motor snelheidsmeter Renault

fred101

Golden Member

Ik heb hier een dashboard van een Renault kangoo (zit zo te zien in meer Renaults) . De snelheidsmeter "hapert" even en blijft dan op 0. Zo te zien wordt het direct door een processor aangestuurd. Maar aangezien hij even wat doet denk ik eerst aan het motortje

Het motortje kan open. Het zijn 2 spoeltjes en wat tandwieltjes en een magneetje.

Dat magneetje zit los om het asje. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Ik weet echter niet hoe deze motortjes werken. Hoort dat ding los te zitten (een soort slip koppeling) of is dit het probleem ? (ik kan de andere wel open maken maar vanwege de plastic clipjes liever niet)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Een snelheidsmeter werkt traditioneel met een slippende magneetkoppeling, dus als er een motortje inzit en geen instrument met een beperkte uitslag dan vermoed ik dat er nog steeds iets moet slippen.

EDIT: oh wacht, het magneetje dat de teller slippend moet meenemen slipt bovendien op zijn eigen asje?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 17 april 2019 19:38:00 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik had dezelfde symptomen met mijn VW Golf Classic '98 jaren geleden, was toen ook probleem bij Golf en Jetta.
Op de sloop toen een dashboard gekocht en het motortje overgezet en alles draaide weer (in het dashboard zat ook een EEPROM met de kilometerstand, dus als ik het gehele dashboard omwisselde kreeg ik de km'stand van de sloopauto...).

Kijk even of hier wat tussen staat.

http://www.codecard.eu/electronics/cat_42.html

Daar koop ik soms ook Bosch delen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
fred101

Golden Member

Het blijken steppermotortjes te zijn.

Ik heb een tweede open gemaakt. Het magneetje zat daar vast. Ik maak de "defecte" weer open en daar zat het ook vast dus ik ben heel scheel geweest of ik heb het bij het monteren weer vast geduwd. Dit motortje maakt wat meer geluid als je het met de hand rond draait. En er zat ook soms een zwaar punt in.

Wat ik vond was een heel klein rond plastic korreltje, geklemd tussen twee tandjes. Ik kon het er zo uitduwen. Daarna was dat zware punt weg.

Ook was de metalen beugel van een van de twee "krom" (ik denk scheef gesoldeerd) Misschien liep dat aan tegen een tandwiel.

Ik zet hem weer in elkaar en dan hangen we de auto eraan. Als het niet werkt draai ik even twee motortjes om als test. Dit motortje zit direct aan een IC , dus als het motortje goed is, dan is waarschijnlijk het IC half dood.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Wat zijn de afmetingen Fred? En hoeveel draden komen er uit? Ik heb hier nog 2 mini steppermotortjes liggen die normaal in dashboards worden gebruikt. Nieuw, ooit ergens voor besteld maar niet gebruikt.

https://www.jukenswisstech.com/JSTFiles/downloads/2011/06/X27_Flyer_v1…

[Bericht gewijzigd door Jochem op donderdag 18 april 2019 14:26:51 (16%)

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Motortje is goed. (bedankt Jochem)

De 4 motoren zitten allemaal direct op 1 groot IC. Er zit verder een 4x opamp en een hex inverter vlak bij een van de connectors.

De wijzer liep bij aanzetten even naar 0 en bleef daar.

Nu is het de vraag of dat IC kapot is of dat het geen input krijgt (via opamp ? )

Dit komt blijkbaar vaker voor en ik vind auto electronica wel leuk werk maar het is lastig zonder de auto (of met auto want je kunt nergens bij en het ding past ook niet in mijn lab).
Ik las iets over emulator/test kastjes die je op een dash en je computer kunt aansluiten om een dash te testen. Kosten iets van 50 euro.

Heeft iemand daar ervaring mee ?
Zijn er (bedrading)schemas die vertellen wat er aan de connectors hangt ? Dan kan ik de boel misschien testen met een FG als bron.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Het dashboard heeft meerdere metertjes toch? Is het mogelijk het motortje van de toerenteller even op de plek van de snelheidsmeter te zetten? (En andersom) Wordt direct duidelijk of het aan het motortje of de aansturing ligt. Weerstand van de 2 spoelen zal tussen 100 en 200 ohm liggen. Het "even bewegen" gedrag bij contact aanzetten,
is normaal. Nog een vraag; doet de optelling (dag-totaalteller) het wel? Zoniet, dan komt er geen signaal naar het dashboard,doet de snelheidsmeter het natuurlijk ook niet.
Douwe

fred101

Golden Member

Update,
De motortjes zijn goed maar het werkt niet. De eigenaar (een garage) had nog een ander (werkend) dashboard maar dan uit een schakel auto (dit is een automaat, die heeft een extra displaytje)

Ik heb wat problemen gevonden door vergelijken en omwisselen van onderdelen(oa een short zener en de 5V kwam niet op omdat de output van een van de uP pinnen op 2,5V bleef hangen)

Het vreemde is dat het ding met de processor uit de andere het op de werkbank perfect deed. Ik gebruik een 0-5V blok wat bij 0 - 480 Hz een mooi reagerende snelheidsmeter geeft (de auto genereert een zelfde signaal)

BD: De andere meters werken wel en de kilometer teller werkt blijkbaar wel want de stand was wat opgelopen volgens de garage. (waarschijnlijk doordat mijn FG er aanhing tijdens het meten) De metertjes zelf zijn goed.

Maar in de auto werkt hij niet terwijl ik daar een zelfde blokgolf meet.
Heel wazig. Maar het ding is nu terug want ik kan er verder ook niks meer aan doen en ze gaan nu op zoek naar een juiste vervanger (die schijnen nogal schaars te zijn)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Is de sensor niet gewoon kapot? (schijnt vaker voor te komen)

http://i1029.photobucket.com/albums/y357/hasnolfaizal/SDC13227DesktopResolution.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Nee volgens de garage was die goed. Daarnaast, met het andere dashboard werkte die meter daarop wel. Daarnaast heb ik er een scoopmeter aan gehad bij rijden.
Ik denk dat de processor van dat andere dashboard (die nu op het oude dashboard zit, een of andere externe lijn wil zien die laag moet zijn en nu hoog is. Het zijn beide benzine motors maar dit is een automaat, het vervang dashboard is uit een handgeschakelde. Ze hadden geen aansluitschema anders had ik daarop kunnen zien of er op dat punt verschillen zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 26 april 2019 14:19:01 schreef fred101:
Nee volgens de garage was die goed. Daarnaast, met het andere dashboard werkte die meter daarop wel. Daarnaast heb ik er een scoopmeter aan gehad bij rijden.
Ik denk dat de processor van dat andere dashboard (die nu op het oude dashboard zit, een of andere externe lijn wil zien die laag moet zijn en nu hoog is. Het zijn beide benzine motors maar dit is een automaat, het vervang dashboard is uit een handgeschakelde. Ze hadden geen aansluitschema anders had ik daarop kunnen zien of er op dat punt verschillen zijn.

Ik zou daar niet helemaal van uit gaan fred .

Het gebeurd vaker dat ze zeggen nee hoor daar ligt het niet aan of ik heb m al vervangen .

Ik heb al vaker hieraan mijn handen gebrand. :S

Tegenwoordig begin ik bij het begin en ga niet meer van uit van wat ze zeggen .

Oh zie het al met de andere cluster werkt het wel .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
fred101

Golden Member

bprosman, het ding is terug naar de eigenaar maar als je een manual hebt ben ik wel geïnteresseerd want ik zou toch nog wel willen weten waarom hij niet werkte.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs