Rare metingen zonne-installatie.

M'n pa heeft een zonne-stroom-installatie laten aanleggen. Werkt prima.

De metingen zijn echter "tricky".

De stroom-trafos om het verbruik te meten zaten tot eind 13-april verkeerdom: Als er geproduceerd werd DACHT het systeem dat er kennelijk 2x zo veel afgenomen werd.

Maaaarrrr... Als in de nacht de PV installatie nul opbrengt, dan verwacht je uitsluitend negatieve getallen met een omgedraaide stroomtrafo. Dat is niet zo: Na de dag duurt het lang voordat het gemiddelde rond de nul is gekomen. En na het omdraaien op de 13e zie je nu een structureel "nulniveau" wat "onder nul ligt". Het huis produceert structureel stroom.... Volgens de meting.

Nu heb ik hem gevraagd om eens te kijken of het aan een specifieke fase ligt. (hij heeft een driefase installatie). Dus hij heeft vanavond 1 fase losgehaald en... ineens ziet alles er vrij normaal uit. Dat is dus de boosdoener. Maar wat kan er aan de hand zijn? Ik dacht eerst: loscontact in de stroomtrafo, maar dan moet ie gewoon nul geven. Precies wat ie nu met losgenomen stroomtrafo doet.

Iemand een suggestie over wat er aan de hand kan zijn?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Alle drie stroom trafo's en spannings aansluitingen goed ?

Wel vaker meegemaakt in een 3 fase installatie zit in stroom trafo verkeerd om. Ook moet de fase waar de stroomtrafo opzit dezelfde gelijk lopen met de spanningsmeting.
Zit bv 1 van de 3 stroomtafo's verkeerd om dan krijg je vreemde meetresultaten. Ook de spannings aansluitingen bv L1-L2 verwisselen geeft rare meetresultaten.
Een goede check is meestal als je de cos phi van de meter afleest met een elektrokachel aangesloten.
IL1 UL1
IL2 UL2
IL3 UL3

N

https://media.fortop.nl/public/files/knowledge/whitepapers/fig-1-meetnauwkeurigheid.jpg

Het is idd heel belangrijk dat alles juist is aangesloten omdat de metingen ook het + of - teken (richting) van de stroom en spanning in de formules gebruiken.

LDmicro user.

Stroomtrafos hebben een K en een L aansluiting (en soms ook een k' en l') De K is de inkomende stroomkant.
De stroomtrafo van L1 behoort natuurlijk bij de spanningsmeting van L1
etc.

Kom een smet wat nadere gegevens.
Stroomtrafos, meetapparaat, opstelling, (waar zitten de trafo's) etc

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Zit de fout er niet in dat je je enkel focust op het actief vermogen ?

Het actief vermogen zal 's nachts wel slechts één richting op gaan,
maar je stroom sensor meet het totaal vermogen (actief en reactief).

Het kan best zijn dat de powerfactor (en cos fi ?) zodanig is dat er weinig actief vermogen is maar veel reactief of capacitief.

De totale stroom zou zomaar de andere kant kunnen uit vloeien (negatieve waarde gemeten op de CT) terwijl het enkel reactief vermogen is. Je kWh teller telt dan niet verder, maar toch loopt er stroom.

Correct me if 'm wrong, it's only a guess.

Shiptronic

Golden Member

Verkijk je je ook niet op wat maanlicht met de panelen doet bij een heldere nacht?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Franssel

Golden Member

Op 18 april 2019 14:14:44 schreef Shiptronic:
Verkijk je je ook niet op wat maanlicht met de panelen doet bij een heldere nacht?

0.0 bij mij

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Lambiek

Special Member

Op 18 april 2019 14:14:44 schreef Shiptronic:
Verkijk je je ook niet op wat maanlicht met de panelen doet bij een heldere nacht?

Wij hebben het hier één keer gehad, ik wist niet wat ik zag. Het was maar iets van 2Watt of zo, maar het liep wel mooi door naar de zon op in de volgende morgen. :)

Maar wat rew zijn probleem betreft, ik zou alles eens goed nalopen als je bij je vader bent.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Frederick E. Terman

Golden Member

Maanlicht? Dat had ik niet gedacht. Want dat is zelfs bij volle maan minder dan een lux, terwijl de zon soms wel 100 000 lux is.
Ik ga er ook eens op letten!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Het is echt één maal gebeurt. De opbrengst stelt natuurlijk niets voor, maar het heeft wel de omvormer opgestart. Heb er trouwens een die bij 70V al begint, misschien speelt dat ook een rol. En de panelen liggen op een plat dak onder een hoek van +/- 20 graden.

Moet ook zeggen dat het me verbaast wat de panelen doen bij bewolkt en donker weer, ik heb van de winter niet één dag gehad dat de panelen niets op brachten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 18 april 2019 16:50:02 schreef Lambiek:
Moet ook zeggen dat het me verbaast wat de panelen doen bij bewolkt en donker weer, ik heb van de winter niet één dag gehad dat de panelen niets op brachten.

Echt nul heb ik nooit gehad, maar 23 januari jongstleden was met 8Wh toch best wel laag.

Daadwerkelijke opbrengst van de maan heb ik nooit gehad.

Op 18 april 2019 06:36:51 schreef Peter112:
Alle drie stroom trafo's en spannings aansluitingen goed ?

Ze zaten volgens ons alledrie verkeerdom tot 13 april. Zie de "virtuele verbruikspiek" als de zon schijnt

Even vereenvoudigend: De zonne installatie levert 10A, die ook voor 100% het net op gaat. (het huis staat "uit"). Dan hoort ie zeg maar "-10A" opname uit het net te meten. Maar hij meet "10A". Hij denkt dan dat er 20A verbruikt wordt.

De stroomtrafos zaten verkeerdom en op verkeerde fases. De electricien beweerde bij hoog en bij laag dat ie het goed gedaan had. Ondertussen hebben we de "productie" CTs gewoon helemaal goed. Die geven een cos phi (als er geproduceerd wordt) die redelijk is.

De CTs om het verbruik te kunnen meten, die moet je OFWEL tussen de meterkast en het huis zetten OFWEL tussen de meterkast en de netbeheerder. Wat je gedaan hebt kan je instellen. 1x instellen. En dan nooit meer veranderen. Dat is dus verkeerd gegaan en de klantenservice heeft het nu gecorrigeerd. Maar voordat we er achter waren dat dit het geval was, zijn ze omgekeerd: "Misschien snappen we niet goed wat ze bedoelen met pijl naar de meterkast". Dus tot 13 april hebben de CTs van het online rapportagesysteem verkeerdom gezeten. m.i. : jammerdan: dat scheelt niet in de productie of het verbruik, alleen in de rapportage. (Mijn pa heeft nu 1.08MWh verbruikt volgens het online systeem. Dat is beduidend meer dan de werkelijkheid...).

Maar goed. De klantenservice heeft de foute positie van de CTs gecorrigeerd en toen stonden ze verkeerdom.

@pamwikkeling: Dat ding wekt sterk de indruk correct om te gan met powerfactor en dergelijke.

Ik kan in de online rapportage geen cos phi getallen vinden. Mogelijk was dat alleen op de "app" die m'n vader op z'n telefoon heeft. Als de CT op de verkeerde fase zit... Hmm. dan gaat ie negatieve getallen meten. Maar dan krijg je dus niet de mooie 2x de productie getallen die we zien van toen ze verkeerdom stonden.

@pamwikkeling: De stroom loopt altijd dezelfde kant op als het actieve vermogen.

@toeternietoe: Het is een systeem met micro-omvormers van Enphase. De "productie" CTs zitten op de draad die naar de schuur gaat waar de panelen op liggen. Pa zegt dat ie zelden of nooit in de schuur stroom verbruikt dus 1) de meting moet redelijk zuiver zijn 2) we weten dat er kleine verschillen kunnen zijn. De andere CTs kan je kiezen waar je ze zet, maar dan moet je het wel goed configureren in het ding. Je kan het zelf daarna niet meer veranderen.

Op 18 april 2019 17:15:04 schreef blurp:
Daadwerkelijke opbrengst van de maan heb ik nooit gehad.

Dat moet heel sterk afhangen van de omvormer. Als de panelen 5W opleveren, dan kan dat zomaar voor 100% opgaan aan het eigen verbruik van de omvormer. En als er maar 3W verbruikt wordt, dan ga je die 2W zien.

Mijn pa heeft micro-omvormers. Ieder paneel van 250W een eigen omvormer. Dat zal ongunstig zijn voor de opbrengst bij maanlicht...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 18 april 2019 17:19:33 schreef rew:
Mijn pa heeft micro-omvormers. Ieder paneel van 250W een eigen omvormer. Dat zal ongunstig zijn voor de opbrengst bij maanlicht...

Volgens mij starten micro-omvormers ook later op, je hebt weer wel het voordeel dat je het per paneel kunt bekijken.

Op 18 april 2019 17:15:04 schreef blurp:
Daadwerkelijke opbrengst van de maan heb ik nooit gehad.

Ik heb net even zitten zoeken, het was in de nacht van 25 naar 26-08-2018, toen was het volle maan. De omvormer is om 03:10 opgestart, ik wist niet wat ik zag de volgende morgen. :)

Maar het is wel rew zijn topic!

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Frederick E. Terman

Golden Member

Het was afgelopen nacht volle maan en helder, ideaal dus.
De omvormer is niet gestart helaas, maar uit nieuwsgierigheid heb ik vanochtend vroeg, met de maan westzuidwest, de spanning gemeten.
Ik had iets van 50 V uit de ene (steil opgestelde) string, en bijna niets uit de andere (liggende).
Maar nu de microfoon weer naar @rew en zijn topic. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

We zijn nu de stroom trafos op andere fases aan het zetten dan volgens de adminsitratie zou moeten. En CT1 op fase 3 geeft een veel hogere PF dan op z'n "eigen" fase. Maar voor CT2 kunnen we nu geen goede fase vinden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

op t werk is zo'n schrijvende meter, die is niet aan de gang te krijgen als L1 niet samen met amperetang 1 zit enz.. en niet eens L1 van de meter op een fase en dan de rest op de overige, nee de meter wil een zelf bepaalde volgorde van de fasen, zit dat niet goed krijg je een rare Pf en registreert het ding ook niks.

hier in huis ook, heb ook een losse meter met stroomtrafo om de hoofdvoeding, zit de netstekker van die meter verkeerd ( spanning meting via aparte spanningstrafo ) of de stroomtrafo verkeerdom, dan heb ik constant eenzelfde Pf of 3 streepjes.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Oh, dit ding meet wel degelijk "verkeerdom" getallen. Dus een pf van -0.3 dat kan ie gewoon doorgeven. Wel doet ie soms een beetje raar. Dus -215W, -233VA geeft een powerfactor van -1 en niet -0.92 die ik uitreken op basis van de W en VA getallen. (hmm. Moet even nadenken of de PF nu -0.92 of +0.92 moet zijn).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Update / eindrapport:

* We hebben de zonneinstallatie voor een dag de nek om gedraaid. Geen storende invloed van de zonnepanelen op de meting. Bovendien: de garantie dat iedere sub-meting dus "afname van energie" moet zijn.

* M'n vader heeft een waterkoker van 2kW gevonden.

* We hebben alle CTs op 1 fase gezet en de waterkoker aan. Verbruik 1A: Die zit niet op deze fase.

* Na drie keer "nee dit is hem niet" heb ik geconstateerd dat het "en pa maakt een screenshot en mailed dat naar me" onbetrouwbaar was. Bij de vierde fase die we probeerden kreeg ik ineens twee mails en op 1 daarvan was de waterkoker "gevonden".

* met instructies: Wissel de CTs totdat ze alledrie > 5A aangeven lukt het uiteindelijk om de juiste fase te vinden: De juiste fase is degene die aangeeft: 9A, 2200VA, 2000W. De andere twee geven aan: 9A 2200VA 1000W.

* CT2 / fase 2 blijkt de juiste te zijn. Toen hebben we CT1 en CT3 op andere fases gezet en de waterkoker naar een ander stopcontact verhuisd.

* Nu kregen we weer zo'n 9A 1000W 2200VA meting (op CT1). Dus: CTs 1 en 3 wisselen van positie en nog een keer meten. Nu 2000W op CT3. Precies zoals verwacht.

* Dan alleen nog even alle tekens goed krijgen door degenen die negatieve resultaten geven om te draaien.

Merk op dat de elektricien aldaar bij hoog en bij laag beweert dat de boel goed gelabeld is en niet verkeerd kan zijn. Toch zaten ze alledrie verkeerd. Pa gaat de labels op de draden verversen.

De CTs zitten op duidelijk gelabelde posities op het meet-ding aangesloten. Dat zit gewoon altijd zoals we denken dat het zit.

Sinds kwart voor vier vanmiddag zijn alle "verbruiks metingen" gewoon positief. De zonnepanelen staan ook weer aan en hebben vandaag totaal nog 0.6kWh kunnen produceren (vrijwel niets dus: een goede zonnige dag levert 15kWh op). Gisteren heeft ook niets opgeleverd. Kennelijk hebben we hem toen VOOR het starten van de productie al afgeschakeld.

Met deze actie is dus max 30kWh aan energie verloren gegaan. Dat kost ongeveer 6-7 euro. Dat is een zinnige extra investering bovenop de duizenden die al uitgegeven zijn om de boel netjes aan het meten te krijgen.

Conclusie:
* Denk niet dat het wel "ongeveer" zal kloppen. Gewoon vanaf scratch uitzoeken.
* zoek een grote ohmse belasting die de rest van de afnemers overschaduwd en een hoge PF heeft.
* vereenvoudig de situatie door de zonnepanelen af te schakelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Merk op dat de elektricien aldaar bij hoog en bij laag beweert dat de boel goed gelabeld is en niet verkeerd kan zijn. Toch zaten ze alledrie verkeerd. Pa gaat de labels op de draden verversen.

Die is dan vast 'gecertificeerd' of 'erkend' :)

Maar mooi dat het 'remote' toch gelukt is. Is wel ff gedoe zo...

Op 21 april 2019 22:46:57 schreef rew:

Met deze actie is dus max 30kWh aan energie verloren gegaan. Dat kost ongeveer 6-7 euro. Dat is een zinnige extra investering bovenop de duizenden

dat is alleen als je nog een ferraris meter hebt en de meter dus 1:1 terugloopt. met een slimme meter krijg je maar 1/2 of 2/3 voor een teruggeleverde kWh van wat jij betaalt voor een afgenomen kWh.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De verhouding is normaliter slechter, maar in Nederland mag je (tot 5000/jaar) geleverde kWhtjes wegstrepen tegen afgenomen kWhtjes. Effectief krijg je dan dus gewoon 20-22 cent per kWh er voor terug.

In Frankrijk is per wet van 9 mei 2017 vastgelegd dat je 10ct per geleverde kWh moet krijgen.

De "maximale kosten" die we gemaakt hebben door de installatie tijdelijk uit te zetten blijft echter onafhankelijk van de opbrengst van teruggeleverde stroom: Voor de maximale kosten gaan we er van uit dat ie nu stroom heeft moeten kopen die hij anders uit z'n installatie had gehaald.

Er zijn in Frankrijk 120 erkende installateurs. Altijd 1 in de buurt! :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@Lambiek Enphase beweert zelfs dat ze juiste wel eerder starten en langer door gaan met vermogen leveren.
Er zou een condensator in zitten die opgeladen word en af en toe dan zelfs een 1/2 sinus lang wat vermogen op het net zetten.
(ooit een zeer agressieve verkoop / lesdag van Enphase mogen meemaken, de lunch was overigens prima, en het geheel gratis)

Ik heb hier op een ZW systeem met SF en SE wel een paar dagen 0,0 opbrengst gehad van de winter helaas.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op 23 april 2019 00:18:01 (13%)]

zit sinds 2009 in de PV.
Lambiek

Special Member

Op 23 april 2019 00:17:02 schreef andre1973:
@Lambiek Enphase beweert zelfs dat ze juiste wel eerder starten en langer door gaan met vermogen leveren.

In de praktijk is het toch echt anders, als ik het vergelijk met een neef van me. Hij geeft het trouwens zelf aan ook, hij verkoopt ook PV installaties.

ooit een zeer agressieve verkoop / lesdag van Enphase mogen meemaken,.....

Zegt dat al niet genoeg. :)

Ik heb hier op een ZW systeem met SF en SE wel een paar dagen 0,0 opbrengst gehad van de winter helaas.

Hier geen last van gehad.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.