Raadsel (voor mij!) bij doormeten MOSFET

Beste electronica experts:
Recent wilde ik in een voeding een verdachte mosfet vervangen. Heb een nieuwe K2544 besteld en dacht er goed aan te doen die even te testen.
Dus met multimeter in diode stand drain/source: spert, dus O.K.
Daarna met de min nog steeds op de source even de gate aangetipt met de meter plus en daarop plus van de meter op de drain: gaf doorgang, maar zag 0 op de meter.... Wellicht +pen toch contact gehad met de - pen..? Gate drain even ontladen met vinger. Toen nogmaals + op gate (-op source) en daarna plus op de drain: geen doorgang! Vele malen herhaald, maar de test zegt voor mij dat-ie defect is. Zeer vreemd voor nieuwe Toshiba 2544. Is hier een verklaring voor? Spanning multimeter in diode stand +2,5V
Vriendelijke groet,
Rob.

RJB

Ha soundondisc,

Heb je dan de diode test gedaan 0.4....0.9V plus op de source en min op de drain?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

De gate moet je ontladen met een sluiting te maken tussen de source en de gate of beter nog met de -pen op de gate en de +pen van de meter op de source.

Daarna de +pen op de drain en de -pen op de source, bij hele hoge weerstand is hij nog goed.

LDmicro user.

Dank voor jullie input!
De drain/source diode test O.K. Heb ik dus gedaan (S/G doorgang en D/S sper). Open spanning op mijn Fluke is plm. 2,5V
Als ik dan 2 seconden plus geef op de gate hoort de condensatorwerking
de spanning vast te houden en gaat en blijft D/Source open met, dacht ik gebruikelijke diode doorgangs aanduiding op meter. Hier blijft Drain richting Source met plus van meetpen op Drain volledig dicht.
(by the way...Henk heb je mijn mail ontvangen?)

RJB

Ha soundondisc,

Even kijken je heb een NMOS FET 2SK2544 dan meet je de diode doorgang met de plus van je meter op de source dat is mij nog niet helemaal duidelijk of je dit op deze manier doet.
Kijk of de polariteit klopt!
Ik ga kijken voor de post.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 27 april 2019 15:03:56 schreef soundondisc:
dacht ik gebruikelijke diode doorgangs aanduiding op meter.

Ah! Daar ga je de fout in. Nee de bedoeling is juist dat er GEEN diode overgang te meten is.

Een mosfet in geleiding gedraagt zich als een gewone weerstand. In veel toepassingen: hoe kleiner die weerstand hoe beter. Dat heet de RDS(ON)

Voorbeeltje: een PC CPU trekt rond de 100A bij 1V. Dat wordt met mosfets gemaakt uit de 12V van de voeding. Zou daar dan 0.6V spanningsval over blijven bestaan verlies je minimaal 60W aan vermogen in die mosfets! Nee, dat gaat veel efficienter: een goede mosfet heeft een RDSON van 1 mOhm. Bij die 100A krijg je dan 100mV en dus 10W aan verliezen. Nog steeds best veel. Voor die 100A zullen ze dan iets van vijf parallel zetten, iedere mosfet doet dan maar 20A, 20mV spanningsval 0.4W aan geleidingsverliezen per mosfet. Veel schappelijker!

In jou geval heeft de mosfet een RDSON van 0.9 ohm. Bij 1mA teststroom valt daar dus bijna 1mV aan spanning over: 000mV in het display klinkt heel redelijk.

edit:
Als je de gate ontladen hebt, (of negatief gemaakt), DAN kan (of eigenlijk: moet!) je een diode overgang meten met de plus op de source en de min op de drain.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

Artikel van circuits online Werken met MOSFET's staat ook wat in over testen!

Bijna onderaan staat die testmethode "met de vingers" en een lampje zonder meter!

[EDIT: link aangepast er zat een copy paste fout in]

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 27 april 2019 23:51:30 (11%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Mosfets meten lukt beter met een analoge meter die een 9V batterij gebruikt in de hoogste Ohmstand ( Sanwa's bvb). duw je de gate zo mee open.

"edit:
Als je de gate ontladen hebt, (of negatief gemaakt), DAN kan (of eigenlijk: moet!) je een diode overgang meten met de plus op de source en de min op de drain."
Hi Rew! Wat je hier vertelt heb ik dus exact gedaan zoals hierboven al beschreven: + op source, - op drain = diode overgang. Omgekeerd spert.
Bij "geladen"gate moet deze laatste sper verdwenen zijn en er een geleidende drain naar source zijn vlgs. de gebruikelijke test procedures.
Geleidende drain naar source is dan eigenlijk kleine weerstand en dat geeft bij multimeter in diode modus een geleidings piep plus lage weerstand aanduiding. Zover klopt alles dus, alleen niet bij deze nieuwe K2544.
We bestellen een andere!
Met dank en vriendelijke groet,
Rob.
P.S. Ja, de test met spanning en lampje is mij bekend.

RJB
Anoniem

Testspanning in diodestand lager dan in Ω stand ?
Gate threshold is immers 2-4V
Er zit blijkbaar een diac TVS aan je Source-Gate.
Misschien trekt de lekstroom van deze je Source-Gate capaciteit zo terug leeg?
Het is een TO220, zorg dat de aansluitingen niets raken bij het meten.

Op 27 april 2019 23:44:16 schreef soundondisc:
We bestellen een andere!
P.S. Ja, de test met spanning en lampje is mij bekend.

Toch niet eerst je fet testen op een breadbord met een ledje, gate- en pulldown weerstand?

Ha anoniem015,

Hoe is het mogelijk twee zielen een gedachte :) ik zit net in die data sheet te kijken.
Ik vindt 2.5V meetspanning ook krap aan @TS ik zou het voorgestelde testje doen.

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 19:51:41 (3%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Als een mosfet op een dergelijke manier gemeten deze uitkomsten geeft, dan is hij goed. Met de compotester geeft hij eerst oneindig, vervolgens een haakse hoek en vervolgens een rechte lijn, sluiting, dus is er niets mis mee.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Anoniem

@ kris en @ electron920
Yep, je zal hier maar een exemplaar met een threshold van 3,5V hebben wat perfect binnen de specs ligt :S

O.K. I got the message, we gaan testen met breadboard en hogere gate spanning! Veel dank voor jullie reacties, wordt zeer geapprecieerd.
Vriendelijke groet,
Rob.

RJB

Op 27 april 2019 23:44:16 schreef soundondisc:
Zover klopt alles dus, alleen niet bij deze nieuwe K2544.

Dan, ook al door kris(*) genoemd, kan het zijn dat je multimeter onvoldoende spanning bied om de FET open te krijgen.

Edit: (*) Oh, diverse anderen ondertussen ook.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Heb zojuist de check herhaald met een grotere gate spanning. Nu 5V en voila
de mosfet werkt zoals het moet. Dat was dus inderdaad de fout van de aanvankelijke check. Weer wat geleerd! Dank voor jullie adviezen en suggesties!
Met vriendelijke groet,
Rob.

RJB