Het is mooi weer om te varen! Dan moet de motor het natuurlijk wel doen!
Ik heb een Yamaha 55pk buitenboordmotor uit 1990. Het is een tweecilinder, maar hij draait nu slechts op één cilinder. Probleem: bij de ander geen vonk.
Uit de CDI lopen o.a. twee draadjes naar de bobines. Met draadje1 op bobine1 wel een vonk, op bobine2 ook een vonk. Met draadje2 op bobine1 geen vonk en op bobine2 ook geen vonk. Eerste indruk is dus dat er iets mis is in de CDI.
Het is wat lastig aangezien ik geen elektrisch schema heb van de motor of CDI. Type TIA02-12 008 van Hitatchi, staat er op. Volgens mij is het bijbehorende onderdeelnummer 663-85540-14.
Nu kan ik een nieuwe kopen en afwachten of deze opsturen voor test/revisie, maar het zou mooi zijn als ik 'm zelf kan fixen! Kan ik misschien m'n oscilloscoop nog terugverdienen als die van pas komt.
Met een multimeter op zowel draadje1 als draadje2 zag ik de spanning ten opzichte van de massa wel verspringen, maar dit gaat nog al snel. Ik weet niet of ik er zo mijn oscilloscoop aan kan hangen of dat ik die dan misschien kapot maak. Wat me wel opviel was dat de stroomsterkte door het werkende draadje/bobine leek hoger (pieken boven 10A) dan die in de niet-werkende (max ~10A), maar ook dit ging nog al snel.
Iemand suggesties wat ik kan doormeten? Ik heb de CDI al open gezaagd om alle contactpunten op de pcb opnieuw te solderen (ivm mogelijk koude lassen), maar dat mocht niet baten. Bobines geven ook normale weerstandswaarden.
Ik vond een simpel CDI circuit (zie bijlage). Pulse rotor lijkt me niet het probleem, want dan zou hij helemaal niet lopen - ook niet op een cylinder, lijkt mij. Excitor coil kan alleen het probleem zijn als er twee excitor coils zijn, voor elke bobine één. Lijkt me ook niet heel waarschijnlijk, maar misschien heb ik het mis.
Misschien een elco in de CDI die niet genoeg capiciteit meer heeft? Is dit waarschijnlijk? Het hele printplaatje zit in een soort epoxy gegoten helaas.