CDI repareren?

Het is mooi weer om te varen! Dan moet de motor het natuurlijk wel doen!

Ik heb een Yamaha 55pk buitenboordmotor uit 1990. Het is een tweecilinder, maar hij draait nu slechts op één cilinder. Probleem: bij de ander geen vonk.
Uit de CDI lopen o.a. twee draadjes naar de bobines. Met draadje1 op bobine1 wel een vonk, op bobine2 ook een vonk. Met draadje2 op bobine1 geen vonk en op bobine2 ook geen vonk. Eerste indruk is dus dat er iets mis is in de CDI.

Het is wat lastig aangezien ik geen elektrisch schema heb van de motor of CDI. Type TIA02-12 008 van Hitatchi, staat er op. Volgens mij is het bijbehorende onderdeelnummer 663-85540-14.

Nu kan ik een nieuwe kopen en afwachten of deze opsturen voor test/revisie, maar het zou mooi zijn als ik 'm zelf kan fixen! Kan ik misschien m'n oscilloscoop nog terugverdienen als die van pas komt.
Met een multimeter op zowel draadje1 als draadje2 zag ik de spanning ten opzichte van de massa wel verspringen, maar dit gaat nog al snel. Ik weet niet of ik er zo mijn oscilloscoop aan kan hangen of dat ik die dan misschien kapot maak. Wat me wel opviel was dat de stroomsterkte door het werkende draadje/bobine leek hoger (pieken boven 10A) dan die in de niet-werkende (max ~10A), maar ook dit ging nog al snel.

Iemand suggesties wat ik kan doormeten? Ik heb de CDI al open gezaagd om alle contactpunten op de pcb opnieuw te solderen (ivm mogelijk koude lassen), maar dat mocht niet baten. Bobines geven ook normale weerstandswaarden.

Ik vond een simpel CDI circuit (zie bijlage). Pulse rotor lijkt me niet het probleem, want dan zou hij helemaal niet lopen - ook niet op een cylinder, lijkt mij. Excitor coil kan alleen het probleem zijn als er twee excitor coils zijn, voor elke bobine één. Lijkt me ook niet heel waarschijnlijk, maar misschien heb ik het mis.

Misschien een elco in de CDI die niet genoeg capiciteit meer heeft? Is dit waarschijnlijk? Het hele printplaatje zit in een soort epoxy gegoten helaas.

Als je de CDI niet kunt uitgraven kun je hem ook niet repareren.

Een scope aansluiten zou ik niet zomaar doen; de spanning aan de primaire kant van de bobines kan zo'n 400V worden, dus tenzij je probes daar geschikt voor zijn, neem je een groot risico. De ingang van je scope is meestal bestand tegen 40V, dus met een 10:1 probe is dat alsnog geen goed idee. Als je een vaste 100:1 probe hebt (die je dus niet per ongeluk kunt verzetten), zou je het kunnen proberen, maar dan moet je alsnog oppassen met de ground leads (die aan elkaar zitten!) als je een tweede signaal gaat meten.

Er bestaat 2 soorten elektronische ontstekingen; dergelijke elektronica wordt vaak onterecht een CDI genoemd, ongeacht het werkingsprincipe. Een echte CDI (Capacitive Discharge Ignition) laad een condensator op tot een hoge spanning (meestal ongeveer 400V), en ontlaadt die over de bobine zodra de vonk gewenst is.

Het alternatief is de Inductive Discharge Ignition. Bij dit systeem wordt geen condensator geladen, maar de bobine zelf; er wordt een spanning aangelegd op de primaire wikkeling, een paar milliseconden voordat de ontsteking gewenst is, waardoor er een stroom gaat lopen en er energie magnetisch wordt opgeslagen in de kern van de bobine. Door de primaire stroom snel af te kappen als de ontsteking gewenst is, vliegt de spanning primair en secundair omhoog, waarbij de secundaire spanning door de wikkelverhouding vele malen hoger is, en de vonk over de bougie zal springen.

Niet elke bobine is geschikt voor beide systemen, maar het is aan de buitenkant niet eenvoudig vast te stellen voor welk type ontsteking de bobine gemaakt is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bedankt voor de info SparkyGSX!

Het uitgraven lijkt me niet zo moeilijk, maar kost wel aardig wat tijd. Ik zal eerst een nieuwe bestellen om te zien of de CDI het probleem is. Dan is later deze repareren misschien nog een leuk projectje om van te leren.

Mijn scope aansluiten ga ik dan inderdaad niet doen, want het is een Owon vds1022i computerscope met 10:1 probe. In de specs staat bij voltage: max input: AC 400V (virtual value).

Inductive discharge ignition kende ik nog niet, maar daar wordt dus de energie opgeslagen in het magnetisch veld van de bobine ipv de condensator in de cdi. Ik zal er eens wat over opzoeken om te zien of ik kan vaststellen welk type ontsteking er bij mijn motor gebruikt wordt.

Is de pulsgever onder je vliegwiel nog wel heel?
Als er voor elke cilinder een aparte pulsgever is en deze is defect dan komt er aan de uitgang ook niets uit.

Heb zelf ook wel eens een CDI-unit uitgegraven en nagebouwd.

Heb zojuist een infoblad gevonden van een imitatie CDI-unit en blijkt dat je inderdaad 2 triggerdraden dus waarschijnlijk 2 pulsgevers hebt, zie bijlage.

@Joentje1978
Ja die spoelen waren allemaal nog heel. Ik heb er nu een imitatie CDI in en hij gaat weer als een speer! Ik ben daardoor ook aan een paar pagina's uit de service manual gekomen (bijgevoegd voor de geïnteresseerden).
In die pdf die je gestuurd hebt staan ook de kleurcodes en de weerstandswaarden van de spoelen, erg handig! Ik heb die allemaal even doorgemeten, want was inderdaad ook mogelijk dat een van die twee pulsgevers kapot was.
Binnenkort maar eens uitgraven en proberen te fixen!

Je zou eens de uitgangen (die naar de bobines gaan) t.o.v. massa kunnen meten, had zelf een diode in sluiting.

Dat uitgraven is een leuk karweitje, ben je wel even mee bezig, goed opletten dat je geen componenten wegkrabt.

Heb ik meegemaakt met een CDI, hele electronica uitgegraven en bleek 1 onderdeel met 3 pinnen (transistor, SCR, thyristor, triac)weggekrabd.

Mijn partner was zo leuk geweest om al het gruis op te ruimen en daar zat waarschijnlijk dat onderdeel ook nog tussen dus onderdeel weg.

Kon toen begin zomer een 2dehands voor 100,00 EURO op de kop tikken dus dat heb ik maar gedaan.

Nieuw zijn ze niet te betalen, orgineel kost meer dat wat een hele 2dehands buitenboordmotor kost en imitatie was ik ook 500,00 EURO kwijt.

Jouw CDI kun je imitatie krijgen voor ca. 170,00 EURO dus dat is nog te doen.

RAAF12

Golden Member

Of deze €145 https://www.buitenboordmotor-onderdelen.nl/663-85540-14-663-85540-15-p…

Een scope aansluiten op een bougie kan, maar met een capacitieve koppeling. Een stukje alu folie over de bougiekabel gewikkeld en daar de scope op aansluiten. Werkt prima!
offtopic
Auto diagnose bij dealers gebruiken verloopjes die hetzelfde doen en een smak geld kosten. Auto's hebben vaak penbobine's die direct op de bougie zitten, wellicht dat die techniek ook op de nieuwere buitenboordmotoren zit?

Op 22 april 2019 22:19:00 schreef kevinkoster:
Uit de CDI lopen o.a. twee draadjes naar de bobines.

Ik heb meer verstand van elektronica, maar in de motoren wereld ken ik de term CDI als "Commonrail Diesel Injection". Keyword hier is diesel -> geen bobines.

Kennelijk is er een tweede afkorting CDI in de voertuigen. Opgezocht: Capacitor Discharge Ignition. Zucht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 5 mei 2019 07:50:52 schreef rew:
[...]
Ik heb meer verstand van elektronica, maar in de motoren wereld ken ik de term CDI als "Commonrail Diesel Injection".

De mijne hebben ze TdCi genoemd ;)

LDmicro user.