Oops, zekering vergeten uit te schakelen

Het jammerlijkste aspect van het leven nu is dat de wetenschap sneller kennis vergaart dan de maatschappij wijsheid. Asimov, Isaac

Nou, hij werkte dus niet volgens de procedures.
Maar ja, geen foto's hé. Hoe weet de krant dan dat het om een medewerker van het energiebedrijf ging, en niet om iemand van de plantsoenendienst?

mel

Golden Member

Meten is nog altijd weten..
Maar die Amerikanen zijn altijd al sensatiebelust geweest..
Hoogspanningslijnen worden altijd van 2 kanten bewaakt.In Europa tenminste.
Is er nergens een alarm afgegaan toen die lijn knapte? Dan valt meestal ook de voeding af.
Er was eens een "Oeps"moment in Zuid-limburg.. een bewakingsdraadje losgetrokken in het schakelstation, half Limburg in het donker....

[Bericht gewijzigd door mel op 17 april 2019 13:49:29 (28%)]

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Zo op het filmpje schat ik ergens een 50 of 66kV lijn. Op dat spanningsniveau zit meestal niet het meest geavanceerd spul. En meestal is het een uitloper, soms naar een trafo op steeltje.

Tja ik begrijp dit soort van beelden nooit zo. Waarom springt er in dit soort gevallen geen zekering. Is de stroom daar gewoon nog te klein voor? Of zitten er geen zekeringen in ofzo?

In sommigge films zie je ook wel eens dit soort dingen. In willekeurig door natuurgeweld ingestort of compleet aan puin geschoten gebouw zie je overal loshangende bedrading, verlichtingsbalkjes die uit het plafond hangen enz. En alles blijft maar onder spanning staan. Komen de hoofdpersoenen van de film drie weken later weer in dat gepouw dan staat nog steeds alles onder spanning en staan de uit het plafond hangende lichtbakken te knipperen. Nu heb ik dat nooit erg geloofwaardig gevonden. Er zal heus wel ergens een zekering springen die alles stroomloos zet denk ik dan.

Ik kan me voorstellen omdat het veelal amerikaanse films zijn dat ze daar in us geen zekeringen plaatsen. De veiligheid normen in Amerika zijn toch wel anders dan de Europese normen.

Bij die hoogspanningskabels kan dat blijkbaar wel. De stroom blijft gewoon lopen terwijl alles staat te branden en knetteren. Er springen blijkbaar geen zekeringen!

Hoe kan dit? Weet iemand dat? Er zijn toch best wel mogelijkheden denk ik. Je kunt aardfoutstromen meten en controleren, Kortsluitstromen meten. En kun je niet gewoon meten of de verbinding er nog is? In alle gevallen kun je de boel toch zo snel mogelijk uitzetten?

mel

Golden Member

In Europa , zeker in Nederland, is dat zeker het geval.
Maar ja.. Amerika he...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Bij deze gebeurtenis had het systeem bij de eerste klap al uit moeten zijn denk ik dan. Maar ja dit is India.

https://vimeo.com/4895139

En waarom blijft dit doorbranden?

https://www.youtube.com/watch?v=B3zltVGa5sk

In alle gevallen kun je de boel toch zo snel mogelijk uitzetten?

Maar waarom zou je dat in alle gevallen willen?
Een netbeheerder (vroeger ook leverancier) wil zolang mogelijk blijven transporteren. Als je een niet geaard net hebt, en je krijgt ergens in je kabels een aardsluiting, dan merken de afnemers daar niet onmiddellijk wat van. Bij een bedrijfsvoeringscentrum zal er, als 't goed is, een signaaltje binnenkomen. Dan worden er techneuten op afgestuurd, die dan ter plaatse gaan onderzoeken waar de fout daadwerkelijk zit. Misschien bestaat er apparatuur die deze info al op afstand kan geven, maar dat is óók weer een extra investering.
Niet geaarde netten komen in nl hoofdzakelijk voor in de gebieden die van origine gemeentelijke bedrijven hadden.

Ooit een keer in Rotterdam, ik rij vanuit de Heemraadssingel de tunnel in, en kom vast te staan achter een gestrande tram. De bovenleiding was naar beneden gekomen, de trambestuurder liep naar me te schreeuwen en te vloeken dat ik achteruit moest. Die 600V lijn kan ook tekeer gaan als ie aan de rails raakt. Maar hoe moet je zoiets beveiligen? Zolang er geen kortsluiting is, blijft er gewoon spanning op. Een beetje knetteren is geen sluiting.
Over in de grond gelegde kabels, blijf uit de buurt. Zoals ik al in het topic over die KPN kabel heb gezegd, wees voorzichtig als je een kabel moet verleggen.

Edit

En waarom blijft dit doorbranden?

Ja, ik weet ook nog wel een paar filmpjes met in de fik staande treinen.
Kzocht eigenlijk een andere.
https://www.youtube.com/watch?v=LIbN3b5Xsc8
Dat de spanning niet afschakelt, komt omdat de stroom niet groot genoeg is. Die overslag tussen de fasedraden, en bij die scheiderschakelaars, het is indrukwekkend, maar de stroom word net niet groot genoeg.
Toen in Diemen gebeurde dat wél...

[Bericht gewijzigd door mvdk op 17 april 2019 15:59:11 (14%)]