GSM Antenne

bprosman

Golden Member

Vandaag wat Chinese kitjes binnengekregen met de Neoway M590 module.
Nu zit daar een "Antenne" bij, en vraag ik me af : Zit daar nu nog hogere antenne wiskunde achter of heeft er een "Chinees" een leuk krulletje gedraaid met de intentie "Dan lijkt het nog ergens op"?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
elmowww

Golden Member

Meestal zit daar wel iets achter hoor. Maar antennes kunnen er ontzettend simpel uitzien en toch iets ingewikkelder zijn. Op jou foto lijkt het of ie voor twee frequenties getuned is. 900 en 1800MHz dan bijvoorbeeld.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
PE9SMS

Special Member

Op die frequenties is een fractie (als in een tiende mm ofzo) verbuigen ruim voldoende om die tuning flink te veranderen. Ik denk dat je aanname wel juist is, het lijkt ergens op, ziet er leuk uit. Maar misschien was het voorbeeld wel een 433 MHz antennetje.. :)

This signature is intentionally left blank.

Maar even ter referentie: in een mobieltje zal er ook geen hout van kloppen. Daar is wel serieus aan gerekend, maar met je hand/hoofd zo dicht op de antenne zal de situatie er in de praktijk flink anders uitzien. Toch werkt het best aardig.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ha bprosman,

Leuk pakketje ik ken deze module niet.
Maar goed je vraag over het antennetje daar is zeker aan gerekend en is een complexe antenne.
Het strekt even te ver om een hele uitleg te geven en ik moet bekennen dat uit het hoofd is het te lang geleden :+

Het komt er in grote lijnen hier op neer wanneer de afmetingen van de helix klein zijn (dit zijn de lusjes) in vergelijking met de golflengte, is de maximale straling in een richting loodrecht op de helix.
In mijn antenne handboek van Kraus heeft hij aangetoond dat de straling van een korte -axiale-lengte, helix kan worden berekend door aan te nemen dat de helix is samengesteld uit kleine lussen van diameter D en korte dipolen met lengte L.
Het verre veld van een korte dipool heeft slechts een θE-component en het verre veld van een kleine lus heeft alleen een φE-component.

Ik zou de afmetingen moeten weten om de berekening uit te voeren.
Hoe of waar wordt het antennetje gemonteerd?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
bprosman

Golden Member

@Nightwalker, bedankt :-) Had m ook al gevonden en in het verleden is het me ook gelukt er een SMS'je mee te sturen, deze keer gaat het gebruikt worden als garage/poort opener.

Er staan wat dingen in die datasheet om rekening mee te houden, allereerst de stroompiek bij het booten, die kan oplopen tot 2A, weliswaar kan dit worden opgevangen met een dikke elco van 1000uF, dan zou het volgens de datasheet nog maar 0.6A zijn.

Verder draait het ding op 3.3V , is niet 5V tolerant , en de datasheet raad af (vanwege de inschakelpiek) om die spanning (5V-3V3) weg te werken met een diode/diodes, laat dat nu net zijn wat de "Chinezen" gedaan hebben.

Hoe of waar wordt het antennetje gemonteerd?

Die word simpelweg aan het printje gesoldeerd.

Zelf ga ik daar geen gebruik van maken, de M590 module heeft plaats voor een (SMD) connector, bij sommige (van deze "gerecycle") modules zit deze er al op :

Van daaruit ga ik met een kabeltje naar een "Echte antenne"

Voor de volledigheid toch maar wat afmetingen:

Overigens, voor $1.52 (compleet kitje) mag ik niet klagen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Verzonden en wel? Dat is niet duur.

Overigens zou ik voor een garagepoortopener iets van een ESP8266 hebben gebruikt. Ik ga er dan vanuit dat je je altijd in de buurt van die poort bevindt als hij open moet, maar misschien heb jij juist een bijzondere situatie waarin je hem wilt "open SMS'en"?

If you want to succeed, double your failure rate.

Ha bprosman,

Duidelijk de afmetingen ik mis alleen de ruimte tussen de lusjes.
En als je het antennetje op de print soldeer (dit is het grondvlak) hoe hoog zit het eerste lusje van de print.
Welke antenne ben je van plan te gebruiken?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

spacing = lengte / #windingen :S

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ha flipflop,

Ja ja dat is bijna goed :) zij het niet dat ik twee verschillende spacings heb en eigenlijk moet ik dan ook nog de pitch angle weten maar die kan ik zelf wel berekenen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Je hebt toch de maat van beide segmenten? Dus dat kan het probleem niet zijn. Die angle is wat lastiger, maar zit dat niet direct in de formule? De angle hangt immers rechtstreeks af van de L/n*D verhouding (ik beweeg me nu ver buiten m'n comfort zone hoor, hi).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ha flipflop,

Thx voor de hulp want ik kijk er weer eens overheen :+ ik moet een aantal parameters uitrekenen helaas niet een formule.
Dan rekening houden dat het twee antennes zijn!
Ik ga van de week stoeien.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
bprosman

Golden Member

Overigens zou ik voor een garagepoortopener iets van een ESP8266 hebben gebruikt. Ik ga er dan vanuit dat je je altijd in de buurt van die poort bevindt als hij open moet, maar misschien heb jij juist een bijzondere situatie waarin je hem wilt "open SMS'en"?

Een ESP module suggereert een smartphone en die heeft mijn vader niet, ook is hij niet direct in de buurt van de slagboom. Hij heeft wel direct cameratoezicht op de slagboom.

Mijn vader is 75 , beheerder op een camping (waar deze schakeling voor bedoeld is) en heeft een "gewoon" telefoontoestel waar hij prima mee om kan gaan maar zelfs SMS'en is een brug te ver.

Op dit moment heeft hij iets wat ik meer dan 10 jaar geleden gebouwd heb : een schakeling aangesloten op een vaste lijn, die neemt op als hij gebeld wordt (na x rings) , geeft een pieptoontje en dan kun je met je telefoon toetsenbord een PIN code intoetsen en 'sluit af met een hekje' ;-). Slagboom sluit vanzelf dmv lus in de grond.

Dat werkt prima ware het niet dat ze daar in het buitengebied glasvezel gaan krijgen deze zomer en de analoge telefoonlijnen gaan vervallen en alles (telefonie, PIN apparaat) via het Internet gaat dan.
Vandaar deze "opvolger".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Kijk, dat is een hele andere situatie dan ik me had voorgesteld.
Overigens kun je over glas/internet natuurlijk altijd VoIP gaan doen om je oude oplossing voort te zetten, maar zo'n module is waarschijnlijk een stuk simpeler. Je moet alleen wel je kaartje blijven opwaarderen.

Waar heb je hem gevonden voor $1.52?

If you want to succeed, double your failure rate.
bprosman

Golden Member

https://www.ebay.com/itm/M590E-GSM-GPRS-Module-900m-1800m-Sms-Message-…

Zijn overigens wel "Gerecycle'de" modules, maar kan ook moeilijk anders voor die prijs.

Je moet alleen wel je kaartje blijven opwaarderen.

Voor mijzelf heb ik gekozen voor een "Simpel" abbo, kost me 2.50 Euro in de maand met unlimited SMS'jes. (Een alarm app).

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 6 mei 2019 10:21:17 (11%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.