Hallo allemaal,
Ik zou graag een frequentie teller willen maken, mede omdat ik me wat meer bezig zou willen houden met HF / analoge electronica. Het volgende project zou dan een functie generator zijn.
Mijn gedachte was om een AVR te gebruiken, echter runt deze op maximaal 20Mhz wat me dus met dus maximaal in staat stelt om tot 10Mhz te tellen (in de praktijk waarschijnlijk nog minder). ik zou zelf graag een bereik tot 150 Mhz willen bereiken, maar tot 80Mhz kan ik mee leven.
De gedachte was om op de ingang een aantal flip-flops in serie te zetten (dit was mijn oorspronkelijke idee, later kwam ik erachter dat ik dan een binaire teller aan het bouwen ben) om de frequentie te delen. Door achteraf de uitgangen van flipflops uit te lezen weet ik de precieze frequentie.
Omdat ik juist graag wat meer analoog wil werken zou ik dit graag zelf opbouwen met behulp bistabiele flipflops gebruik makend van transistoren. Welke transistoren kunnen een frequentie aan tot ongeveer 150Mhz? Is dit een goed idee of zijn er nog betere oplossingen? En moet ik het ingangs signaal nog versterken / omzetten naar een blok golf?