Weet iemand wat voor kabel dit is

Op 28 april 2019 08:33:38 schreef testman:
http://radionerds.com/index.php/CX-1065

het is dus telefoonkabel van het leger geweest..

zo te zien gepantserde kabel met 4 aders 1 of 1,5mm2 van die onmogelijke stugge koperdraad welke je ook in voertuigen tegenkomt. ik zou ook denken om naar t oud koper ermee te gaan.

Deze kabel heeft 1mm2 draad inderdaad, geen masief koper, maar 7
dunne koperen draden.

@ Peter R, zal de kabels nog bewaren, tot je het uit gezocht heb van die nmn nummer.

Zijn er nog meer mogelijkheden zodat je die kabel voor wat anders zeg maar kan gebruiken, doirminddel van een kleine aanpassing. Zelf ben ik niet zo technisch als de rest hier. Wel leuk dat er zoveel over mee nagedacht word ?

Groeten,

Nog een etiket gevonden, hier de foto:

Op 27 april 2019 21:10:07 schreef Aart:
Als ik de schaal goed schat is mijn vermoeden dat het een militaire telefoonkabel is, uitgevoerd als 4x 0.5 mm2 star quad.
Elektrisch dan ook prima als sy audiokabel, maar dan moet het in veel toepassingen ook prettig soepel zijn. Grote bossen sy kabel in vaste installaties sterven nu snel uit ten gunste van netwerken.

Ik denk niet dat je het gemakkelijk kwijtraakt. Zoals bij zo veel meer speciale professionele producten kopen de gebruikers liever nieuw, want de kabel zelf is de kosten niet, en aan hobbyisten is het veel gedoe voor weinig omzet. Mogelijk wil Baco in IJmuiden of Eurosound in Haarlem het wel hebben, die kunnen dat soort zaken verkopen.

Hoi Aart heb niet alleen gebruikte ook 4 a 5 rollen van 415 meter nieuwe. Zal het wel op marktplaats plaatsen. Heb zelf weinig verstand van elektra vandaar.

Groeten

Op 27 april 2019 21:10:07 schreef Aart:
Als ik de schaal goed schat is mijn vermoeden dat het een militaire telefoonkabel is, uitgevoerd als 4x 0.5 mm2 star quad.
Elektrisch dan ook prima als sy audiokabel, maar dan moet het in veel toepassingen ook prettig soepel zijn. Grote bossen sy kabel in vaste installaties sterven nu snel uit ten gunste van netwerken.

Ik denk niet dat je het gemakkelijk kwijtraakt. Zoals bij zo veel meer speciale professionele producten kopen de gebruikers liever nieuw, want de kabel zelf is de kosten niet, en aan hobbyisten is het veel gedoe voor weinig omzet. Mogelijk wil Baco in IJmuiden of Eurosound in Haarlem het wel hebben, die kunnen dat soort zaken verkopen.

Hoi Aart heb niet alleen gebruikte ook 4 a 5 rollen van 415 meter nieuwe. Zal het wel op marktplaats plaatsen. Heb zelf weinig verstand van elektra vandaar.

Groeten

Op 28 april 2019 13:05:29 schreef Marco1986:
Zijn er nog meer mogelijkheden zodat je die kabel voor wat anders zeg maar kan gebruiken, doirminddel van een kleine aanpassing. Zelf ben ik niet zo technisch als de rest hier. Wel leuk dat er zoveel over mee nagedacht word ?

Groeten,

Het lijkt enorm op kabel die ik hier heb liggen, ongeveer 1 - 1,5 mm² idd.

Ik heb deze kabel in de grond liggen als netwerkkabel naar de werkplaats, +/- 30 meter lengte. Was ooit aangelegd voor een bel vanaf binnen, maar al jaren buiten gebruik.

Eerst met een batterij en multimeter de draden binnen en in de werkplaats genummerd.
Aan de huis-zijde komt 'ie binnen in de meterkast. Daar een RJ45 chassisdeel op een print gesoldeerd en de kabel aan de print vastgeklemd. Met een reep kroonsteentjes en daarna kort dun draad het RJ45 chassisdeel verbonden (het draad is anders te stug). Vervolgens UTP kabel (+/- 15 meter) richting de router.
Aan de werkplaats-zijde 5 meter UTP eraan gesoldeerd richting de switch daar.
Paar 1-2 aan de transparante draden, paar 3-6 aan de bruine draden.
De buitenmantel is aan beide zijden nergens op aangesloten.

Zonder al te veel vertrouwen erin te hebben (je vindt op internet genoeg paniekerig gedoe dat het nooit kan werken ;) ) een snelheidstest gedraaid tussen binnenshuis en de werkplaats, downloaden en uploaden tegelijk. Beide kanten op de volle 100 mbit, en nog nooit storing gehad in 4 jaar tijd.
Het aantal 'wikkelingen per voet' komt uit op ongeveer CAT3, en toen ik de afmetingen van de kabel in een impedantie calculator drukte kwam ik 'ongeveer' uit op de impedantie van UTP netwerkkabel.

---

Ik vroeg me destijds ook al af wat voor kabel het was. M'n pa vertelde dat het ooit bij de dump vandaan kwam begin jaren 80, gebruikt werd voor veldtelefonie (klopt zo te lezen wel :) ),en zat op grote, groene, stalen haspels. Maar buiten dat het enorm lijkt op starquad kon ik het verder niet thuisbrengen. Bij het linkje van Testman hoorde ik 'klopt helemaal' zeggen. :)
Interessant topic, merci!

Foutje.

[Bericht gewijzigd door Boet op zondag 28 april 2019 21:34:50 (99%)

Voor de 3140 is toch alles met een stekker (230/400v)?

Maar even hier opgezocht, ik krijg nog een ander nummertje: kl0165288 (cdos3)
Met omschrijving: kabelsamenstel telefoon cx1065g

Niet veel meer zinnigs, Ooh ja dat er nog best wel wat van op voorraad liggen

duck-tape does miracles...so do I
vergeten

Golden Member

Op 28 april 2019 08:57:31 schreef Ex-fietser:
Als ik naar de foto's kijk doet die kabel me denken aan deze netwerk kabels:

https://www.cablingsys.com/images/204_08.jpg]afbeelding
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/31VAawOa3WL.jpg]afbee…

De kabels zijn van een 3270 netwerksysteem van IBM.

Niet zozeer 3270 hoor ook bij AS400 en voorlopers daarvan werd het gebruikt.

Dat heete toen ICS wat staat voor IBM Cabeling System. (inmiddels al jaren "uitgestorven")

Toch is het niet hetzelfde kabel als van de TS.
ICS kabel is veel dikker en onregelmatig gevormd (niet rond) met relatief veel isolatie en weinig koper in de aders.
De kabel van TS heeft veel koper t.o.v. de isolatie.

Met behulp van Balun's/impedantie aanpassingen, kon het ook worden aangepast aan Twinax.
In het gebouw boven Denhaag centraal, Stichthage is er destijds zo'n heel hetwerk aangelegd toen KPN/PTT er in zat.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
joopv

Golden Member

Bij de V&D warenhuizen zat ook ICS in de muur. Inclusief de connectoren in de kabelgoten. Allemaal uit de 4/16Mbit token-ring tijd.
Men wilde het niet vervangen voor cat5e, zou te duur worden. Met adapters werd er dus maar 10Mb overheen gepompt. Volgens mij zou 100Mb ook gewerkt hebben maar alle pogingen tot moderniseren werden afgekapt, het mocht allemaal niks kosten.

Anyway, ICS is 2 * twisted pair, dit is heel wat anders. Misschien kan de TS er nog een langegolf zendamateur blij mee maken.

[Bericht gewijzigd door joopv op maandag 29 april 2019 21:51:13 (15%)

maartenbakker

Golden Member

Als deze kabel (CAT-3-achtig) 100Mbps haalt, dan had dat met die ICS-kabel vast ook wel gewerkt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Staat er ook een temperatuur indicatie op? iets dergelijks ook wel eens gebruikt voor temp. voelers en thermostaten bij stoomketels.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?