Tv voorzien van fan, nut of nutteloos

Beste liefhebbers,

Tegenwoordig zijn veel tv's vrij krap bemeten, het moet allemaal smaller en mooier. En vaak laat daardoor de passieve ventilatie te wensen over. Lees ook steeds vaker over oververhitte onderdelen, zoals voeding,mainboard en bij plasma de x-sus en y-sus. Zou het zinvol zijn (mocht je het kwijt kunnen) , om fans te plaatsen? Bijvoorbeeld een 12v fan aan te sluiten via de 5v van de usb, of op de voeding. De koeling word dan een stuk beter, en de tv gaat minder snel kapot en dus langere levensduur?. Of is het allemaal zo bemeten dat het onzinnig is.

Hoe denken jullie hierover?

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat kunnen de fabrikanten wel doen, maar is niet goed voor de verkoopcijfers en daarnaast heeft Wecycle niets meer te doen. Dus??? Geen fan en eerder naar de stort!

Ja, het is voor de levensduur nuttig om meer te koelen.

Maar de vraag is wel of je dat simpel kunt doen, bijvoorbeeld door zoals je voorstelt 1 fan van 12V op 5V te laten draaien. De hele behuizing is niet ontworpen voor koeling met geforceerde luchtstroom, en de vraag is dus in hoeverre je echt veel koele lucht op de juiste plek krijgt. De meeste kans zou je nog hebben door een gat achterin de behuizing te maken op kritieke plekken (boven voeding, SoC op mainboard, etc) en daar direct een fan op te richten.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Fan zo laag mogelijk aan de achterwand maken, zodat 'ie de lucht daar naar binnen zuigt.
(een fan als de SY1012SL van Scythe is maar 12mm dik en reuze stil, raak je meestal wel kwijt)

Verder regelmatig de ventilatieopeningen van stof ontdoen zullen de onderdelen ook op prijs stellen... ;)
(en zo nu en dan het hele binnenwerk even 'ontstoffen'...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

en zelfs als je dat allemaal doet? wat levert dat op in levensduur?
ik weet niet of ik zo'n geluk gehad heb, maar mijn laatste 2 tv's zijn niet naar het oud vuil gegaan vanwege een defect
beetje tv gaat toch zo ook wel 10-15 jaar mee zonder zelfbouwsels

RAAF12

Golden Member

Zeker nuttig, zolang de fan geen lawaai maakt. Als de TV op een poot staat zou je aan de onderzijde bij de instroomopeningen een fan kunnen bevestigen.
En dan een radiale fan nemen die is plat.

Voeding uit de USB aansluiting zou kunnen met een geschikte fan. Evt naar keuze wat seriediodes om hem nét aan te laten lopen voor de minimale herrie.

maartenbakker

Golden Member

Op 26 april 2019 18:43:57 schreef DK:
en zelfs als je dat allemaal doet? wat levert dat op in levensduur?
ik weet niet of ik zo'n geluk gehad heb, maar mijn laatste 2 tv's zijn niet naar het oud vuil gegaan vanwege een defect
beetje tv gaat toch zo ook wel 10-15 jaar mee zonder zelfbouwsels

Een Philips QFU (nomen est omen) en sommige Samsungs halen zonder een fan net wel of net niet het einde van de garantie. De SoC laat los door de hitte. Bij sommige toestellen is het zonder meer nodig om een fan in te bouwen.

Fabrikanten wisten dat zelfs al in het buizentijdperk. Er was een K7 uitvoering (voor warme landen? voor inbouwmontage?) met fan. Plasmatelevisies hadden ook wel eens fans of waren voorbereid voor fans (bijvoorbeeld voorgeschreven als het toestel niet rechtop werd gebruikt).

Dit hele verhaal en nog meer, vatte ik in mijn vorige bericht wat kernachtiger samen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ja en ik heb 1 samsung na 15 jaar opgeruimd omdat de kwaliteit achterhaald was, en op de slaapkamer hangt een samsung die is nu ongeveer 7 jaar denk ik en staat dagelijks aan, die zie ik nu ook niet van de een op de andere dag hitte problemen krijgen

maar ik kan elk apparaat in mn huis wel googlen en 1000 repair video's en klachten vinden. google geeft precies terug wat je wil vinden
sterker, mensen zijn eerder geneigd om iets op internet te zetten als ze klachten hebben dan om iets positiefs te typen

heb ooit een fd9944 gehad uit den beginne van de platte tv's welke ook na een 20min uitviel met ruisend beeld door een component wat heetliep. na het plaatsen van een 40x40mm fan die schuin over de x-sus blies bleef dat probleem weg. die had idd af fabriek ook connectoren voor fans aanwezig, maar niet in de kast zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Totaal niet zinvol om een ventilator te plaatsen. De natuurlijke ventilatie is zo dat aan de onderkant van de tv koude lucht binnen stroomt die de warme lucht die lichter is aan de bovenkant afvoert.

Ik moet me wel aansluiten bij DK dat mijn 3 Samsungs het na jaren (oudste 11j) ook nog steeds prima doen. Die van m'n ouders idem (10j) en de twee toestellen (eveneens Samsung) bij m'n broer ook nog nooit klachten mee gehad.

Van de oudste van 2 Samsung toestellen van een vriend van me net een AS15F vervangen, en datzelfde toestel heeft af en toe last van een dunne verticale streep hetgeen voorlopig met wat extra drukpunten (strips bankpas) aan de zijkant is bestreden. Maar dat toestel is ook al wel 10 jaar denk ik. De andere geen klachten (wel ook al ruim uit de garantie hoor).

Andere vrienden een Samsung van een jaar of 12. Paar jaar terug een enkel elcootje vervangen die af fabriek verkeerd om op de print zat, en een maandje geleden was de AS15F aan de beurt.

If you want to succeed, double your failure rate.

zeker wel zinvol, de natuurlijke convectie is alleen goed zat af fabriek in de ideale omstandigheden. vrijstaand op een kastje met ruimte zat rondom. aan de muur is het al minder en zeker als er zo'n surround balk onder hangt. de luchtsleuven komen verstopt te zitten met stof, de natuurlijke convectie vermindert en de elco's hebben als eerste meer te lijden. wat geforceerde luchtstroom vermindert de temperatuur achterin, dat komt sowiso de elço's al ten goede.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 26 april 2019 19:19:18 schreef DK:
ja en ik heb 1 samsung na 15 jaar opgeruimd omdat de kwaliteit achterhaald was, en op de slaapkamer hangt een samsung die is nu ongeveer 7 jaar denk ik en staat dagelijks aan, die zie ik nu ook niet van de een op de andere dag hitte problemen krijgen

maar ik kan elk apparaat in mn huis wel googlen en 1000 repair video's en klachten vinden. google geeft precies terug wat je wil vinden
sterker, mensen zijn eerder geneigd om iets op internet te zetten als ze klachten hebben dan om iets positiefs te typen

Daar had ik het helemaal niet over. Het punt is dat SOMMIGE MODELLEN VAN EEN PAAR MERKEN specifiek fouten vertonen die samenhangen met warmte die niet goed afgevoerd wordt.

Je hoeft niet bang te zijn voor je aandelen Samsung omdat iemand een mankement noemt dat bij bepaalde modellen opvallend vaker dan gemiddeld voorkomt.

Bij Philips gaat het om de QFU chassis die in de duurdere modellen van de jaargangen 6, 7 en 8 zijn toegepast, bij Samsung zit het geloof ik ergens in de jaargangen D, E en F. Kan er iets naastzitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@testman, de redenen die u aanhaalt zijn wel erg extreem te noemen. Een plasma tv uit 2000 Flintstone werd bloed heet en het toen nog standaard witte behang er achter was binnen een jaar zo vergeeld dat vervanging nodig was. Als de onderste ventilatie sleuven door stof dicht gaan zitten dan is het al lang geleden dat de kamer waarin de tv staat stofvrij is gemaakt. En daarbij hoe gaat de ventilator aangestuurd worden want daar is toch een temperatuur sensor voor nodig want je wil uiteraard niet het lawaai van die ventilator op de achtergrond mee krijgen. Nog grappiger is dat als er een ventilator in de tv geplaatst wordt de kans op opname van stof veel groter wordt want kijk eens naar de ventilatoren in de pc die trekken ook stof aan.

Arco

Special Member

Fan heeft wel degelijk nut. Iedere 10 graden koeler verdubbelt de levensduur van elco's...
(natuurlijke convectie komt eigenlijk pas goed op gang als het al te heet is in de tv)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 april 2019 20:01:17 schreef maartenbakker:
bij Samsung zit het geloof ik ergens in de jaargangen D, E en F. Kan er iets naastzitten.

hmm ik heb dus een jaargang E, niks mis mee tot dusver

incl 7 jaar garantie, bovengemiddeld vaak kapot betekent waarschijnlijk dat incl mishandeling 95% nog steeds 10 jaar oud wordt

en van al die defecten is het dan ook maar de vraag hoeveel panelfouten etc te verhelpen waren door een beetje frisse lucht, of dat ze toch wel gekomen waren

Op 26 april 2019 20:05:29 schreef ronny530:
kijk eens naar de ventilatoren in de pc die trekken ook stof aan.

Is het niet de bedoeling dat je positieve druk in een pc houdt? dan zou je niet meer stof moeten hebben tot de filters in een paar ingaande fans

SMD elco's drogen bij niet gebruik sneller uit dan bij regelmatig gebruik. Een ventilator monteren is een soort van schijnveiligheid creëren en niet nodig tenzij je op de noordpool cadeautjes aan het verzamelen bent om het met kerstmis in een sok te stoppen maar dan wel met een twee liter fles Coca cola.

maartenbakker

Golden Member

Die vergelijking snap ik niet helemaal, maar het is ook niet erg want de uitspraak die je ermee onderbouwt ook al niet :9

Een ventilator is in het algemeen geen noodzaak, maar voor sommige chassis zou ik hem maar gewoon monteren als je er lang plezier van wilt hebben.

Op 26 april 2019 20:30:23 schreef DK:
[...] hmm ik heb dus een jaargang E, niks mis mee tot dusver

incl 7 jaar garantie, bovengemiddeld vaak kapot betekent waarschijnlijk dat incl mishandeling 95% nog steeds 10 jaar oud wordt

en van al die defecten is het dan ook maar de vraag hoeveel panelfouten etc te verhelpen waren door een beetje frisse lucht, of dat ze toch wel gekomen waren

Bij de Philips QFU chassis lijkt me de uitval VEEL groter dan 5% in 10 jaar. Misschien dat de Samsungs wel iets beter zijn of meer beperkt tot een paar types inplaats van een hele chassisreeks want ik zie relatief meer QFU's die de klant de middelvinger hebben gegeven.

Overigens gaat het bij warmteproblemen doorgaans niet om paneelfouten maar specifiek om mainboards of voedingen. De beruchte AS15F-fout kun je eventueel onder paneelfouten scharen als je de striktste fabrieksdefinitie gebruikt, maar die gaat gewoon random stuk ongeacht het merk televisie en ongeacht hoe hij gekoeld wordt. Ik denk 50% kans bij langjarig gebruik ofzo.

Verder, ik zeg het nog maar eens expliciet, hoef je niet in de verdediging te schieten voor Samsung of Philips. Een fout die meer dan gemiddeld voorkomt noemen, is geen aanval op een merk maar ook geen garantie dat de fout bij jou voor gaat komen (ik ken ook een ESF-buis zonder kathodesluiting).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oh ik ben echt niet pro samsung ofzo hoor

Punt is dat zelfs als je een probleemtype hebt, de kans nog steeds groot is dat je het product wisselt door technologische vooruitgang voor het defect komt

Die hulp en ombouw dingen helpen wel aan de levensduur, maar waarschijnlijk in het gebied dat je je de moeite beter kon besparen

maartenbakker

Golden Member

In het algemeen mee eens, maar vooral bij toestellen die meer dan gemiddeld voortijdig stukgaan, lijkt het me een goede maatregel om toch een ventilator te plaatsen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Warmteproblemen zijn globaal gezien bij elektronica altijd het meest kritieke punt waarbij iets stuk gaat.
Dat is toch wel iets dat ik in al die jaren al heb ondervonden, met extra koeling doe je zeker geen kwaad, integendeel.
Componenten sterven meestal door oververhitting op een of andere manier.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op vrijdag 26 april 2019 21:09:46 (14%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
benleentje

Golden Member

Punt is dat zelfs als je een probleemtype hebt, de kans nog steeds groot is dat je het product wisselt door technologische vooruitgang voor het defect komt

Dat is dan ook precies waar sommige fabrikanten op gokken.

Een ventilator monteren is een soort van schijnveiligheid creëren

Het ging in dit topic niet over veiligheid maar over verlengen van levensduur. Het is gewoon een vaststaand feit dat halfgeleiders en Elco's langer leven wanneer ze minder warm worden. Dus een koelere TV verlengt de levensduur van de halfgeleiders en de elco's daarover zo de discussie ook niet over moeten gaan. Het is wel de vraag of het toevoegen van een ventilator altijd zinvol is dat de warmte afvoer ook beter is, of je de moeite wilt doen en of de ventilator niet meer problemen creëert dan oplevert i.v.m. met stof en geluid.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

versterkers hetzelfde probleem, oude waren hoog en hadden koelsleuven, nieuwe zijn plat en hebben een klein goedkoop fannetje wat op de spanning draait waar ie voor is gemaakt, ding loopt kapot door goedkope lagers en aangeladen vuil en versterker overlijd vroegtijdig.

een fan die onder zijn kunnen wordt gebruikt ( voedingsspanning lager dus ) gaat langer mee. in toestellen die er geen hebben af fabriek maar wel nodig hebben welke zoals dat standaard is in de weggooi maatschappij helpt het toch zeker wel. ook het thermisch ontwerp slecht maken, zorgt voor meer verkoop immers.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zou het zinvol zijn (mocht je het kwijt kunnen) , om fans te plaatsen?

Ja en nee.

In principe is een toestel zo ontworpen dat de koeling adequaat is. In principe gaan componenten langer mee als ze koeler zijn.

Het plaatsen van extra erbij gehobbyde fan kan dus helpen. Een extra fan kan echter ook averechts werken.

Heel lang geleden kregen mijn broer en ik een kampeerkoelkastje in handen. Het koelde volgens het absorptie principe. Een prachtig vrijwel onverwoestbaar systeem. Als het niet lekt werkt het gewoon. Het systeem is uitgevonden in 1858 door Ferdinand Carré en ik dacht later verbeterd door o.a. Einstein. Later zijn de patenten overgenomen door Electrolux. Die er jarenlang de vruchten van geplukt heeft.

De Electrolux koelbox is echter langzaam en koelde niet erg diep. Ongeveer 20 graden kwamen we op of zoiets. Wij dachten dat dat beter moest kunnen. En omdat de deksel kapot was hebben we zelf van staal een nieuwe deksel met ruimte voor twee computer fans gemaakt. Het resultaat was een drama. Met de fans uitgeschakeld werkte de koelbox zoals altijd. Met de fans aangezet werkte de koelbox geheel niet. Omdat dat een beetje raar was hebben we de boel weer opengehaald en gekeken wat we konden doen om het wel te laten werken. Na wat nadenken hebben we in al die pijperij een paar schotjes geplaatst om de luchtstroom te begeleiden langs delen die waarschijnlijk koel moesten zijn en weg van delen die waarschijnlijk heet moesten zijn. Dit keer was het resultaat verbluffend. Zonder fans was de koelkast vol met flessen vloeistof van kamertemperatuur de volgende ochtend naar 2 graden koud geworden. Met de Fans aan werd de koelbox de volgende dag 12 graden onder nul.

Extern koelen kan dus wel heel goed werken als je maar zorgt dat de luchtstroom op de juiste manier door het apparaat blijft gaan. Gaat dit verkeerd dan kunnen er opeens onderdelen opgewarmd worden die dat normaal niet hadden. Door de fabrikant zijn daar dan ook geen maatregelen tegen getroffen en dus gaat dat onderdeel waarschijnlijk eerder defect.

Het extern koelen kan dus juist niet goed werken. En bij een koelbox is het resultaat zichtbaar en meetbaar waardoor je een beetje kunt experimenteren. Bij een TV is dat een stuk lastiger waarneembaar. De z.g. casemodders graven ook wel eens hun eigen valkuil door luchtromen in een PC zonder dat ze het weten te veranderen of zelfs stoppen. Dan wordt een harde schijf of grafische kaart ineens een stuk warmer dan voorzien. Het open of dicht laten van een kast kan al zoiets bewerkstelligen.

Dus ja een fan kan de warmte huishouding in het apparaat verbeteren zolang het koelen op de juiste manier gebeurt.