400V op een verwarmingselement van 240V

Beste forumleden,

Ik heb een apparaat waar origineel een verwarmingselement in zat van 1500W/380V. Dit element is stuk en niet meer verkrijgbaar. Enkel in 240V uitvoering. Kan ik dit oplossen door een diode in serie te zitten tussen het element en de 2 fases?

Bedankt alvast voor het meedenken.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Aansluiting wijzigen en het verwarmingselement aansluiten tussen L en N.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Waarom moeilijk doen en niet gewoon 1 fase gebruiken en de rest van de aders in de kabel afkappen of bij elkaar steken? En natuurlijk de zekering in de groepenkast aanpassen.

Een 240V/1500W element draait prima op een 1 fase 16 ampere groep.

Als de voeding drie fasen en een nul is, kun je het nieuwe element ook aansluiten tussen nul en een van de fasen.
Het 240 volt element heeft een weerstand van 64 Ohm. Op 400 Volt zou het dan 2500 watt leveren. Een diode halveert de toegevoerde energie en daardoor dissipeert het element dus 1250 watt. Ik denk dat dat wel gaat werken, maar de opwarmtijd zal langer duren en als de verwarming niet met een thermostaat wordt geregeld, dan kan het zijn dat er niet genoeg warmte beschikbaar is. Een thermostaat moet je zien als een soort slome PWM.

mvdk

Golden Member

Zit er slechts één (1) verwarmings element van 380 Volt in dat apparaat, wat nu defect is? Of is het er 1 van 3? Dan word het nog een dilemma hoe een vervangend element aan te sluiten tussen fase en nul.

Ja sorry hoor. Ik heb hier ook wel eens een vraag gesteld, en heb toen gewetensvol alle relevante info hier gedropt, maar er kwamen toen toch nog aanvullende vragen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Een schema van de aansluitingen zou inderdaad al wat kunnen helpen. Is het 1 element? Zijn het 3 elementen in ster? Of 3 in driehoek?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
mvdk

Golden Member

Wat nu als het om een apparaat (waarom altijd zo geheimzinnig..) gaat dat met een 50 meter 4 aderige leiding waarin de nul ontbreekt, is aangesloten? En omdat er een 3fase KA motor inzit, die driefase nodig heeft?

Samenvattend: vertel even wat voor apparaat het is, merk, type en wat hoort het te doen?

Ik heb het antwoord al gelezen, denk ik. Ik neem de nul erbij.
Het is een Cuppone pizza pletter, 2 elementen met elk een aparte thermostaat, 3 fasen zonder nul. 3-fasige motor. Ik had verwacht dat iemand wat wiskundige uitleg zou geven. Namelijk wat er precies gebeurt in geval met een diode tussen 2 fasen. Dit is de eenvoudigste oplossing. In het andere geval nieuwe 5G kabel ipv 4G. De nul ergens op een klemmenblok zetten en de interne bekabeling aanpassen.

Die wiskundige uitleg heeft Buzzy toch gegeven? Weliswaar niet de hele rekensom, maar wel de uitkomst. Je krijgt dan 1250W in plaats van 1500W.

benleentje

Golden Member

Het 240 volt element heeft een weerstand van 64 Ohm.

De weerstand is 35.3 Ω

Als je dat op 400V gaat aansluiten krijg je (2x hogere spanning geeft 2 x hogere stroom) 4545W. Als je dan met de diode de spanning gemiddelde gezien gaat halveren krijg je 2272W.

Het piekvermogen blijft echter 4545W en de piekstroom 11.3A
Met 2272W mag het element niet lang aanstaan anders verbrand het. Het is dus niet aan te raden om dit te doen zonder de hele regeling van de oven aan te passen

Dit is de eenvoudigste oplossing. In het andere geval nieuwe 5G kabel ipv 4G. De nul ergens op een klemmenblok zetten en de interne bekabeling aanpassen.

De diode truck werk niet zou wel werken voor een 400V 3000W element. Wat je wel kan doen is een 400V naar 230V transformator plaatsen. Een andere oplossing zou kunnen zijn (als dat bestaat) een soort van dimmer schakeling. Deze moet wel piekstromen van minimaal 12A aankunnen.

Nog een andere oplossing is 3 elementen van 230V 500W plaatsen deze kunnen dan in sterk aangesloten worden op de 3 fasen spanning 2 elementen van ca 800W - 100W in serie zou ook kunnen en dan op 2 fase 400V.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 16 april 2019 21:08:24 schreef rdonne:verwacht dat iemand wat wiskundige uitleg zou geven. Namelijk wat er precies gebeurt in geval met een diode tussen 2 fasen. Dit is de eenvoudigste oplossing.

Spanning is dan te hoog. De weerstand van dat elelement is 230x230/1500 =35 ohm. RMS spanning van halve golf gelijkrichting is Piekspanning/ 2 of 1,4x400/2 = 280V. Ontwikkeld vermogen is dan 280x280/35 = 2300W, veel meer als 1500 dus. Dit ding gaat het dus niet lang uithouden.

Frederick E. Terman

Honourable Member

De weerstand van een 240V, 1500W-element is 2402/1500 = 38,4 ohm (als het inderdaad een 240V-element is).
Maar inderdaad, het zou te heet kunnen worden.

Misschien valt het mee als er een thermostaat is, die dan toch hetzelfde gemiddelde vermogen zal gaan instellen als eerst. Maar dat hangt ook van de afmetingen van het element af, en van de warmtegeleiding naar de omgeving.

Maar ik lees al dat je de nul erbij gaat nemen. Dat is het eenvoudigst.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Op 16 april 2019 21:40:20 schreef New Beetle:
[...]Spanning is dan te hoog. De weerstand van dat elelement is 230x230/1500 =35 ohm. RMS spanning van halve golf gelijkrichting is Piekspanning/ 2 of 1,4x400/2 = 280V. Ontwikkeld vermogen is dan 280x280/35 = 2300W, veel meer als 1500 dus. Dit ding gaat het dus niet lang uithouden.

Klopt dat wel? Als je de helft van de oppervlakte onder de sinus hebt, heb je toch de helft van het vermogen? Dan is de RMS niet de helft van de piekspanning en dat komt dan weer overeen met het niet sinusvormig zijn van de halvegolfgelijkgerichte spanning.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 16 april 2019 22:25:31 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

de spanning is wortel 3 x groter. Bij de volle spanning is het vermogen dus 3x groter. Enkelfasig gelijkrichten levert een 1,5 x groter vermogen op, dus 2250 Watt. De centrale zal de gelijkstroomcomponent die je afneemt niet leuk vinden.

Ik heb het duidelijk begrepen. Allen bedankt voor de toelichting.

Op 16 april 2019 22:26:20 schreef wvogel57:
De centrale zal de gelijkstroomcomponent die je afneemt niet leuk vinden.

De centrale zal daar niks van merken. De gelijkstroomcomponent zit alleen in het laagspanningsnet. En er zijn al veel apparaten die gelijkstroom opnemen, maar omdat ze random aangesloten zijn zitten er apparaten die de positieve helft nemen en andere die de negatieve helft nemen. Dus samen toch weer wisselstroom.

Op 16 april 2019 22:26:20 schreef wvogel57: De centrale zal de gelijkstroomcomponent die je afneemt niet leuk vinden.

Heet gewoon arbeidsfactor en is 0,7 voor enkelzijdige gelijkrichting.

Op 16 april 2019 21:08:24 schreef rdonne:
Ik heb het antwoord al gelezen, denk ik. Ik neem de nul erbij.
Het is een Cuppone pizza pletter, 2 elementen met elk een aparte thermostaat, 3 fasen zonder nul. 3-fasige motor. Ik had verwacht dat iemand wat wiskundige uitleg zou geven. Namelijk wat er precies gebeurt in geval met een diode tussen 2 fasen. Dit is de eenvoudigste oplossing. In het andere geval nieuwe 5G kabel ipv 4G. De nul ergens op een klemmenblok zetten en de interne bekabeling aanpassen.

Als je een mooi symmetrische belasting hebt kan je eventueel een virtueel sterpunt maken, dan hoef je geen andere kabel trekken.

Kan je een schema of dergelijk posten?

Op 17 april 2019 08:51:36 schreef willem van belgie:
Als je een mooi symmetrische belasting hebt kan je eventueel een virtueel sterpunt maken, dan hoef je geen andere kabel trekken.

Dit kan alleen als de 230V belasting verwaarloosbaar is (op alle momenten!) met de 400V-ster-belasting.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Inderdaad, zou betekenen dat de rest van dit toestel een motor of iets dergelijks is met een vermogen van 15kW of hoger. Erg onwaarschijnlijk.

benleentje

Golden Member

Zou het (in theorie) kunnen werken met een condensator voor het element. De condensator fungeert dan weerstand (impedantie met Xc)

Dan zou ik op een condensator van 6300µF uitkomen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Een condensator van 6300uF en ook nog geschikt voor 400V. Heb je een idee hoe groot dat is?

benleentje

Golden Member

En dan ook nog geschikte voor een grote RMS stroom, daarom zei ik theoretisch :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.