Samsung Televisie defect na blikseminslag

Hallo allemaal,

Ik heb een televisie van mijn broer gekregen. De televisie is overleden na blikseminslag, ik vind het een leuke uitdaging om deze weer aan de praat te krijgen!

Ik weet niet goed waar ik naar moet zoeken maar ik zie niets abnormaals,
toen de inslag plaatsvond was een computer en ziggo televisie kasje verbonden via HDMI en audio apparatuur. Beiden de computer en het ziggo kasje hebben ook schade opgelopen door de inslag.

Is er hier iemand die hier wat meer verstand van heeft en het leuk vind om mij hierbij te helpen?

Model: Samsung UE48J5500AW
Type No: UE48J5500
Model Code: UE48J5500AWXXN
Version No: 05

pa3gws

Golden Member

Eigenlijk is reparatie ervan een onbegonnen werk.
Mocht je hem weer aan de gang krijgen is de kans groot dat hij op korte termijn weer stuk gaat.
Na een dergelijke klapper is er veel schade met onderdelen die het nu nog doen maar toch de geest geven na verloop van tijd.
Het is natuurlijk leuk en leerzaam maar doe er geen grote investering in want dat is vaak zonde van het geld. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Hallo wat doet uw voeding als u die insteekt zonder de kabel naar het mainbord brand de backlight verlichting dan

wel de voeding vastzetten voor massa en de kabel van de backlight insteken

Op 28 april 2019 20:29:11 schreef maxtv:
Hallo wat doet uw voeding als u die insteekt zonder de kabel naar het mainbord brand de backlight verlichting dan

Op deze manier bedoeld u dan? Kabel naar mainboard (links) losgekoppeld en kabel rechts (waarschijnlijk naar backlight) vast, en dan voeding erop zetten?

Op 28 april 2019 20:27:19 schreef pa3gws:
Eigenlijk is reparatie ervan een onbegonnen werk.
Mocht je hem weer aan de gang krijgen is de kans groot dat hij op korte termijn weer stuk gaat.
Na een dergelijke klapper is er veel schade met onderdelen die het nu nog doen maar toch de geest geven na verloop van tijd.
Het is natuurlijk leuk en leerzaam maar doe er geen grote investering in want dat is vaak zonde van het geld. ;-)

Jammer om te horen, t is een mooie TV. Zonde dat TV's niet hiertegen beschermd zijn.

Arco

Special Member

't Is een TV, geen bliksemafleider... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 april 2019 20:39:03 schreef Arco:
't Is een TV, geen bliksemafleider... :)

Had ie maar een bliksemafleider :P

Op 28 april 2019 20:41:00 schreef TheInsider:
[...]

Had ie maar een bliksemafleider :P

De TV is in een goed afgesloten stalen kist, zonder aansluitkabels volkomen veilig voor blikseminslag..........
Je kunt hem ook tijdens onweer in de auto zetten. Bij een Trabant helpt het dan weer niet.

Op 28 april 2019 20:37:55 schreef TheInsider:
[...]

Jammer om te horen, t is een mooie TV. Zonde dat TV's niet hiertegen beschermd zijn.

Tv's zijn redelijk beschermd tegen normaal EMC geweld. Ze beschermen tegen bliksem zou ze veel duurder maken. En dan nog heb je klassen in de beschermingsgraad tegen bliksem.

Arco

Special Member

Als je niet wilt dat 'ie sneuvelt, is de antenne losnemen bij onweer een goede maatregel.
Werd vroeger veel gedaan met losse dakantennes, maar met kabel niet zo vaak...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 april 2019 20:53:19 schreef Arco:
Als je niet wilt dat 'ie sneuvelt, is de antenne losnemen bij onweer een goede maatregel.
Werd vroeger veel gedaan met losse dakantennes, maar met kabel niet zo vaak...

Eventueel ook van het lichtnet, daar kunnen fikse pieken optreden tijdens een inslag op het net.

Ja op die manier bedoel ik gaat dan de backlight aan

Op 28 april 2019 21:58:37 schreef maxtv:
Ja op die manier bedoel ik gaat dan de backlight aan

Ja de backlight brand, dit betekend dat het mainboard kapot is, en dus dat de HDMI kabels spanning hebben doorgegeven aan dit mainboard.

ja klopt mainboard defect even zoeken of deze 2dehands te vinden is kijk even of u een stikker op het moederboard vind met een bn94 nr

maartenbakker

Golden Member

BN94-09121Y volgens de foto.

Overigens lijkt het me aan te raden behalve de backlight te laten branden, ook even alle andere uitgangsspanningen van de voeding na te meten in brandende toestand.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 29 april 2019 00:52:05 (75%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Je kunt de boel wat bliksem veiliger maken door speciale overspanning/piekspanning "beschermers" in je meterkast. Daarnaast zijn er units die je in een WCD prikt tussen WCD en verbruiker. Die dingen bevatten dingen als movs en spark-gaps. Dat helpt niet als het via de kabel/ziggo kastje binnenkomt (tenzij je glasvezel hebt)

Het helpt ook niet tegen een directe inslag.

Ik zou niet te veel geld en tijd hier in steken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

... de voeding na te meten in brandende toestand.

Da's in geval van blikseminslag goed mogelijk... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zou IDD een nieuwe mainboard inzetten, ik geloof niet dat er meer stuk is... Voeding en achtergrond verlichting doen het..

Ik heb even je fotos bekeken. Er lijken wat componenten op een PCB te zitten die wel op een bliksembeveiliging lijken te wijzen. Bij de net-entree.

De beveiliging wordt via de norm getest met 2 of 4 of 6 kV maar je weet natuurlijk nooit of de bliksem zich wel aan de norm houdt.

Misschien is het niet via het net binnengekomen?

Welke kabels waren waar aangesloten toen de bliksem insloeg?

maartenbakker

Golden Member

HDMI is het beruchtste zwakke punt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Meestal is het naar de bliksem, hoeft niet persé een overspanning of statische ontlading te zijn, maar kan ook voornamelijk EMP gerelateerde schade schade zijn. Ik heb eens een toestel gerepareerd, was net een week oud, waar een bliksembezoekje was geweest bij de buren. Je wilt niet weten wat er allemaal stuk was in het toestel!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Mwa, heb toch al de nodige (Samsung) TV's met bliksemschade (via net-entree) van een nieuwe voeding voorzien en die toestellen zijn het nog jaren probleemloos blijven doen. 't Zijn geen philipsen, hè, die bij iedere zucht of scheet naar de klote gaan. >:)

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op dinsdag 30 april 2019 12:31:30 (22%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Het lijkt me geen inslag op het net te zijn geweest want als dat zo zou zijn had de tv helemaal niets meer gedaan. De inslag kan ook door de kabel zijn veroorzaakt waardoor de Ziggo decoder de eerste klap opvangt maar de aangesloten tv en pc toch schade ondervinden. De tv is nog relatief jong dus zal een signaal print nog wel leverbaar kunnen zijn maar het hangt van de kosten af of het nog rendabel is.

@MNM: Ik geloof ook wel dat TV herstelbaar is maar:

Mwa, heb toch al de nodige (Samsung) TV's met bliksemschade (via net-entree) van een nieuwe voeding voorzien en die toestellen zijn het nog jaren probleemloos blijven doen. 't Zijn geen philipsen, hè, die bij iedere zucht of scheet naar de klote gaan.

samsung sterft ook een na ander momenteel en hoopies moederbord gerelateerd. Vooral D series momenteel. Broertje van Philips/ Ahum TPV??