Transistor als schakelaar met C 12V en B 12V

Hoi allen,

Ik ben eerder zeer goed geholpen met een vraagstuk op het forum.
Vandaar dat ik weer een vraag zou willen stellen.

Ik heb een DC-DC converter om piekspanningen te vermijden. Ik heb nu namelijk onderdelen moeten vervangen die gevoelig zijn voor deze piekspanningen.
De converter heeft een ingang die alles tussen 8V tot 40V accepteert.
De uitgang zet het vast op 12V 6A.
Mijn wens is dat ik de converter aansluit direct op de accu, maar deze maag alleen door als mijn contact aanstaat (geschakelde 12V).
Zelf dacht ik het volgende: accu op C en 12V+ op B zodat de E doorgaat als voeding voor de converter.
Is dit mogelijk? Zo ja, welk soort transistor is hiervoor geschikt aangezien ik twee keer grote spanning heb. Wat heb ik allemaal nodig om het werkend te krijgen?

Ben benieuwd of iemand mij hiermee zou kunnen helpen.
Alvast bedankt!

Herbert

enig idee hoeveel stroom er gaat lopen? Belangrijk voor de transistorkeuze/familie.. in een wagen kan een relais het ook doen, en is beter bestand tegen de omgeving, of wil je geen relais?

Een relais sluit ik zeker niet uit. Alleen heb ik gebrek aan aan ruimte. Met mijn beperkte kennis kom ik alleen uit op relais die ik te groot vind.

De converter beperkt de stroom tot 6A. Meer dan dat hoeft dus ook niet te lopen. Als het meer is wordt het afgeregeld naar 6A door de converter.

Thevel

Golden Member

Welke converter gebruik je?
Sommige converters hebben een enable ingang waarmee je de converter uit kan zetten.

Op 24 april 2019 15:59:15 schreef Thevel:
Welke converter gebruik je?
Sommige converters hebben een enable ingang waarmee je de converter uit kan zetten.

Deze heeft maar vier aansluitpunten: + en - van de spanningsbron (INPUT) en + en - uitgang (OUTPUT). Verder niks. Onder de converter: SZWENGAO DC-DC CONVERTER.

Arco

Special Member

Neem een van de bekende 'kubus' relais, zijn speciaal voor automotive en niet al te groot...

https://sc01.alicdn.com/kf/HTB1HDDpX0bJ8KJjy1zjq6yqapXar/Auto-Slim-High-Power-12V-24V-30A.jpg_220x220.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Je kan de ingang van de converter schakelen met een dikke mosfet.
Maar veel kleiner als het relais wat Arco voorstelt zal het niet worden.

Kortom, beste advies is om een zo klein mogelijk relais te gebruiken?
Kan ik ook meeleven indien niet anders kan.

Is dit een optie? ...
Relais 12V/35A https://www.conrad.nl/p/hke-cma51-s-dc12v-c-auto-relais-12-vdc-35-a-1x…
Deze is erg klein: 16*14*12 mm.

Thevel

Golden Member

Op 24 april 2019 17:00:13 schreef Thevel:
Lijkt me geen probleem.

Mooi, die is lekker klein!

Dank allen voor het meedenken en adviseren!

[Bericht gewijzigd door jueby op woensdag 24 april 2019 17:13:47 (13%)