Speck 3-fase met Invertek frequentieregelaar

Beste allen,

Graag advies over het aansluiten van mijn zwembadpomp. Ik ben redelijk ervaren in 220V maar niet in krachtstroom.

Ik wil graag begrijpen hoe het werkt en daarom wil ik het zelf aansluiten. If you can't fix it you don't own it.

De L1/L2/L3 gemarkeerde aders van de pomp (foto) zitten aan de U/V/W gemarkeerde polen van een Invertek optidrive E3 (zie foto voor type).

De krachtstroom hangt aan de L1/L2/L3 gemarkeerde polen van de Invertek.

Op zich zou ik denken dat ik met deze combinatie goed zit.

Ik kom er echter niet achter hoe mijn motor geschakeld is: ster of driehoek.

Graag jullie hulp.

Vriendelijke groet,
Egbert

Motor staat in ster, is goed voor deze opstelling mits de voeding van de FO 3x400Vac is.
Motor parameters voor de motor wel goed instellen 0,93kW 1,93A.
Jammer dat er geen toerental op de pomp staat.

Volgens mij staat hij in ster.
Sterpunt zijn die 3 draden die helemaal rechts samen in de kroonsteen zitten.
Niet echt standaard die motoraansluitingen zo met kroonsteentjes, vrij "goedkope" oplossing.

GJ_

Moderator

Als die motor voorheen gewoon op 400V draaide veranderd die drive daar helemaal niks aan. De aansluitingen op de motor moeten dus niet veranderd worden.

Hartelijk dank voor alle hulp. Hierbij nog een aanvullende foto van de frequentieregelaar. Klopt dat?

Lijkt goed zo.
Wel even opletten dat de motorkabel op U1,V1,W1, en Pe (aarde) zit.
Voor zekerheid voedings spanning meten tusse L1 en L2, L1 en L3, L2 en L3.
Moeten allemaal op ongeveer op 400Vac, wisselspanning dus zitten.

Handleiding van de regelaar al gevonden ?
Afhankelijk van type frequentieregelaar zul je nog wat instellingen moeten nalopen/instellen.
En misschien ergens nog een doorverbinding maken.

Dank HD13.
Ik ga je advies zeker opvolgen.
De handleiding van de frequentieregelaar zit trouwens als bijlage in dit issue.

Inmiddels is alles geinstalleerd.

Het 1F gedeelte functioneert prachtig inclusief de KNX (die op de foto nog niet compleet is).

Het 3F gedeelte vertoont een probleem.

Het eendraadschema:

De aardlek is een

De automaat is een:

Omdat het 3F is heb ik alleen de 3 fase draden op de aardlek aangesloten (dus geen NUL).
De 3 fase draden gaan daarna door de automaat en dan naar de F.O.

Ik heb de stekker van de pomp er nog niet in.

Bij inschakelen van de 3F automaat vliegt de aardlek er uit.
Ik kan die dan handmatig weer aanzetten, waarna hij aan blijft.
Als ik dan op de testknop druk gebeurt er niets. Dat lijkt me niet veilig.

Wat is het probleem?

Vriendelijke groet,
Egbert

mvdk

Golden Member

Dat die testknop het niet doet, dat kan je beredeneren als je het schema'tje op de aardlekschakelaar bestudeert.
Het andere verschijnsel heb ik geen antwoord voor klaar.

Edit: nee sorry, ik maak fouten.

Ik moet wegblijven bij dit soort topics...

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 6 juni 2019 22:56:45 (20%)

Ik begrijp denk ik wat je bedoelt. De N zit ook in de tekening en mist dus bij vergelijken van de stromen.

Hoe zou ik de aardlek dan moeten oplossen voor deze situatie? (Alleen 3F, geen Null)

30 Milliampère aardlekschakelaars en frequentieregelaars zijn geen vrienden. Als de Invertek een EMI filter ingebouwd heeft (en dat heeftie) vliegt door de 'ongelijke oplading' van de filtercondensatoren de aardlek er wel eens uit, bovenop de altijd aanwezige aardlek.

300mA aardlekschakelaar lost een hoop op...

300mA aardlekschakelaar lost een hoop op...

Geen aardlekschakelaar ook...
Voor een frequentie omvormer gebruik je een type B aardlekschakelaar

Op 6 juni 2019 23:37:44 schreef MJN:
[...]Geen aardlekschakelaar ook...
Voor een frequentie omvormer gebruik je een type B aardlekschakelaar

Waarom zou een type B dit op lossen

Nul voor je aardlekschakelaar aansluiten aan dezelfde kant als waar je nu met de voedende fasen binnenkomt.

Welk model nr. optidrive heb je?

Op 7 juni 2019 19:41:04 schreef MJN:
[...]

https://autorem.fr/Docs/Danfoss/f27106/Application%20Notes/All%20Serie…

Ja mooi, maar er zijn zat regelaars die ook een B laten trippen. Heeft de TS straks flink geld uitgegeven aan een dure aardlek type B.

bij sommige types kun je gewoon de EMI filters uithalen, thuis hoef je toch aan geen richtlijnen te voldoen, alleen als je radio's ofzo dichtbij zet willen ze nog wel eens storen door de extra zooi die je uitstuurt

een FO met een A type 30ma aardlek gebruiken is niet bepaald verstandig, altijd ellende mee. als het een aparte groep is, en de pomp zit op het enige wcd van die groep aangesloten hoeft die aardlek niet eens.

wil je echt een aardlek, neem een 300ma model..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Filter er uit en een low leakage filter er voor. Die aardlek kun je anders ook net zo goed weglaten. De kans dat ie weigert op cruciale momenten is aanwezig. Nooit een A aardlek voor zo'n regelaar.

Op 7 juni 2019 18:38:23 schreef Peter112:

Waarom zou een type B dit op lossen

Die lost dit probleem niet op maar is gewoon gevaarlijk. En volgens mij zijn de prijzen voor type B de laatste tijd flink gekelderd.

Op 7 juni 2019 21:07:44 schreef testman:
een FO met een A type 30ma aardlek gebruiken is niet bepaald verstandig, altijd ellende mee..

Behalve dus dat het het foute type is mag een 30mA aardlek het probleem niet zijn. Een low leakage filter is amper duurder en lekt typisch minder dan 5mA, meestal rond de 2,5mA.
Een intern filter lekt nogal eens snel meer dan 20mA, maar 60mA is geen uitzondering.

Verwijderen intern filter:
Aan de rechterkant zitten twee schroeven gemarkeerd "EMC" en "VAR". Verwijder de EMC schroef. De VAR onder geen voorwaarde verwijderen dus goed opletten dat je de juiste hebt!

Verwijderen intern filter:
Aan de rechterkant zitten twee schroeven gemarkeerd "EMC" en "VAR". Verwijder de EMC schroef. De VAR onder geen voorwaarde verwijderen dus goed opletten dat je de juiste hebt!

Daarom had ik ook gevraagd welk model/type nr. er gebruikt wordt.
Weet niet of deze functie ook op/in de IP65 behuizing zit ?

Beste allen,
Dank voor de berichten. Ik had er geen mails van gekregen dus daarom nu pas reactie.

Ik heb een IP66 model

dus kan het EMI filter niet uitschakelen.

Het is IP66 omdat het in een kelder zit met een hele zwembad installatie en ook nog een bronpomp.

De motor

is via een 3P+aarde stekker aangesloten op de Optidrive.

De Optidrive zit op een aparte automaat

.

Wat is met deze gegevens dan nu de veiligste oplossing voor qua aardlek?

Of hoeft een aardlek eigenlijk helemaal niet? (Zoals Testman suggereert).

Op 7 juni 2019 23:48:59 schreef GJ_:
Filter er uit en een low leakage filter er voor. Die aardlek kun je anders ook net zo goed weglaten. De kans dat ie weigert op cruciale momenten is aanwezig. Nooit een A aardlek voor zo'n regelaar.[...]Die lost dit probleem niet op maar is gewoon gevaarlijk.[...]Behalve dus dat het het foute type is mag een 30mA aardlek het probleem niet zijn. Een low leakage filter is amper duurder en lekt typisch minder dan 5mA, meestal rond de 2,5mA.
Een intern filter lekt nogal eens snel meer dan 20mA, maar 60mA is geen uitzondering.

Verwijderen intern filter:
Aan de rechterkant zitten twee schroeven gemarkeerd "EMC" en "VAR". Verwijder de EMC schroef. De VAR onder geen voorwaarde verwijderen dus goed opletten dat je de juiste hebt!

Ik beweer ook niet dat er niets voor moet, de meeste drives zijn standaard met een aardlek onvriendelijk filter uitgevoerd. Die dingen zijn ook primair voor industrie omgevingen en daar zijn aardleks bijna nooit nodig/gewenst.
Bij de kleinere drives is het filter vaak niet los aangebouwd en even makkelijk te vervangen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat is met deze gegevens dan nu de veiligste oplossing voor qua aardlek?
Of hoeft een aardlek eigenlijk helemaal niet? (Zoals Testman suggereert).

Als je een VEILIGHEIDSaarding hebt dan kan wellicht de aardlekschakelaar vervallen.
Een 300mA aardlekschakelaar zou al een hele verbetering zijn.

Maar zoal ik al aangaf, het is afhankelijk van je aarding.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Het veiligste is gewoon WEL een 30mA aardlekschakelaar.

Het enige is dat dit in de praktijk lastig is: Een FO zorgt voor een zodanige belasting en lekstroom dat de aardlek (te) regelmatig onterecht ingrijpt. Dus: "je moet iets".

Een "afzwakking" naar een 300mA aardlek is dan al iets. Je hebt nog steeds wat aardlek-beveiliging, maar het ding slaat veel minder (niet) onterecht af.

Als het goed is heb je een drievoudige beveiliging: Als er een kortsluiting naar de buitenkant van je apparaat ontstaat, vliegt de STOP er uit. Als de stroom onvoldoende is om de stop te laten springen, moet de aardlek ingrijpen. En als de buitenkant van je apparaat niet geaard blijkt en gewoon onder stroom komt te staan, dan grijpt de aardlek in als de stroom door JOU lichaam naar aarde vloeit.

In dat laatste geval is de 30mA aardlek de aangewezen beveiliging: hoewel stromen vanaf door het hart 20mA dodelijk kunnen zijn, is de combinatie zodanig onwaarschijnlijk (precies tussen de 20 en de 30, precies door het hart) dat het meestal wel goed gaat.

Duss... met goed aarding ben je genoodzaakt een stappie terug te doen en een 300mA aardlek te nemen, omdat de 30mA aardlek te vaak onterecht zal aanspreken. Helaas, het is niet anders.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

nu zit er ook nog een FO tussen, die gaat wellicht in error als de motor ooit aardsluiting mocht veroorzaken.

ik zou ook iets maken dat bij een lek er een alarmpje afgaat, heb vaker meegemaakt en vernomen dat er lekkages kwamen die niet opgemerkt waren. alles wat op de vloer van die kelders stond opgesteld was naar zn moer. gescheurde koppelingen van de pvc buizen en asdichtingen die het hadden begeven lagen vaak aan de oorzaak. die kelders liggen doorgaans gelijk aan de bodem van het zwembad ( zeker als de buffer er ook zit ) dus kan de boel met pech tot de deur vollopen.

het licht in die ruimte zou ik dan ook elders vandaan halen, mocht dat mogelijk zijn, niet van die kast. zo kun je de voeding uitschakelen mocht dat ooit gebeuren. in mijn herinnering moesten kasten in dergelijke ruimtes dan ook hoger hangen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer