Via computer DVD+ RW branden

Dit topic is gesloten

Ik ga video filmpjes die op mijn computer staan branden,maar ik had iets gelezen,dat dit niet blijft ik wil deze voor lange tijd behouden,heb ik dit verkeerd gelezen.
Zodat ik deze wanneer ik wil kan afspelen op mijn dvd speler.Ik ken daar totaal niks van,ik heb wel recente dvd rw.Kan iemand mij dit is uitleggen aub.

cd en dvd media zijn in principe maar gemaakt om 10jaar mee te gaan (ook al beweren ze 100jaar).
dus gewoon binnen een jaar of 5 nog eens een copy nemen van die DVD of een image ervan op een hard disk te behouden.

ik had een collectie films op CD's staan en daar was na een 8jaar ongeveer 75% corrupt. ik kon de films kopieren, maar de laatste 5% gingen slecht of niet.
met een 5x oude speler kon ik tot 90% tot het einde wel lezen, al had die ook moeite. op de cd's kon je verkleuring zien aan de buitenrand

ik zet allesinds niks meer op zulke dragers als ik er geen backup van heb. die dingen gaan gewoon stuk.
ik probeer mijn gevoelige data op 3 plaatsen te houden
1) de pc zelf
2) een andere pc op andere lokatie (in mijn geval op het werk op een 4TB disk)
3) op een externe disk thuis die niet aan de pc blijft hangen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Thevel

Golden Member

Lijkt me niet echt een elektronica vraag.
Je zou eens op Tweakers kunnen kijken.

Ok fcapri dat is duidelijk uitgelegd,ok nu weet ik hoe ik het moet aanpakken bedankt voor de info.

Tegenwoordig speel je film(pjes) toch gewoon vanaf een server waar een harddisk in zit! DVD is een verouderd medium, en in jouw geval dus ook nog niet geschikt. Als je ze gewoon op een disk hebt staan, en regelmatig backupt, dan ben je toch klaar?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
buckfast_beekeeper

Golden Member

Snelheid van branden had ook een repercussie op de levensduur. Hoe sneller, des te korter.

Zoals fcapri al suggereert. Op meerdere locaties je zaken bewaren. Foto's staan op PC (2HD's in mirror), NAS in RAID 5 en minimaal 2 externe HD. Waarvan 1 bij mijn broer is. Van zijn foto's zijn er copy's bij mij. Muziek idem. Bestanden op PC, NAS en externe HD. Zo 1 keer per maand wordt alles op orde gebracht.

Met VLC speel ik net zo goed af van een server als van een DVD. Mijn laptop heeft trouwens geen DVD meer. Was geen plaats voor. Bij mijn neefje heb ik deze weg genomen om een 2de HD te plaatsen naast de SSD.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
benleentje

Golden Member

cd en dvd media zijn in principe maar gemaakt om 10jaar mee te gaan (ook al beweren ze 100jaar).

Een originele cd of dcd is anders dan een cd of dvd die je kan branden. ORiginele cd of dvd worden geperst en is van een duurzamer materiaal wat in theorie wel 100 jaar mee kan. Echter gebruiken ze meestal mindere materialen en gaan ze dan ook korter mee.

Een cd die je zelf kan branden is van een materiaal wat relatief makkelijk onder invloed van een laser laat vervormen. En is niet ze robuust en stevig als een geperste variant.

Als ik al mijn films en muziek op CD of dvd zou willen branden ben ik daarmee veel tijd en geld kwijt een extra harddisk is tegenwoordig goedkoper en zeker zo betrouwbaar.

Backup op SSD of USB stick is ook af te raden een harddisk is dan toch betrouwbaarder.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Nu over 100 jaar nog een werkende dvd speler vinden, en een TV met een passende video ingang.
Lange termijn opslag is een utopie, je blijft het naar andere media verplaatsen om de simpele reden dat de apparatuur uitsterft.
Een IDE of SCSI harddisk aansluiten wordt al moeilijker tegenwoordig, zeker op nieuwe hardware.

DVD is zo goed als dood, ik heb nog een writer in een pc, maar die is al niet eens meer aangesloten.
Als je digitaal gaat opslaan zorg dan voor de 3-2-1 regel.

3 kopieën op 2 verschillende media, waarvan 1 buiten de deur.

Oh, DVD-RW is zo ongeveer het slechtste wat je kunt doen, die zijn erg gevoelig voor veroudering.

Verder is dit inderdaad een tweakers topic, vandaar dat ik deze sluit.

Dit topic is gesloten