Lipo batterij aansluiten op afstands bediening

Voor een project waar ik mee bezig ben wil ik mijn project dat draait op een 3.7v Lipo batterij (25c) aansluiten op een afstandsbediening die ik via Aliexpress gekocht heb:

https://nl.aliexpress.com/item/QIACHIP-Universele-Draadloze-Afstandsbediening-Schakelaar-433-Mhz-1CH-RF-Relais-Ontvanger-LED-Licht-Controller-DC-3/32971547727.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dduiPIZ

Op de een of andere manier werkt dit dus niet en zodra ik de lipo aansluit gaat het project (rookmachine) gewoon aan en doet de afstandsbediening niks. Als ik de lipo vervang door een 18650 3.7v batterij werkt het wel gewoon en kan ik de afstandsbediening gewoon gebruiken.

Er zal dus iets met de lipo zijn (te veel vermogen of iets maar ik heb daar net te weinig verstand van).

Iemand een idee??

p.s. deze lipo heb ik:

https://nl.aliexpress.com/item/3-7-v-800-mah-25c-Lipo-Batterij-902540-…

Arco

Special Member

Zou gewoon moeten werken (mits voldoende opgeladen)
Te veel vermogen kan niet; dat celletje is veel zwakker als een 18650 cel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Heb je al gemeten of de lipo echt 3,7 volt geeft?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 16 april 2019 20:39:21 schreef pa3gws:
Heb je al gemeten of de lipo echt 3,7 volt geeft?

ja die geeft inderdaad 3.7v (of eigenlijk zelfs iets meer)

pa3gws

Golden Member

Dat is gemeten als hij aangesloten zit?
Ergens gaat er iets heel simpels fout.
Want zoals @Arco al aangeeft het zou gewoon moeten werken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 16 april 2019 20:37:39 schreef Arco:
Zou gewoon moeten werken (mits voldoende opgeladen)
Te veel vermogen kan niet; dat celletje is veel zwakker als een 18650 cel...

Hij doet het ook maar hij "negeert" gewoon de afstandsbediening. Als ik dus een 18650 batterij aansluit doet hij niks totdat ik op de knop van de afstandsbediening druk (zoals het zou moeten). Sluit ik de lipo aan begint hij meteen te lopen en kan ik dus eigenlijk niet stoppen behalve door de lipo uit te trekken. Het lijkt dan of de afstandsbediening uitgeschakeld wordt en hij dus gewoon direct stroom krijgt (het lampje op de printplaat van de afstandsbediening gaat ook niet branden en het plaatje wordt ietwat warm.

bij de omschrijving van de afstandbediening staat:

Specifications(Receiver):

Working voltage: DC 3.6V~24V
Maximum load: 2A
Static current: 3.6 mA ~ 5.5mA
Working frequency: 433MHz
Reception sensitivity: ≥ -107dBm
Output: DC3.6V~DC24V
Size: 22.5 mm x 11mm x 8mm (length × width × high)
Mini size support coding format 1527 learning code
Input: DC3.6V~DC24V
Output: DC3.6V~DC24V

Kan het iets te maken hebben met de max load??? of de static currency? Dat is echt hocus pocus voor mij.

Arco

Special Member

Je gebruikt die cel voor de receiver? (waarom, die rookmachine zal toch wel op netspanning of iets anders lopen wat je kunt gebruiken?)
De ontvanger werkt vanaf 3.6v en hoger; 3.7v erop is dan wel erg griezelig laag en vragen om moeilijkheden.
(zo'n klein celletje zakt ook eerder in als een grote 18650)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 april 2019 21:05:49 schreef Arco:
Je gebruikt die cel voor de receiver? (waarom, die rookmachine zal toch wel op netspanning of iets anders lopen wat je kunt gebruiken?)
De ontvanger werkt vanaf 3.6v en hoger; 3.7v erop is dan wel erg griezelig laag en vragen om moeilijkheden.
(zo'n klein celletje zakt ook eerder in als een grote 18650)

Nee het is een mini rookmachine gebaseerd op een E sigaret ... deze sigaret mag max 3.7v hebben. Zou het dan kunnen zijn dat de lipo toch te weinig volt afgeeft en daarom de afstandsbediening het niet meer doet??? Gaat de stroom dan gewoon door het plaatje heen? Dat zou eea verklaren

Wel gek dat hij het dan met een 18650 batterij van 3.7V wel doet

Arco

Special Member

Zo'n zielig celletje is daar veel te zwak voor (ik geloof er niks van dat die 25C kan leveren zonder 'in te kakken'...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 april 2019 21:48:48 schreef Arco:
Zo'n zielig celletje is daar veel te zwak voor (ik geloof er niks van dat die 25C kan leveren zonder 'in te kakken'...)

Chinezen zetten over het algemeen altijd veel te hoog in (ook qua capciteit) ..... dan ga ik maar werken met 18650 batterijen in combinatie met de afstandsbediening en lipo batterij voor degene zonder afstandsbediening.

Arco

Special Member

Voor eentje zonder AB is die Lipo eigenlijk ook te zwak (het inzakken van de spanning duidt op een te zware belasting.)
Ik zou de spanning eens meten tijdens gebruik...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

... die spanning mag onder geen beding onder de 3.0V zakken!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

De ontvanger voeden vanuit de lipo cel ,maar dan met een diode en een flinke elco, de ontvanger blijft dan zijn spanning houden als de E-sigaret stroom begint te trekken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.