Luxman T530 verloopt

Op 5 mei 2019 14:53:02 schreef wvogel57:
De kring die het dichtst bij het discriminator IC zit is de eerste kring. De tweede kring van het double tuned circuit zit verder weg, is mogelijk inductief of capacitief gekoppeld met de eerste kring. Met die tweede kring trek je de S-curve in het midden van de doorlaat recht, en minimaliseer je de vervorming. Regel de eerste kring op 0 Volt af als je een draaggolf precies op de mf aanbiedt. Met de tweede kring kun je de uitgangsspanning naar de + of naar de - ontregelen. Noteer de maximaal mogelijke ontregeling in Volts of millivolts en zet de tweede kring precies ertussenin. Daarna de eerste kring weer op 0 Volt afregelen. Deze afregelingen herhalen totdat geen verbetering meer optreedt. De + en - afwijkingen meet je aan de uitgang van de discriminator. Als de tuner een nuldoorgangsmeter heeft voor de afstemming, kun je ook daarop kijken.

Ik heb nu een goed werkende meetzender van Philips (+counter want de Philips heeft zo'n analoge schaalverdeling). Aan het begin en het eind van de schaal komt de gemoduleerde 1kHz er prima uit (scoop).En ook precies op z'n plaats. B.v 90.05MHz op de counter is 90.05Mhz op de tuner. Ik wil die linker spoel zodanig afregelen, dat de vervorming op zijn laagst is. Hoe doe ik dat zonder THD-meter? SM beschrijft prima, hoe dat moet, maar met een vervormingsmeter. Je hebt het over de uitgangsspanning, is dat in dit geval dan de sterkte van die 1kHz? Dus m.a.w in dit geval de 1kHz sinus 'uitpieken' met die linker spoel? Sorry voor mijn traagheid van begrip....!

Scope's zijn niet erg nauwkeurig als het om vervorming onder de 1% is. Ik zet dan een koptelefoon op (die vervormen meestal minder dan een huis en tuin kamer luidspreker en luister naar het scherpe kantje van een 1kHz sinus. Dat scherpe kantje moet weg zijn zijn zodat de sinus zo zuiver als mogelijk klinkt. Als je de distortion op dat nivo wilt meten verval je a. in een duur meetsinstrument of b. bouw je een dubbel T filter wat je afstemt op de 1kHz, het residue is de vervorming die te meten is, dat zijn de overgebleven hogere harmonischen van de grondfrequentie. Ik zou de koptelefoon methode doen. Je doet die niet voor een klant die een meetbrief wenst?
Die rechter spoel draai je dus net zolang voorzichtig tot je minimale vervorming hoort. Dit was een kwaliteits item, goedkopere receivers hadden maar één spoel en niet die fijnregeling die jouw ontvanger heeft.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 27 juni 2019 11:50:50 (14%)]

Frederick E. Terman

Golden Member

Afregelen op het gehoor gaat vrij goed als je eenmaal door hebt waarop je moet letten. Eventueel kun je expres eerst flink de verkeerde kant op draaien, om te horen waar het om gaat.

Lukt het toch niet, dan zou je een van de vele gratis spectrumanalyzer programmaatjes kunnen gebruiken.
Zelfs met een spectrum app op de telefoon, voor de luidspreker (of een schelp van de hoofdtelefoon) gehouden, zou je goed kunnen meten: je hoeft immers alleen maar het ongewenste 'paaltje' van de 2 kHz zo klein mogelijk te maken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 27 juni 2019 11:41:02 schreef RAAF12:
Scope's zijn niet erg nauwkeurig als het om vervorming onder de 1% is. Ik zet dan een koptelefoon op (die vervormen meestal minder dan een huis en tuin kamer luidspreker en luister naar het scherpe kantje van een 1kHz sinus. Dat scherpe kantje moet weg zijn zijn zodat de sinus zo zuiver als mogelijk klinkt. Als je de distortion op dat nivo wilt meten verval je a. in een duur meetsinstrument of b. bouw je een dubbel T filter wat je afstemt op de 1kHz, het residue is de vervorming die te meten is, dat zijn de overgebleven hogere harmonischen van de grondfrequentie. Ik zou de koptelefoon methode doen. Je doet die niet voor een klant die een meetbrief wenst?
Die rechter spoel draai je dus net zolang voorzichtig tot je minimale vervorming hoort. Dit was een kwaliteits item, goedkopere receivers hadden maar één spoel en niet die fijnregeling die jouw ontvanger heeft.

Linker spoel toch? Verst van de IC af.