actieve subwoofer in auto zekeringkast

Beste,

Ik heb voor mijn Astra J, een actieve subwoofer gekocht.
Deze zou max 300W trekken en heeft een RMS van 200w.

Nu wordt er me altijd verteld dat je een kabel naar voor moet trekken, met een dikte van 10mm².

Ik zit er op zich niets mee in..

echter als ik op de elektrische schema's kijk van mijn zekering kast, zie ik dat de zekeringkast achteraan een lege zekeringhouder heeft voor de fabrieks versterker (een optionele premium audio set).

Deze zekering is 30A, mijn actieve subwoofer heeft ook een zekering van 30A.

Zou het dan geen beter idee om deze via de bovengenoemde zekering aan te sluiten?

Indien dit niet mogelijk is, wat zou de minimum dikte moeten zijn?

specificaties sub:

JBL BassPro Hub
Versterkervermogen 200W RMS (2 ohm)
Frequentiebereik 30 Hz – 150 Hz
Zekering 30A
Maximaal stroomverbruik 30A
Ruststroomverbruik <1,2A

Ik dank jullie vriendelijk voor uw tijd.

Je kunt de bestaande bedrading gebruiken, maar in principe wil je zo weinig mogelijk verlies hebben op de kabel van de accu (of eigenlijk de dynamo als de motor loopt) naar de versterker. Ik betwijfel of de bestaande bedrading boven de 4mm^2 is.
Ik zou inderdaad 10mm^2 nemen voor 200Wrms. Dikker mag altijd, maar dan ga je wel heel veel betalen voor een nauwelijks meetbaar verschil. En hoorbaar is het dan sowieso allang niet meer.

Versterkers bestaan in een auto uit een voeding en een verssterkertrap (evenals thuis). De voeding is vaak zo gemaakt dat de spanning voor de versterker constant gehouden wordt, dit houdt echter in dat als je slechte bekabeling hebt met veel verlies, de versterker juist meer stroom gaat trekken en het verlies in de kabel nog erger maakt. Op zich zal de zekering er dan sneller uitvliegen en dan weet je dat je te ver ging, maar voorkomen is beter dan....

Voor testen kun je prima de bestaande gebruiken, als je echt luid wilt kunnen spelen, zou ik een 10mm koper (niet CCA, copper clad aluminium) kabel kopen inclusief een zekering vlak bij de accu. De massa moet goed aan het chassis bevestigd worden en ter plekke goed de verf wegschuren zodat er een goed elektrisch contact is.

Ik zou ik ook de originele aansluiting in de zekeringskast pakken inkl. de originele zekering houder. daar een 30A zekering om de kabel te beschermen.

10mm2 eraan, en een goed massa punt zoeken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hoi,

beide erg vriendelijk dank voor jullie informatieve reacties!

Heb de schema's ééns bekeken, en er lopen 2x 10mm² naar de zekeringkast, deze zitten op dezelfde lijn. Ik vermoed dat het goedkoper is dan een enkele 20mm² kabel, haha.

Dan zal ik het zo doen!

Ik merk dat de originele fabriek multistekkers geen mogelijk heeft om een 10mm² in de multistekker te monteren. Maar ik dacht aan een schuifstekker op zo'n lege poort, met een inlijn zekering (glas ofzo) te gebruiken.

bijlage laat zo'n open zekering zien.

Op 17 april 2019 01:33:39 schreef r-p:
Ik betwijfel of de bestaande bedrading boven de 4mm^2 is.

Op 17 april 2019 16:11:42 schreef Garpenlov:
Heb de schema's ééns bekeken, en er lopen 2x 10mm² naar de zekeringkast, deze zitten op dezelfde lijn. Ik vermoed dat het goedkoper is dan een enkele 20mm² kabel, haha.

I stand corrected...

je mist daar een lip, die zekeringhouder zou 2 van die lippen moeten hebben, de zekering heeft female stekkers.

er lopen dan wel 2x 10mm2 naar de zekeringkast, maar dat is voor alle verbruikers op die kast. dan houd je niet zoveel meer over, fabrikanten nemen geen 10mm2 als een 6mm2 ook voldoet.

je zou beter een aparte kabel leggen met een zekering bij de accu, dat mag ook 30A zijn als de versterker die zekering ook heeft, die zekering bij de accu is puur kabelbeveiliging.

men legt graag dikke kabels naar de versterker, maar dan leg je er beter meteen 2, het chassis heeft een veel slechtere weerstand als koper, de voedingmassa moet net zo goed zijn om de korte stroompieken snel te verwerken.

[Bericht gewijzigd door testman op 17 april 2019 22:37:26 (19%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit klopt, vandaar dat ik eerder zij:

Maar ik dacht aan een schuifstekker op zo'n lege poort, met een inlijn zekering (glas ofzo) te gebruiken.

inderdaad, er blijft niet veel over. Echter hebben alle astra J's 2x10mm² kabels naar die zekeringkast.

Mijn heeft bijvoorbeeld geen zonnedak, of fabrieks audio versterk (35A & 30A)

Dan zou 1x30A op een stekker die voorzien is voor 30A denk iktoch geen kwaad kunnen?

op die lip voor de zekering staat 12v op, de lip die naar de multistekker mist.

Mijn gedacht was een schuifstekker (6.3mm) op die lip te zetten, een zekering er vlak achter en dan zo naar de active sub.

6,3mm klopt idd, die maat zit er in die zekeringen. echter gaan die fastons maar tot 6mm2..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 april 2019 22:55:43 schreef testman:
6,3mm klopt idd, die maat zit er in die zekeringen. echter gaan die fastons maar tot 6mm2..

Daar heb je een goed punt! Dan zit er helaas niets anders op dan een 10mm² naar achter te trekken,

Gelukkig heeft de wagen nog enkele lege midi zekering houders voor de hoofd kabel.

Ik dank jullie zeer voor jullie hulp, het was heel erg informatief!