DC DC convertor van max. 70V naar 34V

onbelast 62V zegt mij niks .
mijn panelen 8x48V (72 cels) onbelast is 384V , systeem komt al jaren niet boven de 304V zowel in volle zon als bewolkt altijd rond de 300V

Heb jij je zonnepanelen dan wel eens onbelast gemeten?

Ja, en komt overeen met spec.

Op 1 mei 2019 15:02:49 schreef BenI2C:
Ik heb hier nog 2 grifit 250/hv liggen, waarvan 1 zeker werkt. Die werken goed voor je panelen.
Bij interesse stuur een pm.

Mail ontvangen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 11 mei 2019 02:34:57 (88%)

Op 2 mei 2019 01:36:13 schreef Ex-fietser:
[...]

Heb jij je zonnepanelen dan wel eens onbelast gemeten?

Nee maar ff geprobeerd en inderdaad ging van 260V naar uitschakelen van DC schwits naar 335V

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Dus als we het complete probleem bekijken, en niet focussen op de door Dirk voorgestelde semi-oplossing....

We hebben zonnepanelen met een MPPT binnen de range van de MPPT controller. We hebben zonnepanelen met een "open klemspanning" net boven de max van de controller.

Is het dan misschien een idee om gewoon boven 46V de controller af te schakelen om hem te beschermen?

En eventueel bouw je dan ook nog een weerstand-belasting die even ingeschakeld wordt als de spanning boven die 46V is om te proberen de boel weer onder de 46 te krijgen. Liefst met een kleine beveiliging: Niet vaker dan 1x per 3 minuten, niet langer dan 1s o.i.d.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is het dan misschien een idee om gewoon boven 46V de controller af te schakelen om hem te beschermen?[/quote]
is het niet beter om via een zener schakeling van 45V een relais aan te sturen die een 100W 230V lamp inschakeld .
ik denk dat de lamp zelden of nooit aangaat .
kan ook met 60W lamp proberen of 40W (bij continu aan/uit schakelend)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 11 mei 2019 02:35:15 (35%)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Vandaag proefopstelling (1 PV paneel) gemaak, zie bijlage (klatje).

Zonder weerstand direct in storing, spanning 63V

Eerst zonder Elco's gedaan, maar dan kom ik (als ik de weerstand zo kies dat de spanning niet boven de 40V komt) niet verder dan ca. 3Watt leveren aan net.

Volgens schema:
Als ik de weerstanden een voor een inschakel gaat het prima. Inverter trekt automatisch meer stroom bij elke stap. Spanning blijft vanzelf tussen ca. 28V en ca 37V schommelen.

Durfde geen lagere weerstand toe te passen om het pv paneel niet te zwaar te belasten. Gestopt bij 1,1 Ampére. Netlevering ca. 20 Watt! (Hoera momentje).

Inmiddels Buck converter gevonden en besteld vanaf 60 Volt. Ben benieuwd wat hiermee het resultaat is.

Iemand nog aanvullende ideeën?
Vanwaar zoveel resultaat met de elco's?

Om te beginnen moet je bij deze constructie juist geen elco's toepassen, het heeft geen zin, en kan de MPPT tracker verstoren.

Je kunt zo'n paneel niet "te zwaar belasten"; het zijn stroombronnen totdat de diodes van de cellen zelf in geleiding gaan, dan kan de spanning niet verder stijgen. Je mag zo'n paneel dus zelfs kortsluiten, daar gaat hij niet stuk van.

Het is nogal logisch dat je weinig vermogen het net in krijgt, je stookt het grootste deel op in die weerstanden. De truc is dat je de extra belasting weghaalt als de spanning over het paneel daalt, zodat de omvormer het paneel meer gaat belasten (waardoor de spanning laag blijft), en je uiteindelijk dus het volledige vermogen naar het net stuurt.

Zo'n Buck converter zou misschien wel kunnen werken, als je de uitgangsspanning instelt op ongeveer de maximum power point spanning van je paneel.

Een andere relatief simpele oplossing zou zijn om een heleboel diodes in serie te zetten (65 ongeveer), en dat parallel met je paneel en de omvormer, zodat ze de spanning beperken tot een waarde net boven de maximum power point waarde. Een alternatief is een flinke bipolaire transistor of MOSFET met een grote weerstand en een paar kleine weerstanden en zenerdiode, die samen een "superzener" vormen.

Zoiets dus:
https://i.stack.imgur.com/qlBYs.png

De weerstand (RLoad in dit schema) zou dan iets kleiner dan 43V / 1.17A ~= 36.5 ohm moeten worden, met een dikke NPN tor in serie, en een zenerdiode tussen de 43 en 50V.

Als de zenerdiode in geleiding gaat, zal de transistor ook gaan geleiden, waardoor er een stroom door de transistor en de belastingsweerstand gaat lopen. Daardoor kan de spanning over het paneel niet verder stijgen. Zodra de inverter stroom begint te trekken, zal de spanning verder dalen, waardoor de transistor uit geleiding gaat, en het geheel niets meer verbruikt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De getekende schakeling is geen "superzener" maar juist een stroombron volgens mij. Ik zou een powerweerstand in de collector zetten en vooral op de plek van R1 een zener.

Oh, wacht! De MPPT wil je op de plek van Rload. Ik begin hem te snappen. Neem je dan een 48V zener krijg je max 47V op je regelaar, de rest wordt verstookt in de tor. Die 10k is dan wat optimistisch: een 7A 100W tor zal wel geen Hfe van een paar honderd hebben.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 5 mei 2019 08:01:12 (44%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Even een update:
Nog in afwachting wanneer de Buck-converter binnen komt.
Momenteel 2 panelen parallel (met diode gescheiden), draait tot nog toe prima icm de Elco's. Ben benieuwd wat de opbrengst is met de converter ertussen. Intussen ga ik verder met het plaatsen van de 3 andere panelen.

hallo Dirk, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het is afgelopen met je project. Ik heb een omgekeerd probleem, ik heb een Gridfit HV en een paneel met een te lage spanning, misschien kunnen we elkaar helpen, of kan ik wat leren van je oplossing
groeten
Hanno

Via dit forum een paar kunnen overnemen met een hogere ingangsspanning. Maar het heeft ook een hele tijd goed gewerkt met een enorme elco. over de ingang.
Omgekeerd zit ik nu ook met hetzelfde probleem. PV 275watt maar net te lage spanning. Gridvit 34V
Ik heb hier nog geen oplossing voor. Als ik een een PV tegen kom met een hogere spanning kan ik deze daarvoor inzetten. Of 2x PV 110 Watt in serie.
Inmiddels een aantal panelen en omvormers op de kop getikt. Project staat nu op laag pitje.
Ben nu begonnen met windgenerator als aanvulling.

ok toch leuk om te weten van die Elco, bedankt voor de update.