stroommeting 0-2A op 12VDC

Dag iedereen,

Ik weet niet juist als ik dit in het goede forum plaats, maar ik ben op zoek naar een stroommeting met een bereik van 0-2A DC. Uitlezing gebeurt door de PLC dmv 0-10V, 0-20mA of 4-20mA.

De stroom is afkomstig van een PWM spanning die een spoel voedt van een hydraulische aandrijving.

Ik heb deze al gevonden van Wago en Phoenix contact maar deze moeten telkens gevoed worden op 24VDC. Aangezien het over een mobiele toepassing gaat is er enkel 12VDC voorhanden. Ik gebruik liever geen omvormers van 12VDC naar 24VDC.

Is zoiets eventueel zelf te bouwen?

gr,
Tom

buckfast_beekeeper

Golden Member

2x12V is toch ook 24V? Zo doen ze het ook in vrachtwagens en autocars.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.

Die hebben dan 2 batterijen in serie, toch? Ik heb slechts 1 batterij van 12VDC ter beschikking.

Kun je niet beter de PWM puls verhouding gebruiken om de aansturing van de klep te meten.
Of hier wat mee bedenken:
https://www.antratek.nl/current-sensor-breakout-acs723-low-current
Blijf je wel een PWM dc stroom houden.

[Bericht gewijzigd door HD13 op 14 april 2019 22:41:37 (43%)]

Die ACS723 ziet er heel interessant uit. Enkel jammer dat de voeding 5VDC is.

gr,
Tom

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Op 14 april 2019 22:27:56 schreef HD13:
Blijf je wel een PWM dc stroom houden.

Er werd een spoel aangestuurd. Die spoel zal de PWM wel afvlakken. Anders een RC er achter. Omdat je 0-5V er uit krijgt (eigenlijk 0.5-4.5) kan je overwegen om dat nog met een opamp maal 2 of 2.5 te doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 14 april 2019 22:19:50 schreef tomclae:
De stroom is afkomstig van een PWM spanning die een spoel voedt van een hydraulische aandrijving.

Wil je echt de stroom weten? of de positie van je klep? Gaat het over een proportionele klep?

Als je aan een PWM signaal wil meten heb je hoogstwaarschijnlijk ook een R/C filter nodig met een opamp om aan die 10VDC te komen voor je PLC.

Licht er helemaal aan hoe handig je bent met elektronica.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Is voor een stroommeting van een hydromotor. De stroom geeft aan hoeveel de swashplate gekanteld staat.

We hebben nu een bordje gebruikt van procircuits.nl en dit werkt perfect.

Is voor een stroommeting van een hydromotor. De stroom geeft aan hoeveel de swashplate gekanteld staat.

Helaas klopt dit dus niet. De puls pauze verhouding geeft aan hoeveel de klep gekanteld is. De stroom is in dit geval dus of maximaal of nul en geeft niet aan hoeveel er gekanteld is.

Zoals lambiek al zegt zul je die stroom eerst moeten integreren met een RC netwerk en vervolgens omzetten naar iets dat je plc begrijpt.

Misschien kun je hier iets mee:

https://www.grandado.com/products/1-3-khz-0-10-v-converter-p...DGEALw_wcB

Deze is misschien ook wel leuk:
http://www.axiomatic.com/signal-converter/pwm-to-current-or-...converter/

Voor de zelfbouwer:
http://forums.parallax.com/discussion/download/115346/4-20mA.png

Helaas klopt dit dus niet. De puls pauze verhouding geeft aan hoeveel de klep gekanteld is

Ik ging er altijd van uit dat dit aangeeft hoeveel er gekanteld is. Als we de diagnose -software van de fabrikant zelf gebruiken kunnen we enkel de stroom bekijken en moeten we ons daarop baseren. Duty cycle kunnen kunnen we nergens terugvinden in de diagnose software.

Lambiek

Special Member

Op 26 juni 2019 09:26:13 schreef tomclae:
Duty cycle kunnen kunnen we nergens terugvinden in de diagnose software.

Nee, die zal alleen het percentage weergeven in procenten denk.

En dat doet een pwm signaal ook, die stuurt de klep tussen de 0 en 100%. En als je daar iets aan wil meten heb je een converter nodig die het pwm signaal omzet naar bijv. 0 tot 5V of 0 tot 10V of 4 tot 20mA, net waar je plc mee overweg kan. En met die waarde kun je in je plc programma doen wat je wil, wil je bijv. de stand van je kleppen weten, dan is 0% "0V uit je converter" dicht, 50% "bijv 5V uit je converter" voor de helft open. Maar je kunt er ook andere berekeningen mee maken, het is maar net wat je wil weten.

Dus deze waarde kun je ook uit je pwm signaal halen, zoals hier boven beschreven.

Op 26 juni 2019 09:26:13 schreef tomclae:
Ik ging er altijd van uit dat dit aangeeft hoeveel er gekanteld is.

Dat is ook zo, ik weet niet waar Ex-fietser dat vandaan haalt, maar de pulsbreedte verhouding geeft, samen met de weerstand van de spoel en de voedingsspanning, een gemiddelde stroom, en die stroom bepaalt (samen met wat mechanische eigenschappen) wat de stand van de swashplate wordt.

Als de spoel warm wordt, neemt de weerstand toe (met 0.4% per graad!), waardoor de stroom kleiner wordt, bij een gelijk blijvende pulsbreedte. De stroom is dus een veel betere indicatie van de stand dan de pulsbreedte, want uiteindelijk is die stroom bepalend voor de kracht en daarmee de stand.

Het is een spoel, aangenomen dat de PWM frequentie hoog genoeg is (de PWM periode veel korter dan de L/R tijdconstante), is de stroom nagenoeg constant, dus als je die meet, met een klein filtertje erachter, ben je klaar.

Ik zou bij Farnell een Hall effect stroomsensor zoeken (van LEM of Honeywell bijvoorbeeld), van het type waar je een draad doorheen kunt steken. Nu zijn sensoren voor zulke kleine stromen wat lastiger te vinden, maar als je een 10A sensor hebt kun je de draad er ook 5x doorheen rijgen, dan krijg je bij 2A de volle uitslag.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 26 juni 2019 10:22:40 schreef SparkyGSX:
Het is een spoel, aangenomen dat de PWM frequentie hoog genoeg is (de PWM periode veel korter dan de L/R tijdconstante), is de stroom nagenoeg constant, dus als je die meet, met een klein filtertje erachter, ben je klaar.

Waarom zou je dat in de stroom meten? Ik heb op zandzuigers nooit anders gedaan dan het pwm signaal door een converter halen en dan eventueel hardware matig de versterking van de converter aanpassen, of in de software de waarde aanpassen. Werkt prima.

Voor diverse definities van "prima". Bij -10C heeft je spoel een bepaalde weerstand, en bij +60C een weerstand die bijna 30% hoger is; daarmee zit je meting er dus ook 30% naast. Daarbij krijg je elke variatie in de voedingsspanning ook direct terug in je meting.

Een bijkomend voordeel van het meten van de stroom is dat je dat het triviaal is (met een Hall sensor) om dat galvanisch gescheiden te doen, en als het moet zelfs zonder kabels los te maken of door te knippen.

Op 26 juni 2019 12:14:44 schreef Lambiek:
Ik heb op zandzuigers nooit anders gedaan

Dat betekend niet perse dat het een goede methode is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 26 juni 2019 13:24:16 schreef SparkyGSX:
Dat betekend niet perse dat het een goede methode is.

O, dat beweer ik ook niet. Maar voor die toepassing was het prima.

Daarom was het ook een vraag hé, en ik kan er in mee. :)

Op 14 april 2019 22:19:50 schreef tomclae:
Dag iedereen,

Ik weet niet juist als ik dit in het goede forum plaats, maar ik ben op zoek naar een stroommeting met een bereik van 0-2A DC. Uitlezing gebeurt door de PLC dmv 0-10V, 0-20mA of 4-20mA.

gr,
Tom

Misschien niet al te veel h/w nodig. Al gedacht aan het opnemen van een (laagohmige) precisieweerstand in de stroomkring? Indien dat acceptabel is, dan zou je alles naar wens kunnen schalen in de PLC code.