Aardlekschakelaar slaat af na c.a. 20 sec

Tidak Ada

Golden Member

Sinds een grote regenbui afgelopen woensdag heb ik in de installatie in mijn tuin een aardlekstroom, die de ALS steeds na zo'n 20 seconden activeert. Leiding loopt ondergronds door Een PVC buis en heeft een aftakking middels een gietstuk.
Nooit eerder problemen gehad met het ondergrondse deel. Wel met de vijver, maar die is volledig afgesloten.
Gelukkig kan ik het buitendeel gemakkelijk afschakelen, want ook de vriezer staat op die groep.
Ik vind het vreemd dat de ALS pas na 20 seconden reageert. Enig idee?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

een dergelijke storing heb ik recentelijk 2x gehad, beide keren een cv ketel die opstartte en zo de aardlek deed trippen na een 20-30 seconden. vaak is dat het dan ook. echter bij een grondkabel die niks aan last erop heeft zitten moet je dit wel kunnen meten. zoiets geeft geheid al op ohms meetbare aardsluiting. de kabel kan al 10 jaar terug zijn geraakt, maar op ene gegeven moment is ie dan toch door, vaak door de volgezogen stalen mantel die met reosten de aders heeft bereikt.

als je er een wcd of lamp op hebt zitten, check voor mieren in deze, die trekken zand erin wat nat wordt met regen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat zou kunnen is dat er ergens een lek zit wat door de stroom warm wordt en daardoor steeds beter gaat geleiden / doorslaan. Zorg dat je zeker weet dat het in de kabel zit door wcd's te checken en andere veroorzakers uit te sluiten. Evt kun je nog meggeren.
Als het in de kabel zelf zit zul je moeten graven vrees ik. Ik zou beginnen bij de mof.

Spanning staat en stroom gaat!
Tidak Ada

Golden Member

Kabel ligt niet direct in de grond, maar in 80mm PVC pijp. Heeft dan ook geen stalenmantel. Hoefde niet van de man van TES.
WCD's natuurlijk gecheckt. Bij de vijver wel een probleem gehad met...slakken. Daarom afgesloten, pompsysteem werkte toch niet meer (waterverlies).

Graven zal niet meer lukken, veel te veel begroeiing er boven. Ik kom er niet meer bij.
Ik ben bang dat het en bovengrondse leiding zal moeten worden :(

De installatie heeft >40 jaar goed gedraaid.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Als de kabel toch in een pijp zit, kan je m er dan niet uittrekken?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dit duidt meestal op water/vocht in een verbinding las of apparaat.
Probeer aan een isolatieweerstandsmeter (megger) te komen, daar spoor je het makkelijkst deze problemen op.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

En de PVC 80 mm buis staat niet vol water?
Ik heb hier in de tuin ook grondkabel in buis liggen, na langere regen perioden staan die buizen gewon vol water.

Meten, en de mof is meestal eerste verdachte als er verder geen beschadigingen en andere dingen in de tuin meer aan hangen.

Tidak Ada

Golden Member

Op 27 april 2019 07:29:19 schreef mel:
Als de kabel toch in een pijp zit, kan je m er dan niet uittrekken?

Helaas niet mogelijk, omdat er halverwege een aftakking zit, waar ik wegens begroeiing niet bij kan. Verder zit er meer in die 25 meter buis dan alleen die kabel. Ook water en telemetrie.

Helaas zit de enige mij bekende CO-er met een megger bij mij in de buurt, ergens in de buurt van een warm land op zee.
Overigens zie ik niet hoe ik met een megger de exacte locatie van het lek zou kunnen bepalen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

voor 120€ heb je bij aliexpress een foutzoeker waar je ook mee kunt lokaliseren. een kennis heeft die 1, en heeft er al veel problemen mee gevonden waar anders een bedrijf bij moest komen en met hoogspanning en heel wat duurdere apparatuur te gaan meten. oa onderbroken tuinkabels en coax die midden in muren eindigt.

maar je kunt eens beginnen om ohms te meten op die kabel, als die al 40 jaar in een buis zit zal het daar niet zo snel fout in gaan, tenzij er ratten of muizen hun onderkomen in hebben gevonden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

In je tuin.
Wat heb je daar?
Bv stopkontakten, als daar een spinnetje, of erger nog mieren, oorwormen en weet ik niet wat voor een insecten er in zijn gaan nestelen kan dat ook voor problemen geven.
Idem de aansluiting van verlichtingsarmaturen.
Een isolatieweerstandsmeter is handig om te onderzoeken in welk deel van de installatie het zit, niet om exact te localiseren. Stel dat jouw situatie, een kabel met een ondergrondse aftakking, dan kun je 3 uiteinden loskoppelen, en dan je kabel doormeten op isolatiefouten. Dan weet je dat het in de kabel zit.
Meestal zit het dan in de aftakking, een niet goed gemaakte mof komt nog wel eens voor. Maar er kan net zo goed een beschadeging in de kabel zitten........

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Tidak Ada

Golden Member

Ik meet >150k tussen L en aarde dat zou dan 1,5 mA maximaal geven. Daar mag een 30mA aardlek natuurlijk niet op trippen.

Hier de gevraagde foto's

Dit is mogelijk de boosdoener

Lantaarnpaal

sensor voor de lamp

Meer in de post hieronder

Het heeft even geduurd omdat ik er gisteren de hele dag aan heb gewerkt.
Het heeft nu de regen van afgelopen nacht doorstaan.

De bui waar het woensdag mee begon ging gepaard met hevige wind. Toch zat nergens water in kabeldozen en contactdozen.
In het kastje zat wel veel zwarte aanslag, dat is waarschijnlijk schimmel.
Gereinigd in vaatwasser en de WCD In het ultrasoonbad.
Ik ga het kastje t.z.t. vervangen. Bestaan er machinecontactdozen (voor inbouw dus) zoals deze?:

@TESTMAN: Zijn die er ook voor schuko i.p.v telefoon?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Meer foto's

Dit is binnen in een kweekkasje.

Verdelkastje met tijdschakelaar

Thrmostaat (de dunne zilverendraad is de capillair van de buitenvoeler)

De corrosie van het aluminium is door condens.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Begin eens met de dozen en schakelmateriaal eens los te halen. Ik gaf het al aan, een spinnetje, of mieren of andere insecten hebben maar aan een heeeeeel klein gaatje genoeg.

Mijn 1e gedachte, je 2e foto, die schakelaar op die doos is die wel geschikt voor 230 en buiten?
Een lantaarnpaalarmatuur en het PIRretje.
Dr zitten overal lasdozen, daar kun je de lassen loshalen en zo gaan zoeken waar je verder aan de gang moet.

Hoe en waarmee heb je gemeten?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Tidak Ada

Golden Member

Hen ik al gedaan en zoals ik al schreef, het heeft de regen van vannacht doorstaan.
Dozen waren vanbinnen schoon en droog, alleen het kastje is helemaal los geweest en gereinigd, zoals ik al opmerkte. Daarna was het trippen opgelost. Ben alleen vergeten achteraf te meten, maar ja, 1,5 mA moet te weinig zijn om de boel te laten trippen eb verder is alles aanraak veilig.

Die tuimelschakelaar is voorzien van rubberkap en O-ring, en maakt geen contact met de aarde, dus kan geen oorzaak zijn van t kastjeaardlekstroom. Hij zit er ook al 40 jaar. Wel het kapje ooit vernieuwd. Ik vertrouw er op dat het zo beter dan IP68 is.Weet jij een betere schakelaar? Dan komt die in het nieuwe kastje....

Lamp is volkomen dicht van fitting tot aan het kastje er loopt een dubbel geïsoleerd snoer door. De PIR los maakte niet uit.
zoals ik al heb gezegd heb ik voor dit doel allen een stel universeelmeters liggen. Analoog voldoet hier beter. Die meet >150k Ω

Alle IP55 materiaal, dat als 'waterdicht' wordt aangemerkt geeft alleen maar ellende. Er wordt zelfs IP44 als waterdicht verkocht :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

meter aangesloten laten en steeds delen even loshalen en meter controleren lijkt mij het handigste.

ik zie op de eerste foto een doos en dat ip68 wcd, daar zit snoer aan, is dat rubber kabel? en loopt die ook door de grond? rubber wordt rot op den duur en scheurt, check dat ook.

dat plexo ip68 materiaal is modulair, je kunt er ook een wcd insteken. het gebruikte materiaal ook van legrand zit ook in hun kunstof wandgoot. nu heb je die plexo ip68 compleet met nederlands wcd, enkele jaren terug moest ik nog engelse wcd's ervan bestellen en dan moest er een data of nederlands wcd van gemaakt worden, nu hebben ze die zo liggen.

die gira wcd's van je foto zijn er ook nog, doen een 65€. het hard kunstof wcd op die lasdoos is een 40 jaar oud, nog uit begin 80's, daar gaat vaak het rubber van lekken, die zit in het zonlicht. bij latere modellen zit het rubber niet meer in het daglicht, maar onder een rand.

ik zou die lasdoos opruimen, en er een combi schakelaar/wcd neerhangen van niko hydro. daar heb je ook bakken van met 2 invoeren m20.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 28 april 2019 12:52:25 schreef Tidak Ada:
Ik meet >150k tussen L en aarde dat zou dan 1,5 mA maximaal geven. Daar mag een 30mA aardlek natuurlijk niet op trippen.

Als dat 150k met een multimeter is kan dat met een megger wel eens veel lager zijn. ;-)
Edit:
Toeternietoe heeft dit ook al aangehaald :-)

150kohm met 9V gemeten is veel te laag, wil de aardlek er niet uitgaan heb je al boven de 1Mohm nodig.

die pir is ook nog een mogelijke dader, die dingen willen weleens vollopen door openstaande randen door uitgehard kunstof. de lichtmast op zich niet zo, maar als de overgang metalen buis naar armatuur door is geroest kun je ook leuke storingen met regen krijgen.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 28 april 2019 13:36:12 (57%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Klopt, maar een ALS, die op 1,5mA al tript? Dat geeft mij het vermoeden dat er iets anders aan de hand is, maar waar....?
De onbereikbare grondlas blijft verdacht, die ligt 60cm onder het struweel :( .
Helaas zou dat betekenen dat mijn hele tuin op de schop zou moeten, terwijl hij juist op wasdom is na 30 jaar. Opnieuw aanleggen (minimaal €20k ), zou ik nooit meer op volle wasdom kunnen aanschouwen en daar doe je het juist voor. Ik woon gelukkig niet in een Vinexwijk :)

@TESTMAN:
Die 1,5 mA zijn berekend. De weerstand is >150k gemeten. Als ik daar een adequate stroommeter over hang, tript de ALS sowiso.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 28 april 2019 13:49:35 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zulke lekken zijn van non-lineair; het is geen zuivere weerstand, dus met een hogere spanning dan die paar volt van je multimeter gaat er opeens veel meer stroom lopen.

Een TL buis is voor een multimeter van het ene eind naar het andere ook oneindig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
mel

Golden Member

Waarschijnlijk idd de wet van Murpy, als je er niet bij kan zit daar de fout..
Ik weet niet hoeveel aders die kabel heeft, maar kan je niet een ander paar aders gebruiken?

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 28 april 2019 13:49:52 (37%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

@Sperky:
Die weerstand is na ionisatie inderdaad veel lager. Een kwikdampgelijkrichter na ionisatie maar een Ri van 15Ω , voor ionisatie meet hij ∞
Ik denk dat het beter te vergelijken is met een VDR ;)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 28 april 2019 13:56:51 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

heb pas ook een aardstoring gehad, alle kabels op 1 na zaten met 500V op de megger op 1000Mohm maar wel 2 lichtmastjes met mieren erin. 1 stuk begon bij 300mohm, maar ging elke meting hoger tot na 8x ook oneindig. hoewel dat hele deel 0,06 op de megger deed klapte de aardlek toch eruit na 2seconden. op een ander deel van de tuinverlichting had ik met de megger 0,02 en die tripte de aardlek niet! vandaar dat ik doorgaans met beide meters meet, een rotte vsa haal je er niet altijd uit met de dmm, maar de megger wel.

ook heb je nog het verschil dat de megger altijd DC geeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb deze:

Ik durf hen er alleen niet te voor gebruiken omdat hij max ±20A is.

@TESTMAN:
Dan moet je die apparatuur wel hebben, maar kopen voor eenmalig gebruik tot 1× per 5 jaar lijkt mij een foute investering ;)

Oef, hij blijkt 500A overload capaciteit te hebben, dus wel te gebruiken :) Nu nog een plek vinden waar ik hem over een draad kan hangen, maar dat is moeilijk onder de grond.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †