van TI me wel aan het denken. Ik heb hier ook een van de eerste TI's met LCD en die heeft inderdaad wel een prettige aanslag.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 16 april 2019 18:53:47 schreef smd:
Tsja, op je computer zit ook standaard een calculator in Windows, die is gratis!

De calculator in Windows 10 word ik niet erg enthousiast van. Het ding vult je halve scherm, maar zodra je één typfoutje maakt tijdens een lange berekening, kun je helemaal opnieuw beginnen. Tegenwoordig klik ik al gauw excel open. Kun je ook nog eens volop commentaren aan de berekeningen toevoegen, zaken verduidelijken met kleurtjes enz. Ik word dan ook snel ongeduldig als ik iemand met een rekenmachine 20 getallen maal 5 zie berekenen, en vervolgens deze optellen. En dan nota bene zittende voor een PC waar Excel met een klik op de taakbalk is geopend...

Hoe dan ook, ook hier erg tevreden over die casio fx-82ms!

Pen en papier werkt ook...
En ook zonder elektriciteit :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
MNM(tm)

Golden Member

Op 14 april 2019 19:55:16 schreef Franssel:

Awwww... Een Sperry Remington!! Mijn vader had vroeger ook een apparaatje van die fabrikant sticker plakker. Nog eenvoudiger type, de 1125M:
http://www.johnwolff.id.au/calculators/Casio/Remington1125M-1325-IMG_5190-5.jpg
Wat een ontzettend lief klein apparaatje dat èrg prettig typte! Na dertig jaar heb ik er nog eens aan moeten klussen, omdat het ding last kreeg van ghosting. Heb er toen extra weerstandjes in gezet om het potentiaal van de segmentjes die uit moesten blijven wat te verhogen. De aansturing van het display was overigens gemultiplext met het keyboard, dus de weerstandjes mochten ook weer niet te klein zijn van waarde, anders reageerde het ding niet meer op toetsaanslagen.
Spijtig genoeg heeft mijn vader het ding -zonder mij op de hoogte te stellen- weggegooid. :(

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 14 april 2019 18:55:36 schreef mechatron:
Jaren later vanwege de goede herinnering aan de TI rekenmachine een nieuwe TI, t.w. de TI-30Xa, gekocht.

Wat een ramp, of de toetsen een aanslag wel of niet registreren lijkt volledig willekeurig. Het voelt al niet lekker aan (schranken) en het functioneert ook niet. Je kunt er niet mee doorwerken en de uitslag is nog eens volledig onbetrouwbaar omdat je niet weet of er aanslagen gemist zijn of niet (je weet eigenlijk wel dat dat het geval is).

Ik heb ook een TI-30XA. Het is mijn tweede, ik weet niet meer waarom ik hem verving. Mogelijk iets met batterij. Maar ik heb er 10 jaar plezier van gehad.
Als nazaat van de TI-SR50 is dit een calculator met een te respecteren levenservaring. Beter is er volgens mij niet.
Ik vind het een zeer betrouwbare calculator. Werkt rekenkundig helemaal correct. Heeft 3 geheugens.
Kost ca €10. In mijn geval dus ongever €1/jaar, wat wil je nog meer?

Wat wel jammer is dat de "click" die de toetsaanslag van de TI-SR50 had niet meer in de TI-30XA zit.
Toch heb ik nooit problemen gehad met toetsen.
Ik maak ze soms schoon door hem op zijn kop te houden en er met een sproeier water (eventueel 1:10 verdund BlueWonder reiniger) op te spuiten.
Wat borstelen met de natte afwaskwast en afdrogen met handdoek.
Minimaal water gebruiken, dus niet 'spoelen'!
Hou hem steeds op zijn kop, zodat water niet naar binnen loopt!
Dan leg ik hem (nog steeds op zijn kop) weg om te drogen.

Ergo: koop gewoon opnieuw een TI-30XA. Je vorige was een zeldzaam pechgeval.