Op 27 april 2019 22:34:31 schreef SparkyGSX:
Het schema van RES is een mogelijkheid. Voordeel daarvan is dat je maar weinig spanningsval hebt (door de 0.1 ohm meetweerstand), het grootste nadeel vind ik toch wel dat die comparator wat gevoelig is voor spanningspieken, die je wel kunt verwachten op de 12V voor een auto.
Ik heb even een alternatief schema getekend (wat FET al kort uitlegde):
[bijlage]
Voordelen hiervan zijn dat het simpeler is, met minder onderdelen, en zonder componenten die gemakkelijk stuk gaan bij spanningspieken. Het grootste nadeel is de hogere spanningsval, ongeveer 1.4V bij een stroom van 0.5A of meer. Ik verwacht dat de DVD speler daar geen moeite mee heeft, zeker niet als de motor draait, want dan heb je al 13.8-14.4V in plaats van 12V.
De 3.3 ohm weerstand zorgt ervoor dat er bij 100mA (~1W) maar 0.33V valt, wat te weinig is om de transistor open te sturen. Als er meer stroom gaat lopen, zal er meer spanning over die weerstand gaan vallen, waardoor de transistor aangestuurd zal worden. De twee diodes in serie beperken de spanningsval tot maximaal 1.4V.
De diodes kunnen silicium typen zijn die 1A of meer aan kunnen (1N400x zou geschikt zijn, iets groter mag ook). Voor de transistor zou ik een BC327 pakken, en de diode over de spoel van het relais (de spoel in het schema) mag ook een standaard kleine silcium exemplaar zijn. R3, die in serie staat met de basis van de transistor, zou ik ongeveer 470 ohm maken.

Deze schakeling werkt prima in mijn situatie. Is echter 1 probleem en dat is dat ik dezelfde schakeling inzet voor beide dvd spelers, ik heb nu twee van deze schakelingen. Door de lage 3 ohm weerstand valt de belasting van schakeling 1 ook als belasting voor schakeling 2. Schakel ik dus lcd 1 in, dan schakelt dvd 1 en dvd 2 in, hoewel dvd2 op de schakeling van lcd 2 zit. Klinkt misschien wat warrig, maar hoe zou ik 2 van deze schakelingen kunnen implementeren die onafhankelijk van elkaar werken? Meet ik namelijk nu tussen de kathode van D2 van schakeling 1, dan is deze nu immers vrijwel kortgesloten met de kathode van D2 van schakeling 2 door de R2 weerstanden. Dit ontregelt het master slave proces van de 2 schakelingen.
Ter info, TFT trekt in rust 0,01 ampère dus dan moet relais nog niet bekrachtigd worden. Bij gebruik trekt TFT 0,4 ampère dus dan moet relais schakelen. Deze waarden zijn per scherm.