Werking PLL in digitale tuner

Beste CO'ers,

Ik loop tegen het volgende probleem aan. Of nou ja, probleem. Uitdaging moet ik zeggen :)
Ik wil van een Kenwood KT-2020L de frequentie omlaag brengen. Het is de bedoeling dat de tuner op minimaal 80MHz terecht komt.
Uiteraard, ik kan van een analoog exemplaar de oscillator omlaag tunen en de radio opnieuw afregelen. Maar dat is te makkelijk.

Ik kom er dus niet onderuit het PLL gedeelte van de tuner aan te passen. Het PLL is gesitueerd rondom een LM7001 IC:

Nu is mijn vraag, hoe werkt zoiets in een tuner in het algemeen?
Ik weet globaal hoe een PLL schakeling werkt, maar wat bepaalt nu hoe de deler zich gaat gedragen?
Het lijkt mij dat de microcontroller via de DATA pin verteld wat de deler moet doen.
Ik meet op de DATA pin ook pulsjes zodra ik de frequentie verander.
Is er een "harde" manier om de deler in een andere deelmodus te zetten?
Of is het 100% afhankelijk van wat de microcontroller hem verteld?

Nog een eigenaardigheidje. Als ik de tuner laat zoeken naar stations dan meet ik de oplopende spanning naar de oscillator toe op een testpoint. Deze zou volgens de datasheet van het IC moeten worden uitgestuurd op PD1. Echter, als ik PD1 meet dan zie ik een vaste spanning van 1,1V en ik kan geen enkele pin vinden op het IC waar deze spanning evenredig op of afloopt met wat ik op het testpunt meet (1,61V tot 8,73V van laag naar hoog in frequentie). Dat kan toch helemaal niet omdat de Phase Detector Charge Pump toch juist (al dan niet met tussenkomst van een versterkertje) verantwoordelijk is voor de stuurspanning naar de varicap in de LC kring van de oscillator?

Excuses voor de lap tekst, ik probeer een beetje mijn gedachtegang helder te maken want volgens mij maak ik ergens een gigantische fout.
Ik begrijp dat er niemand is die een pasklaar antwoord kan geven op dit specifieke geval en dat vraag ik ook helemaal niet hoor ;)Daar hebben we te weinig informatie voor.
Maar waar zit ik fout in mijn beredenatie?

Dank alvast.

fatbeard

Honourable Member

De charge pump uitgangen leveren kleine pulsjes waarmee een condensator wordt op- of ontladen. Die condensatorspanning wordt dan (na buffering en eventuele versterking) gebruikt om de VCO bij te regelen. Zodra de frequentie (meer precies: fase) klopt, verdwijnen de pulsjes.

De hier gebruikte PLL-chip heeft een serieële besturing, die is zonder verdere electronica niet op een frequentie te zetten. Zonder verdere gegevens is dat zelfs mèt extra electronica (denk aan een controllertje) nauwelijks te doen: je weet niet wat er aan data heen moet...

De besturing van die PLL-chip gebeurt normalerwijze met een controller, dus het frequentiebereik aanpassen betekent dat je een nieuwe controller moet maken...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
maartenbakker

Golden Member

En je zult ook moeten weten of de tuner zelf zo laag kan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
PE9SMS

Special Member

Dat serieële protocolletje staat in de datasheet beschreven. Wat wil je eigenlijk ontvangen op 80MHz? De politie zit daar al even niet meer. ;)

This signature is intentionally left blank.
Hubie

Special Member

Zo'n NL beschrijving is ook altijd lachen.

Uitgestoten het pakket van ongeveer tien tot enkele tientallen meter,
De afstand van de voedingsspanning, de antenne lengte en impedantie matching,
Geographic mate van open, elektromagnetische interferentie, de ontvanger gevoeligheid aanverwante apparatuur.

Prestatie parameters:

Frequentiebereik: 80 MHz-108 MHz

Bedrijfsspanning: DC3V-6V

TX antenne is aangesloten: U kunt een stuk draad als antenne,
De antenne niet te lang, niet om de frequentie stabiliteit.

Debuggen:
Sluit de power en antenne test, kan de antenne worden gebruikt 20-40 cm dikke draad
(Antenne niet te lang, niet om de frequentie stabiliteit),
Het pakket niet bieden, moet u brengen uw eigen.
FM radio ontvangst apparatuur gebruikt om de dichtheid
Van de inductorspoel op eenvoudige draadloze microfoon,
Dus de radio signaal ontvangen door de microfoon.

;-)

RAAF12

Golden Member

Ja ik geloofde mijn ogen niet toen ik het las al hersenkrakend toch nog doorgelezen....
edit, Martin hieronder...
Ik kies voortaan de Engelse vertaling op de pagina van Ali dat leest wat beter weg. Nu nog maar hopen dat door de maatregelen van Trump de prijzen niet omhoog gaan. https://nos.nl/artikel/2283375-vs-schroeft-handelstarieven-china-verde…

Sluit de power en antenne test, kan de antenne worden gebruikt 20-40 cm dikke draad
(Antenne niet te lang, niet om de frequentie stabiliteit),
Het pakket niet bieden, moet u brengen uw eigen.
FM radio ontvangst apparatuur gebruikt om de dichtheid
Van de inductorspoel op eenvoudige draadloze microfoon,
Dus de radio signaal ontvangen door de microfoon.

Dit soort onzin komt eruit nadat je dat door een vertaalmachine hebt geupload.
Ach ja daar kan je de verkoper ook niet van kwalijk nemen want die bedoeld het immers alleen maar goed. Jammer van die vertaling alleen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Het lijkt mij wel een goed ontwerp. Er zit maar één transistor in, dus dan kan er ook niet zo veel fout gaan.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De doelstelling van T/S zal nog het simpelste bereikt kunnen worden door de stuuringangen van de PLL-chip te onderbreken, en dan aan te sturen met een controllertje. Dan nog is het maar de vraag of de PLL-chip wel zo laag kan als gewenst, met de randcomponenten die Kenwood ervoor gekozen heeft.

Het lijkt me véél simpeler om een apart ontvangertje op te zetten, dat voor deze frekwenties ontworpen is.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ha Wünschklang,

Die PLL chip daar is nog wel iets met de kristal frequentie te doen maar je rf deel de tuner dus die gaat echt geen 8 MHz omlaag ;(
Ik zou een convertor bouwen dat is een stuk simpeler als in je tuner te prutsen.
Het is maar een klein printje kan makkelijk in de tuner gebouwd worden.

Ik stel me voor bandfiltertje op 80 MHz versterkertrapje mixer kristal oscillator 10 of 16 MHz en een uitgangsfilter.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mel

Golden Member

En het is de vraag of de oscillator niet buiten het regelgebied van de PLL zit.
Maar het is het experimenteren waard...
Vroeger stuurde ik een serieele PLL gewoon aan met de pinnen van de par.poort van de pc. Dit ging buitengewoon goed.
TIP: zet eerst een variabele spanning op de regelingang, en meet wat het frequentiebereik van de oscillator is.

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 6 mei 2019 08:31:07 (19%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 6 mei 2019 02:22:28 schreef Martin V:
Dit soort onzin komt eruit nadat je dat door een vertaalmachine hebt geupload.

Nee zo werkt het niet. De chinees upload een omschrijving met "redelijk" engels, en Aliexpress haalt dat door een vertaalmachine die er absurd nederlands van maakt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry S.

Moderator

Op 5 mei 2019 23:58:32 schreef maartenbakker:
En je zult ook moeten weten of de tuner zelf zo laag kan.

Idd, het hele frontend tot aan de mixer moet meedoen, anders wordt de tuner 'doof' en onbruikbaar.

Op 5 mei 2019 23:59:24 schreef PE9SMS:
Wat wil je eigenlijk ontvangen op 80MHz?

Er zitten oa piraten ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dank voor de reacties :)

Op 5 mei 2019 23:45:00 schreef fatbeard:
De charge pump uitgangen leveren kleine pulsjes waarmee een condensator wordt op- of ontladen.

Kwartje valt nu pas waarom het een charge pump heet!

Op 6 mei 2019 07:23:29 schreef electron920:
Ik stel me voor bandfiltertje op 80 MHz versterkertrapje mixer kristal oscillator 10 of 16 MHz en een uitgangsfilter.

Dat is misschien ook wel de beste oplossing, desnoods een losse met eigen voeding zodat hij op meer tuners te gebruiken is.
Wat mij echter nog niet helemaal duidelijk is, converteer je op deze manier alles wat binnen het bandfilter zit omhoog?
Stel dat ik zou kiezen voor een 20MHz kristal oscillator, dan zou 80MHz verschoven worden naar 100MHz en 81MHz naar 101MHz enz.
Of werkt dit met een converter niet zonder meer? Ik kan mijzelf die mooie 60cm en 35cm downconverters nog wel herinneren met een PLL gestuurde oscillator aan boord, echter moest men daarmee de ontvangstfrequentie regelen op de converter zelf en bleef de tuner op één vaste frequentie staan.

De reden dat ik aan 20MHz conversie zat te denken is dat je dan een stuk verder van de frequenties kunt gaan werken die onderdrukt dienen te worden en wellicht het bandfilter een nog betere onderdrukking heeft.

Ik ga even puzzelen met de theorie er achter, is altijd leuk.

Ha Wünschklang,

Ik denk dat het zeker werkt en geen gepruts aan de tuner.
Wat ik al schreef die synthesizer kan je wel om de tuin leiden maar je rf deel met name de filters dat gaat niet.

Je moet even kijken wat het beste uitkomt qua oscillator en een standaard kristal of oscillator module 8 MHz of 16 MHz hoger zou ik niet gaan.
Je tuner gebruikt boven menging dus dat weet je en ook waar de spiegel ligt.
Even rekening houden met 2e en 3e mengproducten dat bepaalt welke oscillator frequentie goed voor je uit kom.
Hoe groot is het bandje wat je wil omzetten 80....85 MHz ?
En is het smalband fm of vol audio.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Electron920, het is breedband FM. Bereik tussen 80 en 88 MHz is ruim voldoende. En inderdaad, bovenmenging had ik even niet over nagedacht. Het is 100 ontvangen, 110.7 lokale oscillator en 10.7 IF.
Morgen eens proberen hier een zinnig schema van te maken :)

Een tweede (externe) oscillator gebruiken misschien voor dat bereik van 90,7-98,7MHz.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Henry S.

Moderator

Even wat tips:
-Zorg voor een laagdoorlaatfilter op de ingang ivm de omroepzenders die anders je ingang dichtdrukken.
-De oscillator gebruiken als afstemmiddel, en een vaste vrije frequentie op de tuner gebruiken, ook ivm doorslag van omroepzenders. X-tal of PLL is niet meteen nodig, maar wel leuk ;)
-Lowcost mixen met een NE602.
-Bouw een pre-amp zo dicht mogelijk bij de antenne, dat maakt je converter een mooi stuk gevoeliger.

En nog een huishoudelijke mededeling, deze had ik al in https://www.circuitsonline.net/forum/view/144958 gepost, maar is misschien over het hoofd gezien:

Op 6 mei 2019 18:10:26 schreef Henry S.:
@Wünschklang: Ik zie een dubbelaccount, lees dit even en beslis en meld welk account je actief wil houden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.