inductiekookplaat werkt maar voor de helft

Goedemiddag we hebben een ikea inductiekookplaat framtid hinf4t waar de linker kant het niet meer van doet. Het bedieningspaneel aan de linkerzijde brand ook niet en is dus niet bedienbaar. Als ik de stroom er op zet dan lichten beide bedieningspanelen op en gaan dan uit. Als ik de plaat aanzet met de aan/uit knop brand alleen de rechterzijde. Heb de electronica al bekeken, maar kan er uiterlijk niets aan zien. Lijkt me een klein probleem, maar wie kan me op weg helpen. Groet René

Zijn alle voedingsspanningen aanwezig?

Alle voedingsspanningen zijn aanwezig. Neem aan dat je bedoelt dat ik 2x 220 volt aangesloten heb.Het rare is dat het bedieningspaneel wel even oplicht als ik de spanning er opzet. Het lijkt dus haast een electronica probleem.

[Bericht gewijzigd door Rene1967 op woensdag 17 april 2019 15:26:28 (78%)

Als een va nde 230V niet (juist) aanwezig is, start plaat niet door.Dit klopt dan.

of een probleem met de hulpvoeding op de print, elco's gaar. komt ook vaak voor.

check eerst de 230V, en check de perilex stekker, die fikken weleens uit als men deze verkeerd heeft aangesloten ( 1x nul ipv 2x nul bij kookgroep op 1 fase )

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De printplaat met schroevendraaier is de rechter en dus werkende printplaat de andere is de linker printplaat. Als de ventilator stuk is werkt dan de bediening ook niet meer??

[Bericht gewijzigd door Rene1967 op donderdag 18 april 2019 20:56:34 (75%)

de hulpvoeding linksonderop de print is een kanshebber, en meet die IGBT's tegen t koelprofiel eens door, soms ligt er 1 in sluiting..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman bedankt voor je reactie. Kun je me in simpele woorden uitleggen hoe ik die IGBT door moet meten?? Ik heb een multimeter en weet hoe die werkt, maar ik weet niet hoe ik zo'n IGBT door moet meten.

doorgaans als je laag meet ohms tussen de E en C, is die dood. je hebt vergelijk, de andere print is goed immers..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Op 18 april 2019 22:08:35 schreef testman:
doorgaans als je laag meet ohms tussen de E en C, is die dood.

Of heb je de gate geladen ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb recent nog een 2 pits ikea plaatje gerepareerd. Daarvan was er een voedings-elco verlopen, hij stond echter niet bol. Dit gaf precies hetzelfde effect. Als je een multimeter hebt met condensator meting zou je ze eens door kunnen meten. Hiervoor moet je ze wel eerst lossolderen.

Spanning staat en stroom gaat!

Als de igbt's stuk zijn dan is er schade en de zekering slaat af in de meterkast.

hoeft niet, hangt ervanaf hoe de igbt is doorgeslagen, heb ook al gehad dat 1 voeding niet opkwam van 2 pitten. het relais wat de AC op de brugcel schakelde kwam niet in, lag toen ook 1 zo'n ixys igbt in sluiting.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 april 2019 22:05:20 schreef Rene1967:
Testman bedankt voor je reactie. Kun je me in simpele woorden uitleggen hoe ik die IGBT door moet meten?? Ik heb een multimeter en weet hoe die werkt, maar ik weet niet hoe ik zo'n IGBT door moet meten.

De "zwarte blokjes met 3 pinnen" die tegen die metalen koelblok geklemd zijn.
Die kun je met de multimeter op stand "weerstand" uitmeten.
Om te weten hoe een goeie meet kun je zo een blokje meten aan de rechterprinplaat die wel nog werkt.
En zo al die blokjes met 3 pinnen meten.
Soms ook een losse soldering aan de achterkant van de print, aan de relais of bruggelijkrichter ofzo, kun je visueel zien.

Ik heb inmiddels de igbt's gemeten en die geven allemaal ongeveer dezelfde waarde aan dus die zijn in mijn ogen goed. De printplaat heb ik met een vergrootglas bekeken, maar kan aan de solderingen niets zien. Die voedings elco's zitten naast de hulpvoeding linksonderop??

zowel die helemaal links als die 2 meer in t midden onder.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb net de printplaten verwisselt links en rechts, maar dan verandert er niets. Dan gaan de bedieningspanelen links en recht branden als de stekker in het stopcontact gaat, daarna gaan ze uit. Druk ik dan op de aan/uit knop gaat gewoon het rechter bedieningspaneel aan en als ik hem bedien +/- gaat de ventilator rechts draaien. Het linker bedieningspaneel blijft dan uit. Kan dus de conclusie wel trekken dat het niet in de voeding/printplaat zit het probleem. Zou het dan toch in het linker bedieningspaneel zitten of word de boel uitgeschakeld als bv de ventilator niet kan draaien of een van de verwarmingselementen sluiting maakt?? Zal die ventilator morgen eens meten/testen??

als de fan een 2 draads model is, dan wordt er niks gemeten. heb je steeds getest in de keuken? check dan zeker de voeding van de printen, beide krijgen aparte 230V.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik heb de bedrading van stekker naar beide printplaten gemeten en die is goed. De fan heeft inderdaad maar 2 draadjes. De printplaat kan ik nu wel uitsluiten lijkt me nu ik ze gewisseld heb en het probleem gelijk blijft. Heb de verwarmingselementen nog niet doorgemeten/onderling vergeleken wat weerstand waarde.

Op 20 april 2019 14:08:09 schreef Rene1967:
ik heb de bedrading van stekker naar beide printplaten gemeten en die is goed. De fan heeft inderdaad maar 2 draadjes. De printplaat kan ik nu wel uitsluiten lijkt me nu ik ze gewisseld heb en het probleem gelijk blijft. Heb de verwarmingselementen nog niet doorgemeten/onderling vergeleken wat weerstand waarde.

Meet toch eens of er daadwerkelijk 230V op elke print binnenkomt.

NB: Volgens mij heb ik dezelfde kookplaat en bij die van mij zijn alle pitten exact gelijk aan elkaar. Die kun je dan dus ook even van kant laten wisselen.

als elke pit een temperatuursensor in de kern heeft, dan kan het ook nog daaraan liggen, toestel denkt dat ie overtemp heeft. meet de sensoren eens na. netvoeding meet je niet door draden door te meten, zit er een rotte verbinding ergens, dan komt die er pas bij lopend vermogen uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 april 2019 14:36:50 schreef testman:
als elke pit een temperatuursensor in de kern heeft, dan kan het ook nog daaraan liggen, toestel denkt dat ie overtemp heeft. meet de sensoren eens na.

Dan verwacht ik wel dat hij uitschakelt, maar op de pit waar de defecte sensor zit een 'H' in het display weergeeft.

ik ken miele platen met ego sturing, maar die hebben bijna 24/7 een H in beeld staan. tik je met je knokkels op de pit gaat vaak de H meteen weg. los contact in de sensor of de bedrading..

een knop die ingedrukt blijft op de besturing kan ook, immers draait die print niet mee doorgaans..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In de inductiepitten zitten vaak 2 thermometers. eentje is een ntc/ptc om de temperatuur te meten (o.a. voor de H indicatie)> De andere is een thermische zekering. Als deze doorgesmolten is wil de boel niet starten.

probeer anders eens een voor een de pitten en bedienpanelen van links naar rechts om te steken. Dan zou je de boosdoener moeten vinden.

[Bericht gewijzigd door meander op zondag 21 april 2019 02:35:45 (24%)

Spanning staat en stroom gaat!