Buitensensor weerstation defect

Gaat om een goedkoop weerstation (Cresta) met een buitensensor DTX250. Dit soort sensors heeft vaak een beperkte levensduur en dat is ook hier het geval. Vervangen kan, zal inclusief verzenden ergens rond € 25,00 kosten, wat buiten proportie is aangezien je voor rond dit bedrag een complete nieuwe set hebt.

Buitensensor open gehad, verdachte is een NTC-weerstand die oneindig meet. Bij een omgevingstemperatuur van 25.6 graad (geijkte thermometer) levert een weerstandswaarde van 48,9 K ohm een correcte uitlezing op de display van de sensor.

Vraag is nu, welke NTC-weerstandswaarde daarbij past. Bestaan daar datasheets voor?

bprosman

Golden Member

Een NTC waarde word vastgelegd bij 25 Graden celcius... mijn gok zou 50K zijn. Omdat je iets lager zit dan 50K bij een iets hogere temp dan 25 Graden.
47K lijkt me te laag.

http://2avrmz2nom8p47cc28p2743e-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/upl…

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 22 april 2019 19:47:19 (23%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Als die getallen exact zijn, heb je een 50k ntc nodig met een beta van 3300...
http://www.southerntemp.co.uk/reference/ntc-thermistor-calculator/

De omgevingstemperatuur doet weinig terzake als de ntc niet is aangesloten.
Je kunt 't wat nauwkeuriger krijgen door een wat lagere waarde te proberen (bijv. 33k)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 22 april 2019 21:18:43 (36%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De opmerking over de omgevingstemperatuur was inderdaad een denkfout - de enige vraag is natuurlijk bij welke weerstandswaarde een bepaalde temperatuur wordt getoond.

zou het de nauwkeurigheid verbeteren als ik nog een paar andere weerstands/temperatuurmetingen toevoeg zodat je de karakteristiek beter kunt zien? En wat bedoelde je met een ntc van 33K die nauwkeuriger zou kunnen zijn? Wat is de theorie daarachter?

Arco

Special Member

Nee, een gewone weerstand aansluiten van 33k, en dan de temperatuur aflezen.
Daaruit kun je de betawaarde van de NTC afleiden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com