schakeling probleem!

Beste Allemaal,

IK wil een voltmeter aansluiten op een dpdt switch( on-off-on) met een relais erbij om 3 verschillende spanningen te kunnen met 1 voltmetertje. Helaas heb je niet on-on-on tuimelaar dus heb ik maar een relay tussen gezet op de off stand. Opzicht zal het moeten werken maar helaas als ik de schakelaar omzet dan zien de spanningen bronnen elkaar en valt de voeding uit. Ik heb dit opgelost door een diode tussen de voltmeter gezet op de nc contact, dat werkt wel alleen krijg je daardoor natuurlijk een spanning verschil op de 5v door de diode en geeft de voltmeter geen correcte waarde meer aan. Als ik met de hand de draad van de nc contact(voltmeter) nadat ik hebt geschakeld dan gaat het wel goed.

Wie weet een oplossing zonder diode??

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat moet er eigenlijk bereikt worden? De enige zinnige verklaring lijkt me dat je wilt op dat metertje aangeven welke van de drie mogelijke spanningen er gekozen is?

Is je eigenlijke probleem niet dat je met die ene schakelaar uit de drie spanningen wilt kunnen kiezen? Terwijl het metertje eigenlijk maar bijkomstig is?

Als dat eenmaal gebeurd is, stelt het metertje ook geen probleem meer - tenzij het bij 3,3 V= niet meer goed werkt, dat zou kunnen. In dat geval een exemplaar zoeken met aparte voeding en meet-ingang; bv. de types die ook stroom meten hebben dat al wel eens.

Verder begrijp ik uit het verhaal dat er een maak-voor-verbreekschakelaar wordt toegepast, die lijken me eigenlijk eerder zeldzaam. Beetje ongelukkige keuze van schakelaar?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Na 4 keer lezen _o_ denk ik dat hij met de meter en de schakelaar een voor een elke spanning even wil kunnen meten/kontroleren.

schakelaar in midden spanning 1
schakelaar links spanning 2
schakelaar rechts spanning 3

Dan heeft @Arco de oplossing geboden, een schakelaar kopen met drie standen en een moedercontact.
Een kleine meer standen draaischakelaar kan ook elegant zijn.

Ga niet klooien met relais, werkt niet zoals je al hebt gemerkt en als je met diodes gaat werken geeft je meter minder aan dan de werkelijkheid, door de diode drempelspanning.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

ALS het er echt alleen maar om gaat de drie spanningen te meten DAN lijkt een Arduino een handiger oplossing.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Neu, schakelaartje van Arco is het meest simpele. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ja natuurlijk als ik een andere schakelaar kan kopen met
3 standen is er ook geen probleem, maar die schakelaar klopt niet van on-on-on werkt niet. Kijk maar naar deze video.

https://www.youtube.com/watch?v=T2GnbjxaA2Y

met die laatste video kan het dus wel gelukkig dan kan je toch drie keuze maken!!!

probleem opgelost!! Mag slotje op!!!

Arco

Special Member

Hangt van de schakelaar af. Met een ON-OFF-ON gaat dat zeker niet...
De M2044 van NKK kan het ook. (o.a. bij Mouser): http://www.nkkswitches.com/pdf/MtogglesBushing.pdf

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 4 mei 2019 16:07:31 schreef big_fat_mama:
ALS het er echt alleen maar om gaat de drie spanningen te meten DAN lijkt een Arduino een handiger oplossing.

Waarom makkelijk als het moeilijker kan het hoeft niet tegelijk! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Die voltmeter heeft, als het goed is, een hele hoge ingangsimpedantie. Dat betekend dat je geen noemenswaardige afwijking krijgt als je een kleine weerstand in serie zet. Een goede multimeter heeft een ingangsimpedantie van 10 meg, dus met een 1k weerstand erbij krijg je een afwijking van 1/10.000ste. Als je elke voedingsspanning een 1k weerstand in serie geeft, is het niet erg als ze kortstondig kortgesloten worden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

makkelijk als het moeilijker kan het hoeft niet tegelijk!

Nee, tegelijk makkelijk en moeilijker dat kan inderdaad niet :)

Toegegeven: als er echt niet meer te doen is dan het meten van die drie spanningen dan is een processortje, zelfs het kleinste, overkill.

Ik stelde me maar voor dat men niet zomaar met drie voedingsspanningen ligt rond te hannessen, en zeker vermits er ook 3,3 in het spel is leek het me duidelijk dat er toch al wel ergens iets cpu-achtigs omgaat. Maar zoals gebruikelijk kregen we geen totaalplaatje dus dat was, nogmaals toegegeven, een beetje een slag in het duister.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Op 4 mei 2019 17:58:24 schreef big_fat_mama:
Maar zoals gebruikelijk kregen we geen totaalplaatje dus dat was, nogmaals toegegeven, een beetje een slag in het duister.

Ach, nog een stuk of 20 posten en we weten waar het om gaat. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

klopt big fat mama. Gewoon van een pc voeding een voeding maken. Daar heb je natuurlijk 3.3v , 5v en 12v. Daar in voltmetertje inbouwen maar is wel leuk als je kan kiezen welke uitgang je het display ziet weergeven.

ok, sparky. Ik zat daar eigenlijk ook al aan te denken. Nu nog ff uittesten of dat werkt.

Arco

Special Member

Houdt er wel rekening mee dat je bij een ATX2 voeding de 12v moet belasten. Anders werkt 'ie niet, of met slechte regulatie.
Kan bij sommige voedingen een vrij straffe belasting zijn. (heb er een paar gehad waar een 12v/35w halogeen aan moest, anders deed 'ie het niet goed...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Voor een "lab"-voeding op basis van PC-voeding zou ik drie aparte voltmeters toepassen, simpeler en allicht nog goedkoper ook.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik zie het nut van die meter eigenlijk niet in, als de spanning significant zakt ben je de voeding aan het overbelasten, en dan zal hij vrij snel ook zelf uit gaan.

Een meter die de stroom aangeeft lijkt me daarentegen wel nuttig, maar een PC voeding blijft een beroerde labvoeding, omdat je de spanning niet kunt instellen, de stroom niet kunt beperken, en de spanning die eruit komt niet bijzonder schoon is (relatief veel hoogfrequente ruis)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Kun je niet beter een goed bouwpakket kopen van een voeding, daar leer je ook nog iets van. Een PC voeding is geen lab voeding.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.