Gamko waterkoeler werkt niet.

Is er iemand die me kan helpen met de reparatie van een gamko waterkoeler?

De print schakeld de compressor en de ventilator niet in.Op de print zit een temperatuur sensor aangesloten.Er staat bij bij die aansluitingen ijs en ntc.
Het voedings gedeelte op de print is denk ik wel goed.Ik meet hier en daar 19 volt.
De ntc veranderd van waarde als de temp veranderd op de aansluitingen ntc op de print,Maar bij ijs gebeurd niets.
Wie kan mij verder helpen?
Electro staat bij mij niet op een hoog niveau.

Shiptronic

Overleden

Post eens een duidelijke foto van de onderkant. Vaak komt het relais los van de print, je kan dan zien dat de soldering gescheurd is, even na solderen met verse flux en tin, en hij kan weer jaren mee.

Voeding lijkt vrij klassiek. de chip is een dual opamp, de vereisen vaak een symetrische voeding. +V 0V -V . bij de voeding zitten 2 torren, het zou me niet verbazen dat het een 78XZ en een 79XZ zijn.

die is dan makkelijk uit te meten, waar XZ in het type nummer staat , lees je de spanning af. bv. een 7809 regelt de spannig af op +09 Volt hij heeft min 3V nodig om te werken, dus aan de ingang moet 9 +3= min 12V DC staan en hoger dan komt er netjes 9V uit.

de 79XZ is zijn broertje/zusje (genderneutraal :) ) en die doe het voor de negatieve kant. daar moet je dus -9V meten voor die ingan geld hetzelfde maar dan nagetief :)

AC word gelijk gericht door diodes, en afgevlakt door een Elko.

Begin te meten bij de trafo, daar moeten 2 gelijke AC spanningen af komen , eventueel met een gezamelijke 0.

ook de 78 en 79 hebben elco's nodig om hun wer goed te kunnen doen, de voeding zou je hier moeten meten met een scope, maar bij gebrek daat aan kan jee altijd nog even de AC spaning meten op de DC kant, als die te hoog is heb je te vell rimpel, en doen de elco's hun werk niet.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hallo shiptronic.

Bedankt voor je reactie.
Na je eerste alinea ben ik gelijk gaan solderen en fotoos maken.Prima tip!Hij doet het weer.
Binnen 1 minuut waren de leidingen ijskoud.
Ben er echt blij mee.

En welke oplossing was het nu??

Het doorsolderen van diverse delen.