RTL-Nieuws: "Elektrische fietsen niet zonder gevaar: accu's spontaan in brand"

RTL-Nieuws: Elektrische fietsen niet zonder gevaar: accu's spontaan in brand:

Het was midden in de nacht, de elektrische fietsen stonden in de bijkeuken. Cora van Hattem en haar man lagen al te slapen toen er uit het niets een ontploffing klonk. Bam! Een van de fietsen stond in lichterlaaie doordat een accu was ontploft. "We hebben heel veel mazzel gehad, het was linke soep", zegt Cora.

Dat dit kon gebeuren met elektrische fietsen, hadden Cora en haar man totaal niet verwacht. Toen ze de vlammen zagen, werkten ze beide fietsen zo snel mogelijk het huis uit. Dat is hun redding geweest. "Als jullie niet wakker waren geworden en snel hadden gehandeld, weet ik niet of jullie hier nog hadden gestaan, werd tegen ons gezegd. Die boodschap hakte erin", zegt Cora. Ze hadden nu alleen wat last van roetschade.

[Bericht gewijzigd door dawmast op dinsdag 23 april 2019 08:10:48 (29%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Niet de eerste en ook niet de laatste waar dat gebeurd. Ook aan de elektrische auto's gaan ze nog veel lol beleven.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Denk maar aan dit filmpje van een ontploffende Tesla in een parkeergarage op "Tesla vliegt spontaan in brand in parkeergarage Sjanghai". Zie ook https://www.nu.nl/auto/5855445/tesla-onderzoekt-een-video-waarin-gepar….

Kortom, litium-accu's zijn gewoon bommen.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
JoWi

Special Member

Drie dagen eerder op dezelfde site:

RTL-Nieuws: Caravan en auto in vlammen op: 'Ik stapte uit en zag meteen rook'

Een elektrische fiets gaat in de fik: een heel verhaal over hoe gevaarlijk die accu's wel niet zijn.
Een auto met caravan gaat in de fik: niks aan de hand.

Ignorance is bliss

Kortom, litium-accu's zijn gewoon bommen.

Dat wordt ook gezegd van gasflessen en gastanks, benzinetanks, zonnepanelen, dieseltanks, alle mogelijke tankwagens en tankwagonnen op het spoor, silo's (met poedervormige lading), stoomketels, hooibergen enz. enz.

Kortom het zou allemaal verboden moeten worden.

Maar men doet gewoon dit:

Cora heeft een nieuwe elektrische fiets gekocht. Ook die staat weer binnen omdat het slecht is voor een accu als ze buiten staan. Wel let ze beter op en zal ze geen brandbare spullen naast de fiets zetten. "We gaan er bewuster mee om, leggen de fietsen bijvoorbeeld niet meer continu aan de stroom. Maar zonder elektrische fiets kunnen we eigenlijk niet."

Heel veel energie in een kleine ruimte stoppen geeft altijd risico's. Of dat nu een accu, een brandstoftank, of een hooiberg is. Bij alles zal er verstandig mee omgegaan moeten worden en de juiste veiligheden moeten worden ingebouwd en dan zou het geen probleem mogen zijn.

Het enige nut van de opgeblazen berichten over uitgebrande auto's en fietsen in de krant is dat bezitters van deze apparaten even gaan kijken of alles veilig is en nog goed werkt.

joopv

Golden Member

Op 23 april 2019 08:56:31 schreef Ex-fietser:
[...]Het enige nut van de opgeblazen berichten over uitgebrande auto's en fietsen in de krant is dat ...

... het advertentieinkomsten genereert voor de nieuws sites.

GJ_

Moderator

Dat fietsen gevaarlijk zijn is natuurlijk al ruim 100 jaar bekend. In 1909 nog schrokken paarden vreselijk van fietssturen. Daarom waren fietsers verplicht af te stappen en het stuur te bedekken met hun jas.
En nu dit weer....

Op 23 april 2019 08:56:31 schreef Ex-fietser:
Dat wordt ook gezegd van gasflessen en gastanks, benzinetanks, zonnepanelen, dieseltanks, alle mogelijke tankwagens en tankwagonnen op het spoor, silo's (met poedervormige lading), stoomketels, hooibergen enz. enz.

intussen vergeet men accuboormachines, laptops, GSM's enz enz. Nee, alleen fietsen zijn gevaarlijk :-)

joopv

Golden Member

Er was nog niet lang geleden een uitgebreid verslag alhier op CO van iemand die had ontdekt dat er alternatieve fietsaccu laders bestaan die "oude accu's weer te leven kunnen brengen" maar ondertussen de cellen zwaar overladen.

Met meerdere fietsbranden tot gevolg.

Statistisch gezien blijft tussen de gasflessen, benzinetanks etc, de auto van Tesla het meest brandgevaarlijke voertuig.
Hetzelfde kan ook gezegd worden van het supersonische vliegtuig de concorde. 3% van de toestellen is neergestort. Overigens zijn er maar dertig stuks geweest.
Er zijn meer van die items.

Is het gevaarlijk als je TV altijd op standby staat in plaats van helemaal uit? Mijn antwoord was altijd: "een op de paar miljoen vliegt in de fik. Als het toestel bij jou in de kamer staat, is dat op zijn minst heel vervelend."
Tja zo is statistiek.....

Dit is inderdaad leuk voor de nieuwssites wat joopv zegt, doet het goed voor de clicks. Er wordt natuurlijk niet vermeld welk merk en type fiets het was. Er zijn een paar gasten die een elektrische motor meerdere runs op een drag strip hebben gedaan. Ze hebben 257 km/h bereikt, maar moesten vaak wachten omdat de baan moest worden vrijgemaakt wegens in brand gevlogen voertuigen van andere deelnemers. Die reden op benzine...

maartenbakker

Golden Member

Benzine is waarschijnlijk gevaarlijker dan elke andere gangbare voertuigbrandstof, maar toch blijven het aantal en de ernst van de incidenten onder de grens van wat we nog accepteren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Gasflessen en LPG tanks worden regelmatig gekeurd.Evenals opslagtanks en dergelijke.
Ik weet niet of dat met accu's ook gebeurd..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Typisch krantennieuws, angstnieuws trekt nu eenmaal meer lezers aan dan goednieuws, je moet ermee weten om te gaan, zonder meer technische info het vermelden niet waard op dit forum.

LDmicro user.
mvdk

Golden Member

Ik zit al de reacties hier op me in te laten werken. Er zijn een paar eigenaardigheden, eigenlijk toch wel een beetje (elektro)technisch. Bij het autobedrijf waar ik ooit m'n eerste joppie had, was er een accuhok. Schijnt dat doorladende loodaccu's knalgas produceren. Hoe zit dat met die accu's die hier in het topic genoemd worden? (Boormachine's, laptops, phones enz.)
Lijkt mij dat je een ladende fiets buiten moet zetten. Uit het RTL bericht:

Cora heeft een nieuwe elektrische fiets gekocht. Ook die staat weer binnen omdat het slecht is voor een accu als ze buiten staan

Is dat zo? Wat raar. Niet iedere fietsbezitter heeft een berging.
In de fik vliegende accu-auto's, dat is óók wel een probleempje. M'n zwager had het erover dat hun VVE plannen gaat laten maken om de keldergarage voor 10 auto's geschikt te laten maken voor e-voertuigen. Over die fietsen hebben ze het maar nooit gehad.
@maartenbakker: benzine is een dingetje, ik heb ooit LPG gereden in een tijd dat er geen 80% klep ingebouwd zat. Iedereen in die tijd maakte z'n tank helemaal vol. Kom zeg, tankruimte niet gebruiken? Zo had ik eens een keer net getankt, daarna m'n auto in de zon geparkeerd. Staat er na een half uur iemand doodzenuwachtig aan de deur, m'n auto staat gaswolken te blazen.
Ook dat heeft iedereen overleefd.

Edit: hier en daar foutjes in tekst aangepast

maartenbakker

Golden Member

Lithiumaccu's zijn gasdicht, dus geen knalgas. De enige gasvorming is als ze bol gaan staan. Als dat in geladen toestand is, kun je ze beter op een brandveilige plaats neerleggen. In ontladen toestand gebeurt er vrij weinig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

't Ligt natuurlijk ook aan de uitvoering. Meeste van die accu's zit in een behuizing die eigenlijk nergens tegen kan...
Een stevige behuizing zou waarschijnlijk de meeste problemen wel onder controle kunnen houden.

En een alarm bij te hoge temperatuur van de batterij.
Nu wordt in dat geval meestal alleen de accu afgeschakeld, terwijl men makkelijk gewaarschuwd zou kunnen worden voor een aanstaande brand cq explosie...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Er worden vaak vervangende laders gekocht omdat de originele stuk is gegaan.
En die worden nog al eens via ebay gekocht.
Met een slechte Chinese lader zou het zomaar kunnen dat de accu in de fik gaat.
En dat er veel aandacht aan wordt besteed kan geen kwaad want de fietsen staan bijna altijd in de berging, schuur of zelfs in huis.
Een caravan meestal niet. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mvdk

Golden Member

Nou, dan hoop ik dat die razende reporters een volgende keer eens een beetje meer doorvragen. We weten nu wel dat Cora een nieuw e-fiets gaat kopen, maar we weten niet wat voor lader er aan hing.

Het blijkt allemaal nieuw en origineel Sparta materiaal te zijn las ik in een andere krant. Voor wat het waard is.

Ik denk dat het grote probleem is dat de batterijenergieopslag 'aktief' is, dat wil zeggen, er wordt 's nachts (binnen) bijgeladen of ontladen. Ik weet bijvoorbeeld dat een Tesla zijn accupakket warm houdt gedurende vorst, maar een simpele laadstroom of netwerkactiviteit houdt de accu ook actief. Net als met ebikes die weer een druppeltje krijgen bijgeladen.

LPG, gasflessen, benzinetanken zijn doorgaans volledig statisch, als een voertuig enigzins is afgekoeld dan kan je gerust een flink lek in je gas- of benzinetank hebben en buiten wat stank is er dan niet bijster veel aan de hand. Dat lek komt er ook niet zomaar dus als gewoon in de tank blijft is er helemaal niets aan de hand.

Bij accu's kan een haarscheurtje op de verkeerde plek in combinatie met een defecte temperatuurbeveiliging vast al voor problemen zorgen.

Arco

Special Member

Temperatuurbeveiliging is niet genoeg. (dat stopt het opwarmingsproces niet als dat reeds vergevorderd is)
Bij een Li-Ion zou je alarm moeten krijgen als de temperatuur boven een bepaalde temperatuur komt en/of heel snel stijgt.
Het proces in de batterijen is dan vaak niet meer te stoppen, en je kunt dan tenminste nog maatregelen treffen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik kom bij gereedschap accu's geregeld lekkende liion cellen tegen, dat vreet de koppelstrips aan welke op den duur sluiting veroorzaken, ook dat heb ik al vaker gezien bij kapotte packs, gat aan de zijkant waar de boel heeft staan knetteren. is hier ook al eens gebeurd met een pack wat al weken stilstond. daar hebben fabrikanten al van geleerd, want de constructie is al sterk veranderd tov 10 jaar terug..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 april 2019 16:53:53 schreef Arco:
Temperatuurbeveiliging is niet genoeg. (dat stopt het opwarmingsproces niet als dat reeds vergevorderd is)
Bij een Li-Ion zou je alarm moeten krijgen als de temperatuur boven een bepaalde temperatuur komt en/of heel snel stijgt.
Het proces in de batterijen is dan vaak niet meer te stoppen, en je kunt dan tenminste nog maatregelen treffen...

Dat, samen met de reden dat professioneel videospul vaak in drukke publieke ruimtes gebruikt wordt en vliegtuigen in gaat, is denk ik dan ook de reden dat die accu's meerdere temperatuurbeveiligingen en sensoren aan boord hebben (ok, bij die van mij dan... Bebob heeft het goed voor elkaar, maar Dynacore en andere goedkope merken vertrouw ik absoluut niet op dat gebied).

In de accu's die ik heb, slechts 90 Wh types, zitten 3 (misschien zelfs 6) sensoren bijna tussen de cellen geprakt. Bij iets van 58 graden of zo kun je de accu niet meer gebruiken of laden en moet je 'm laten afkoelen. Volgens mij gaat dan ook de statusLED knipperen (er zitten 5 LEDs die de ladingstoestand aangeven op, en een statusled die balancering of leeftijd van de accu aangeeft).

Bij een bepaalde grens (nog hogere temperatuur) wordt in het BMS-IC een flag geset wat de uitgangsFET's uitschakelt en de accu volledig waardeloos maakt.
Volgens mij is dat hetzelfde bit als de onderspannings-beveiliging: eenmaal geset kun je er helaas helemaal niets meer mee (al moet ik nog steeds eens met een buspirate eens naar de communicatie kijken, want zelf nieuwe cellen plaatsen zie ik nog wel zitten, maar dan moet ik wel het BMS resetten en vervolgens hopen dat er niet met de PIC die er ook nog in zit, gecommuniceerd wordt waardoor resetten van het BMS alleen niet helpt).

Met dit soort dingen moet ik altijd aan een citaat uit een van de Matrix-films denken: 'People don't care how it works, as long as it works'.

Als meerdere mensen wisten wat voor goedkope of gevaarlijke troep ze in huis hebben, zou het waarschijnlijk wel minder vaak fout gaan.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.