Welke basiskennis heb ik nodig?

In een heel erg ver verleden heb ik wel wat over electronica geleerd maar dat ben ik nagenoeg allemaal vergeten en het zal vast achterhaald zijn inmiddels.

Ik merk nu dat ik steeds meer interesse heb in verlichting en leds en wil me daar wat meer in verdiepen. Ook heb ik wel weer zin om lekker te knutselen.

Elektronica is echter een heel erg breed vakgebied en aangezien ik voor mijn werk al veel moet lezen wil ik dit graag wat meer handson leren. Ik heb wat basisinfo gelezen maar dat gaat al snel te breed en te diep.

Lang verhaal kort; in welke componenten moet ik mij gaan verdiepen om kleine LED schakelingen/lampen te maken. In eerste instantie om bv een retro fietslamp van led te voorzien, of om ledstrips te begrijpen en zelf aan te sturen zodat ik testopstellinkjes kan maken en begrijpen?

Wat voor spullen heb ik, naast een soldeerbout, nodig? Ik heb bv genoeg pc voedingen liggen om een regelbare voeding te maken. Een multimeter heb ik ook nog wel liggen.

Op Ebay zijn electronic starter kits tekoop voor een paar euro waarmee je aan de slag kunt.

Internet staat vol met led schema's zodat je daarmee een tijdje zoet bent.

Als je niet kunt wachten dan kun je in een Action winkel naar goedkope ledlichten op batterijen zoeken en onderzoeken, dat vind ik toch een echte speelgoedwinkel wat ledtoepassingen betreft.

En de bijzonderste formule is de Wet van Ohm... maar tussen ze 'kennen' en 'begrijpen' zit een heel groot verschil, je hebt hieraan al een hele klus.

LDmicro user.

Een boek, bijvoorbeeld "Elektronica voor Dummies".

Lambiek

Special Member

Dit is een hele belangrijke, dit heb je eigenlijk altijd nodig.
https://www.google.nl/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Ffaq.tweaker...amp;uact=8

En dan zijn er nog boeken die je kunt lezen, en als je wilt experimenteren zou ik een bread board aanschaffen met wat componenten die je denkt nodig te hebben. Dan hoef je in eerste instantie niet te solderen en je kunt snel iets aanpassen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lang verhaal kort; in welke componenten moet ik mij gaan verdiepen om kleine LED schakelingen/lampen te maken.

Sorry, maar ik denk alle componenten. Ledjes worden via een eenvoudig weerstandje aangestuurd tot en met van microprocessor gestuurde ingewikkelde elektronische schakelingen aan toe. En in die laatste zul wel zo ongeveer alle onderdelen kunnen vinden die je bedenken kan vrees ik.

Het handigste is denk ik om met de led zelf te beginnen. Als helemaal weet hoe een led werkt en wat je moet doen om een led te laten branden, kun je gaan uitzoeken hoe je dat voor elkaar kunt krijgen zonder dat de led stuk gaat. De componenten die je dan nodig hebt kun je dan weer gaan bestuderen.

Dan blijf je een beetje het gevoel houden dat je praktisch bezig bent en verzand je niet in bergen theorie.

Wat betreft wet v. Ohm: ik vond deze tabel uit een Elektronica jaarboekje altijd heel handig...:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
LetterHenk

Golden Member

Inderdaad een boek, "Elektronica echt niet moeilijk" is ook goed
Deze wet van Ohm uitprinten en bij je werktafel ophangen totdat je er niet meer naar hoeft te kijken.
Edit: Arco sneller, ook een mooie :)

Action expresses priorities LH
u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
LetterHenk

Golden Member

Action expresses priorities LH
Lambiek

Special Member

Ben blij dat ik de stroom niet ben. :)

Als je wil elektronica bedrijven moet je op zn minst een aantal basisvaardigheden ontwikkelen. Wat theorie is daarbij onontbeerlijk.
Maar de elektronica is de laatste 40 jaar in een stroomversnelling geraakt.
Velen onder ons hebben die hele evolutie meegemaakt.
Tis natuurlijk de vraag of je die hele geschiedenis moet doorlopen om vandaag wat zinnigs te kunnen doen.
Ik denk dat je wat stappen moet overslaan. Alhoewel het nuttig is de principes te kennen, moet je niet gaan experimenteren met TTL logica en voedingen rond het vroeger magische LM723 IC.

Het zou heel lang duren eer je aan hetgeen je vandaag interesseert toe bent.
Tenslotte haal je vandaag je rijbewijs niet door eerst een half jaar met paard en kar rond te rijden.

Maar als je wilt dat het niet heel gauw gaat vervelen omdat je er niks van snapt, ga je toch een hieveelheid basiskennis moeten oprakelen.
Niemand die zegt dat je net als wij de hele halfgeleider theorie tot in detail moet gaan leren, maar je moet weten waar je mee bezig bent.

Ik ben niet overtuigd dat PC voedingen voor een beginner het meest geschikt zijn om er een experimenteervoeding mee te maken.

Elektronica is leuk, maar je moet niet àlles zelf wilen maken.
Elke hobby kost geld. Je moet wat durven investeren.
Een voeding, liefst regelbaar, een goede universele meter, eventueel een (tweedehands scoop) en wat tangetjes en schroevendraaiers allerhande.
Het grootste probleem zijn de componenten.
De meesten leggen in de loop der jaren een groeiende voorraad aan
waarvan het overgrote deel ongebruikt blijft, maar anderzijds, als je telkens je iets wil proberen eerst moet bestellen is de lol er ook gauw af.

[Bericht gewijzigd door grotedikken op 15 april 2019 13:44:17 (24%)]

Lambiek

Special Member

Op 15 april 2019 13:31:42 schreef grotedikken:
Alhoewel het nuttig is de principes te kennen, moet je niet gaan experimenteren met TTL logica...

En toch is jezelf verdiepen in de poorten niet verkeerd, je zegt het eigenlijk zelf al.

Je gaat er in ieder geval logischer door denken. :)

Ik weet het, maar het elektronica domein is zo uitgebreid,je kunt niet
alles doen.
En alhoewel het principe ongewijzigd is, is het toch iets uit een grauw verleden.
Vooral de jaren 80 technici zijn er nog dol op uit een soort nostalgie.

Maar zoals de Chinese wijsgeer KongFuShi 2500 jaar geleden al opmerkte: ervaring is een lantaarn die je op je rug draagt. Ze verlicht vooral de weg die je al afgelegd hebt. :-)

Lambiek

Special Member

Op 15 april 2019 13:50:46 schreef grotedikken:
Ik weet het, maar het elektronica domein is zo uitgebreid,je kunt niet alles doen.

Dat is ook zo, het is maar net waar je interesse ligt. Mij interesseert vooral analoog en digitaal, is ook nodig voor meten en regelen. Maar een ander heeft meer met bijv. radio, tv, audio of video technieken.

De één houd van de moeder, de andere van de dochter. :)

Er is inderdaad zoveel, de bomen die het bos verbergen...

Ik gebruik deze website af en toe om mijn geheugen op te frissen of wat bij te leren. In't engels, maar ja, de meeste technische literatuur is in deze taal.

https://www.allaboutcircuits.com/textbook/

en deze

https://www.eevblog.com/

en natuurlijk deze :-)

https://www.circuitsonline.net/

Groetjes,
eSe

I am an expert of electricity. My father occupied the chair of applied electricity at the state prison.
Lambiek

Special Member

Die laatste link kon ik nog niet. :)

Thevel

Golden Member

Ja, da's één of andere site voor fanatiekelingen, soort van elektronicasekte.

Op 15 april 2019 13:50:46 schreef grotedikken:
Ik weet het, maar het elektronica domein is zo uitgebreid,je kunt niet
alles doen.

Ja, maar hier had de TS al vermeld dat hij voornamelijk geïnteresseerd was in LEDverlichting:

Op 14 april 2019 23:15:28 schreef Sareno:
Ik merk nu dat ik steeds meer interesse heb in verlichting en leds en wil me daar wat meer in verdiepen. Ook heb ik wel weer zin om lekker te knutselen.

Dan kan je wel het één en ander uitsluiten.

Ik stel voor dat de TS misschien eens kijkt naar het bouwen van de LM317 labvoeding. Die is relatief makkelijk te bouwen, heeft weining dure of gevoelige componenten, en door de kleine uitgangscapaciteit (die volgens mij volledig weggelaten kan worden) is het relatief moeilijker om een LED op te blazen met een piekstroom. Ik denk dat hij met de gegeven interesses relatief vaak in 'constant current' modus zal staan. Ik meen me te herinneren dat ik er weleens een printje van heb gezien (volgens mij een topic van Henry S., ik zal er eens naar zoeken). Anders kan je die ook nog wel op een gaatjesprint bouwen. In eerste instantie zou je hem zelfs zonder de negatieve hulpspanning kunnen bouwen, dan komt de uitgang niet onder de 1,25V, daar krijg je 'worst-case' net een IR-LED mee aan.

edit: Dat voedingstopic van Henry S. vind je hier.

Op 15 april 2019 14:01:01 schreef Lambiek:
[...]

De één houd van de moeder, de andere van de dochter. :)

Maar de grootmoeder is meestal minder in trek. :-)

Digitale techniek is natuurlijk gebaseerd op AND en OR poorten, maar om vandaag nog te experimenteren met een 7400 is volgens mij ergotherapie voor een bejaardentehuis. Het is al zo moeilijk om de huidige ontwikkelingen te volgen dat je je kop niet moet volproppen met
dingen uit een ander tijdperk. Tenzij om de verveling te verdrijven.

Lambiek

Special Member

Op 15 april 2019 14:20:56 schreef grotedikken:
...., maar om vandaag nog te experimenteren met een 7400 is volgens mij ergotherapie voor een bejaardentehuis.

Nou ja, wat scheelt het. :)

Elektronica is leuk, maar je moet niet àlles zelf wilen maken.

Nee, maar het gebeurt wel vaak. ik zit er ook niet mee, het kan voor de persoon in kwestie een leerproces zijn.

Ik denk dat er weer enkelen zijn die de openingspost niet goed gelezen hebben.. en ja..ik weet het, begrijpend lezen is soms ook moeilijk. >:)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Shiptronic

Golden Member

Het belangrijkste van LED's is om te begrijpen dat deze op een gereguleerde stroom moeten worden aangesloten, en niet zoals bij een conventionele lamp op een vaste spanning !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 15 april 2019 17:20:33 schreef Shiptronic:
Het belangrijkste van LED's is om te begrijpen dat deze op een gereguleerde stroom moeten worden aangesloten, en niet zoals bij een conventionele lamp op een vaste spanning !

Precies, heb mensen hier voorbij zien komen die dan heel nauwkeurig de werk spanning van een LED gaan inregelen....

Ik heb in mijn oude fietslamp een 1 watt witte LED gedaan met een LM317 ingesteld op 100mA, is zat. Daar kun je dan gewoon een paar 18650 batterijen aanhangen, werkt perfect.

De 1 watt leds en de LM317 komen gewoon van Aliexpress, zolang je ze niet tot het uiterste drijft werkt het prima, ook voor langere tijd.

Kost 2 euro en je hebt van elke 20 stuks, kun je ook nog wat verklooien. LM317 stroombron staat gewoon op het internet beschreven. Dat lijkt me een mooi leer momentje.

Ik had vroeger een derde remlicht met 20 rode LEDs, deze stonden allemaal parallel, na een tijdje branden er nog maar een paar...

rara hoe kan dat nou.

Mooi man! Ik zie een leerproces! Goed zo. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/