ADC probleem bij dsp mengpaneel

Dag iedereen,

Ik ben bezig met het maken van een dsp mengpaneel, gebruikmakend van een D2 renesas processor. Hierbij nam ik voor de microfoon inputs een AK5703EN ADC.

Nu deze adc doet wat hij moet doen enkel en alleen bemerk ik dat mijn ADC precies te gevoelig reageert op inkomende signalen en of mijn filterschakeling op één of andere manier een signaal genereert. De zang komt goed binnen maar indien mijn print gewoon op tafel ligt en ik tegen de tafel boks, zie ik in mijn programma dat mijn processor dit opneemt als audio signaal. Ook indien er geen microfoon aangesloten is en ik op tafel tik ontvangt mijn processor dit signaal.

Er zijn op mijn print ook nog cirrus logic adc's aanwezig die voor andere doeleinden bestemd zijn die dit probleem niet hebben.
Nu is de vraag, hoe los ik dit op?

Alvast bedankt,
RoB8798

elmowww

Golden Member

Ik ken dit probleem voornamelijk van condensatoren. Zitten die in jou signaalpad? En zoja, welk type? Y5V, elko, X7R, X5R, C0G, NP0?

Er zijn nogal wat diëlektrica (in MLCC`s) die een piezoelektrisch effect hebben...

Kan je een schema en de types condensator tonen?

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Ik dacht ook spontaan aan condensatoren, ik heb helaas geen idee welke condensatoren dit exact zijn. Heb deze namelijk niet zelf gekocht. Het zijn allemaal keramische SMD condensatoren die 0603 of 1206 van grootte zijn.

In bijlage kunt u het schema vinden van connector tot input van de ADC.

elmowww

Golden Member

Nou, die zouden je probleem wel kunnen veroorzaken...

Als je condensatoren niet belachelijk groot en duur zijn, zijn het waarschijnlijk geen types die niet piezoelectrisch effect hebben.

Zoek het eens na. Avx of epcos hebben er documentatie over.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling