kortsluiting Eheim 1260

Ik heb een opvoerpomp Eheim 1260

Deze heeft kortsluiting gemaakt. Op welke manier kan ik deze demonteren, de bedrading is gegoten in een blok.

Turbokeu

Golden Member

Niet.
Het elektrisch gedeelte (stator) is compleet geïsoleerd ingegoten en totaal niet meer bereikbaar.
Het mechanisch gedeelte (pomphuis) daarentegen wel.
Enkel impeller, rotor, rotoras, pompdeksel zijn beschikbaar als onderdeel.
Als de pomp als ondergedompelde pomp gebruikt wordt en de kortsluiting zich in het (bvb. beschadigd) 230V netsnoer bevindt heb ik weinig hoop op een veilige herstelling (behalve als de kortsluiting zich dicht bij de netstekker bevindt, dan hoef je enkel het snoer wat in te korten en de stekker te vervangen).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Bedankt voor de infor. Ik was daar al "bang" voor

Arco

Special Member

Is een ingegoten spoel, daar kan normaal gesproken geen sluiting in komen, hooguit onderbreking...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

daar komt wel sluiting in als de spoel is verbrand door fijnsluiting in de wikkelingen. iig vaak zat gezien bij pompen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Even een oude topic hervatten
Kan je dit op een of andere manier testen!

als je geluk hebt kun je ergens de wikkelingen op ohms doormeten.

maar zelfs als je iets kunt meten,
daarna is het ding nog steeds ingegoten.. de kans dat je iets kunt repareren is nog steeds zo goed als 0
of het moet in de aansluitsnoer zitten ofzo, maar dan weet je goed wat je ermee gedaan hebt. dan gebeurd niet "spontaan"

nee, hopeloos met deze dingen, draait de pomp niet is het naast reinigen van het pompschoepje wel over met oplossingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Turbokeu

Golden Member

[off topic]
Die Eheim 1xxx serie (1046, 1048, 1250, 1260, 1262) pompen zijn nog eens echt kwaliteit!
Actueel kost een 1250 nog steeds een 100-tal Euro, een 1260 zelfs ca. 150€.
Als je dat vergelijkt met (zelfs) de latere Eheim Compact pompjes met hetzelfde debiet, en nog niet gesproken over andere merken met vergelijkbare pompjes van allemaal enkele 10-tallen Euro waarvan slechts weinigen droog (met slangaansluiting aan zuig-en drukzijde) kunnen gebruikt worden...
De 1xxx serie kan zowel droog als ondergedompeld) gebruikt worden (beide aansluitingen worden meegeleverd).
Na minstens 25 jaar nog steeds een vaste waarde in het Eheim gamma met o.a. een keramische as voor de impeller i.p.v. de gebruikelijke inox as.

Van in mijn tijd van verwoede PC-waterkoeler (2000-en later jaren) heb ik hier een hele verzameling van 800-1200l/u waterpompen, toendertijd aangekocht ter test (debiet, opvoerhoogte, geluid, trillingen). Alleen de Eheim 1250 voldeed...

Het grote voordeel van deze pompen is dat ze zeer goed tegen tegendruk kunnen. Vele van de actuele pompen beginnen te ratelen als ze ook maar iets van tegendruk ondervinden.
Niet verwonderlijk als je ziet dat het electrisch verbruik van een 1250 28 Watt bedraagt terwijl dit voor actuele pompen met vergelijkbaar debiet de helft of een derde bedraagt (het koppel moet van ergens komen).

In mijn watergekoelde PC met CPU-waterblok en GPU-waterblok in serie had ik nog een netto debiet van ca. 4.35 liter/minuut met een Eheim 1250 (opgegeven maximum debiet 20 liter/minuut).

http://www.turbokeu.com/mycomputer/pc-70/pict0190.jpg

Mijn gepimpte (herspoten) Eheim 1250:
http://www.turbokeu.com/mycomputer/pc-70/pict0223.jpg

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"