Welke basiskennis heb ik nodig?

rara hoe kan dat nou.

Geen idee, vraag het anders eens op circuitsonline die fanatieke website.

In een heel erg ver verleden heb ik wel wat over electronica geleerd maar dat ben ik nagenoeg allemaal vergeten en het zal vast achterhaald zijn inmiddels.

Toch is er qua theorie en met name analoge schakelingen nog niet eens zoveel verandert er is alleen ontzettend veel bij gekomen vooral in de digitale omgeving.
Maar wat de basis was van 30 jaar geleden is in grote lijnen nog het zelfde.
De wet van ohm is in ieder geval nog steeds hetzelfde :).

High met Henk

Special Member

Toch is er niets mis met 7400 serie spelen.

Even een leuke vingeroefening in een uc doen.

Hoe maak ik op een uitgangspoort van een 8 bitter in 1 klokcycli 1 bit hoog?

En nu weer laag??

Okee, ik voel hem komen

c code:

PortA = 0b0000001

is hoog

c code:

PortA = 0b0000000 

is laag bijv.. Leuk.

Maar ik schrijf 8 bits. Al ik nu alleen de lsb wil schrijven, hoe doe ik dat dan?

Juist

c code:

PortA = PortA | 0b00000001

Voor zetten

c code:

PortA = PortA & 0b11111110

Laag maken.

In een avr slechts 1 cycli.
Omdat ik uit de logica tijd stam doe ik dit nog altijd zo. Wellicht zijn compilers nu beter geworden, maar ik ben control freak. Dus ik zie weinig mis met bitjes spelen.

En ja bitshiften kan ook, lang leven spelen met shift rehisters...

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Op 15 april 2019 20:22:53 schreef High met Henk:
In een avr slechts 1 cycli.

9 clocks als je -O2 vergeet. Inderdaad vind de compiler de 1-clock oplossing met -O2.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

@rew: jij zal idd vast een elegantere oplossing weten...
Ben wel erg benieuwd.

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Op 15 april 2019 20:22:53 schreef High met Henk:
Toch is er niets mis met 7400 serie spelen.

Volgens mij wel gezien jullie, met redelijke ervaring, elkaar al vragen stellen.
Wat moet een totale beginner hiermee? afhaken? :p

LDmicro user.
High met Henk

Special Member

Zie REW's signature: 4 NANDS do make a NOR: Ook met logica kun je meerdere wegen bewandelen om tot hetzelfde effect te komen....

Ooit een keer bij een bedrijf geweest daar hing een PCB vol met logica aan de muur. Was een relikwie van een stagiair/beginnend ontwikkelaar.
Toen ze het gingen uitschrijven bleek het in 2 ligica chippies te passen (lees dit ding was minimaal 1 A4 vol, mits niet groter)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 16 april 2019 10:01:26 (52%)]

Lambiek

Special Member

Op 16 april 2019 09:18:44 schreef MGP:
Volgens mij wel gezien jullie, met redelijke ervaring, elkaar al vragen stellen.

Maar er is niets mis met de 7400 of 4000 serie, kun je toch veel van opsteken. Maar dit gaat weer over controllers.

Wat moet een totale beginner hiermee? afhaken?

De TS leest waarschijnlijk aandachtig mee en laat alles over zich heen komen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@HmH, dat zal wel maar de TS had het over leds.

Ik denk dat velen niet meer weten wat dat betekent van nul beginnen, met moeite weten wat weerstand/stroom/spanning is.

Zouden jullie niet beter een nieuw topic openen zodat iedereen zijn zeg kan doen over wat je zou moeten kennen als electronica hobbyist? >:)

edit: @Lambiek, als je er niks van begrijpt ben je allang weg ;)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 16 april 2019 10:08:32 schreef MGP:
edit: @Lambiek, als je er niks van begrijpt ben je allang weg ;)

Licht er denk aan hoe sterk je interesse is, ik ben +/- 50 jaar geleden wel begonnen met poorten en led's. Dan wordt het ook zichtbaar wat je doet en begrijpelijk, maar dat wil niet zeggen dat de TS dat ook moet doen natuurlijk. :)

beetje on topic terug:

alles wat je nodig hebt van kennis, vind je al online. vroeger moest je boeken hebben, nu kan je googlen.

voor onderdelen zou ik het nog basis houden.
een stel diodes (1N4001 en wat kleine signaaldiodes ofzo), (print)zekeringen, (gaatjes)printplaatjes, BC547, BC557, BD139, BD140, een set weerstandjes en condensatoren. en dan een hoop leds natuurlijk.

ik gebruik vaak 1W leds met die ster alu plaatsen om in te bouwen als koplamp, en standaard 6mm rode leds voor achterlicht. voor die rode kan je makkelijk een paar 100 stuks in china kopen voor 2-3euro.
een weerstanden set van de E12 serie is ook spotgoedkoop in china.

ik zou me nu ook wel wat gaan verdiepen in microcontrollers. met die dingen kan je alles maken waar je vroeger een hoop verschillende IC's voor nodig had.
een standaard klok met een 74xx logica en een stel 7segment displays, kan je nu doodsimpel vervangen door 1 arduino en de code programmeren

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

een stel diodes (1N4001 en wat kleine signaaldiodes ofzo),

Ik heb nooit begrepen waarom je een 1N4001 op voorraad neemt het ding kan maar 50V en de 1N4007 1000V.
Enige reden om de 1N4001 te nemen is dat deze iets sneller is. Hogere spanning gaat ten koste van snelheid. Maar als snelheid belangrijk is zijn er genoeg andere keuzes die veel sneller zijn.

Bedankt voor alle antwoorden. Met een LMxxx bij een LED zijn jullie me al wel gelijk kwijt. Ik dacht dat een weerstandje plaatsen al voldoende was om het voltage terug te drukken maar goed, ik ben lerende.

Ik ben helaas de link al weer kwijt (weer even zoeken dus) maar ik vond een online cursus ergens.

Als starter kit kom ik veel tegen van Arduino (eigenlijk alleen maar). Heb ik daar wel wat aan dan? behalve de vele componenten?

Lambiek

Special Member

Op 17 april 2019 10:16:02 schreef Sareno:
Ik dacht dat een weerstandje plaatsen al voldoende was om het voltage terug te drukken maar goed, ik ben lerende.

Ho even, het gaat om de stroom door de led en niet de spanning.

Even een voorbeeld.
Stel je heb een voeding van 6VDC en een led die 1.5VDC gebruikt, dan wordt het dus 6 - 1.5 = 4.5VDC. Als je nu bijv. door de led 10mA wil sturen gebruik je deze formule van de wet van Ohm. R=U/I. Waarin R = weerstand, U is spanning en I is de stroom. Je wilt weten welke weerstand waarde je moet hebben om 10mA door de led te sturen, de stroom weet je en de spanning weet je 4.5VDC/0.01A = 450 Ohm, daar neem je dan bijv. een weerstand van 470 Ohm voor of een die zo dicht mogelijk in de buurt zit van die 450 Ohm.

En om te controleren of je berekening goed is kun je een andere formule gebruiken en dat is deze, je wilt bijv. de stroom weten, dat doe je weer met I=U/R. U is 4.5VDC en R is 450 Ohm. Dat wordt dus 4.5 / 450 = 0.01A. En zo is het cirkeltje weer rond.

Sorry, dat bedoelde ik ook. Ik vond daar ergens een tuto van.

maar dat Arduino heb ik wat aan die basissetjes (met instructies?)

Lambiek

Special Member

Op 18 april 2019 12:41:53 schreef Sareno:
Sorry, dat bedoelde ik ook. Ik vond daar ergens een tuto van.

Maakt niet uit. :)

maar dat Arduino heb ik wat aan die basissetjes (met instructies?

Wil je daar gelijk mee beginnen dan? Is eerst een beetje de basis leren niet handiger denk je? En wat doe je als je met je Arduino iets aan wil sturen waar je een interface voor nodig hebt, is een beetje basis kennis niet handig dan?

Wij hebben eerst leren kruipen en daarna lopen. :) Maar als jij het anders om wil ook goed.

De beste manier is, na het vallen, beginnen met de basis.

U = I x R
P = U x I

En de twee wetten van Kirchhoff.
De som van de stromen in een knooppunt is 0 en de som van de spanningen in een gesloten kring is 0.

Bedankt voor alle antwoorden. Met een LMxxx bij een LED zijn jullie me al wel gelijk kwijt. Ik dacht dat een weerstandje plaatsen al voldoende was om het voltage terug te drukken maar goed, ik ben lerende.

weerstandjes werken als de spanning stabiel is. zie voorbeeld lambiek.

maar stel dat je ledjes op een ebike monteerd met een accu van 24V.
je zet bv 6 ledjes in serie van 3V. totaal 18V.

je berekent de weerstand met (24V-18V)/20mA = 300ohm. je neemt een 330ohm weerstand zodat de stroom op 18mA uitkomt.

echter heeft die ebike batterij het nadeel dat die vol een hogere spanning heeft dan wanneer ze leeg is.
een 24v Nimh kan tot 27V gaan (1.35V/cel). als je dan de stroom berekent
(27-18)/330 = 27mA en dan kunnen de ledjes wel sneuvelen. slechts 3V meer (+12,5%) en toch is de stroom 9mA hoger (+50%)

door het gebruik van een LMxxx als stroombron, zal er altijd die 20mA lopen, ook al variëert de spanning van 22 tot 30V.

wil je bv een led monteren op een 36V ebike batterij, dan zou je al beter naar een DC/DC converter kijken die toch iets efficienter werkt dan zomaar de overtollige energie wegstoken in warmte

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik ben helaas de link al weer kwijt (weer even zoeken dus) maar ik vond een online cursus ergens.

Als starter kit kom ik veel tegen van Arduino (eigenlijk alleen maar). Heb ik daar wel wat aan dan? behalve de vele componenten?

Misschien is dit wat voor je: https://www.circuitsonline.net/aanbod/21630/overige/experime...en-4x.html

Lambiek

Special Member

Op 18 april 2019 16:37:30 schreef Kruimel:
Misschien is dit wat voor je.

Is natuurlijk een stukje nostalgie, maar ik denk dan je met een bread board en wat losse componenten meer kunt.

Maar misschien wel een idee, ligt aan de TS. :)